Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van perceived
Fijn! Na een jaartje onthouding van recente horrorfilms heb ik deze vorig weekend eindelijk gezien. Hoewel er nog één en ander op stapel(tje) ligt, vind ik dit zeker één der besten van 2016. Plot verveelde geen moment en verloopt vlotjes. Niet zozeer vernieuwend, maar zeer bekwaam en meer dan voldoende boeiend. 7.5/10*

Haycon ik ben van een hogere hoogte gevallen. Kwam er met een verschot in de rug van af. Dus u uitleg klopt niet voor alle gevallen
Film echt pracht horror btw. En als men dit geen horror vind, dan moet men maar naar die kinder films annabelle, insidious of conjuring kijken. Die niets beter weten dan constant spanning te laten verdwijnen. Jumpscares moeten opgebouwd worden en niet om de 5 minuten verschijnen. Don't breathe laat zien dat met weinig script, deze toch een van de betere films is die ik dit jaar heb bekeken

avatar van IH88
“It's kind of messed up to rob a blind guy, isn't it?”

Don't Breathe is een ijzingwekkende film van Fede Alvarez, die na Evil Dead laat zien dat hij zijn vak verstaat en gewoon dit soort horrorfilms moet blijven maken. Een oud en krakend huis, drie jonge dieven, een blinde man met een verborgen geheim en een niet zo'n vriendelijke hond, meer heb je soms niet nodig voor een ijzersterke home invasion film.

Het is knap dat je, ondanks dat alle vier de personages niet bepaald sympathiek zijn, toch mee gaat leven met Rocky, Alex en de blinde man… Op bepaalde momenten in de film dan. In het begin met de blinde man natuurlijk, maar dat verandert gaandeweg zeker. Vooral Jane Levy en Stephen Lang zijn erg sterk, en de regie en het camerawerk zorgen ook voor een sfeervolle film. Het is indringend en beklemmend, met mooi kleurgebruik (de rode en groene lichten die elkaar de hele tijd afwisselen is fantastisch gedaan) en het oude huis als sfeervolle setting. In het laatste gedeelte valt de film wat in herhaling met een opeenstapeling van bevrijding, gepakt worden, weer bevrijding, weer gepakt worden etc. Alhoewel dat gedeelte met de hond wel grandioos is. En het einde is ook sterk gedaan, met een sequel die er van mij best mag komen.

avatar van KingJ
vette spannende thriller!
niet meer en niet minder....

aanrader

Deze film heb ik te lang laten liggen. Ik als horror liefhebber dacht dat het zou gaan tegen vallen, maar omdat mijn vrouw die echt niet van dit genre films houd aangaf dat ze hem wou zien kon ik het natuurlijk niet laten om dan toch eens met haar een film in mijn genre te kijken. Ik werd zomaar aangenaam verrast heerlijk spannende film waarbij de spanning goed opgebouwd wordt en je echt op het puntje van je stoel zal zitten.

Don't breathe ga deze film kijken... Aanrader!

avatar van TornadoEF5
Deze film doet het ook erg goed bij mijn vrienden. Een maat kan maar niet stoppen met praten over twee bepaalde films: deze en Get Out (2017). En dit is ook zo typisch een film die je aan iedereen kan aanraden en quasi nooit bij iemand zal tegenvallen.

avatar van frolunda
Lijkt in eerste instantie een van opzet vrij simpele thriller maar door de prima uitwerking,de fraaie camerabeelden (inclusief licht en kleurgebruik) en goede regie is het allemaal erg doeltreffend en sfeervol.
Daarnaast heeft Don't breathe toch nog wel een paar verrassingen in petto die de film alleen nog maar beter maken.De spanning is dan ook soms bijna letterlijk om te snijden,iets waar vooral de sinistere bewoner (uitstekend gestalte gegeven door Stephen Lang) voor een groot gedeelte voor verantwoordelijk was.Al helpt de setting,het oude,vervallen huis in afbraakwijk natuurlijk ook wel erg mee.
De overige acteurs,en dan met name Jane Colburn Levy wisten overigens ook erg te overtuigen.
Uitstekend genre werkje derhalve,iets waar regisseur Fede Alvarez zo langzamerhand patent op lijkt te hebben.
Vier sterren.

avatar van mcdaktari
Vanavond weer opnieuw gekeken en het blijft een spannende thriller. Het is wel allemaal heel onwaarschijnlijk maar dat mag de pret niet drukken. Het is vermaak en dat vind ik toch het belangrijkste.

avatar van bjerik76
spennende film, waar jezelf ook soms je adem even in houd.
de twist eenmaal beneden binnen had ik ook niet verwacht.
Alleen dan word het een beetje voorspelbaar wie het huis levend zal verlaten
ook dat gebeurt echter niet, en was ik verast wie er wel/niet zou overleven.

