Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

In Film > Nieuws > A Man in the Dark (2016):

Het nieuwe project van Fede Alvarez...die na zijn eerste film Evil Dead (2013) die geweldig was en helemaal als remake,een nieuwe slasher op het scherm gaat brengen.

The story centers on a trio of teens who get away with perfectly planned home robberies and have targeted a reclusive blind man with millions of dollars in hiding. But as soon as they break into his home, the tables are turned and they find themselves fighting for survival against a psychopath.

Ik heb er hoge verwachtingen van.

avatar van tattoobob
Het gaat 2016 worden.....natuurlijk.
Ik kan niet wachten.

avatar van Alexander1900
Dat lijkt mij ook wel wat.

avatar van Spartaan1986
Kijk hier ook naar uit. Jane Levy speelt ook hier de hoofdrol in.

Vette poster......mooie kleurencombi

avatar van Kondoro0614
Nice!

avatar van Daan258
Cooolllll

avatar van tattoobob
De nieuwe Alvarez....kep hier echt hele hoge verwachtingen van,zijn eerste film was een schot in de roos (helemaal voor een remake) ....tja sorry ik ben een fan van de remake (ook van het origineel) dus ik sta te trappelen voor zijn tweede film.
De eerste cijfers zijn voorlopig erg goed......dikke poster ook

avatar van perceived
Die eerste cijfers zijn leuk maar het zijn er te weinig (op dit moment slechts 23 stemmen) om serieus te nemen. Ben zeer benieuwd of de regisseur met dit filmpje lekker gaat knallen! De verwachtingen zijn uiteraard hoog gespannen na zijn geslaagde remake/rework van Evil Dead (2013)

avatar van Spartaan1986
De nieuwe Alvarez

Leuke cast en aardig plot. Interesse gewekt.

perceived schreef:

Kep het niet alleen over de IMDB cijfers.....de eerste recenties op de horrorsites zijn ook goed.

avatar van perceived
tattoobob schreef:

Oké, op die manier

avatar van mcdaktari
Dit zou idd wel eens iets goeds kunnen zijn. Het verhaal op zich klinkt in ieder geval heel goed. Heb enkele reviews gezien die veelbelovend zijn. Kijk er naar uit.

avatar van Corcicus
Komt deze in onzer Nederlanden in de bioscoop?

avatar van jeroentjuhhhhh
Indeed! En altijd interessant om te zien hoe zo'n regisseur zichzelf redt als het geen remake betreft. Blijft toch een test.

Corcicus schreef:
Komt deze in onzer Nederlanden in de bioscoop?

Draait vanaf 29 september in de bioscoop.

avatar van Kondoro0614
Trailer gisteren gezien bij The Conjuring 2, zag erg erg gaaf uit!

avatar van mcdaktari
Wat duurt wachten lang he, als je een film graag wil zien.

avatar van Richard_Voorhees
Leuk concept. Een film om in de gaten te houden.

Ben gisteren naar de bioscoop geweest in Miami (Florida). Matige film. Heb het allemaal al eerder gezien.

royka schreef:

Toch zijn de recenties vrij lovend....hij doet het ook erg goed in de u.s.a.

avatar van Jurado
Woest veel zin in.

avatar van John Milton
Recensies zijn erg goed tot nu toe! Kijk hier zeer naar uit!

avatar van arno74
De vrij simpele titel voor een horrorfilm, en het vrij simpele plot, deed me vrezen dat dit, ondanks de marketing, een behoorlijke standaardhorror is, en dat klopt achteraf ook wel. Ik vond het wel beter dan Evil Dead (2*) en het voelt soms claustrofobisch aan zoals 10 Cloverfield Lane (3*), ook heeft het soms in de verte de sfeer van Hostel (3*).

Waar Don't Breath het van moet hebben is vooral de spanning (mits het je weet te grijpen) en het relatief bruut geweld, waar ze verder wat ranzigheid aan toegevoegd hebben. Ten opzichte van Evil Dead is gore wel de grote afwezige. Visueel stelt het weinig voor aangezien bijna de gehele film zich in een donker huis afspeelt.

De spanning vond ik wat teveel van het goede, het gaat maar door en door en door, steeds in dezelfde toon, en dan slaat spanning bij mij snel om in verveling. Hoewel de film nog geen 90 minuten duurt werd het voor mij een langdradige boel, mede veroorzaakt door het karige en weinig inventieve script. Verder valt deze horror in de categorie "geen aandacht schenken aan logica" (en in die categorie levert de houdini-hond een topprestatie af ).

