Don't Breathe (2016)

3,36

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

204 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van mixmaster
geplaatst: 17 oktober 2016, 15:52 uur [permalink]
Had er toch iets meer van verwacht, de film is zeker spannend maar echt horror is het zeker niet.
Beetje in de stijl van ''The Collector'' uit 2009. (die veel beter is).

Deze film is vrijwel geheel in het donker, en soms is het bijna niet te zien wat er nou eigenlijk gebeurd.
Toch is deze film spannend genoeg om te kijken en een leuke avond of middag te hebben.

avatar van Mr-Mcmovie
geplaatst: 17 oktober 2016, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fede Alvarez had mij drie jaar geleden echt letterlijk weggeblazen met zijn Evil Dead reboot dus na die te zien kon ik gewoon niet meer wachten op zijn tweede film. Nu ongeveer een jaar geleden dat ik las op IMDB dat Fede Alvarez zijn tweede film Don't Breathe ging worden met dan nog een echt krachtig effectief plot kon ik helemaal niet meer wachten, maar mijn ongeduld kreeg eindelijk vandaag antwoorden!

Don't Breathe heeft een korte maar goede opbouw dat de film zeer zeker wel nodig had anders had de film flinterder dan flinterdun geweest.

Jane Levy die ook de hoofdrol heeft in Evil Dead is gelukkig voor haar weer aan de leiding hier, en doet het net als de andere van de cast het zeer goed. Wat zeker ook telt voor Stephen Lang die een blind slachtoffer vertolkt waar ik in het begin wel mee in zat, en spijt had met zijn personagé en ook ik zelf had zo iets van: komaan maak die inbrekers gewoon af ze krijgen wat ze verdienen, maar tot er zo nodig die ene scene kwam dat we in zijn kelder die vrouw zien vastgeketend zitten, en van dat moment was de compassie gedaan, en kon ik niet wachten tot Levy haar stalen ballen liet zien aan die schoft!

Een thriller in top vorm is deze zeker en vast (zeker geen horror)
Maar natuurlijk na zijn eerste ijzersterk horror debuut moeten ze reclame maken en dit de beste horror film in 20 jaar noemen.

Heel claustrofobische thriller met de nadruk op claustrofobisch, wat heel de 90 minuten in de film zat o.a. de scene in de kelder in de donker als Lang op de daders jaagt, en natuurlijk als hij met zijn wapen zwaait op de andere twee terwijl ze zo stil mogelijk moeten zijn. Dat was allemaal zo nagelbijtend spannend. Ook petje af voor cameraman: Pedro Luque wat zeker één van de hoogtepunten was van de film, was dat aangrijpende camerawerk tijdens de claustrofobische scenes.

PS: altijd leuk als de heer Sam Raimi mee in het bootje zit 🙂
4,0 sterren.

avatar van brave71
geplaatst: 17 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]
cker geen horror, meer een thriller.
Had hoge verwachtingen van deze film, maar viel erg tegen.

Is allemaal erg voorspelbaar en ook niet echt spannend.
Niet de moeite waard om ooit nog een keer te kijken.

geplaatst: 17 oktober 2016, 22:11 uur [permalink]
Wat een top thriller, je zit geen moment recht in je stoel

geplaatst: 17 oktober 2016, 22:16 uur [permalink]
mee eens bovenbuurman topper 5 sterren echt aanrader !!!!

avatar van Pazmaster
geplaatst: 17 oktober 2016, 23:50 uur [permalink]
Een verrassend goede thriller, een simpel verhaal maar toch spannend! De sfeer is goed en houdt je op het puntje van je stoel. De voor mij onbekende acteurs doen het trouwens ook niet verkeerd. Zo zie je maar weer dat er helemaal niet veel poespas en een flinke bak met geld voor nodig is om een goede film te maken. Gewoon een goed idee hebben en dan goed uitwerken kan een prima film opleveren. Prima filmpje dus.

avatar van patrickman
geplaatst: 18 oktober 2016, 00:06 uur [permalink]
Wat slecht wow alles maar dan ook alles is niet gebaseerd op hoe een mens gereageerd.
Criminelen die geen gevoel hebben bij zijn verhaal en er vol in gaan maar puntje bij paaltje in een hoekje gaan huilen.
Een plankje die zo kapot is maar we hebben een sleutel nodig.
waste of time

geplaatst: 18 oktober 2016, 17:08 uur [permalink]
Vandaag kijken , ben benieuwd.

geplaatst: 18 oktober 2016, 20:01 uur [permalink]
Goede spannende gemaakte thriller/misdaad , horror is nergens te bekennen ..tijdsduur is goed , niet te lang en niet te kort .

