Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van De wind
Roderix schreef:
Gisteren op Netflix gezien.

Erg spannende film, geen horror te noemen dat moet ik ook zeggen, maar voor de rest was deze voor mij boeiend genoeg om de hele film met spanning af te kijken, steeds denk je nu lijkt het gedaan en dan toch komt er iets anders verrassends achteraan.

Overigens vindt ik de voorgaande reactie's tegenvallen wat ze er over schrijven, ik heb wel slechtere films gezien.

Maar ja ieder zijn mening is de zijne

4 sterren van 5? Dus een 8? Ben echt heel benieuwd wat je goed vindt aan deze film en wat voor jou een 5 sterren film is

avatar van mikey
De wind schreef:

Wow, wat was dit een aangename verrassing! Na continue teleurstellingen op Netflix wanneer het, het horror genre betrof dit keer zeer aangenaam verrast. Zelden zo’n zenuwslopende film gezien waarbij de anderhalf uur voorbij vloog en het jammer was dat het eindigde!!

avatar van Onweersvlieg
Ik ben verbaasd door de positieve reacties. Ik vond hier weinig aan..veel clichés, voorspelbaar, hap slik weg.

avatar van JeroenFR08
Een film die je constant op het puntje van je stoel blijft houden. Zo moet het.

Waar komt dat nou door. Want zo origineel is het geheel nou ook weer niet toch? Een donker huis, verdwaalde pubers en een gekkie die ze achtervolgt. Toch heeft deze film flink wat troeven, welke ze ook uitspeelt. Wat speelt Stephen Lang namelijk goed, angstaanjagend. Mede door deze man en zijn rol is de film een vlot-wegkijkende thriller... horror vind ik persoonlijk niet echt op zn plaats.

De regie mag er zijn, met minimale middelen wordt er een maximale spanning opgebouwt. Haast een Blair With Project.

Lekkere wegkijker!

avatar van misterdhdh
Ik ben toch niet zo positief over dit filmpje zoals de meeste hier. Het is absoluut geen slechte film maar echt wild werd ik er ook niet van. In dit soort filmpjes zitten er vaak onlogische zaken en verwikkelingen maar bij deze stoorden ze me zo erg dat ik al voor het grootste deel afhaakte:

- De man is blind niet doof. Kunnen de inbrekers nog meer lawaai maken tijdens de inbraak...?
- Het aantal kogels in het revolver lijken eindeloos, de oude man kan blijven schieten
- Waarom slaag je de blinde man niet meteen neer voor hij je kan doodschieten. Materiaal genoeg om
hem langs achter aan te vallen.
- De zintuigen (geur) van de man zijn enkel verbeterd bij de schoenen maar als er iemand vlak naast hem
staat riekt hij hen niet.
- Hoe kan hij dat meisje dat zijn kind heeft doodgereden hebben ontvoerd en niemand merkt iets, niet
makkelijk als blinde lijkt mij
- Die hond zat toch opgesloten naar het einde toe maar dan komt hij tevoorschijn.
- Dat de man zou terugkomen op het einde was voorspelbaar maar hij vind toch makkelijk en zeer snel de
weg. ...

Ik voelde niet de spanning zoals sommige hier. Ook wat meer schrikmomenten waren leuk geweest al ben ik wel een keer goed geschrokken bij het begin van de film wanneer die hond op de auto springt. . De hond zelf was wel goed gevonden en zou ik ook wel bang van hebben. Het acteerwerk was degelijk al leefde ik niet echt mee met de personages. Het einde was voorspelbaar. Natuurlijk leeft de bad guy nog. . Deze Don't Breathe kon me niet echt overtuigen. Heb al beter gezien, al veel slechter ook.
2.75/5

avatar van Jan met de pet
Prima film, geen horror maar een geweldig spannende thriller......3,5

avatar van Rafasol
De laatste tijden redelijk wat films via Netflix aan het bekijken. Ben een beetje in een thriller-horror periode, maar de netflix originals vielen mij vooralsnog wat tegen. Even hier komen aan toetsen en door de overwegend positieve reacties toch gekeken. Is mij zeer goed meegevallen, spannende thriller, verveelt geen seconde en leuk uitgewerkt.

Net als bij Blair Witch Project heb je het gevoel soms dat je erbij bent en kan je je goed inleven en vloek je soms bij een minder slimme/snelle actie van een acteur.

Vlotjes een 4 op 5. Aanrader inderdaad.

avatar van wendyvortex
Eerste uur sukkelt nogal voort zonder erg interessant te worden,... dan moet je ook maar niet inbreken ... beetje rondrennen en verstoppen in een donker huis waar je niet uit kan ... boring...laatste half uur begint de sympathie toch enigszins wat naar onze "helden" over te hellen en komt er nog een beetje ontwikkeling in het verhaal...veel te laat om nog erg enthousiast over de film te worden, maar vooruit het laatste half uur is okay.

