The Kingdom (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Drama

geregisseerd door Peter Berg
met Jamie Foxx, Jennifer Garner en Chris Cooper

Ronald Fleury (Foxx) leidt een anti-terrorisme eenheid die de verantwoordelijken van een bomaanslag op Amerikaanse burgers in het Midden Oosten moet opsporen. Eenmaal in het weinig toegankelijke woestijnland, proberen de Amerikanen een lokale politie-officier aan hun kant te krijgen om hun onderzoek te vergemakkelijken. Maar het onderzoek wordt gedwarsboomd door bureaucratie en tradities en de levens van Fleury en zijn manschappen staan op het spel.

avatar van jordandejong
Jamie Foxx is behoorlijk cool in deze spectaculaire actiefilm. Opening is uitstekend. Het onderzoek wat er op volgt is iets minder interessant, maar de cast en toffe beelden zorgen ervoor dat de verveling niet toeslaat. De hele sequence op de snelweg is vervolgens natuurlijk fenomenaal. Zelfde geld eigenlijk voor de daar op volgende achtervolging en shoot out. Alles voelt net ff wat echter aan dan bij dr gemiddelde actiefilm. Het geluid van de wapens, de explosies, de impact van kogels...... Lastig uit te leggen, maar je waant je als het ware zelf in een shootout tegen religieuze gekken in een achterbuurt van Saudi-Arabie.

Uitstekende film dus met veel audiovisuele kwaliteit. Had een 4.5 verdiend als het onderzoek zelf iets interessanter was geweest.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond besloten om ‘The Kingdom’ op te zetten. Een degelijke thriller film met Jamie Foxx waarvan ik toch echt wel blijf bij mijn standpunt dat het nooit mijn favoriete acteur gaat worden, en dat liet hij ook weer in deze film goed merken en dat was zonde. ‘The Kingdom’ weet echt ontzettend goed te starten, hij is kei en keihard en heeft zeker mijn aandacht te pakken. Ik ben normaal echt geen fan van films over het midden-oosten, doe mij maar liever films over de tweede wereld oorlog want dat vind ik echt veel interessanter. Toch wist ‘The Kingdom’ me wel de waarderen, ik hield mijn aandacht uitstekend vast en ik heb echt genoten van deze film.

Zoals al gezegd begint deze film echt ijzersterk. We maken een aanslag mee op een Amerikaanse buurt ergens in de buurt van Saudi-Arabië, voornamelijk werknemers van oliemaatschappijen als Shell en andere bedrijven die in een speciale buurt gehuisvest zijn om zo hun werk te doen. Een tweetal schieten twee agenten neer die de wacht houden om zo met een machine geweer slachtoffers te weren waarna een derde extremist zich mengt in de menigte als politie en een bomgordel laat afgaan waarbij tientallen doden vallen. Nadat dit is geweest en de avond langzamerhand gevallen is gaat er nog een zeer zware autobom af waarbij heel veel slachtoffers vallen waaronder agenten van de F.B.I.

Daarna zakt de film voor mij doen iets in elkaar, Ronald Fleury besluit met een team die kant op te gaan om deze moordaanslag de bestuderen en een dader vast te stellen (die niet al te moeilijk was om te achterhalen alleen wel om te vinden). Samen met het team komen ze beetje bij beetje dichterbij de dader en weten hem bijna te vinden als ze worden teruggestuurd door de ambassade, die wou hun daar niet. Wanneer er een aanslag op deze agenten worden gedaan en eentje van hun (Adam Leavitt) ontvoerd word gaan ze achter hun aan om hem weer terug te halen en zo weten ze de dader ook te pakken.

Om zo het verhaal toch even kort uitteleggen. Na een zelfmoordactie van wat extremisten in het midden-oosten gaat een speciaal team van de F.B.I. die kant op om de aanslag te analyseren en de dader te pakken die het achter zijn geweten heeft. Ze komen hem op het spoor en na wat hevige vuurgevechten weten ze de hoofd uit te schakelen en is er weer een hoofdstuk gesloten.

Ik moet toch zeggen dat het tegen het einde aan toch wel weer echt spannender ging worden en dan niet de vuurgevechten die nog wel gaaf waren om te zien. Het is natuurlijk in dat soort landen moeilijk te weten welke buurt nou wel of niet goed is. Wanneer ze in een slechte buurt zoals dit terecht komen worden ze hevig beschoten van alle kanten want dan komen ze als een zwerm bijen bijeen. En natuurlijk de ’executie video’ die ze bij Adam wouden uitvoeren maar zwaar mislukt was, een mooi beeld wat er eigenlijk op het heden nog wel is gebeurd en misschien nog wel gaat gebeuren. Al om al, prima vermaakt.

Actiefilm met een werkelijk spetterend slot.
De film neemt reëele toestanden in het Midden-Oosten als achtergrond maar het is duidelijk de de actievolle scènes primeren boven welke politieke intrigue ook, al houdt de slotsekwentie toch een betekenisvol besluit in : het uitmoorden zal nooit ophouden.

