Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van tbouwh
Verwachtingen van mij en een maat van me zijn hooggespannen voor vanavond, en gelukkig heb ik geen idee wat me te wachten staat (los van de trailer en de korte synopsis). Ben erg benieuwd.

avatar van JacoBaco
Leno schreef:
Gelukkig duurt dit niet lang en komen ze al snel bij het bewuste huis aan hierbij maken ze zoveel lawaai om binnen te komen dat je denkt dat die kerel ook doof moet zijn. Spannend of eng is het dan ook niet en dat duurt dan ook nog wel even. Na ongeveer de helft van de speeltijd komt er wat meer tempo in en gebeurt er tenminste iets. De climax is uiteindelijk vermakelijk, al loopt het uiteindelijk wel weer erg slap af met een happy end.

Dat viel mij dus ook meteen op. Het lawaai wat ze maken. Oké hij slaapt en z'n TV staat aan.. Maar toch, ik had liever een stille inbraak gezien en dat de blinde man dan iets later alsnog wakker wordt omdat hij ... moet pissen of iets dergelijks.

In principe een prima film voor het horror genre. Hoewel het niet echt pure horror is, maar meer een spannende thriller waarin gemoord wordt. Kortom, vermakelijk en gemakkelijk wegkijkend, maar om op de cover te zetten dat het de beste horror is van de laatste 20 jaar vind ik wat overdreven. 3* van mij, dus best goed aangezien het horror genre over het algemeen vaak wat lager scoort.

avatar van Valak
Niet afgelopen, maar het weekend daarvoor gezien.

Lekker spannende 'light-horror' / duistere thriller, met sterk overtuigende acteerprestaties en 'n aantal nagelbijtend spannende en vooral doodstille scènes.
Aan de ene kant heb je medelijden met de man dat hij zijn dochter verloren is in 'n ongeluk door iemand anders schuld, maar aan de andere kant natuurlijk erg gestoord wat hij dan met haar (en daarop volgend met Jane Levy's personage) wil doen.

Mooi om Jane Levy weer in de hoofdrol te zien van een film van Fede Alvarez, sinds hun samenwerking voor de Evil Dead remake.
Ook leuk Stephen Lang weer op het grote scherm te zien.

avatar van tbouwh
Op het kruispunt van thriller en horror zal Don't Breathe me (naast The Neon Demon en 10 Cloverfield Lane) over filmjaar 2016 in positieve zin bijblijven. Fede Alvarez weet hoe hij spanning moet opbouwen en doseren, en buit dat goed uit.

Na een relatief rustige aanloop vangt een rollercoaster ride van suspense aan, die begint als de drie tieners het huis bereiken. De kijker die vatbaar is voor een beetje spanning zal de filmtitel waarschijnlijk vrij letterlijk nemen, en vergeten dat 'ie ook nog popcorn voor zich heeft staan (overigens heb ik het wijselijk bij een flesje water gehouden). Die spanning compenseert grotendeels de voorspelbaarheid. Ik was eigenlijk nergens echt verrast door de wendingen in het plot, en stoorde me hier en daar ook aan een aantal clichés en ongeloofwaardigheden. Echter, doordat Don't Breathe een heerlijk snelle pacing heeft en een beklemmende geluidsband, denk je daar pas ergens na de aftiteling over na.

En dat vond ik wel zo prettig, want ik zat er echt geheel in nu, ook al vond ik de film niet zo eng als verwacht. Wel erg jammer van de morbide ontwikkeling rondom de 'kinderwens' van de blinde man; het riep in de zaal heel wat 'what the f*'-geluiden op, zelf vond ik het vooral erg onnodig. Dit bracht het niveau w.m.b. in de laatste pakweg twintig minuten nog wat omlaag.

Het plot rammelde dus, maar verder scoort Don't Breathe op alle vlakken voldoende tot goed. Een fijne locatie, een sterke geluidsband, prima regie en gedegen acteerwerk.

Qua score blijf ik net steken op een 3,5* (was na afloop 4*, maar dat heb ik al schrijvende toch bij willen stellen).

avatar van Wilcoo7
Het concept van de blinde man die inbrekers op heterdaad betrapt en terugvecht is erg goed uitgewerkt. Een originele misdaad thriller met horrorachtige momenten. De film werd naarmate het einde naderde steeds spannender en bleef verbazen.

avatar van Movie-Addicted
Beetje tegenvaller. Ik ergde mij vooral aan de donkere shots. Film is ook niet echt "bioscoopwaardig" te noemen. Wat me ook opviel dat die kerel wel blind mocht zijn, maar met zijn gehoor niet veel mis was. Laat staan je het alarm in je huis toch wel hoort en dat gebeuk met die breekijzer een kamer ernaast (ook al lig je te slapen) .Dit was voor mij echt een aanfluiting!