Uiteraard zag je in het begin de bijl al, dus wist je dat die nog wat zou gaan betekenen.
Ook dat uiteindelijk er een ijsje in [California gegeten/spoiler] zou worden.

avatar van john mcclane 2
als je de spanning bijna anderhalf uur bijna tot het kookpunt weet te brengen , dan doe je iets heel erg goeds.
Voor de tweede keer gezien, en half puntje erbij .
Wat een vakmanschap van deze Fede Alvarez na zijn toch wel erg dikke versie van evil dead .
Dit is van kop tot staart een erg effectieve horror. holy shit .

persoonlijk erg fan van de Millennium-trilogie betreft boeken , maar als er dan een man david fincher moet vervangen , heb ik alle vertrouwen in deze gast . wat een belofte .

Confusie
Lichte tegenvaller, bij vlagen best saai en vrij standaard.

Wel een leuk meisje, een lievige dievegge.

avatar van Zwolle84
Saai? Zelden zo’n intens zenuwslopende film gezien.

Confusie
Ja, dergelijke berichten las ik al vandaar dat ik er met goede moed in ging.

Uiteindelijk kwam het op mij nergens echt zo over.

Vond de man eerder zielig dan dat hij bij mij echt een gevoel van dreiging wist op te wekken. Had er ook meer van verwacht wat betreft de wijze waarop hij met eventuele speciale vaardigheden de situatie de baas zou blijken. Hij blijft in wezen vrij hulpeloos, het Daredevil effect blijft uit.

Onder een intens kat en muis spel denk ik toch eerder aan iets als de eerste Joy Ride.

Om maar even wat te noemen.

avatar van Kondoro0614
Confusie schreef:

Om maar even wat te noemen.

Dat was meer een spannende film dan echt zenuwslopend en zo standaard als de pest.

avatar van horizons
Deze film was zeker meer dan oke. Hoewel sommige dingen het zenuwslopende een beetje teniet deden maar de sterke scenes waren zeker goed.

avatar van Kondoro0614
horizons schreef:

Want?

Confusie schreef:

Hij is toch wel redelijk de king of his castle in het duister, om het maar even in goed Nederlands te verwoorden.

En hij doet enge dingen voor een hulpeloze man.

Maar dat vind ik.

Begrijp jouw standpunt ook.

Dus.

horizons schreef:

Maar ik vond Hush (2016) wel een pak beter.

Beide prachtige films, kunnen ondanks de raakvlakken ook goed naast elkaar bestaan.

Confusie
Misschien die Hush ook maar eens kijken dan, zie dat hij eveneens beschikbaar is.

Als ik zin heb.

Sta altijd open voor een horror die iets in mij weet te beroeren maar in de realiteit blijk ik meestal bedrogen uit te komen helaas.

Vooral van dit type film heb ik er al te veel gezien die eigenlijk allemaal hetzelfde riedeltje afwerken.

Had gedacht dat dit misschien dan eens iets anders was maar dat viel dus tegen, het welbekende opstaan en weer neergaand.

Neergaan en weer opstaand.

In roulatie tot het aanbreken van de slotconclusie.

Toen ik Joy Ride voor het eerst zag een klein anderhalf decennium geleden vond ik deze wel wat je noemt retespannend.

In die dagen, je weet hoe dat gaat ook nog wel eens een rokertje erbij wat soms kan helpen.

Geen toekomst maar ook geen fok daarom.

Zoals dat doorgaans ging toen.

Mooie tijden.

avatar van horizons
Kondoro0614 schreef:

Want?

Een mijn inziens nog venijnigere spanningsopbouw die een eerder begint en beter doortrekt.
Plus een erg goede hoofdrol.

Vermakelijke film met een goede spanningsboog. Of moet ik zeggen: hij staat zo'n beetje de hele film gespannen. Hoewel de film redelijk voorspelbaar was: je kon echt van mijlenver aan zien komen dat er iemand achter die gesloten deur zou zitten, en ook wie maakte dat niet echt uit, mede door shots die juist nadruk legden op hetgeen je te wachten stond. Ook zaten er wat verrassingselementen in, zoals dat de man nog een baby wilde maken. Die druppel die van die spuit hing heerlijk. . Waar de film ook begon met weinig sympathie voor de karakters, ga je toch meeleven. Wie is nu eigenlijk het slachtoffer?

