Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van arno74
De vrij simpele titel voor een horrorfilm, en het vrij simpele plot, deed me vrezen dat dit, ondanks de marketing, een behoorlijke standaardhorror is, en dat klopt achteraf ook wel. Ik vond het wel beter dan Evil Dead (2*) en het voelt soms claustrofobisch aan zoals 10 Cloverfield Lane (3*), ook heeft het soms in de verte de sfeer van Hostel (3*).

Waar Don't Breath het van moet hebben is vooral de spanning (mits het je weet te grijpen) en het relatief bruut geweld, waar ze verder wat ranzigheid aan toegevoegd hebben. Ten opzichte van Evil Dead is gore wel de grote afwezige. Visueel stelt het weinig voor aangezien bijna de gehele film zich in een donker huis afspeelt.

De spanning vond ik wat teveel van het goede, het gaat maar door en door en door, steeds in dezelfde toon, en dan slaat spanning bij mij snel om in verveling. Hoewel de film nog geen 90 minuten duurt werd het voor mij een langdradige boel, mede veroorzaakt door het karige en weinig inventieve script. Verder valt deze horror in de categorie "geen aandacht schenken aan logica" (en in die categorie levert de houdini-hond een topprestatie af ).

De professionele laaiend enthousiaste recensies kan ik, afgezien van het marketingaspect, dus niet echt plaatsen. In deze film leef je wel mee met de overvallers, maar zo bijzonder is dat niet meer, en bovendien zijn zij nog steeds de good guys in de film. Wel zal het denk ik mensen aanspreken die het script niet zo belangrijk vinden en graag een thriller/horror zien met redelijk wat geweld en een beetje smerigheid. Verstand op nul griezelen dus voor wie daarvan houdt. De film kent gelukkig een gesloten einde, maar de makers hebben alvast de deur op een kier gezet zodat ze met deel 2 kunnen komen. Een magere 2,5*.

Edit: ik lees net de tekst bovenaan de poster: "The best American horror film in twenty years". Humor .

Fonzzz002 schreef:
Don’t Breathe is een hele onderhoudende thriller/horrorfilm. Het concept is heel angstaanjagend en het is een origineel idee voor een film: vastzitten in een huis met een blinde moordenaar die je zoekt, proberen zo stil mogelijk te voortbewegen. Hoewel het enigszins vergelijkbaar is met andere films, zoals The Collector of Hush, heeft Don’t Breathe voldoende eigen ideeën om zich van andere films te onderscheiden. Het concept klinkt op het eerste gezicht ietwat klein, maar de film weet voldoende toe te voegen aan het verhaal om het 90 minuten interessant te houden.
Stephen Lang speelt de blinde man en hij straalt pure intimidatie uit ieder moment waarin hij in beeld is, iemand tegen wie je liever niet op straat aanloopt. Dit is één van de meest enge performances die ik in een tijd heb gezien. Daarnaast zaten er een paar hele sfeervolle scenes in op het gebied van belichting & geluid: geziene het een horrorfilm is waarbij geluid centraal staat heeft Don’t Breathe veel spannende stiltes, of er zijn scenes waarin de belichting op slimme wijze speelt met wat je ziet.

Er zitten meerdere dingen in de film waar ik wisselvallige meningen over heb. Ik denk dat ik geen spoilers weggeef door dit te zeggen, maar de openingsscène van de film is een scene die zich overduidelijk later in het verhaal afspeelt, wat de spanning die ze proberen te creëren tot dat punt aanzienlijk minder maakt geziene je een groot deel van de uitkomst kunt schetsen aan de hand van de eerste minuut. Het voordeel is dat de film je laat afvragen hoe andere dingen gaan verlopen, maar ik had liever dat ze de opening geheel anders deden. Ook is dit een horrorfilm waarbij ik meerdere malen vraagtekens moest zetten achter de keuzes van de personages. De personages maken redelijk wat keuzes die niet aanvoelen als hun slimste optie, dit leidt naar meerdere horrorfilm clichés die al vaak zijn gebruikt. Maar aan de andere kant: dit is één van die horrorfilms waarbij hun keuzes niet TE geforceerd of TE dom voelde, waardoor ik het voordeel van de twijfel gaf. In real life zou je waarschijnlijk 4 kleuren stront schijten als je in hun positie zou zitten en je zou, door de spanning, waarschijnlijk geen betere keuzes maken als je kijkt naar de opties die ze hebben.
Het laatste wat ik kan zeggen is dat sommige verhaalelementen die worden aangekaart ietwat vergezocht voelde waardoor het moeilijker werd spanning te voelen tijdens deze momenten, maar deze scenes gaven de film voldoende materiaal om de 90 minuten te vullen in plaats van een klein concept onnodig uit te rekken.

Hoewel het geen thriller is waarvan ik zou zeggen dat je het persé moet zien is het, als je zoekt naar een onderhoudende suspensie film om met vrienden te kijken, een prima keuze. Een sterk concept met een intimiderende vijand, niet alle aspecten van het verhaal zijn even sterk en er zijn redelijk wat horrorclichés, maar al met al een onderhoudende zit.