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 20 oktober 2016, 00:32 uur [permalink]
Toch wel een spannende film. Die boeit van begin tot einde. Cast was goed als ook de sfeer en muziek. Niet zo goed als de evil dead remake van Alvarez maar zeker en vast puur vermaak. Wel niet echt een horror meer thriller de poster is wel wat overdreven, met beste horror in 20 jaar 😛 7/10

geplaatst: 20 oktober 2016, 02:40 uur [permalink]
had er eigenlijk niet veel van verwacht, wat is dit een meevaller, niet echt horror,meer thriller,vond dit toch best een vermakelijke film

geplaatst: 20 oktober 2016, 04:03 uur [permalink]
Ik had iets van oeioei wat gaat dat hier weer worden maar ik vond hem beter dan verwacht.
Vermakelijk vooral, horror is het wel niet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2016, 08:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Effectieve en spannende thrill ride met een simpel uitgangspunt van een paar mensen in een oud huis - waaronder een mysterieuze man - en een claustrofobische, donkere sfeer. De film deed me erg denken aan 10 Cloverfield Lane van eerder dit jaar. Alleen dan zonder bespottelijk einde.

De titel 'Don't Breathe' doet wellicht vermoeden dat dit niets meer is dan een inwisselbaar horrorfilmpje, maar dat is gelukkig niet het geval. Qua sfeer en stijl steekt de film sowieso met kop en schouders boven het maaiveld uit. Regisseur Alvarez liet met zijn Evil Dead remake al zien een gelikte horror te kunnen afleveren, maar laat hier nog veel beter zien wat hij in huis heeft. De regisseur speelt efficiënt met de verwachtingen van de kijker en wil je voortdurend op het verkeerde been zetten. En soms lukt hem dat uitstekend, hij zorgt in ieder geval voor voldoende verrassingen in die kleine anderhalf uur.

Eén van de grootste verrassingen is Stephen Lang. Was vrij verbaasd dat dit dezelfde gast is als die Duke Nukem uit Avatar. Hij speelt een fantastische rol en vond het knap dat ondanks zijn daden mijn sympathie voor een groot deel bij hem lag. Props aan Alvarez om van de personages niet te grote stereotypes van bordkarton te maken, maar ze ook echt in te kleuren. En daarnaast een verademing dat de hele film niet volgepropt zit met goedkope jumpscares, maar ook genoeg effectieve momenten van spanning. Het moment dat de blinde man bijvoorbeeld ineens rechtop in bed zat was sterk gedaan. Ik zat de hele film in ieder geval op het puntje van mijn stoel.

4 sterren.

avatar van broncode
geplaatst: 21 oktober 2016, 18:29 uur [permalink]
Veel van verwacht en ten dele waar gemaakt. Het script, acteurs en spannings opbouw was prima, maar het was duidelijk een thriller en geen horror film. Het open einde vond ik ook niet best, want zie niet in hoe ze hier een vervolg op kunnen maken, of het word duidelijk een ander soort film.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 21 oktober 2016, 19:27 uur [permalink]
broncode schreef:
want zie niet in hoe ze hier een vervolg op kunnen maken

Komt er een vervolg?

avatar van Cikx
geplaatst: 21 oktober 2016, 20:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwolle84 schreef:

Komt er een vervolg?

