Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

Fonzzz002 schreef:
Don’t Breathe is een hele onderhoudende thriller/horrorfilm. Het concept is heel angstaanjagend en het is een origineel idee voor een film: vastzitten in een huis met een blinde moordenaar die je zoekt, proberen zo stil mogelijk te voortbewegen. Hoewel het enigszins vergelijkbaar is met andere films, zoals The Collector of Hush, heeft Don’t Breathe voldoende eigen ideeën om zich van andere films te onderscheiden. Het concept klinkt op het eerste gezicht ietwat klein, maar de film weet voldoende toe te voegen aan het verhaal om het 90 minuten interessant te houden.
Stephen Lang speelt de blinde man en hij straalt pure intimidatie uit ieder moment waarin hij in beeld is, iemand tegen wie je liever niet op straat aanloopt. Dit is één van de meest enge performances die ik in een tijd heb gezien. Daarnaast zaten er een paar hele sfeervolle scenes in op het gebied van belichting & geluid: geziene het een horrorfilm is waarbij geluid centraal staat heeft Don’t Breathe veel spannende stiltes, of er zijn scenes waarin de belichting op slimme wijze speelt met wat je ziet.

Er zitten meerdere dingen in de film waar ik wisselvallige meningen over heb. Ik denk dat ik geen spoilers weggeef door dit te zeggen, maar de openingsscène van de film is een scene die zich overduidelijk later in het verhaal afspeelt, wat de spanning die ze proberen te creëren tot dat punt aanzienlijk minder maakt geziene je een groot deel van de uitkomst kunt schetsen aan de hand van de eerste minuut. Het voordeel is dat de film je laat afvragen hoe andere dingen gaan verlopen, maar ik had liever dat ze de opening geheel anders deden. Ook is dit een horrorfilm waarbij ik meerdere malen vraagtekens moest zetten achter de keuzes van de personages. De personages maken redelijk wat keuzes die niet aanvoelen als hun slimste optie, dit leidt naar meerdere horrorfilm clichés die al vaak zijn gebruikt. Maar aan de andere kant: dit is één van die horrorfilms waarbij hun keuzes niet TE geforceerd of TE dom voelde, waardoor ik het voordeel van de twijfel gaf. In real life zou je waarschijnlijk 4 kleuren stront schijten als je in hun positie zou zitten en je zou, door de spanning, waarschijnlijk geen betere keuzes maken als je kijkt naar de opties die ze hebben.
Het laatste wat ik kan zeggen is dat sommige verhaalelementen die worden aangekaart ietwat vergezocht voelde waardoor het moeilijker werd spanning te voelen tijdens deze momenten, maar deze scenes gaven de film voldoende materiaal om de 90 minuten te vullen in plaats van een klein concept onnodig uit te rekken.

Hoewel het geen thriller is waarvan ik zou zeggen dat je het persé moet zien is het, als je zoekt naar een onderhoudende suspensie film om met vrienden te kijken, een prima keuze. Een sterk concept met een intimiderende vijand, niet alle aspecten van het verhaal zijn even sterk en er zijn redelijk wat horrorclichés, maar al met al een onderhoudende zit.

Hi, gisteren de premiere voorstelling gezien .Na veel tegenstribbelen van mijn filmkritische vrienden ( ik had reeds de kaarten gehaald) besloten we alsnog deze te gaan bekijken, en hebben ons prima vermaakt .Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met Fonzzz002 .Dt is een onderhoudende suspense, waarin een simpel gegeven voldoende word uitgewerkt ,met een vermakelijke film als eindresultaat.