Hi, gisteren de premiere voorstelling gezien .Na veel tegenstribbelen van mijn filmkritische vrienden ( ik had reeds de kaarten gehaald) besloten we alsnog deze te gaan bekijken, en hebben ons prima vermaakt .Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met Fonzzz002 .Dt is een onderhoudende suspense, waarin een simpel gegeven voldoende word uitgewerkt ,met een vermakelijke film als eindresultaat.

Hoewel de wat saaie filmtitel anders doet vermoeden doet deze wel degelijk zijn naam eer aan. Getuige het moment ,dat bij een bepaalde scene in de film ,je letterlijk hoorde hoe iedereen in de hele zaal zijn of haar adem inhield.

avatar van mrklm
Je waardering voor deze film hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur. De karakterisering zijn belachelijk, sommige dialogen tenenkrommend en het plot slaat eigenlijk helemaal nergens op.
Drie jonge inbrekers [criminelen!] richten zich vooral op rijkeluisgezinnetjes in dure villa's, maar nu besluiten ze een grote slag te slaan door in te breken bij een blinde oorlogsveteraan [held!] die $600.000,-- schadevergoeding heeft gekregen nadat zijn vrouw en kind zijn doodgereden [zielig!].
De film doet vervolgens zijn best om de jongeren als slachtoffers neer te zetten de oorlogsveteraan als psychopaat, met een onbedoeld hilarische monoloog over een lieveheersbeestje als dieptepunt.
Het is jammer dat het einde voor een groot deel al is verraden in het openingsshot en de hele inbraak zit ook vol met tegenstrijdigheden. Waarom dan toch 3,5 sterren?
Ten eerste geeft Stephen Lang een imposante Tour-De-Force weg als de oorlogsveteraan. Tenminste, zolang hij niet meer dan 2 of 3 woorden tegelijk hoeft te zeggen. Ten tweede is de film ijzersterk op het moment dat de lichten uitgaan en het kat-en-muis-spel begint. Inventief, stijlvol, verrassend en, ja, zelf schokkend is deze sequentie ronduit meesterlijk uitgevoerd. Dit deel alleen al [en alleen dit deel] maakt de film de moeite waard. Jammer van de onzin die er aan vooraf gaat, maar het is bijzonder prettig te zien dat Hollywood het horrorthrillergenre [waarin de Britten veel beter zijn] niet geheel is verleerd.

avatar van barcam
Lang geleden dat ik nog zo'n sterke horror film gezien heb.
Origineel concept en veel spannende momenten zorgen ervoor dat je je geen seconde verveeld.
Hou van horrorfilms met zeer beperkt aantal personages en locaties en deze is met verve geslaagd.

avatar van JacoBaco
Even weer iets anders deze film en dat waardeer ik wel. En ten eerste, Don't Breathe is niet eng, maar wel spannend! En Stephen Lang ziet er in sommige shots daadwerkelijk angstaanjagend uit! Maar om een film als dit spannend te houden, gebeuren er wel onwaarschijnlijke dingen. Want als ik mij niet vergis nemen andere zintuigen toe wanneer iemand blind is, maar uiteindelijk komen ze dus zijn huis binnen door simpel een raampje in te tikken en dat maakt herrie! Wat ik ook vreemd vind, is dat de man tralies bij zijn ramen heeft en in een scène zegt Alex (nadat hij de tralies gezien heeft) we zitten opgesloten in deze kamer. Maar 30 sec. later valt hij door het raam naar buiten. En de blinde man verplaatst zich vaak toch echt veel te snel! En hoe de $%@# heeft hij de vrouw ontvoerd welke zijn dochter heeft gedood tijdens een ongeluk? Is ze bij hem op visite gegaan met een bos bloemen? En zo ja, dan komt de politie daar snel genoeg achter. Maar ja ik snap het wel, want het levert wel iets krankzinnigs op natuurlijk. Hij heeft haar zwanger gemaakt via een buisje met zijn sperma en uiteindelijk doet hij opnieuw een poging bij Money. Die hele scène is hoe dan ook bescheiden memorabel !

6,5/10

avatar van K. V.
Deze last minute gekozen en zonder verwachtingen bekeken, maar wat een goeie, spannende film. Eindelijk nog eens een thriller zonder geesten, monsters, ... I like it.
Ondanks het simpele gegeven hebben ze er toch een spannende film van gemaakt. De cast deed het prima, zeker de veteraan. Ook het gebruik van (of gebrek aan) geluid was goed gevonden.
De film heeft een goeie spanningsboog, ik zat echt aan het scherm gekluisterd. Ook de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
Vond het alvast een aanrader.

avatar van Shinobi
"It’s really fucked up to rob a blind guy, isn’t it?"

Fede Alvarez heeft mij drie jaar geleden enorm verrast met de remake van 'Evil Dead'. Dus ik keek halsreikend uit naar deze titel, maar het is niet helemaal geworden wat ik ervan verwachtte.