Maar goed. *2.5-

Spannende film.
Ben er wel mee eens dat er iets niet klopt met het geluid die geproduceerd word tijdens de inbraak en met het gehoor van de man.
De film hoefde van mij niet zo nodig zo lang te duren, er had al eerder een eind aan gemaakt kunnen worden zonder iets te verklappen. Het einde snapte ik niet helemaal, helaas.
Al met al spannende film. niet echt horror.

avatar van mcdaktari
Doom4 schreef:

Nog korter?? 88 min. is nou niet bepaald een lange zit.
Als een film spannend is kan hij mij niet lang genoeg duren. Vanavond maar eens gaan kijken , heb er iig veel zin in.

avatar van Richard_Voorhees
Qua verhaal een beetje het omgekeerde van het eerder dit jaar uitgebrachte Hush van Mike Flanagan.
Fede Alvarez koos voor veilig met deze "Don't Breathe". Zo verzorgde Roque Baños weer de soundtrack (hij was tevens verantwoordelijk voor de Evil Dead OST). Een verzorgde soundtrack die wel spanning verhogend weet te werken. De jonge cast van Jane Levy (Evil Dead), Dylan Minnette (Goosebumps) en Daniel Zovatto (It Follows) komt wel goed over als het inbraaktrio.
Wel jamer dat men zeer snel Zovatto omlegt, want twee personages om te volgen is niet veel.
Stephen Lang heeft wel een imponerend uiterlijk en is dan ook wel goed gecast voor zijn rol. In de eerste helft van de film blijft de spanning ook wat meer doordat zijn personage weinig geluid maakt. Je kan het nog wel op die manier verkopen, aangezien je als kijker wel kan aannemen dat een army veteran geleerd heeft om vijanden stil te benaderen.
Echt meeleven met de slachtoffers kon ik eigenlijk niet. Jane Levy's karakter is de enige die wat diepgang en backstory krijgt.
Persoonlijk vind ik de plottwist een beetje stom, want hoe maak je het geloofwaardig dat een blinde man iemand kidnapt. Daarna word het al helemaal bont als we er ook nog eens achter komen dat hij een grote hoeveelheid zaad klaar heeft staan om zijn nieuwe dochter mee te verwekken.
Het morbide sprookje is iets teveel van het goede. Na al die omwentelingen is de spanning er wel wat af. Het einde waarin we te horen krijgen dat de blinde man alles heeft overleeft heeft dan ook weinig effect meer. Wat moeten wij als kijker dan denken. Dat hij er ook in slaagt om Jane Levy's personage uit het vliegtuig te plukken?
Afijn, nu begin ik misschien iets te veel te zeuren. De eerste helft weet Alvarez nog wel een solide thriller te leveren, maar helaas vliegt hij in de tweede helft wat uit de bocht.

avatar van tattoobob
Wat een sterke film word hier weer neergezet door meneer Alvarez zeg.....een top sfeer en elke elke rake klap op schot word geweldig op film vast gelegd.
Lekker spannende scenes en met oog op detail komt alles op het scherm voorbij....om nou net als mijn bovenbuurman alles te relativeren vind ik niet nodig want daarvoor kijk ik zulk soort films niet...en opzich helemaal onmogelijk vind ik het allemaal niet wat voorbij komt.
Acteerwerk is van een goed niveau zowel van Stephen Lang als van Jane Levy,ook de rest doet het aardig.
Een deel 2 zou ik niet eens gek vinden

Ik kan nu al niet wachten op Alvarez zijn derde project!!!!!

avatar van Jake the muss
Vond het zelf een topper......vroeg me wel 1 ding af, hoe op een gegeven moment
zijn hond binnen kon komen, nadat hij alles af had gesloten. Misschien heb ik iets gemist hoor
.......voor mij dikke 4

avatar van arno74
Op dezelfde manier dat ie zich losmaakt als ie in de tuin aan de ketting vast zit, en uit de kamer komt waarin hij later wordt ingesloten. Oftewel:
arno74 schreef:
... valt deze horror in de categorie "geen aandacht schenken aan logica" (en in die categorie levert de houdini-hond een topprestatie af ).

Zwolle84
Hadden ze die voordeur niet gewoon open laten staan toen dat meisje ze binnenliet? Volgens mij zat hij trouwens ook niet aan de ketting, anders was dat slaapmiddel ook niet nodig. En in het huis kan die man makkelijk de deur weer open hebben gedaan (ze hoeven niet alles in beeld te brengen).

