ad

Geregisseerd door: Gary Fleder

Met onder meer: John Cusack, Gene Hackman en Dustin Hoffman

Releasedatum: 11 maart 2004

Over Runaway Jury

"Trials are too important to be decided by juries."

Een lid van de jury voor een rechtszaak tegen een wapenfabrikant begint een samenwerking met een mooie vrouw om de rechtszaak te manipuleren. Met miljoenen dollars op het spel moet het mysterieuze jurylid een strijd aangaan met een meedogenloze jury-consultant, die niets in de weg van een uitspraak laat komen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lawrence Green

Frank Herrera

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een koppel blackmailers neemt het achter de schermen op tegen een corrupt juridisch systeem in een zaak tussen de weduwe van een shooting-slachtoffer tegen een almachtige wapenfabrikant. Alhoewel geen slechte film, vond ik het als Grisham verfilming iets minder dan films als The Firm, The Rainmaker en A Time to Kill. Runaway Jury wil teveel imponeren met allerlei twists waardoor de suspense en de geloofwaardigheid van deze rechtszaak flink moet inboeten. De scènes waarin Hoffman schittert zijn op één hand te tellen en dat is jammer als je zo'n grote naam inzet. Hackman werd met zijn rol van schofterige juridische adviseur iets beter bedeeld. Hopelijk zit dit verhaal ver van hoe het er werkelijk aan toe gaat.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Runaway Jury heeft een gaaf concept, maar de uitwerking is wel erg Amerikaans. Zo oogt de ondergrondse "controlekamer" van de slechteriken toch vooral kitscherig in plaats van cool, alle CSI-snufjes ten spijt. Ook de moraalles ligt er heel dik bovenop. Voeg daarbij nog een joekel van een plottwist op het eind (nu ja, “twist”, natúúrlijk gaat men de wapenlobby nooit laten winnen) en je hebt een loepzuivere formulefilm.

Echt vervelend wordt het gelukkig nooit. Ik heb me goed geamuseerd, vooral met Gene Hackman die nooit teleurstelt in dit soort rollen. De makers nemen het ook allemaal niet overdreven serieus. Het levert al met al een onderhoudende rechtbankfilm op zonder al te veel pretenties. 2,5*

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De verfilmingen van John Grisham's boeken, blijven gelukkig vrij dicht bij het boek. Want het verhaal is toch wel de grote troef in de film, ook hier in Runaway Jury zie je toch maar hoe spannend hij kan schrijven. Zet er een groep karakteracteurs bij en je hebt een boeiende film. De film mikt wel niet echt visueel, en ik zie ook weinig filmcreativiteit. Maar wel een sterke thriller waar ik echt geboeid naar zat te kijken. Je ziet natuurlijk wel wie de good guys en de bad guys zijn, en toch lukt het om de spanning hoog te houden. Vooral doordat het tempo zo hoog ligt. Heerlijke film!

avatar van T.O.

T.O.

Het thema is op zich interessant en het plot redelijk, maar voor de rest is het echt een schoolvoorbeeld van Hollywood-formulewerk. Jammer van de sterrencast.