De opzet is zo simpel mogelijk gehouden en schotelt je wederom een groepje jongeren versus een moordenaar voor, hoewel het met een twist wordt gebracht. De jongeren proberen namelijk te ontsnappen van hun uitzichtloze bestaan door huizen te beroven en de blinde man is een oorlogsveteraan die nog steeds rouwt om zijn doodgereden dochter. Als kijker is het dan ook enigszins lastig om te kiezen uit één van deze partijen, omdat ze beide tussen goed en kwaad in zitten.

Ondanks dat het begin het verloop een beetje verklapt, ontvouwt 'Don't Breathe' zich tot een boeiend kat-en-muisspel. Het knappe hieraan is dat de film nooit echt eng wordt, maar de spanning is over het geheel goed te voelen. Alvarez weet leuk in te spelen op de titel door meermaals situaties te creëren waarin de jongeren zich moeten voortbewegen in onverlichte ruimtes, met de blinde man die ze op de hielen zit. Het zorgt voor zenuwslopende scènes waar je letterlijk ook je adem inhoudt.

Stephen Lang zet zijn rol overtuigend neer, maar enkele - belachelijke - plotwendingen doen zijn personage helaas geen eer aan. Op momenten tracht de film drama te incorporeren, maar dit slaat de plank mis en schurkt tegen het lachwekkende aan. Een paar fouten neem ik nog voor lief, maar bepaalde dingen worden te ver doorgevoerd.

Al met al een onderhoudende horror, maar hier had meer mee gedaan kunnen worden.

3,0 Sterren.

avatar van El ralpho
Boontje komt om zijn loontje

Don't breathe komt met een soortgelijke belofte als de eerste film die deze zelfde regisseur uitbracht. Het ging toen om Evil Dead, die trots verkondigde dat je als kijker te maken zou gaan krijgen met de meest angstaanjagende film die je ooit mee zou gaan maken. Don't breathe zou zelfs de engste horrorfilm van de afgelopen 20 jaar zijn..terecht?

De waarheid is dat dit verre van is en dat deze belofte overduidelijk op grootheidswaanzin lijkt te duiden (of het is gewoon een slimme marketingstunt). De uitspraak horrorfilm van het jaar was realistischer geweest, maar ook deze uitspraak kan deze film niet nakomen. Je krijgt hier namelijk gewoon een hele degelijke middenmotor voorgeschoteld, met een aantal sterke scene's maar meer dan bovengemiddeld wordt het nooit, vanwege de vele knulligheden die hier weer tegenover staan.

Laat ik voorop stellen dat het opbouwen van de spanning hier wel vrij goed gebeurt. Zeker als het allemaal op gang komt en de jagers de prooi worden zijn er genoeg scene's die als spannend bestempeld kunnen worden. Hoogtepunt daarbij is beslist een specifieke scené in het donker die door de regisseur sterk is neergezet. Ook een van de laatste scene's met de achtervolging door de hond vond ik erg sterk. Het probleem hier is helaas alles er omheen. De hoofdpersonages zijn gigantisch onsympathiek, egoïstisch en oppervlakkig en hoewel de oude man waar het verhaal om draait nu ook niet bepaald iemand is waar ik gezellig mee aan de koffie zou willen zitten hoop je wel dat hij de jongeren eens even goed te grazen neemt voor het inbreken in zijn huis.

Maar het dieptepunt vond ik toch wel het meisje wat vastgebonden zat in de kelder en vooral de reden waarom ze daar zat. Deze was namelijk te belachelijk voor woorden en deze plotwending deed het verhaal dan ook meer kwaad dan goed. Wat ook niet echt meehielp was dat er dan wellicht wel vrij veel spannende momenten in de film zaten, maar dat het nooit ook maar een klein beetje eng wilde worden. Daarnaast had de film ook nog een paar domme fouten en was de hele opzet bij voorbaat gewoon al niet eng genoeg. Ik laat me dan vervolgens graag verassen, maar in dit geval heb ik mijn verwachtingen niet bij kunnen stellen. Don't breathe is eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had. Een solide middenmoter, niet meer en niet minder.

avatar van loneranger
Een film die me niet zo zeer schrik aanjaagt maar die ik wel een origineel uitgangspunt en opvallende naargeestige sfeer vind hebben. Als de jongeren hadden geweten wat ze in het huis te wachten stond hadden ze zich wel bedacht. Je wordt een paar keer op het verkeerde been gezet omdat je denkt dat Alex en Rocky dood zijn maar dan blijken ze toch nog te leven. Ook denk je een paar keer dat de film al afgelopen is, dus niet. Het acteerwerk is goed en de sfeer is dus duister en naargeestig. Er valt in elk geval weinig te lachen. En het uitgangspunt van de blinde man vind ik wel sterk bedacht. Een van de beste horrorfilms die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van Zwolle84
'There is nothing a man cannot do once he accepts the fact that there is no god'

Gebroederlijk zij aan zij werden ze de afgelopen maanden vertoond, de trailers van Lights Out (2016) en Don't Breathe. Alsof het zo was uitgekiend: alles wat slecht is aan veel Hollywood-horrors tegenover puur vakwerk in 4 minuten samengevat. En ze speelden ook nog eens beide met het thema duisternis. Maar goed, het waren maar trailers. Wie weet zou het anders uitpakken.

