Basic (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Mystery

geregisseerd door John McTiernan
met John Travolta, Connie Nielsen en Samuel L. Jackson

Wanneer de gehate drilsergeant Nathan West en zes soldaten van zijn elite-eenheid verdwijnen tijdens een trainingsmissie in Panama, wordt er een onderzoek ingesteld. Twee commando's overleven de missie, maar ze weigeren te praten over wat er zich afspeelde in de jungle. Voormalig Army Ranger en huidig drugsagent Tom Hardy wordt op de zaak gezet om informatie los te weken bij de twee soldaten. Al snel ontdekt hij dat sergeant West door zijn eigen manschappen werd omgebracht, maar de twee militairen leggen tegenstrijdige verklaringen af over wie verantwoordelijk is voor het doden.

avatar van sofripa
Het verhaal van deze film draait en keert als een speedboot. Geeft niet temeer Travolta en Jackson er zin in hebben. Prima te hebben en belast de hersencellen niet teveel.

avatar van Marlon Aarssée
Een aparte film, maar zeker geen slechte.
Jackson is bloed irittant in deze film maar Travolta zorgt voor een hele spannende film

avatar van hjcool

avatar van witboek
Verrassend einde en daarom een aangename film om eens te kijken.

avatar van @quikfit
Voor de 2e keer gezien na een lange tijd....3,5*.....

Er wordt nogal verschillend over deze film gedacht. Er zijn recensenten die deze thriller sterk vinden en vanwege de bloedige en brutale scènes, niet geschikt voor zwakke magen, met verrassende plotwendingen en een goede overtuigend spelende cast. Anderen, en ik sluit me hierbij aan, zeggen dat de regisseur domme plots en nog dommere personages probeert te verbergen met een serie onwaarschijnlijk omtrekkende bewegingen. Achter iedere hoek tovert hij een verrassing tevoorschijn. Wanneer je het meest onwaarschijnlijke voor ogen houdt dan zit je dicht bij de waarheid. De cast speelt ongeïnspireerd en futloos.

avatar van Stephan
Wat een bagger. Script lachwekkend en spel (op Jackson en Ribisi na) en regie richtingloos en ongeïnspireerd.

avatar van DragQueen
Aardig kijkvoer. Er wordt redelijk geacteerd door Travolta en Jackson. Maar ze kunnen niet verhullen dat het verhaal stuurloos in elkaar zit. Verder is alles wel prima in beeld gebracht. 2,5 Ster.

goede film. Af en toe moeilijk te volgen. Verhaal is goed. Verrassend einde.

Ik had deze film al eens eerder gezien. De film is zo plotwisselend dat ie mij wederom bleef boeien.
Ik hou wel van speurverhalen. De beelden vind ik ook mooi geschoten en acteren is prima.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film met een leuk script, maar niet zo boeiend uitgewerkt. Het vertellen met telkens andere versies heeft wel wat Hitchcock-achtig, maar het is soms wel wat bochtenwerk om er nog uit te geraken. Alles loopt wel goed, maar weinig opvallend. Af en toe verrassend wat wel goed is, maar het einde is ook niet echt alles. Over het algemeen een goeie B-film, meer niet.

Frentzer
hjcool schreef:

Ja en?

"Vervelende ventjes" kunnnen ook gewoon hele goede acteurs zijn.

Ik ga Basic binnenkort maar weer eens kijken.

avatar van zxstyle
Tja.. Basic is moeilijk te beoordelen.
Enerzijds intrigeerde me het plot, anderzijds werd het saai langdradig en door de vele versies van 'de waarheid', dit maakte het er niet interessanter op.

Het onverwachte maar leuke einde was daarom alleen al" too little and too late".
Ook sloeg het ronduit nergens op dat de de enige moordenaar gewoon lekker aan tafel met sectie 8 zat. Na zoiets meegemaakt te hebben is dat wel het laatste waar je aan denkt.

Ik twijfelde nog tussen een 3 voor de plottwist op het einde , maar nu ik dit schrijf realiseer ik me dat het toch minder goed in elkaar zit dan dan dat ik ervaarde.

Basic begint als een standaard WHODUNIT.. verschillende verhalen 'WTF has happend' en Travolta mag in een continue regenachtige sfeer op komen draven om de zaak op te pakken.
Het acteerwerk is verder wel okay, al mist Travolta wat intensiteit waarmee hij andere films op een hoger niveau heeft getild.
Jackson speelt een beetje de standaard hollywood drillsergeant West, en Nielsen lijkt mij een beetje hetzelfde typetje neer te zetten in The Hunted (ook 2003)
Aan het eind van de film was ik niet verbaasd van de laatste plotwisseling, je neemt toch aan dat Travolta niet voor niets af en toe zo'n nadenkend gezicht opzet, maar toen ik er achteraf nog eens over nadacht kon ik toch bepaalde zaken niet helemaal aan elkaar rijmen. Misschien heb ik het verkeerd en moet ik 'm nog een keer kijken, maar sja.. er zijn zoveel andere leuke films..

avatar van BlueJudaskiss
Onverwachte meevaller. Aanvankelijk begreep ik niet waar de slechte kritieken van toen vandaan kwamen, maar toen eenmaal de idiote laatste acte begon kreeg ik een donkerbruin vermoeden. Het verhaal slaat natuurlijk verder nergens op, maar heel erg zitten ergeren heb ik me er niet aan. Jackson is altijd prima, het was leuk Travolta weer eens te zien en Gibsi speelt een van zijn beste rollen.

avatar van fun in acapulco
Het einde is onbevredigend. Het is beter als het begin onbevredigend is. Nu bleef ik met een slecht gevoel zitten.

avatar van Toontje G
Aardige film met een apart einde.