Tarkus schreef:
De film begint sterk, zakt dan even weg door het politieke getouwtrek, maar keert dan halverwege terug naar actie en spanning.
De film toont wel duidelijk het fanatisme waarmee de terroristen tewerk gaan.
Van Foxx heb ik al betere dingen gezien, maar toch doet hij het hier ook aardig goed, evenals Chris Cooper.
Ik was wel verrast door de sterke acteerprestatie van Jennifer Garner in deze prent, alsof het leek dat ze wat goed te maken heeft na de wat slechtere prestaties in vorige filmen.
Al bij al een goed film met een duidelijke boodschap....

Opnieuw bekeken, en deze film toont eens te meer in wat voor wereld we leven, en het is er helaas niet beter op geworden.
Rauwe film die de waarheid niet uit de weg gaat.

avatar van Noodless
Ook al heeft de film een duidelijke boodschap en een betekenis besluit op het einde, toch weet de film niet volledig te boeien. Vrij voorspelbaar en een lang saai middenstuk vol politiek gedoe en oninteressante dialogen. Gelukkig wordt het nog interessant naar het einde toe, al komt die achtervolging en de voortzetting ervan toch wel ongeloofwaardig over. Positief zijn wel de rauwe scènes van aanslagen die voorbij komen. 5/10

avatar van arno74
Vreselijk. Met de openingscene ging het al mis, wanneer Amerikaanse gezinnen met kleine kinderen in het middenoosten gezellig in de woestijn een potje baseball spelen en opeens de dupe worden van een aanslag. Nooit geweten dat het gebruikelijk is om met je hele gezin naar terroristisch gebied te gaan, maar ik lees hier dat dit een realistische film is... Ook de dialoog tussen FBI-vader en diens kleuter na het op TV zien van de aanslag was sterk: pappa, zijn er veel slechte mensen op de wereld? Antwoord van pappa tegen zijn (Amerikaanse) 5-jarige: "ja, maar jij bent er niet een van" .

En dan mogen natuurlijk de beelden niet ontbreken van Amerikanen die na een zwaar vuurgevecht lollies aan bange kinderen uitdelen en het uiterste doen om de net met een machinegeweer neergemaaide terrorist die op hen schoot te reanimeren omdat hij nog zo jong is.

Pure propaganda. Blegh. 1* Ook filmisch verschrikkelijk, vol slechte dialogen, matige acteerprestaties, inhoudsloos, voor een actiefilm traag, en met ronduit slecht camerawerk.

avatar van Lovelyboy
Aardige actie/thriller maar niet bepaald Berg zijn beste werk. Het begin is duidelijk en niets ontziend, zeg maar gerust keihard. Dat is dan ook wel weer typisch Berg, die wint er geen doekjes om. Na het toch wel 'aangrijpende' begin dat mij qua realisme en rauwheid toch wel even pakt, verzand de film in veel dialoog, veel politiek, en veel geblabla. Ik raak het gevoel kwijt. En de situatie die team Fleury aantreft in SA qua tegenwerking en politieksteekspel, werkt niet mee. De film begint dan iets stugs te krijgen, niet alleen heb je de botsing qua culturen maar ook wrijft dat de film op tot iets dat tegenstand op roept. Wellicht dat dit de bedoeling is van Berg, maar goed. Wanneer ze dan eindelijk hulp krijgen komt het allemaal wat los en komt er wat vaart in de film, met de ontvoering van Bateman wat zij van mij eerder mogen hadden doen want zijn personages is ronduit irritant met zijn matige grappen. En ik moet zeggen dat de aanslag, achtvolging en massale schietpartij om Bateman te bevrijden een hoop goed maakt.

Aardig filmpje. Meer niet, geen hoogstaande shit.

avatar van Shadowed
Half geslaagd.

Peter Berg staat bij mij in het boekje als een regisseur die eigenlijk gewoon snelle actiefilms maakt met een hoog budget. Zo heeft deze film ook weer eens 70 miljoen gekost, en dat is nog niet eens dichtbij de 200 miljoen van zijn latere Battleship .

Het is gewoon half geslaagd uiteindelijk. Dit soort films mag ik altijd wel, al moet er dan wel wat te beleven zijn uiteindelijk. Berg wil zijn film graag realistisch maken, maar dit is niet helemaal gelukt. Want meneer Berg maakt zijn personages onnodig arrogant waardoor je dat allemaal niet meer serieus kan nemen.

Foxx is wel een cool personage hiero, altijd leuk om Garner weer te zien. Bateman is prima, Cooper is te Amerikaans en arrogant voor mij. Maar diegene die er echt bovenuit stijgt voor mij is Barhom als Al Ghazi. Hij een Foxx zijn een interessant duo de hele 110 minuten lang.

De opening zet wel degelijk de donkere toon, maar zo zwaar als dat is de film daarna niet echt meer. Richting het einde is het weer even spectaculair, en herken je de snelle actie van Berg weer een beetje terug. De spanningen tussen de 2 culturen is best goed versterkt door het wat nerveuze gebruik van de camera.

Jammer dat de personages een beetje te Amerikaans en heldhaftig zijn. De Arabieren worden soms onnodig dom neergezet, en de Amerikanen zo ook onnodig intelligent. Scenes zoals Garner die dat kleine meisje een lolly geeft en Cooper die zo nonchalant bezig is hadden van mij niet echt gehoeven.

Kortweg, het resultaat had sterker gekund, maar Berg komt wel een eind. Ik ga nog eens wat meer van zijn werk bekijken.