Niet dus. Lights Out bleek inderdaad dat flauwe jump scare-niemendalletje te zijn en Don't Breathe gaat linea recta m'n jaarlijst in. En hoog ook.

Want álles aan dit werkje van de regisseur van de Evil Dead-'remake' ademt pure klasse. Zoals bij veel goede horror-thrillers begint het allemaal heel rustig, en de uitwerking is in dat eerste kwartier dan ook heel verzorgd en onopvallend. Zodra de hoofdpersonen eenmaal het huis betreden, leeft Fede Alvarez zich echter steeds meer uit. Dat begint met een prachtig uitgevoerd long shot waar de personages steeds precies op het juiste moment hun ding doen terwijl ondertussen belangrijke elementen voor verderop in het verhaal worden geïntroduceerd - nogmaals: de klasse druipt ervan af.

Tot zover ook gelijk de torenhoge verwachtingen die de trailer schepte, want die waren nog lang niet hoog genoeg. À la Eden Lake (2008) is dit namelijk een film die me ronduit shockeert, en dat gebeurt eigenlijk zelden meer nu ik al zoveel films in dit genre heb gezien. De spanning wordt eerst tot op het kookpunt opgevoerd, inclusief doodse stiltes die zelfs de etterbakken in de bioscoopzaal deden zwijgen.

En dan... shock na shock. Ik ga hier niets spoilen, want iedereen moet Don't Breathe zo blanco mogelijk zien, maar de sfeer slaat in ieder geval steeds meer om van spannend naar pure horror. Dit is zeker geen film die netjes binnen de lijntjes kleurt. Door de vakkundige uitvoering en het goede acteerwerk van de mij onbekende acteurs (ik kijk nu al uit naar Jane Levy in Twin Peaks) lijk je de bizarre gebeurtenissen bovendien zelf te beleven - ik heb nog spierpijn van het verkrampt in de stoel zitten.

Absoluut een van de betere horrors van de laatste jaren en na The Neon Demon de beste film van 2016 tot nu toe.

Ja, dit was wel tof! Ik ging gisteren met weinig verwachtingen naar de bioscoop, maar ik ben wel blij verrast om weer eens een fijne horrorfilm voorgeschoteld gekregen te hebben.

De kijkervaring van een bioscoop helpt bij horrorfilms altijd wel goed mee (als je geen irritante, snapchattende tienermeisjes in de buurt hebt zitten, maar die zaten dit keer gelukkig niet in de zaal!) en ook bij Don’t Breathe helpt het goed om je meer in te leven en de spanning te voelen. Het gegeven van de blinde man is interessant en zorgt voor veel originele en spannende scenes, zoals het stuk wanneer ze in het donker zitten en niks kunnen zien. Goed uitgewerkt en het is gewoon leuk om weer eens wat anders te zien.

Het laatste kwartier had er van mij eigenlijk alleen wel afgeknipt mogen worden. Het moment dat die man zijn verhaal begint te vertellen is een enorme moodkiller. Hij verliest voor mij opeens al zijn kracht. Ik vond het ergens ook teleurstellend dat Rocky het uiteindelijk overleeft. Ik ben normaal niet tegen happy endings, maar ik had het meer een passend slot gevonden als ook zij het loodje had gelegd. Beetje jammer dus van het einde, wat absoluut niet slecht was, maar voor mij gewoon niet zo goed paste. Als ze waren gestopt net voor het moment dat hij Rocky in die kelder had vastgebonden was het voor mij een groter succes geweest en had het hoger gescoord.

Toch *3.5 dus een prima score!

De filmt teert flink op het goede uitgangspunt waarbij de beknopte setting ook goed tot zijn recht komt. Het is erg jammer dat het verhaal erg mager is; het begint al met een halfslachtige poging om de karakaters wat diepgang mee te geven.
Gelukkig duurt dit niet lang en komen ze al snel bij het bewuste huis aan hierbij maken ze zoveel lawaai om binnen te komen dat je denkt dat die kerel ook doof moet zijn. Spannend of eng is het dan ook niet en dat duurt dan ook nog wel even. Na ongeveer de helft van de speeltijd komt er wat meer tempo in en gebeurt er tenminste iets. De climax is uiteindelijk vermakelijk, al loopt het uiteindelijk wel weer erg slap af met een happy end.

avatar van tbouwh
Op het kruispunt van thriller en horror zal Don't Breathe me (naast The Neon Demon en 10 Cloverfield Lane) over filmjaar 2016 in positieve zin bijblijven. Fede Alvarez weet hoe hij spanning moet opbouwen en doseren, en buit dat goed uit.