Aangenaam verrast door deze film. Begin was ietwat traag, maar zodra ze in het huis waren boeiend tot het eind. Soms wat voorspelbaar, maar ik ben nog geen film tegengekomen die dat niet heeft. Horror kan je het eigenlijk niet noemen, meer een thriller, maar houdt je absoluut geboeid en er zitten absoluut schrik momenten in. De moeite waard.

Voor de 2e keer gezien , blijft goed .

avatar van Hannibal
Ik had hier toch wel iets meer van verwacht. Helaas zit ook deze film vol met de gebruikelijke cliché's, waardoor het op een gegeven moment zo voorspelbaar wordt dat dat de spanning teniet doet. Er waren talloze momenten om de man te overmeesteren, maar in plaats daarvan kozen de inbrekers meestal voor de meest kansloze optie. Het idee is wel leuk, maar de uitwerking helaas wat minder.

avatar van Ralf81
Sterke thriller die weet te boeien tot het eind!

avatar van Shadowed
Leuk.

Weer een leuke horror van Fede Alvarez. De beste man verraste me positief met zijn debuut Evil Dead . Dit deel is niet zo goor of over de top meer, meer op spanning gericht. En dat doet Alvarez dan ook prima. Verhaal is ook wel leuk bedacht, dus dat hielp een beetje.

Jane Levy is wel een leuke actrice, Dylan Minnette is ook niet verkeerd maar vooral Stephen Lang weet te overtuigen. Hij kon zijn rol als oude zielenpoot zo veranderen naar harde oorlogsveteraan. De film begint wat traag, maar de toon is al vroeg na de inbraak gezet.

Best spannend op sommige momenten, al had het allemaal nog een tikje enger gekund. De dreiging van Lang is zeker aanwezig en de film kent hier en daar een lekker intens momentje. Nee, over the top is het niet, maar het is leuk dat Alvarez nieuwe dingen uitprobeert.

avatar van Collins
Redelijk spannende thriller die zich grotendeels afspeelt in een vervallen en verlaten woonwijk in Detroit. Een afgetakelde laan met afbraakwoningen. Eens schitterend, nu verpauperd. Een treurige exponent van de economische misère en een prachtlocatie voor deze home invasion film. De sfeer van depressie, armoe en wanhoop kruipt meteen in de film bij het tonen van enkele shots van de slooprijpe krotten waarin fatsoenlijke bewoning niet meer mogelijk is.
Drie door de crisis getroffen criminele personages breken in bij het laatst overgebleven bewoonde krot. Home invasion volgt. Maar dan omgekeerd. Een redelijk spannend uurtje film is het gevolg. Hide and seek. Schieten en slaan. En natuurlijk jumpscares op 'onverwachte' momenten.
Het camerawerk is beweeglijk. Veelal over de schouder meekijkend. Veelal het perspectief van de personages tonend. De camera zorgt voor dynamiek. Ondanks die frisse dynamiek, werken de spannende situaties tijdens de home invasion op den duur minder nagelbijtend. De trucs zijn dan gewoon op. De film bestaat vanaf een bepaald moment uit weinig meer dan een opeenvolgende reeks schermutselingen gebaseerd op hetzelfde voorspelbare principe. Dit principe: iemand wordt diverse malen keihard neergeslagen of neergeschoten waarna iemand evenzo vele malen weer opstaat en zijn rol in de film weer op zich neemt. Het gebeurde ietsjes te vaak naar mijn mening.
Prima rol van Stephen Lang trouwens. Overtuigend als blinde zielepoot en overtuigend als blinde soldaat. Hij bezorgde me af en toe de koude rillingen.

avatar van alexspyforever
Best wel spannend filmpje wel tot op een zeker punt dan toch. Het probleem is dat de inbrekers al na 15 minuten of zo in het huis zitten waardoor je een meer dan een uur een kat- en muisspel hebt. Hierdoor begint de film na een tijd te vaak in herhaling te vallen, stapelen de clichés zich op en wordt het steeds minder verrassend en meer voorspelbaar. Ik ben het eens met de recensie van Collins zoveel klappen en schoten langs beide kanten maar ze blijven maar terug opstaan. Het idee van de blinde man die allesbehalve een zielepoot maar wel een gestoorde fukker was was natuurlijk wel leuk bedacht en die hond ook. Er was nog een leuke poging tot een zijplotje, maar uiteindelijk draait het helemaal om het kat- en muisspel en dat is te weinig om 80 minuten te blijven boeien.

avatar van Basto
Vakmanschap! Erg goed en geloofwaardig gemaakt.

avatar van sateck
De film doet wat het moet doen. Prima vermaakt op de zaterdagavond.

avatar van nadrin
Originele film. Spannend

Overtreft iedere vorm van verwachting. Duurt geen seconde te lang en heeft de gehele film je in spanning gehouden.

avatar van wibro
Niet onaardige thriller met een totaal doorgeslagen blinde, een woeste hond en drie naïeve inbrekers. Voortdurend slaan, schieten en naar beneden sodemieteren en toch telkens weer opstaan komt de geloofwaardigheid van deze enigszins voorspelbare thriller niet ten goede. Maar ondanks dat keek deze film wel lekker weg. De spanningsopbouw en de sfeer was verder prima. Ondanks enkele schrikmomenten kan ik deze film niet als horror zien.