De professionele laaiend enthousiaste recensies kan ik, afgezien van het marketingaspect, dus niet echt plaatsen. In deze film leef je wel mee met de overvallers, maar zo bijzonder is dat niet meer, en bovendien zijn zij nog steeds de good guys in de film. Wel zal het denk ik mensen aanspreken die het script niet zo belangrijk vinden en graag een thriller/horror zien met redelijk wat geweld en een beetje smerigheid. Verstand op nul griezelen dus voor wie daarvan houdt. De film kent gelukkig een gesloten einde, maar de makers hebben alvast de deur op een kier gezet zodat ze met deel 2 kunnen komen. Een magere 2,5*.

Edit: ik lees net de tekst bovenaan de poster: "The best American horror film in twenty years". Humor .

avatar van Zwolle84
Vanavond in de Pathé Sneak!

Die pak ik zeker even mee. Die trailer beviel buitengewoon goed.

Fonzzz002
Don’t Breathe is een hele onderhoudende thriller/horrorfilm. Het concept is heel angstaanjagend en het is een origineel idee voor een film: vastzitten in een huis met een blinde moordenaar die je zoekt, proberen zo stil mogelijk te voortbewegen. Hoewel het enigszins vergelijkbaar is met andere films, zoals The Collector of Hush, heeft Don’t Breathe voldoende eigen ideeën om zich van andere films te onderscheiden. Het concept klinkt op het eerste gezicht ietwat klein, maar de film weet voldoende toe te voegen aan het verhaal om het 90 minuten interessant te houden.
Stephen Lang speelt de blinde man en hij straalt pure intimidatie uit ieder moment waarin hij in beeld is, iemand tegen wie je liever niet op straat aanloopt. Dit is één van de meest enge performances die ik in een tijd heb gezien. Daarnaast zaten er een paar hele sfeervolle scenes in op het gebied van belichting & geluid: geziene het een horrorfilm is waarbij geluid centraal staat heeft Don’t Breathe veel spannende stiltes, of er zijn scenes waarin de belichting op slimme wijze speelt met wat je ziet.

Er zitten meerdere dingen in de film waar ik wisselvallige meningen over heb. Ik denk dat ik geen spoilers weggeef door dit te zeggen, maar de openingsscène van de film is een scene die zich overduidelijk later in het verhaal afspeelt, wat de spanning die ze proberen te creëren tot dat punt aanzienlijk minder maakt geziene je een groot deel van de uitkomst kunt schetsen aan de hand van de eerste minuut. Het voordeel is dat de film je laat afvragen hoe andere dingen gaan verlopen, maar ik had liever dat ze de opening geheel anders deden. Ook is dit een horrorfilm waarbij ik meerdere malen vraagtekens moest zetten achter de keuzes van de personages. De personages maken redelijk wat keuzes die niet aanvoelen als hun slimste optie, dit leidt naar meerdere horrorfilm clichés die al vaak zijn gebruikt. Maar aan de andere kant: dit is één van die horrorfilms waarbij hun keuzes niet TE geforceerd of TE dom voelde, waardoor ik het voordeel van de twijfel gaf. In real life zou je waarschijnlijk 4 kleuren stront schijten als je in hun positie zou zitten en je zou, door de spanning, waarschijnlijk geen betere keuzes maken als je kijkt naar de opties die ze hebben.
Het laatste wat ik kan zeggen is dat sommige verhaalelementen die worden aangekaart ietwat vergezocht voelde waardoor het moeilijker werd spanning te voelen tijdens deze momenten, maar deze scenes gaven de film voldoende materiaal om de 90 minuten te vullen in plaats van een klein concept onnodig uit te rekken.

Hoewel het geen thriller is waarvan ik zou zeggen dat je het persé moet zien is het, als je zoekt naar een onderhoudende suspensie film om met vrienden te kijken, een prima keuze. Een sterk concept met een intimiderende vijand, niet alle aspecten van het verhaal zijn even sterk en er zijn redelijk wat horrorclichés, maar al met al een onderhoudende zit.

avatar van arno74
Fonzzz002 schreef:

In real life zouden de drie inbrekers de blinde inwoner binnen drie tellen neermeppen en vastbinden . Maar ja, dan hou je nog 87 minuten over die je dan moet zien te vullen. En dat invullen daar had de regie het nu al enorm moeilijk mee, om steeds die kat en muisspel gaande te houden, de 90 minuten kregen ze al niet volgeschoten, aftiteling inbegrepen.

Fonzzz002
arno74 schreef:

In real life zouden de drie inbrekers de blinde inwoner binnen drie tellen neermeppen en vastbinden . .

Dat betwijfel ik enigszins, met uitzondering van de eerste keer dat ze hem ziens tenminste. De blinde man laat meerdere malen zien dat hij sterk is en een 1 op 1 gevecht kun je niet van hem winnen. Zeker als hij met dat geweer rondloopt kan ik me voorstellen dat ze liever niet in de buurt komen.