Na een relatief rustige aanloop vangt een rollercoaster ride van suspense aan, die begint als de drie tieners het huis bereiken. De kijker die vatbaar is voor een beetje spanning zal de filmtitel waarschijnlijk vrij letterlijk nemen, en vergeten dat 'ie ook nog popcorn voor zich heeft staan (overigens heb ik het wijselijk bij een flesje water gehouden). Die spanning compenseert grotendeels de voorspelbaarheid. Ik was eigenlijk nergens echt verrast door de wendingen in het plot, en stoorde me hier en daar ook aan een aantal clichés en ongeloofwaardigheden. Echter, doordat Don't Breathe een heerlijk snelle pacing heeft en een beklemmende geluidsband, denk je daar pas ergens na de aftiteling over na.

En dat vond ik wel zo prettig, want ik zat er echt geheel in nu, ook al vond ik de film niet zo eng als verwacht. Wel erg jammer van de morbide ontwikkeling rondom de 'kinderwens' van de blinde man; het riep in de zaal heel wat 'what the f*'-geluiden op, zelf vond ik het vooral erg onnodig. Dit bracht het niveau w.m.b. in de laatste pakweg twintig minuten nog wat omlaag.

Het plot rammelde dus, maar verder scoort Don't Breathe op alle vlakken voldoende tot goed. Een fijne locatie, een sterke geluidsband, prima regie en gedegen acteerwerk.

Qua score blijf ik net steken op een 3,5* (was na afloop 4*, maar dat heb ik al schrijvende toch bij willen stellen).

avatar van Richard_Voorhees
Qua verhaal een beetje het omgekeerde van het eerder dit jaar uitgebrachte Hush van Mike Flanagan.
Fede Alvarez koos voor veilig met deze "Don't Breathe". Zo verzorgde Roque Baños weer de soundtrack (hij was tevens verantwoordelijk voor de Evil Dead OST). Een verzorgde soundtrack die wel spanning verhogend weet te werken. De jonge cast van Jane Levy (Evil Dead), Dylan Minnette (Goosebumps) en Daniel Zovatto (It Follows) komt wel goed over als het inbraaktrio.
Wel jamer dat men zeer snel Zovatto omlegt, want twee personages om te volgen is niet veel.
Stephen Lang heeft wel een imponerend uiterlijk en is dan ook wel goed gecast voor zijn rol. In de eerste helft van de film blijft de spanning ook wat meer doordat zijn personage weinig geluid maakt. Je kan het nog wel op die manier verkopen, aangezien je als kijker wel kan aannemen dat een army veteran geleerd heeft om vijanden stil te benaderen.
Echt meeleven met de slachtoffers kon ik eigenlijk niet. Jane Levy's karakter is de enige die wat diepgang en backstory krijgt.
Persoonlijk vind ik de plottwist een beetje stom, want hoe maak je het geloofwaardig dat een blinde man iemand kidnapt. Daarna word het al helemaal bont als we er ook nog eens achter komen dat hij een grote hoeveelheid zaad klaar heeft staan om zijn nieuwe dochter mee te verwekken.
Het morbide sprookje is iets teveel van het goede. Na al die omwentelingen is de spanning er wel wat af. Het einde waarin we te horen krijgen dat de blinde man alles heeft overleeft heeft dan ook weinig effect meer. Wat moeten wij als kijker dan denken. Dat hij er ook in slaagt om Jane Levy's personage uit het vliegtuig te plukken?
Afijn, nu begin ik misschien iets te veel te zeuren. De eerste helft weet Alvarez nog wel een solide thriller te leveren, maar helaas vliegt hij in de tweede helft wat uit de bocht.

avatar van tattoobob
Wat een sterke film word hier weer neergezet door meneer Alvarez zeg.....een top sfeer en elke elke rake klap op schot word geweldig op film vast gelegd.
Lekker spannende scenes en met oog op detail komt alles op het scherm voorbij....om nou net als mijn bovenbuurman alles te relativeren vind ik niet nodig want daarvoor kijk ik zulk soort films niet...en opzich helemaal onmogelijk vind ik het allemaal niet wat voorbij komt.
Acteerwerk is van een goed niveau zowel van Stephen Lang als van Jane Levy,ook de rest doet het aardig.
Een deel 2 zou ik niet eens gek vinden

Ik kan nu al niet wachten op Alvarez zijn derde project!!!!!

avatar van Cikx
Erg sterke film. De suspense is continue voelbaar en net op de momenten waarbij het eentonig lijkt te gaan worden worden er nieuwe elementen toegevoegd die het fris en interessant houden. De styling en cinematografie zijn ook tot in de puntjes verzorgd wat ik bij dit soort films toch wel erg belangrijk vind. Ik stoorde me wel aan één personage, wat volgens mij ook de bedoeling was want hij werd gelukkig vrij snel van kant gemaakt. Wat dan weer iets te voorspelbaar was, maar ik snap de gedachte erachter aan de andere kant ook wel. De rest van het acteerwerk was in elk geval wel in orde.