Hoewel de wat saaie filmtitel anders doet vermoeden doet deze wel degelijk zijn naam eer aan. Getuige het moment ,dat bij een bepaalde scene in de film ,je letterlijk hoorde hoe iedereen in de hele zaal zijn of haar adem inhield.

avatar van mrklm
Je waardering voor deze film hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur. De karakterisering zijn belachelijk, sommige dialogen tenenkrommend en het plot slaat eigenlijk helemaal nergens op.
Drie jonge inbrekers [criminelen!] richten zich vooral op rijkeluisgezinnetjes in dure villa's, maar nu besluiten ze een grote slag te slaan door in te breken bij een blinde oorlogsveteraan [held!] die $600.000,-- schadevergoeding heeft gekregen nadat zijn vrouw en kind zijn doodgereden [zielig!].
De film doet vervolgens zijn best om de jongeren als slachtoffers neer te zetten de oorlogsveteraan als psychopaat, met een onbedoeld hilarische monoloog over een lieveheersbeestje als dieptepunt.
Het is jammer dat het einde voor een groot deel al is verraden in het openingsshot en de hele inbraak zit ook vol met tegenstrijdigheden. Waarom dan toch 3,5 sterren?
Ten eerste geeft Stephen Lang een imposante Tour-De-Force weg als de oorlogsveteraan. Tenminste, zolang hij niet meer dan 2 of 3 woorden tegelijk hoeft te zeggen. Ten tweede is de film ijzersterk op het moment dat de lichten uitgaan en het kat-en-muis-spel begint. Inventief, stijlvol, verrassend en, ja, zelf schokkend is deze sequentie ronduit meesterlijk uitgevoerd. Dit deel alleen al [en alleen dit deel] maakt de film de moeite waard. Jammer van de onzin die er aan vooraf gaat, maar het is bijzonder prettig te zien dat Hollywood het horrorthrillergenre [waarin de Britten veel beter zijn] niet geheel is verleerd.

avatar van barcam
Lang geleden dat ik nog zo'n sterke horror film gezien heb.
Origineel concept en veel spannende momenten zorgen ervoor dat je je geen seconde verveeld.
Hou van horrorfilms met zeer beperkt aantal personages en locaties en deze is met verve geslaagd.

avatar van JacoBaco
Even weer iets anders deze film en dat waardeer ik wel. En ten eerste, Don't Breathe is niet eng, maar wel spannend! En Stephen Lang ziet er in sommige shots daadwerkelijk angstaanjagend uit! Maar om een film als dit spannend te houden, gebeuren er wel onwaarschijnlijke dingen. Want als ik mij niet vergis nemen andere zintuigen toe wanneer iemand blind is, maar uiteindelijk komen ze dus zijn huis binnen door simpel een raampje in te tikken en dat maakt herrie! Wat ik ook vreemd vind, is dat de man tralies bij zijn ramen heeft en in een scène zegt Alex (nadat hij de tralies gezien heeft) we zitten opgesloten in deze kamer. Maar 30 sec. later valt hij door het raam naar buiten. En de blinde man verplaatst zich vaak toch echt veel te snel! En hoe de $%@# heeft hij de vrouw ontvoerd welke zijn dochter heeft gedood tijdens een ongeluk? Is ze bij hem op visite gegaan met een bos bloemen? En zo ja, dan komt de politie daar snel genoeg achter. Maar ja ik snap het wel, want het levert wel iets krankzinnigs op natuurlijk. Hij heeft haar zwanger gemaakt via een buisje met zijn sperma en uiteindelijk doet hij opnieuw een poging bij Money. Die hele scène is hoe dan ook bescheiden memorabel !

6,5/10

avatar van Guines
Het eerste gedeelte is veel van hetzelfde. Een paar verrassende plotwendingen in het tweede gedeelte weet deze film net nog te redden. Mede door de spanning een krappe 3*

avatar van K. V.
Deze last minute gekozen en zonder verwachtingen bekeken, maar wat een goeie, spannende film. Eindelijk nog eens een thriller zonder geesten, monsters, ... I like it.
Ondanks het simpele gegeven hebben ze er toch een spannende film van gemaakt. De cast deed het prima, zeker de veteraan. Ook het gebruik van (of gebrek aan) geluid was goed gevonden.
De film heeft een goeie spanningsboog, ik zat echt aan het scherm gekluisterd. Ook de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
Vond het alvast een aanrader.

avatar van Northernlight-
Goeie spannende thriller die van meet af aan tot het einde weet te boeien.

avatar van Shinobi
"It’s really fucked up to rob a blind guy, isn’t it?"