Flauw.

Iets ouder dan 10 jaar, maar toch al stevig verouderd eigenlijk. Grappig ook om de reacties op de eerste pagina te lezen. Toen was het begin van de film vooral cliché, ondertussen is toch vooral het einde met de eindeloze reeks aan twists een cliché geworden. Zo kan het verkeren.

Zo vond ik het begin eigenlijk nog best meevallen. Heel speciaal is het uiteraard niet, maar McTiernan heeft ervaring genoeg om dit soort werk de nodige schwung mee te geven. Travolta is geknipt voor z'n rol, de rest doet aardig mee.

Maar vanaf de eerste "Rashomon"-scene (zullen we het dan maar zo noemen) begint het al snel te dagen welke richting dit filmpje opgaat. Enige pretentie dat je meerdere versies van dezelfde feiten krijgt te zien is er verder niet, het zijn simpele twistjes waarbij elke keer blijkt dat er weer iemand anders heeft zitten liegen.

En zo wordt de film eigenlijk met de minuut belachelijker. Het einde is pure kolder, maar het mist de fun van een Wild Things om er mee weg te komen. Dit is duidelijk McTiernan's terrein niet meer, het voelt dan ook zeer mak en geforceerd aan. Hij had er beter aan gedaan het allemaal wat meer Basic te houden ... maar jah, als je titel al de basis vormt voor je twistplotje, dan heb je als regisseur ook niet al te veel keuze meer.

avatar van missl
Deze film heeft te veel twists in een te korte tijd. Terwijl het verhaal best leuk is, haakte ik daardoor af.

Confusie
Wel tof dat Tom Hardy ook meedoet.

avatar van Glennekeeeee
een filmpje die ik iedereen aanraad als je s'avonds rond 11,12u nog een lekker amusant filmpje wil bekijken: denk niet aan geloofwaardigheid van het verhaal want er klopt geen reet van maar ik hou s'nachts van zo een films waar de who dun it je in alle hoeken laat lopen en de ene na de andere plotwending op je afgestuurd word zelfs in de finale. Daarnaast heb je een heerlijk van de pot gerukte rol van L. Jackson en ook een soldie Nielsen en Travolta in de lead.

Filmpje die voldeed aan wat ik wou

De vele plotwendingen zorgen voor het verrassingseffect en de nodige spanning, en de rol die op "stoere" Travolta's lijf is geschreven zijn de pluspunten van deze film, die toch ook omwille van een dikke portie onwaarschijnlijkheden zeker niet boven de middenmoot van actiefilms gaat.

avatar van SmackItUp
Zoveel namen maakte de film ingewikkeld. Verder heeft het verhaal weinig inhoud. Als je door de onwaarschijnlijkheden heen prikt heb je een aardig filmpje in huis, maar niet meer dan dat. Het einde vond ik dan nog wel redelijk. Magere 3*.

witboek schreef:
Verrassend einde en daarom een aangename film om eens te kijken.

en daarom een onvoldoende geven.....

avatar van joeygamer2
Vond deze film toch nog aardig vermakelijk om naar te kijken. Tijdens het kijken ook mee gespeculeerd wat er nou toch allemaal gebeurd zou zijn. Zag het einde totaal niet aankomen. Dat gedoe met die namen was het enige minpuntje van de film. Verder aardig genoten van deze mystery film!

avatar van Movie Jim
John Travolta acteert de sterren van de hemel in deze film vindt ik erg goed,
Samuel L. Jackson werkt
eerder op je lachspieren,
daarmee bedoel ik zijn acteerspel
en zijn houding.
Connie Nielsen is redelijk in deze film.
Het verhaal is wel erg interessant
en zet je aan het denken
Maar dan
Het einde van deze film
is niet goed daarom ook een 2,5

hjcool schreef:
Ik heb gewoon wat tegen Travolta, vindt hem vervelend ventje!
hij heeft naar mijn mening toch wat redelijke goede films gemaakt. maar ja ze kunnen natuurlijk niet iedereen bevalen. en je hebt een knop op je tv of wat dan ook dan moet je niet naar hem kijken. dat doe ik ook wanneer er een is dat zijn kop mij niet bevalt dan koop ik of kijk ik geen films van deze acteur. maar neen Travolta die bevalt mij prima sommige films dan wel. want je heb nu een voorbeeld aan Jason statham goede en mindere goede films bij alle en elke acteur. en vervelend ventje zoals u noemt dan zijn er dan nog. een waar van ik goede film vind maar zijn roll in de film die bevalt mij niet zo. als ik mij niet vergis was het Wesley snipes met Stallone.

avatar van Freespirit2
Ook ik heb me heerlijk vermaakt met deze film.
Het eind zag ik niet aankomen dus was een leuke verassing...... vind ik.
John Travolta, Connie Nielsen en Samuel L. Jackson vind ik goede acteurs dus ook daar heb ik me prima mee vermaakt.
Ik ben dus zeer te vrede over deze film die mij 98 minuten heeft bezig gehouden