Helaas zitten er wel wat oneffenheden in het verhaal, zoals niemand die de veteraan zou verdenken van het ontvoeren of ombrengen van het meisje die zijn dochter had overreden wanneer zij verdwijnt? Of het moment wanneer ze datzelfde meisje proberen te bevrijden terwijl hij hen op de hielen zit en dan nog het derde raam in de kamer waar de twee dieven opgesloten zitten dat niet gecheckt wordt en toevallig geen tralies heeft? Een beetje te makkelijk. plus nog een paar rare keuzes van personages, maar dat heeft de pret niet mogen drukken, want ik heb me er al met al erg mee vermaakt.

Deed me overigens een beetje denken aan Green Room, maar dan beter.

avatar van Pazmaster
Een verrassend goede thriller, een simpel verhaal maar toch spannend! De sfeer is goed en houdt je op het puntje van je stoel. De voor mij onbekende acteurs doen het trouwens ook niet verkeerd. Zo zie je maar weer dat er helemaal niet veel poespas en een flinke bak met geld voor nodig is om een goede film te maken. Gewoon een goed idee hebben en dan goed uitwerken kan een prima film opleveren. Prima filmpje dus.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Effectieve en spannende thrill ride met een simpel uitgangspunt van een paar mensen in een oud huis - waaronder een mysterieuze man - en een claustrofobische, donkere sfeer. De film deed me erg denken aan 10 Cloverfield Lane van eerder dit jaar. Alleen dan zonder bespottelijk einde.

De titel 'Don't Breathe' doet wellicht vermoeden dat dit niets meer is dan een inwisselbaar horrorfilmpje, maar dat is gelukkig niet het geval. Qua sfeer en stijl steekt de film sowieso met kop en schouders boven het maaiveld uit. Regisseur Alvarez liet met zijn Evil Dead remake al zien een gelikte horror te kunnen afleveren, maar laat hier nog veel beter zien wat hij in huis heeft. De regisseur speelt efficiënt met de verwachtingen van de kijker en wil je voortdurend op het verkeerde been zetten. En soms lukt hem dat uitstekend, hij zorgt in ieder geval voor voldoende verrassingen in die kleine anderhalf uur.

Eén van de grootste verrassingen is Stephen Lang. Was vrij verbaasd dat dit dezelfde gast is als die Duke Nukem uit Avatar. Hij speelt een fantastische rol en vond het knap dat ondanks zijn daden mijn sympathie voor een groot deel bij hem lag. Props aan Alvarez om van de personages niet te grote stereotypes van bordkarton te maken, maar ze ook echt in te kleuren. En daarnaast een verademing dat de hele film niet volgepropt zit met goedkope jumpscares, maar ook genoeg effectieve momenten van spanning. Het moment dat de blinde man bijvoorbeeld ineens rechtop in bed zat was sterk gedaan. Ik zat de hele film in ieder geval op het puntje van mijn stoel.

4 sterren.

avatar van Insignificance
Een plaatje van een horror film, zolang de schrijver in Alvarez zich er niet mee bemoeit. Het is eigenlijk al mis met het fraaie openingsshot, dat haalt meteen wat mysterie weg, en als de drie aan bod komen, gaat dat ook niet al te subtiel. Een kutgezin, die van het meisje, maar moet dat zo lomp? Enfin, wat er zo ongeveer staat te gebeuren, is zo wel duidelijk, net als de volgorde, maar toch slaat Alvarez bikkelhard toe. Met letterlijk een mooie film. Camera, kleurenpalet en de muziek; lust voor oog en oor. Als de klus gaat beginnen, is het helemaal raak. Hij mag dan grijs en blind zijn, maar verder is het een wandelende nachtmerrie.

Geen lullige, goedkope schrikkertjes, Blind Man wordt gewoon wakker, duikt links en rechts zomaar op en gaat als een pletwals tekeer. Geweldig hoe Alvarez de pistoolschoten laat zien en horen. De eerste is echt een voltreffer. Het hondje doet ook leuk mee en als het spul in de kelder uitkomt, staat er nog een daverende verrassing te wachten. Ik weet eigenlijk niet of het die gekte echt nodig had. Het zet zo'n film toch in een ander perspectief of iets dergelijks. In een tammere horror had ik onmiddellijk jaha gezegd, maar deze is zonder ook steengoed. Totdat Alvarez' schrijfseltjes weer de kop opsteken. Dom dilemma, waardeloze epiloog.

dikke topper aanrader en topfilm 5,0 sterren ik raad deze aan elke aktie misdaad horror thriller en filmgek aan deze gaat je verrassen mmoi plot mooie beelden ook in het donker prima geschoten op locatie in een huis de hele film zoal echt n topper een van de betere tot nu toe en ik zie ze allemaal!!!

avatar van Kondoro0614
Don’t Breathe

Zo, daar ben ik weer. Een hele tijd niks van me laten horen hier op MM en ook zeer weinig films gezien maar, Halloween is nog niet voorbij dus ik kan nog lekker door gaan met Horror’s kijken. Zo hebben we gisteren Don’t Breathe gezien, een heerlijke Horror/Thriller die toch wel lekker spannend wist te worden en zijn spanning ook goed vast hield. Ik denk persoonlijk alleen niet dat ik nog aardig wat films ga kijken de aankomende dagen aangezien mijn game van 2016 en verre toekomst is uitgekomen: ’Battlefield 1’. Dus hoogstwaarschijnlijk zit ik dat meer te spelen dan dat ik films ga kijken maar, ik ben niks voor niks een filmliefhebber dus ik zou zeker wat tijd vrij maken voor films alleen niet zoveel als voorheen, de rest van het jaar.