Fede Alvarez heeft mij drie jaar geleden enorm verrast met de remake van 'Evil Dead'. Dus ik keek halsreikend uit naar deze titel, maar het is niet helemaal geworden wat ik ervan verwachtte.

De opzet is zo simpel mogelijk gehouden en schotelt je wederom een groepje jongeren versus een moordenaar voor, hoewel het met een twist wordt gebracht. De jongeren proberen namelijk te ontsnappen van hun uitzichtloze bestaan door huizen te beroven en de blinde man is een oorlogsveteraan die nog steeds rouwt om zijn doodgereden dochter. Als kijker is het dan ook enigszins lastig om te kiezen uit één van deze partijen, omdat ze beide tussen goed en kwaad in zitten.

Ondanks dat het begin het verloop een beetje verklapt, ontvouwt 'Don't Breathe' zich tot een boeiend kat-en-muisspel. Het knappe hieraan is dat de film nooit echt eng wordt, maar de spanning is over het geheel goed te voelen. Alvarez weet leuk in te spelen op de titel door meermaals situaties te creëren waarin de jongeren zich moeten voortbewegen in onverlichte ruimtes, met de blinde man die ze op de hielen zit. Het zorgt voor zenuwslopende scènes waar je letterlijk ook je adem inhoudt.

Stephen Lang zet zijn rol overtuigend neer, maar enkele - belachelijke - plotwendingen doen zijn personage helaas geen eer aan. Op momenten tracht de film drama te incorporeren, maar dit slaat de plank mis en schurkt tegen het lachwekkende aan. Een paar fouten neem ik nog voor lief, maar bepaalde dingen worden te ver doorgevoerd.

Al met al een onderhoudende horror, maar hier had meer mee gedaan kunnen worden.

3,0 Sterren.

avatar van Walter S.
Prima spannende thriller waarbij je soms letterlijk je adem inhoudt in het genre wat je niet dood moet analyseren maar waar je jezelf gewoon voor open moet stellen. Dat gezever van "dit kan niet en blinde mensen kunnen zus en zo maar niet dit & dat".. Ik ben altijd blij dat ik met een open geest in de bios zit en niet met zo'n "dat kan niet" instelling. Maar dat terzijde.

Enige nadeel vond ik dat de slechteriken (één ervan dan) weg kwamen met het geld. Ik had namelijk partij gekozen voor de blinde en niet voor dat schorem wat inbreekt en dat als toppunt van slechtheid ook nog bij een blinde doet wiens smartegeld ze jatten. Ik had liver gezien dat ie dat ie die twee gasten dood had geschoten en dat meisje in zijn keler gevangen had gezet. Normaal ben ik niet zo van de happy endings, maar dat had deze film wel verdiend.
Maar goed, ik zie er nog wel een vervolg in zitten op basis van de laatste scene. Danny Blind leeft nog en heeft geen aangifte gedaan van vermissing van zijn geld, kortom, die gaat nog wel op jacht naar zijn geld! Hup Blind! Kill 'm all!

avatar van El ralpho
Boontje komt om zijn loontje

Don't breathe komt met een soortgelijke belofte als de eerste film die deze zelfde regisseur uitbracht. Het ging toen om Evil Dead, die trots verkondigde dat je als kijker te maken zou gaan krijgen met de meest angstaanjagende film die je ooit mee zou gaan maken. Don't breathe zou zelfs de engste horrorfilm van de afgelopen 20 jaar zijn..terecht?

De waarheid is dat dit verre van is en dat deze belofte overduidelijk op grootheidswaanzin lijkt te duiden (of het is gewoon een slimme marketingstunt). De uitspraak horrorfilm van het jaar was realistischer geweest, maar ook deze uitspraak kan deze film niet nakomen. Je krijgt hier namelijk gewoon een hele degelijke middenmotor voorgeschoteld, met een aantal sterke scene's maar meer dan bovengemiddeld wordt het nooit, vanwege de vele knulligheden die hier weer tegenover staan.