Is volgens mij nog niks over bekend.
Zou overigens vrij makkelijk kunnen met Rocky die terug gaat om wraak te nemen

avatar van Insignificance
geplaatst: 21 oktober 2016, 21:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een plaatje van een horror film, zolang de schrijver in Alvarez zich er niet mee bemoeit. Het is eigenlijk al mis met het fraaie openingsshot, dat haalt meteen wat mysterie weg, en als de drie aan bod komen, gaat dat ook niet al te subtiel. Een kutgezin, die van het meisje, maar moet dat zo lomp? Enfin, wat er zo ongeveer staat te gebeuren, is zo wel duidelijk, net als de volgorde, maar toch slaat Alvarez bikkelhard toe. Met letterlijk een mooie film. Camera, kleurenpalet en de muziek; lust voor oog en oor. Als de klus gaat beginnen, is het helemaal raak. Hij mag dan grijs en blind zijn, maar verder is het een wandelende nachtmerrie.

Geen lullige, goedkope schrikkertjes, Blind Man wordt gewoon wakker, duikt links en rechts zomaar op en gaat als een pletwals tekeer. Geweldig hoe Alvarez de pistoolschoten laat zien en horen. De eerste is echt een voltreffer. Het hondje doet ook leuk mee en als het spul in de kelder uitkomt, staat er nog een daverende verrassing te wachten. Ik weet eigenlijk niet of het die gekte echt nodig had. Het zet zo'n film toch in een ander perspectief of iets dergelijks. In een tammere horror had ik onmiddellijk jaha gezegd, maar deze is zonder ook steengoed. Totdat Alvarez' schrijfseltjes weer de kop opsteken. Dom dilemma, waardeloze epiloog.

geplaatst: 21 oktober 2016, 23:59 uur [permalink]
dikke topper aanrader en topfilm 5,0 sterren ik raad deze aan elke aktie misdaad horror thriller en filmgek aan deze gaat je verrassen mmoi plot mooie beelden ook in het donker prima geschoten op locatie in een huis de hele film zoal echt n topper een van de betere tot nu toe en ik zie ze allemaal!!! 😛

avatar van Zwolle84
geplaatst: 22 oktober 2016, 00:11 uur [permalink]
JoeDalton schreef:

Tip: plaats hier en daar eens een punt of komma, dan kunnen anderen ook meegenieten van je enthousiasme. 😉

avatar van m1701
geplaatst: 22 oktober 2016, 21:54 uur [permalink]
heerlijke film!!! De spanning is soms om te snijden.
Super!!!

geplaatst: 22 oktober 2016, 21:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegenvaller.

Ik was enorm blij toen ik hoorde dat er weer een samenwerking Alvarez & Baños uit was na de prachtige Evil Dead-remake. Met hooggespannen verwachtingen de bioscoop ingegaan vandaag, misschien wat té hoog. De film was absoluut spannend, maar ik ging me irriteren aan de hoeveelheid plotholes en toevalligheden, dingen waar ik me juist normaal niet zo druk om maak zaten me nu dwars. Ik had gehoopt op meer claustrofobie, meer spanning-is-te-snijden scenes. Dat soort momenten zaten er absoluut in - dat moment waarin ze geen hand voor ogen zien in de kelder is even simpel als effectief - maar het was te weinig.

Erg knap vond ik dat er in zeer korte tijd een paar hele leuke personages worden neergezet met wie je meeleeft, zowel de inbrekers als de oude blinde man. Maar nog steeds... Nee, helaas té mager. De kenmerkende muziek van Baños was ook afwezig.

avatar van Barry83
geplaatst: 23 oktober 2016, 00:22 uur [permalink]
Waardeloos. Het is geen goedkope B-film en er is ook de nodige spanning aanwezig.

Maar de film is veel te donker, af en toe zit je echt naar een zwart scherm te kijken. Een blinde die op 100 plekken tegelijkertijd is, niet kapot te krijgen is, die moeiteloos als timmerman kan solliciteren, en 30 keer kan schieten met een pistool. Zwaar belachelijk en totaal niet realistisch.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 23 oktober 2016, 10:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Don’t Breathe

Zo, daar ben ik weer. Een hele tijd niks van me laten horen hier op MM en ook zeer weinig films gezien maar, Halloween is nog niet voorbij dus ik kan nog lekker door gaan met Horror’s kijken. Zo hebben we gisteren Don’t Breathe gezien, een heerlijke Horror/Thriller die toch wel lekker spannend wist te worden en zijn spanning ook goed vast hield. Ik denk persoonlijk alleen niet dat ik nog aardig wat films ga kijken de aankomende dagen aangezien mijn game van 2016 en verre toekomst is uitgekomen: ’Battlefield 1’. Dus hoogstwaarschijnlijk zit ik dat meer te spelen dan dat ik films ga kijken maar, ik ben niks voor niks een filmliefhebber dus ik zou zeker wat tijd vrij maken voor films alleen niet zoveel als voorheen, de rest van het jaar.