Ik heb deze film ooit mee gekregen via een Teaser/Trailer bij de film Lights Out (2016) in de bioscoop. Ik vind het normaal gesproken altijd zonde om trailers te kijken van Horror films, de regisseurs laten tegen woordig bijna alle spannende stukken al vrij in deze trailers wat ik gewoon zonde vind. Van films, onder andere Don’t Breathe daar schrik ik niet meer bij, ik heb deze scenes al gezien bij Lights Out (2016) tijdens de trailer, ik vind dat altijd zo jammer.

Ik vind Don’t Breathe echt een toffe film, toch worden er door marketing meer positieve woorden omheen gehangen dan de film daadwerkelijk uitoefent. Deze media Stunts ben ik ook tegen gekomen op YouTube waarbij een groepje jongeren uitgenodigd werden door Sony en dat ze in Spanje een hele Don’t Breathe scenario hebben na gemaakt, deze zag er dan wel weer echt heel tof uit. Je bent in deze situatie zelf de inbrekers en moet ook vluchten voor een ‘blinde man’ die je achter na zit.

In de film is dit uiteraard ook het geval. We volgen een drietal jongeren die inbreken om, wat ik zelf denk, hun kost te verdienen. Ze komen uit bij het huis van de blinde man Stephen Lang, die ook weer in deze film een fantastische rol weet neer te zetten. Ik ken hem vooral van de film The Monkey's Paw (2013) waarbij, ondanks het een B-film is, ook fantastisch acteert. Wat hij hier nu ook weer weet neer te zetten. Tijdens het inbreken zorgen ze ervoor dat Stephen bewusteloos raakt waardoor hun in zijn geheime kamer kunnen komen. Tijdens het inbreken komt Stephen toch naar beneden, het middel heeft niet goed gewerkt. Tijdens de ontdekking word hij onder schot gehouden maar wat blijkt, Stephen is niet zomaar een blinde man. Als ik het goed zag was hij een massamoordenaar. Tijdens de pogingen om te ontsnappen uit zijn huis komen ze toch de kelder in. Ze zien daar een dame hangen wat later de moeder van zijn kind bleek te zijn. Wanneer ze haar proberen te redden schiet Stephan haar perrongeluk dood waarna hij Rocky te pakken krijgt en haar klaar hangt als injectie pop.

Ze word uiteindelijk geholpen door Alex en ze weet te ontspannen, Alex was in de tussen tijd al dood geschoten. Dan krijg je ook nog een mooie scene met een hond mee, een super gave Rottweiler. En dan na nog een eind gevecht weet ze toch te ontsnappen en denkt ze Stephen vermoord te hebben. Later komt op Televisie dat hij toch nog leeft en mee word genomen naar het ziekenhuis.
Waardoor ik honderd procent weet dat er een deel twee komt, misschien wel een revenge?

Het concept van Don’t Breathe vind ik echt super gaaf. Stephen zag er ook echt heftig uit in de film, en de film schiet vaak lekker door. Acteerprestaties zijn vaak prima, af en toe toch een irritante opgezette schrok schreeuw/hijg maar daar blijft het wel bij. De setting was ook tof en Don’t Breathe is toch zeker wel een betere horror / thriller film van dit jaar. Alhoewel had ik hem anders, spannender en vooral enger ingeschat, de film is zeker niet saai. En daar gaat het tenslotte om want ik heb de film prima door kunnen kijken. Het was voor mij dan wel geen bioscoop film, de film waarover ik het al een paar maanden met mijn collega heb, heb ik eindelijk gezien, en ik kon zeker niet wachten. Toffe film en zeker het kijken waard. Ik vond hem tof.

avatar van Triller
Ik vindt dit een leuke spannede film. Ik kan begrijpen dat veel horror fans dit geen horror vinden. Maar als thriller fan kon die er goed mee door. Er worden weinig van dit soort films meer gemaakt. Spanned, schrikeffect zo nu en dan en mooi einde... Maar als je echt horror verwacht alla Saw of zo iets dat zeker niet... hoort voor mij gevoel niet bij de genre horror. Zijn er meer van dit soort films doe bij horror staan?