Laat ik voorop stellen dat het opbouwen van de spanning hier wel vrij goed gebeurt. Zeker als het allemaal op gang komt en de jagers de prooi worden zijn er genoeg scene's die als spannend bestempeld kunnen worden. Hoogtepunt daarbij is beslist een specifieke scené in het donker die door de regisseur sterk is neergezet. Ook een van de laatste scene's met de achtervolging door de hond vond ik erg sterk. Het probleem hier is helaas alles er omheen. De hoofdpersonages zijn gigantisch onsympathiek, egoïstisch en oppervlakkig en hoewel de oude man waar het verhaal om draait nu ook niet bepaald iemand is waar ik gezellig mee aan de koffie zou willen zitten hoop je wel dat hij de jongeren eens even goed te grazen neemt voor het inbreken in zijn huis.

Maar het dieptepunt vond ik toch wel het meisje wat vastgebonden zat in de kelder en vooral de reden waarom ze daar zat. Deze was namelijk te belachelijk voor woorden en deze plotwending deed het verhaal dan ook meer kwaad dan goed. Wat ook niet echt meehielp was dat er dan wellicht wel vrij veel spannende momenten in de film zaten, maar dat het nooit ook maar een klein beetje eng wilde worden. Daarnaast had de film ook nog een paar domme fouten en was de hele opzet bij voorbaat gewoon al niet eng genoeg. Ik laat me dan vervolgens graag verassen, maar in dit geval heb ik mijn verwachtingen niet bij kunnen stellen. Don't breathe is eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had. Een solide middenmoter, niet meer en niet minder.

Confusie
Is dit die angstaanjagende killer film.

Waar iedereen het over heeft?

avatar van Walter S.
Ik hoor er verder niemand over, dus ik denk het niet.

Confusie
Een stem waar die gast van de pizza burger nog jaloers op zou zijn had mij verteld dat dit 'm was dus vandaar.

Ik vond het best een spannende film , alleen waar ik zo moe van word in horrorfilms in het algemeen , maar ook in dit geval , is het feit dat als het kwade op de grond ligt , ze het nooit echt afmaken , dus ze geven hem dan een slag met een knuppel ofzo ,en dat was het , en rennen dan weg , logisch dat die dan weer opstaat...

Gisteren gezien en was zeker een spannende film, eigenlijk van begin tot eind spannend. Van mij 4 sterren voor het genre

Bélon
De laatste horror film die ik in de bios heb gezien was Lights Out (2016) en dat was een enorme teleurstelling dus ik had zo mijn bedenkingen bij deze....

.... aaaaand it was good: komt vrij langzaam op gang maar qua intensiteit goed opbouwend naar het einde zodat je steeds meer zin krijgt in de film. Aanprijzing: van tevoren iets te veel bier genomen en moest écht knijpen het laatste kwartier of zo maar dat doe je dus niet als het een "ruk" film is, dan taai je gewoon af. Plot is niet zo belangrijk: dit is echt een heel fijn dynamisch horrorfilmpje geworden. En het (onvermijdelijke) vervolg dient zich al aan alks we de slotscene mogen geloven...

Goede 4,0* prima vermaak!

avatar van TornadoEF5
Confusie schreef:
Is dit die angstaanjagende killer film.

Waar iedereen het over heeft?