Ik heb deze film ooit mee gekregen via een Teaser/Trailer bij de film Lights Out (2016) in de bioscoop. Ik vind het normaal gesproken altijd zonde om trailers te kijken van Horror films, de regisseurs laten tegen woordig bijna alle spannende stukken al vrij in deze trailers wat ik gewoon zonde vind. Van films, onder andere Don’t Breathe daar schrik ik niet meer bij, ik heb deze scenes al gezien bij Lights Out (2016) tijdens de trailer, ik vind dat altijd zo jammer.

Ik vind Don’t Breathe echt een toffe film, toch worden er door marketing meer positieve woorden omheen gehangen dan de film daadwerkelijk uitoefent. Deze media Stunts ben ik ook tegen gekomen op YouTube waarbij een groepje jongeren uitgenodigd werden door Sony en dat ze in Spanje een hele Don’t Breathe scenario hebben na gemaakt, deze zag er dan wel weer echt heel tof uit. Je bent in deze situatie zelf de inbrekers en moet ook vluchten voor een ‘blinde man’ die je achter na zit.

In de film is dit uiteraard ook het geval. We volgen een drietal jongeren die inbreken om, wat ik zelf denk, hun kost te verdienen. Ze komen uit bij het huis van de blinde man Stephen Lang, die ook weer in deze film een fantastische rol weet neer te zetten. Ik ken hem vooral van de film The Monkey's Paw (2013) waarbij, ondanks het een B-film is, ook fantastisch acteert. Wat hij hier nu ook weer weet neer te zetten. Tijdens het inbreken zorgen ze ervoor dat Stephen bewusteloos raakt waardoor hun in zijn geheime kamer kunnen komen. Tijdens het inbreken komt Stephen toch naar beneden, het middel heeft niet goed gewerkt. Tijdens de ontdekking word hij onder schot gehouden maar wat blijkt, Stephen is niet zomaar een blinde man. Als ik het goed zag was hij een massamoordenaar. Tijdens de pogingen om te ontsnappen uit zijn huis komen ze toch de kelder in. Ze zien daar een dame hangen wat later de moeder van zijn kind bleek te zijn. Wanneer ze haar proberen te redden schiet Stephan haar perrongeluk dood waarna hij Rocky te pakken krijgt en haar klaar hangt als injectie pop.

Ze word uiteindelijk geholpen door Alex en ze weet te ontspannen, Alex was in de tussen tijd al dood geschoten. Dan krijg je ook nog een mooie scene met een hond mee, een super gave Rottweiler. En dan na nog een eind gevecht weet ze toch te ontsnappen en denkt ze Stephen vermoord te hebben. Later komt op Televisie dat hij toch nog leeft en mee word genomen naar het ziekenhuis.
Waardoor ik honderd procent weet dat er een deel twee komt, misschien wel een revenge?

Het concept van Don’t Breathe vind ik echt super gaaf. Stephen zag er ook echt heftig uit in de film, en de film schiet vaak lekker door. Acteerprestaties zijn vaak prima, af en toe toch een irritante opgezette schrok schreeuw/hijg maar daar blijft het wel bij. De setting was ook tof en Don’t Breathe is toch zeker wel een betere horror / thriller film van dit jaar. Alhoewel had ik hem anders, spannender en vooral enger ingeschat, de film is zeker niet saai. En daar gaat het tenslotte om want ik heb de film prima door kunnen kijken. Het was voor mij dan wel geen bioscoop film, de film waarover ik het al een paar maanden met mijn collega heb, heb ik eindelijk gezien, en ik kon zeker niet wachten. Toffe film en zeker het kijken waard. Ik vond hem tof.