Maar precies weet ik het allemaal niet meer, het kwam in ieder geval niet onlogisch op me over.

avatar van arno74
Staat mij ook niet meer helemaal bij maar ik was wel verbaasd hoe keer op keer de hond geneutraliseerd werd en even later weer van de partij was.

Zwolle84
Het was een goede hond inderdaad.

avatar van Montorsi
Zwolle84 schreef:

Ehhh...? Iemand die er alles aan doet om de inbrekers binnen te houden, zet tussendoor even de voordeur open?

Montorsi schreef:

Gaat om een binnendeur. Hond was opgesloten op een kamer.

avatar van schenkowiets
Veel van verwacht na alle goede reviews,maar wat een amateuristisch slecht geacteerde flutfilm was dit. Onlogische dingen doen ze en maken het zichzelf steeds moeilijker. Nee deze film sloeg helemaal nergens op !

avatar van dirk-dv
Origineel en Spannend... Geslaagde film vond het meer een Thriller dan een Horror... Weinig schrik effecten maar wel erg leuk om naar te kijken

avatar van Cikx
Erg sterke film. De suspense is continue voelbaar en net op de momenten waarbij het eentonig lijkt te gaan worden worden er nieuwe elementen toegevoegd die het fris en interessant houden. De styling en cinematografie zijn ook tot in de puntjes verzorgd wat ik bij dit soort films toch wel erg belangrijk vind. Ik stoorde me wel aan één personage, wat volgens mij ook de bedoeling was want hij werd gelukkig vrij snel van kant gemaakt. Wat dan weer iets te voorspelbaar was, maar ik snap de gedachte erachter aan de andere kant ook wel. De rest van het acteerwerk was in elk geval wel in orde.

Helaas zitten er wel wat oneffenheden in het verhaal, zoals niemand die de veteraan zou verdenken van het ontvoeren of ombrengen van het meisje die zijn dochter had overreden wanneer zij verdwijnt? Of het moment wanneer ze datzelfde meisje proberen te bevrijden terwijl hij hen op de hielen zit en dan nog het derde raam in de kamer waar de twee dieven opgesloten zitten dat niet gecheckt wordt en toevallig geen tralies heeft? Een beetje te makkelijk. plus nog een paar rare keuzes van personages, maar dat heeft de pret niet mogen drukken, want ik heb me er al met al erg mee vermaakt.

Deed me overigens een beetje denken aan Green Room, maar dan beter.

avatar van Montorsi
Zwolle84 schreef:

Gaat om een binnendeur. Hond was opgesloten op een kamer.

op het einde inderdaad, maar ik bedoel al eerder. Op een gegeven moment staat die hond in de woonkamer terwijl hij eerst nog buiten ligt te slapen.

Wel een goede horror film. Is weer eens iets anders!

nou wat n pareltje mooie mix van het misdaad/aktie genre met wat griezelig overkomende scenes ik heb voor deze een 4,5 ster genoteerd dikke aanrader !!! je ziet wel welke acteurs hier met t script hebben gewerkt .toppie!1

avatar van max cady
Nou was allemaal maar zo zo. weinig nieuws en de spanning was ver te zoeken. Einde was ook niet veel, erg jammer ...

avatar van max cady
schenkowiets schreef:

Ik geef een iets hoger cijfer maar sluit me voor t meeste bij je aan ..

avatar van dennis s.
net gezien, heb me kostelijk vermaakt, vooral de hond vond ik grappig, en ben een paar keer flink geschrokken.

avatar van Corcicus
Een beetje overroepen allemaal, maar allerminst een flauwe film. Lekker spannend, behoorlijk geacteerd, voldoende actie, wat wilt men nog meer? De hond deed me erg denken aan hetzelfde exemplaar in People under the stairs. Vrij zeker dat de makers daar de mosterd zijn gaan halen.

Prima entertainment. Spannend vanaf minuut 10 tot het einde.
Veel goede vondsten.
De twist in de plot in het laatste kwartier had niet gehoeven voor mij.

avatar van AmazingPP
Ik had ontzettende goede recensies gelezen over deze film en dan moet ik toch eerlijk toegeven dat ik hem niet zo goed vond als veel van die recensies. Het is ten eerste meer een thriller dan een horror-film. Eigenlijk heeft het geen reet te maken met horror, ik bedoel: ik ken engere thrillers dan dit. Er wordt op zich goed geacteerd, maar er zitten wat gaatjes hier en daar in het plot. Nu mag dat natuurlijk de pret niet drukken, maar het zijn de details waar het hier om gaat. Ik heb ze hierboven mij al gelezen, dus ga ik ze niet herhalen. Het einde stelde me uiteindelijk teleur. Leuke film voor tussendoor, maar niet de topper die ik had verwacht. 3,5 *