Grave

avatar van loneranger
Een film die me niet zo zeer schrik aanjaagt maar die ik wel een origineel uitgangspunt en opvallende naargeestige sfeer vind hebben. Als de jongeren hadden geweten wat ze in het huis te wachten stond hadden ze zich wel bedacht. Je wordt een paar keer op het verkeerde been gezet omdat je denkt dat Alex en Rocky dood zijn maar dan blijken ze toch nog te leven. Ook denk je een paar keer dat de film al afgelopen is, dus niet. Het acteerwerk is goed en de sfeer is dus duister en naargeestig. Er valt in elk geval weinig te lachen. En het uitgangspunt van de blinde man vind ik wel sterk bedacht. Een van de beste horrorfilms die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van Tall man
Afgelopen vrijdag in de bioscoop gezien en aangenaam verrast! Ik had vaag wat geluiden gehoord en mezelf wel een beetje ingelezen, maar meer ook niet. Al begrijp ik alleen niet waarom dit onder het kopje horror geplaatst wordt, ik zat meer aan een thriller te denken, het is nu niet echt een film die me angstig maakt. Wel is hij erg spannend en zitten er een leuke plottwistjes in die voor mij goed werken. Verder heeft de film degelijk acteerwerk en prima muziek. Ook de scenes met de hond, waaronder de achtervolging in de ventilatiepijpen erg spannend. Wel een beetje jammer van het eind, Ik had toch verwacht dat alle inbrekers het loodje zouden leggen, maar het moet helaas goed eindigen, dat vond ik voor de blinde veteraan niet zo erg maar Money had ik toch wel dood willen zien gaan eigenlijk, maargoed, je kan niet alles hebben.Mochten ze een vervolg maken ben ik benieuwd of die aan deze kan tippen.

Bovengemiddeld goed, spannende thriller. Aanrader!

Leuk idee, maar wat standaardmatig uitgewerkt met een eindeloos gepakt?-nee, toch niet-vrij?-nee, toch niet en niet al te snuggere muizen in het kat-en-muisspel zoals we die al te vaak in films hebben gezien.

avatar van Spartaan1986
Niet zo hoogstaand als de IMDB score doet vermoeden maar vermakelijk en grotendeels spannend genoeg om een kleine anderhalf uur te boeien. Stephen Lang speelt zijn rol zeer overtuigend en de 2 andere hoofdrolspelers zijn sympathiek genoeg om de film te dragen en met ze mee te leven.

avatar van clubsport
Vond dit toch meer een thriller dan een horror eigenlijk ,
sterke punten waren de goede spanningsopbouw , de prima spelende stephen lang en de soms geslaagde plotwendingen .
Toch wel jammer dat sommige cliche's elke keer weer worden herhaald , de grootste vind ik altijd dat je goed kan raden wie er als eerste het loodje legt en wie er waarschijnlijk zal overleven .
en natuurlijk is het het meisje wat het overleeft .

clubsport schreef:

en natuurlijk is het het meisje wat het overleeft .

Het meisje wordt niet eens bevrucht hetgeen ook zo'n kolossaal cliché van het Amerikaanse moralisme in de film is (dat ook is te herleiden tot de middeleeuwse ridderroman): er worden bij bosjes mensen afgeslacht maar geen enkele vrouw wordt ooit verkracht, want zodra dat dreigt te gebeuren is er altijd een redder in nood die net op tijd de aanrander de hersenen in slaat en de eer van de vrouw redt.

avatar van clubsport
De filosoof schreef:

Klopt , ik moet ook ineens aan game of thrones denken waarin in een persconferentie feministen
George rr martin verweten vrouwonvriendelijke scenes in de serie te schrijven

avatar van n00r
Is deze film leuk om samen met een vriendin naartoe te gaan of is er niks aan? Help want ik kan niet kiezen tussen deze en Blair Witch.

avatar van tattoobob
n00r schreef:

Ik denk dat beide een goede keuze is...kep ze allebei nog niet gezien maar de recenties zijn goed van beide

avatar van Zwolle84
'There is nothing a man cannot do once he accepts the fact that there is no god'

Gebroederlijk zij aan zij werden ze de afgelopen maanden vertoond, de trailers van Lights Out (2016) en Don't Breathe. Alsof het zo was uitgekiend: alles wat slecht is aan veel Hollywood-horrors tegenover puur vakwerk in 4 minuten samengevat. En ze speelden ook nog eens beide met het thema duisternis. Maar goed, het waren maar trailers. Wie weet zou het anders uitpakken.

Niet dus. Lights Out bleek inderdaad dat flauwe jump scare-niemendalletje te zijn en Don't Breathe gaat linea recta m'n jaarlijst in. En hoog ook.