Al met al een spannende film, mooi geschoten en het hield de aandacht goed vast.

Goeie film. Spannend en net wanneer je denkt dat je het plot wel kent verandert er weer iets. Ook grappig dat je in het begin nog symphatie hebt voor sommige mensen, of juist nien, dit gaandeweg de film wel anders wordt.

avatar van VanRippestein
Wat een positieve berichten allemaal. Niet van mij. Ik vond het een tergende bedoeling: met geen van de personages leefde ik mee. Daardoor miste ik ook de spanning: zowel de inbrekers als de blinde man konden me niet echt bekoren. Maar devoornaamste reden dat de film tegen viel was het einde: werkelijk iedereen gaat dood maar blijkt dat dan toch weer niet te zijn, meerde malen . De spanning is er gewoon vanaf daardoor en ik ga er vanaf dat moment vanuit dat elke sterfscene toch wel weer ongedaan gemaakt wordt. Dit bleek grotendeels te kloppen meh.

VanRippestein schreef:
Ik vond het een tergende bedoeling

BedoeNing mensen, bedoening... Waarom zegt toch iedereen bedoeling?

avatar van VanRippestein
Dat was niet mijn bedoening.

avatar van mikey
Amusant genreflickie van Screen Gems, dat is de eerste keer dat ik het logo 'The S from Hell' officieel zag (helaas zonder legendarisch deuntje, de animatie en de typische rood-gele kleuren die menig kinderhartje sneller deed kloppen), ook meteen het leukste element aan de film. Ben persoonlijk groot fan van de kleine horror/komedie/pseudo-doc: The S From Hell - YouTube

Het maffe is dat Screen Gems voor kinderen was bedoeld, maar is voor horror een nieuw leven ingeblazen? Geen zin om het uit te gaan zoeken, natuurlijk.

Trapped in a house, nu mag de blinde bewoner een keer de engerd spelen in plaats van de inbrekers. In een huis vol sloten, een hell hound en een SM kelder. waar hij heel wat leuks in petto heeft. De film raast in een lekker tempo door, doorspekt met wat long shots en grappige camerabewegingen zodat de kijker op z'n sokjes door het huis ballerinaat. De film gaat wat te lang door als escape room joyride, Je vraagt je soms af waarom de inbrekers niet wat eerder de hamer hebben opgepakt? Misschien na een minuut al? Maar ach: dan heb je geen film natuurlijk. Daarnaast is het niet de bedoeling om over geloofwaardigheid te zeuren bij dit type film

Het is is alleen jammer dat die stomme trut wel het overleeft heeft hen waren hier net zo slecht maar vooral laf.

avatar van baspls
Een drie-tal tuig jongeren besluit om in te breken bij een blinde veteraan die een grote som geld in zijn huis zou hebben liggen. Het loopt echter anders als gedacht.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Don't Breathe is eigenlijk nauwelijks Horror. De film probeert wat stijl-truces uit het genre over te nemen, maar het werkt gewoon niet. Dat komt ook omdat je helemaal niets voelt voor de drie inbrekers. Hoe onethisch ben je als je gaat inbreken bij een blinde man die ook nog eens veteraan is? Bovendien hebben ze zoveel hi-tech inbrekers gear dat ze dat geld ook helemaal niet nodig hebben.

Een probleem van de film is ook dat ze een prima concept - een blinde man neemt wraak op zijn inbrekers - veel groter hebben gemaakt met totaal overbodige zij-plotjes. Dit had juist een aardige home invasion/wraak-film kunnen zijn.

De film slaagt er nog wel in de aandacht vast te houden, maar dit had beter gemoeten.

avatar van De wind
Wat een middelmaat. Simpel filmpje, ongeloofwaardig en matig acteerwerk.
De schrikeffecten hadden totaal geen effect.

** voor de moeite

avatar van Roderix
Gisteren op Netflix gezien.

Erg spannende film, geen horror te noemen dat moet ik ook zeggen, maar voor de rest was deze voor mij boeiend genoeg om de hele film met spanning af te kijken, steeds denk je nu lijkt het gedaan en dan toch komt er iets anders verrassends achteraan.

Overigens vindt ik de voorgaande reactie's tegenvallen wat ze er over schrijven, ik heb wel slechtere films gezien.

Maar ja ieder zijn mening is de zijne