Beyond the Law (1992)

Alternatieve titel: Fixing the Shadow

Actie / Thriller

geregisseerd door Larry Ferguson
met Charlie Sheen, Linda Fiorentino en Michael Madsen

De jonge en impulsieve agent Dan Saxon wordt door zijn corrupte overste ontslagen. Meteen hierna wordt hij benaderd door de geheime dienst. Die wil dat hij infiltreert in het ruige milieu van de motorbende 'The Jackals'. De bende houdt zich bezig met drugs, wapensmokkel en drank. Saxon aanvaardt. Na enkele maanden stelt hij vast dat hij de grens tussen realiteit en zijn undercoverwerk steeds moeilijker kan trekken.

Als je het over bikerfilms hebt, begint iedereen onmiddellijk aan Easy Rider te denken. Deze film wordt door motorfans de ultieme bikerfilm genoemd maar ik vind dit schromelijk overdreven. OK het is een prima actiefilm en de motors zijn geweldig. Maar motors hoeven niet te acteren. Charlie Sheen wel, en die vind ik nu net niet overtuigend genoeg, niet als rasechte motard en niet als undercover agent.

donnie B.
Is een waargebeurd verhaal. Goeie bikerfilm, persoonlijk 1 van Sheens betere rollen. En ik zeg het al vaker.. Michael Madsen rules!

avatar van Skuller
Gewoon een goeie actie film.
Michael Madsen speeld een sterke rol
niks op aan te merken

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zeer goede film goed geacteerd goed verhaal wat kunnen 100 min snel gaan:O mooie film 4,5 verdiend deze zeker te weten

Zeker een goede kijk op het bikerwereldje, hier en daar licht overdreven, maar wel pakkend!

Altijd een verassing als Michael Madsen ergens in meespeelt. Hij heeft iets dat een film net even dat 'extra' geeft. Ook was ik verrast om Charlee Sheen. Vind het een weinig interessant acteur. Doet het leuk in de 'Three Musketeers', maar dat was het voor mij toch wel. Maar dat hij in een film als deze zo'n rol kon zetten vond ik echt gaaf. Ik las ergens hiero dat de film hier en daar wat overdreven zou zijn. En dat vind ik nu juist even meevallen. Wat ik bizar vind aan deze film is het samenspel van humor, spanning en verwondering om het verhaal dat een misdaad-genre is met een held in een zware identiteitscrisis, met de prikkels (die ik lijk te ervaren) voor het bike-leven.....etc. Ach laat maar. Heb de film een aantal keer gezien en vind het gewoon een lekkere stoere film,en nog waar gebeurd ook.....wow 4*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mescaline schreef:

Nu een goed jaar later de film nog een keer bekeken en de film blijft even boeiend even spannend en even cool.!
Charlie sheen en michael madsen tillen deze film erg hoog.
nog steeds 4,5 sterren.

Hoop dat ik het goed doe. Ben al tijden op zoek naar deze film maar kan hem nergens krijgen. Jaren terug gezien en heeft veel indruk gemaakt omdat ik mij voor kon stellen dat iemand een andere weg in zijn leven inslaat. Wil deze film nu graag met mijn kids kijken. Is er iemand die mij naar al die tijd aan deze film kan helpen? Zou helemaal te gek zijn.

[email protected]

avatar van FixX
net weer voor de zoveelste x bekeken
voor mij 1 van de beste films ooit over bikers
charlie sheen speelt geweldig en zijn transformatie naar een clublid komt zeer goed en duidelijk naar voren
madsen die het geweldig doet als badguy
voor mij zeer zeker een vette coole film

ps : toepie ik ben aan het zoeken

avatar van sinterklaas
Gekocht voor een prikkie op dvd met zo'n zilveren balk onderaan de poster. Wat WB tegenwoordig doet bij B-films.

Maar het was een heerlijk bikerfilmpje (trouwens ook gebasseerd op een waargebeurd verhaal). Echt helemaal mijn soort. Ik hou van dit soort roadmovies. Dit stond weer gerant voor een avondje topvermaak. Charlie Sheen heb ik eerder nog niet in films gezien maar hij deed het prima. Het verhaal was ook wel redelijk orgineel verzonnen en de sfeer was ronduit zalig.

Ook de flash-back momenten met spannende muziek erdoorheen maakt de film nog beter. Bargevechten zaten er ook in. Het leukste vond ik die scene waarbij Sheen met zijn moter de boeren saloon in crosst en dat dan iedereen begint te vechten.

En nu weet ik ook al hoe een trouwfeest van bikers eruit ziet. Dan schieten ze bij de kus met vreugde met hun AK's in de lucht.

Ook die politie agent en dat vrouwtje mochten er wezen.