Want álles aan dit werkje van de regisseur van de Evil Dead-'remake' ademt pure klasse. Zoals bij veel goede horror-thrillers begint het allemaal heel rustig, en de uitwerking is in dat eerste kwartier dan ook heel verzorgd en onopvallend. Zodra de hoofdpersonen eenmaal het huis betreden, leeft Fede Alvarez zich echter steeds meer uit. Dat begint met een prachtig uitgevoerd long shot waar de personages steeds precies op het juiste moment hun ding doen terwijl ondertussen belangrijke elementen voor verderop in het verhaal worden geïntroduceerd - nogmaals: de klasse druipt ervan af.

Tot zover ook gelijk de torenhoge verwachtingen die de trailer schepte, want die waren nog lang niet hoog genoeg. À la Eden Lake (2008) is dit namelijk een film die me ronduit shockeert, en dat gebeurt eigenlijk zelden meer nu ik al zoveel films in dit genre heb gezien. De spanning wordt eerst tot op het kookpunt opgevoerd, inclusief doodse stiltes die zelfs de etterbakken in de bioscoopzaal deden zwijgen.

En dan... shock na shock. Ik ga hier niets spoilen, want iedereen moet Don't Breathe zo blanco mogelijk zien, maar de sfeer slaat in ieder geval steeds meer om van spannend naar pure horror. Dit is zeker geen film die netjes binnen de lijntjes kleurt. Door de vakkundige uitvoering en het goede acteerwerk van de mij onbekende acteurs (ik kijk nu al uit naar Jane Levy in Twin Peaks) lijk je de bizarre gebeurtenissen bovendien zelf te beleven - ik heb nog spierpijn van het verkrampt in de stoel zitten.

Absoluut een van de betere horrors van de laatste jaren en na The Neon Demon de beste film van 2016 tot nu toe.

Ja, dit was wel tof! Ik ging gisteren met weinig verwachtingen naar de bioscoop, maar ik ben wel blij verrast om weer eens een fijne horrorfilm voorgeschoteld gekregen te hebben.

De kijkervaring van een bioscoop helpt bij horrorfilms altijd wel goed mee (als je geen irritante, snapchattende tienermeisjes in de buurt hebt zitten, maar die zaten dit keer gelukkig niet in de zaal!) en ook bij Don’t Breathe helpt het goed om je meer in te leven en de spanning te voelen. Het gegeven van de blinde man is interessant en zorgt voor veel originele en spannende scenes, zoals het stuk wanneer ze in het donker zitten en niks kunnen zien. Goed uitgewerkt en het is gewoon leuk om weer eens wat anders te zien.

Het laatste kwartier had er van mij eigenlijk alleen wel afgeknipt mogen worden. Het moment dat die man zijn verhaal begint te vertellen is een enorme moodkiller. Hij verliest voor mij opeens al zijn kracht. Ik vond het ergens ook teleurstellend dat Rocky het uiteindelijk overleeft. Ik ben normaal niet tegen happy endings, maar ik had het meer een passend slot gevonden als ook zij het loodje had gelegd. Beetje jammer dus van het einde, wat absoluut niet slecht was, maar voor mij gewoon niet zo goed paste. Als ze waren gestopt net voor het moment dat hij Rocky in die kelder had vastgebonden was het voor mij een groter succes geweest en had het hoger gescoord.

Toch *3.5 dus een prima score!

De filmt teert flink op het goede uitgangspunt waarbij de beknopte setting ook goed tot zijn recht komt. Het is erg jammer dat het verhaal erg mager is; het begint al met een halfslachtige poging om de karakaters wat diepgang mee te geven.
Gelukkig duurt dit niet lang en komen ze al snel bij het bewuste huis aan hierbij maken ze zoveel lawaai om binnen te komen dat je denkt dat die kerel ook doof moet zijn. Spannend of eng is het dan ook niet en dat duurt dan ook nog wel even. Na ongeveer de helft van de speeltijd komt er wat meer tempo in en gebeurt er tenminste iets. De climax is uiteindelijk vermakelijk, al loopt het uiteindelijk wel weer erg slap af met een happy end.