avatar van Triller
geplaatst: 23 oktober 2016, 13:57 uur [permalink]
Ik vindt dit een leuke spannede film. Ik kan begrijpen dat veel horror fans dit geen horror vinden. Maar als thriller fan kon die er goed mee door. Er worden weinig van dit soort films meer gemaakt. Spanned, schrikeffect zo nu en dan en mooi einde... Maar als je echt horror verwacht alla Saw of zo iets dat zeker niet... hoort voor mij gevoel niet bij de genre horror. Zijn er meer van dit soort films doe bij horror staan?

avatar van knusse stoel
geplaatst: 23 oktober 2016, 16:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film is mooi van opbouw, er wordt goed in geacteerd en het verhaal is ook spannend. De horror waar men het steeds over heeft en waar deze film mee bekend is geraakt, kan ik niet goed terug vinden. Of het moet het bloed zijn wat er vloeit tijdens het inbraakgebeuren. Nee, ik denk dat een griezelfilm of horrorliefhebber niets aan deze film heeft als hij daarnaar op zoek is, of het moeten de vreemde ogen van Stephen Lang zijn die de blinde man vertolkt.
Een 7+ voor deze thriller.

avatar van 2dehans
geplaatst: 23 oktober 2016, 17:47 uur [permalink]
Tjonge tjonge... wat een verhaal. Horror die ik kijk heeft vaak weinig diepgang maar wel goede schrikmomenten. Die heb ik hier gemist muv die hond naast de auto.. maar dat was in de trailer al te zien.

Ik zou zeggen: KNGF Geleidehonden | home stoppen maar. Vraag deze blinde speler hoe hij het allemaal voor elkaar krijgt om zn weg in zijn huis te vinden. Zelfs in een gangstelsel waar 2 kinderen net aan de "uitgang" kunnen vinden, weet hij feilloos zijn weg... Tot en met een "ophang systeem" waar menig padvinder jaloers op zou zijn. Je kunt van " gevangenhouding" zo middels een koord naar een " inseminatie houding" worden gebracht.

Duidelijk dat ik niet erg onder de indruk was. Laat ik even buiten beschouwing dat iemand een alarm installatie in zijn huis heeft als hij daar ook voor een "miljoen" aan afpersingsgeld heeft liggen en een "gegijzelde zwangere" in huis heeft. Waarom zou je daar ooit politie bij ter plaatste willen hebben....

Maar voor iemand die gedeprimeerd wordt van dit stukje "review" kijk gerust en trek je eigen conclusie. Duidelijk niet mijn cup of tea voor een geschikte filmavond.

avatar van Cikx
geplaatst: 23 oktober 2016, 19:08 uur [permalink]
2dehans schreef:

Jij weet toch zeker ook de weg in je eigen huis ook al is het donker? Een blinde is sowieso genoodzaakt om te weten waar alles is en staat in zijn/haar huis. Lijkt me vrij logisch dat de inbrekers niet weten waar de uitgang precies is, vooral niet in het donker.

Maar goed, ik sta er ook totaal anders in wat betreft jumpscares. Hoe minder hoe beter. Die met die hond was zo goedkoop dat het op mij overkwam als een satire op de doorsnee horrorfilm.

avatar van Alucard133
geplaatst: 23 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]
Fijne thriller die me wel kon boeien door uitstekend acteerwerk en goede muzikale
ondersteuning. Origineel ook met die blinde vent en de daardoor mogelijke 'stilte' scenes.
Goed voorbeeld dat zo'n film toch nog kan vermaken ondanks dat er al zo veel van zijn.

Geslaagd, maar nog geen Eden lake.

geplaatst: 24 oktober 2016, 10:57 uur [permalink]
mcdaktari schreef:

Nog korter?? 88 min. is nou niet bepaald een lange zit.
Als een film spannend is kan hij mij niet lang genoeg duren. Vanavond maar eens gaan kijken , heb er iig veel zin in.

Klopt, hij duurde ook helemaal niet te lang, maar ik bedoelde meer zonder te veel te verklappen dat er op een gegeven moment er ook ander eind zou kunnen zijn geweest. Wat ik niet erg zou hebben gevonden. Ben benieuwd of jij dat ook hebt ervaren..

avatar van cor1946
geplaatst: 24 oktober 2016, 14:53 uur [permalink]
Goede film, niks mis mee. Had wat meer schrik momenten in mogen zitten.