Goed voor vrijdag, zaterdag of zondag avond met bier, cola, popcorn of chips op de zetel en genieten maar. Voor 2,50 heb ik wel veel gekregen.

neo (crew)
Die gezichtsuitdrukking van Sheen... Wat een heerlijke klassieke, stupide, quasi-serieus, quasi-stoere blik. Kan moeilijk niet in de lach schieten als ik bovenstaande poster al zie. Uiteraard zit de film vol clichés, maar je laat het als kijker maar over je heen komen.

ik ga deze zo snel mogelijk bekijken

MovieFreakk
Film is goed poster is bagger.

avatar van m1chel
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat deze film onder de titel : Beyond the Law doorging. Hier in nederland is hij volgens mij ook alleen bekend onder de naam Fixing the Shadows. Laat het dan bij die titel, want Beyond the Law krijg ik zo'n goedkoop Seagal gevoel bij (ook goeie films hoor) en daar is deze film toch te goed voor. En o ja....De poster is inderdaad bagger.

avatar van Thorak
'Beyond the Law' is de Amerikanse titel, 'Fixing the Shadow' de Nederlandse titel.
In Duitsland en Zweden was de film weer onder de naam 'Made of Steel' uitgekomen.
In België blijkbaar als 'The Punisher'....
IMDb schreef:

Finland

Fixing the Shadow
International (English title)

Izvan zakona
Serbia (imdb display title)

L'infiltrato

Spain (Catalan title)

Recuerdos que matan
Spain

avatar van m1chel
Ok dat wist ik niet. Maar wees met me eens dat Fixing the shadows een betere titel is. Neemt niet weg dat dit een topfilm blijft,anyway... Thanx for the info my friend.

fixing the shadow is de titel , althans op mijn dvd hoes wel(niet om betweterig te doen of zo, maar toch) en het is een hele lekkere film, waargebeurd en het schijnt dat de echte undercover agent een figurant was in de film....

avatar van Thorak
Dat is de Nederlandse titel, niet de originele titel...

avatar van Filmkriebel
Titel in de credits was duidelijk Fixing the Shadows. Ik moet zeggen dat de film mijn verwachtingen ruimschoots overtrof. Een leuke onderhoudende biker-thriller over een undercover agent die de opdracht heeft om een bende moordende en drugsdealende motorrijders de nor in te draaien. Meer had ik na een vervelende werkdag niet nodig. Goed geregisseerd voor een B-film en zeer afwisselend. Deze film is tien jaar te laat gemaakt; ik vind het visueel en inhoudelijk typisch jaren '80. Het romantisch verhaaltje en de indianen-onzin moet je er maar bij nemen. En ook Sheen vond ik niet leuk.

avatar van madmax2011
zeer goede film

B-200
Wie dit wel wat vind, moet Stone Cold kijken. Veel betere actie biker film. Deze was ook wel leuk.

Aardige film waarin een agent undercover gaat bij een motorbende. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film komt wat moeilijk op gang, maar wordt gaandeweg wel beter (vooral als het hoofdpersonage, vanwege het undercoverwerk, door een identiteitscrisis gaat). Charlie Sheen en Michael Madsen doen weinig verkeerd. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Left4Dead
Ja aardig, dat is het dan ook wel. Wel heerlijk om de muziek van Chris Rea te horen, met name het nummer The Road To Hell natuurlijk, genieten!
Charlie doet het wel prima hier, het verhaal is doorsnee maar schijnt dus gebaseerd te zijn op een waargebeurd verhaal. Madsen ben ik totaal geen fan van maar ook hij doet het alleraardigst voor wat de rol kan brengen.

Leuk voor één keertje.

avatar van blurp194
Filmpje van alweer heel lang geleden, toen Charlie Sheen nog een behoorlijke acteur was in plaats van het wat lachwekkend karikaturale figuur dat hij de laatste jaren speelt. En ook nog eens met de mooie Linda Fiorentino, als de onwaarschijnlijk mooie fotografe aan de rand van de motorbende - dat zal in het echte verhaal waarop de film gebaseerd is wel wat minder mooi of helemaal niet gebeurd zijn. Net als het verhaal met de indiaan en de slechte jeugd. Toch leiden die subplotjes niet af, vooral omdat ze in de timing van het verhaal de spanning gedoseerd houden. Best goed gedaan, ondanks dat het vrij cliche is allemaal.

Enige wat me eigenlijk wat irriteert is de te gladde soundtrack. Maar da's misschien een kwestie van smaak.

avatar van Gang_Star
Een redelijke actiefilm waarin Charlie Sheen en Michael Madsen hun rollen aardig vertolken. Het verhaal is niet slecht, maar opbouwend wel een stuk minder. Het komt enigszins wat moeizaam op gang en begint pas rond de infiltratie echt interessant te worden. Daarna volgt nog een portie actie en een aantal redelijk spannende momenten.

avatar van ChrisM
Deze had ik ook al een tijdje niet meer uit de collectie gehaald .... lekker actie filmpje
Helaas heb ik ook de low budget full screen WB DVD deze titel heeft naar mijn weten geen blu ray versie... ?

avatar van psychopath
Deze voor het laatst gezien in de jaren 90 en vind em net zo goed of misschien wel beter als toen.

Het enige wat ik ongelovig vond is dat je komt opdagen met een niet bestaande club aangezien bikers over het algemeen alle clubs kennen maargoed kleine detail.

Volgens mij zag ik een film foutje maar weet het niet zeker. Wanneer ie in de auto zit met die 2 junkies op de achterbank schopt ie op een gegeven moment de zijdeur eruit en wanneer ie later door de politie wordt achterna gezeten die je volgens mij een shot dat de deur er weer in zit. ?

Een zeer goede, realistische biker/undercover cop film. Als je van biker films, politiefilms en Charlie Sheen of Michael Madsen houdt is dit je film! Charlie Sheen bewijst hier dat hij toen toch wel een goed en degelijk acteur was, lang voor hij zijn (nu) bekendere 'Two and a Half Men' maakte. En Michael Madsen als eeuwige badguy.