avatar van knusse stoel
De film is mooi van opbouw, er wordt goed in geacteerd en het verhaal is ook spannend. De horror waar men het steeds over heeft en waar deze film mee bekend is geraakt, kan ik niet goed terug vinden. Of het moet het bloed zijn wat er vloeit tijdens het inbraakgebeuren. Nee, ik denk dat een griezelfilm of horrorliefhebber niets aan deze film heeft als hij daarnaar op zoek is, of het moeten de vreemde ogen van Stephen Lang zijn die de blinde man vertolkt.
Een 7+ voor deze thriller.

avatar van cor1946
Goede film, niks mis mee. Had wat meer schrik momenten in mogen zitten.

avatar van Brabants
Voor mij voelde deze film aan als een overschatte horror met onsympathieke onuitgewerkte karakters en een ongeloofwaardig plot. De film begon vrij aardig maar het werd op den duur allemaal vrij ver gezocht. Subplots kwamen het verhaal dan ook zeker niet ten goede en deed(waarschijnlijk onbedoeld) afbreuk op het geheel.

Goede, effectieve griezelfilm, waarin uit een minimale setting het maximale resultaat word gehaald. Eigenlijk wel een film dus die als schoolvoorbeeld kan dienen, hoe je een spannende thriller kan produceren op slechts één locatie. Boordevol sterk opgebouwde schrikmomenten, de acteurs zijn zeer geschikt voor hun rollen, en mocht u angst voor honden hebben dan zal dit na deze film niet afnemen. Er zit wel een totaal ongeloofwaardige twist in(Hoe de blinde veteraan er in is geslaagd om Cindy te gijzelen en ongemerkt verborgen te houden in zijn huis is mij een raadsel), maar die ene blunder vergeven wij hen, omdat hij in het niet valt bij de rest van deze geslaagde adrenalinekick.

avatar van filmkul
Sterke thriller. Het verhaal is eenvoudig maar wordt zeer effectief uitgewerkt door Alvarez. Na een korte introductie pakt de film je bij je strot en trekt je op het puntje van de stoel. De sfeer en setting zijn uitstekend en dragen mede bij aan de spanning. Een klein minpuntje is het einde, [het nieuwsbericht], dat behoorlijk afbreuk doet aan de film, echt zonde om zo te eindigen. Prima thriller. 4.0

avatar van Filmkriebel
Geniaal idee, goed uitgewerkt en een echte nagelbijter. Hier en daar wat ongeloofwaardige handelingen en wendingen, maar het was verder wel allemaal wat ik verwachtte van een goede thriller. Ook wel apart dat ik meer sympathie kon opbrengen voor de blinde man dan voor het meisje. Dit is absoluut de betere thriller.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op basis van het eerste uur had ik Don't Breathe graag 4* gegeven. Boeiende aanloop en een waanzinnig spannend en soms zelfs freaky kat en muis spelletje. Horror/Misdaad zie ik hier als omschrijving, maar volgens mij is dit gewoon een pure thriller. Geweldige rol van Stephen Lang als oud veteraan die niet met zich laat kloten en Jane Levy doet het ook meer dan goed in haar rol. Misschien is het allemaal wat te makkelijk voor de oude, blinde man. Je zou denken dat je zijn zwakte wel beter kan uitbuiten, maar goed, het stoorde niet. Ook knap dat je voor beide kampen afkeer hebt, maar ook enige sympathie, al had ik de kant van de man gekozen als het slot van de film niet zo idioot was geweest.

Maar in het laatste half uur ontspoort de film op een wijze dat ik me enorm ging ergeren aan alles. Het gedeelte met het gevangen genomen meisje die zijn dochter heeft gedood slaat nergens op, alsof een blinde man dit voor elkaar kan krijgen. Idem met dat onzinnige inseminatieverhaal. Maar ook zaken als dat de man geboeid in zijn kelder wordt achtergelaten en een minuut later alweer bij zijn voordeur met een pistool staat is echt lachwekkend. En dan moet ik de slotachtervolging met de hond nog noemen. Dat is nog niet eens zo slecht, in tegendeel, maar dat de oude man dan dat hele stuk af kan leggen en haar kan ontvoeren, please. Zulke beroerd geschreven plotwendingen vind ik echt enorme afknappers. En dan blijkt uiteindelijk na een eindgevecht zelfs nog dat hij nog leeft. Zucht. Vermoeiend.

avatar van john mcclane 2
Ja, ze leggen de lat wel heel hoog als je op de voorkant zet : best horror movie in 20 years,,van de makers van Evil dead.
En ja, de film zit erg goed in elkaar .
En ja het is puntje van je stoel spannend.
Maar echt enorm onder de indruk ben ik niet.
Het was gewoon niet heel diepgaand,en verrassend,.in sommige opzichten .
Maar laat ik voorop stellen dat het wel een erg goede horror film die zonder gore ook effectief is.
Volgens sommige film kenners is dit wat boven de horror film ala nu er dik boven uit steekt.
En dit is echt iemand met verstand van
zaken
die by the way heel veel overeenkomsten ziet met panic room
Erg goed,,,geen klassieker zoals de blu ray hoes beloofd.