Zwolle84 schreef:
'There is nothing a man cannot do once he accepts the fact that there is no god'

Gebroederlijk zij aan zij werden ze de afgelopen maanden vertoond, de trailers van Lights Out (2016) en Don't Breathe. Alsof het zo was uitgekiend: alles wat slecht is aan veel Hollywood-horrors tegenover puur vakwerk in 4 minuten samengevat. En ze speelden ook nog eens beide met het thema duisternis. Maar goed, het waren maar trailers. Wie weet zou het anders uitpakken.

Niet dus. Lights Out bleek inderdaad dat flauwe jump scare-niemendalletje te zijn en Don't Breathe gaat linea recta m'n jaarlijst in. En hoog ook.

Want álles aan dit werkje van de regisseur van de Evil Dead-'remake' ademt pure klasse. Zoals bij veel goede horror-thrillers begint het allemaal heel rustig, en de uitwerking is in dat eerste kwartier dan ook heel verzorgd en onopvallend. Zodra de hoofdpersonen eenmaal het huis betreden, leeft Fede Alvarez zich echter steeds meer uit. Dat begint met een prachtig uitgevoerd long shot waar de personages steeds precies op het juiste moment hun ding doen terwijl ondertussen belangrijke elementen voor verderop in het verhaal worden geïntroduceerd - nogmaals: de klasse druipt ervan af.

Tot zover ook gelijk de torenhoge verwachtingen die de trailer schepte, want die waren nog lang niet hoog genoeg. À la Eden Lake (2008) is dit namelijk een film die me ronduit shockeert, en dat gebeurt eigenlijk zelden meer nu ik al zoveel films in dit genre heb gezien. De spanning wordt eerst tot op het kookpunt opgevoerd, inclusief doodse stiltes die zelfs de etterbakken in de bioscoopzaal deden zwijgen.

En dan... shock na shock. Ik ga hier niets spoilen, want iedereen moet Don't Breathe zo blanco mogelijk zien, maar de sfeer slaat in ieder geval steeds meer om van spannend naar pure horror. Dit is zeker geen film die netjes binnen de lijntjes kleurt. Door de vakkundige uitvoering en het goede acteerwerk van de mij onbekende acteurs (ik kijk nu al uit naar Jane Levy in Twin Peaks) lijk je de bizarre gebeurtenissen bovendien zelf te beleven - ik heb nog spierpijn van het verkrampt in de stoel zitten.

Absoluut een van de betere horrors van de laatste jaren en na The Neon Demon de beste film van 2016 tot nu toe.

dit was juist oprecht 1 van de slechtste films van 2016 ofzo..
Ik kon letterlijk alles voorspellen. het werd voor mij en mijn vriendin een sport om de film te vertellen. er zit totaal geen spanning in, je weet dus precies wat er gaat gebeuren. nee deze film is net 1 ster waard

avatar van Verkaazde
Kanloos. Kon letterlijk de hele film al voorspellen en er zaten zoveel fouten in de film dat het gewoon grappig werd.

Het idee is origineel maar de uitwerking wat cliché en vermoeiend: een kat-en-muisspel waarbij voortdurend en in een steeds hoger tempo partijen wisselen qua de overhand. Telkens lijkt de ene partij hartstikke doodgeslagen maar veert dan toch weer op zonder een spoortje van vermoeidheid. Dat houdt de film spannend en onvoorspelbaar maar maakt ‘m ook steeds ongeloofwaardiger. Toch is het allemaal leuk bedacht en vermakelijk en biedt de stroom aan afwegingen en strategieën ook een psychologische dimensie aan de fysieke strijd dus uiteindelijk beoordeel ik de film toch ver boven de gemiddelde horrorfilm.

avatar van ILDIB
ruime 3. maar teveel 'dom' gedoe om hoger te krijgen. gelukkig is ie niet heel voorspelbaar qua verloop.

ILDIB schreef:

avatar van MovieMind
Verkaazde schreef:
Niet heel voorspelbaar??? Ik wist juist precies wat er ging gebeuren
Ja, maar jij bent dan ook wel een gevalletje apart.

MovieMind schreef:
Ja, maar jij bent dan ook wel een gevalletje apart.

Gezien met 7 mensen en wij alle 7 waren aan het lachen omdat al onze voorspellingen uitkwamen.

avatar van MovieMind
Zo, een heel apart groepje dan.

avatar van ILDIB
Verkaazde schreef:

Niet heel voorspelbaar??? Ik wist juist precies wat er ging gebeuren

mwa vond t wel meevallen per scène wel maar t totaalplaatje niet.

I liked it, nothing very special but there's nothing wrong about this movie...

avatar van Terminator05
Op elk aspect kwam het net een tikkeltje te kort vond ik ... er had wel wat meer geweld in gemogen, het kon wat vulgairder, en zo spannend/goed uitgewerkt was ie nu ook weer niet. Jammer dat het horrorgenre zelden de nodige aandacht krijgt en vaak een b-film indruk achterlaat, zoals in den deze ...