Battleship (2012)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Peter Berg
met Liam Neeson, Alexander Skarsgård en Taylor Kitsch

In Battleship zien we hoe de vloot van de marine het moet opnemen tegen buitenaardse wezens die het op de aardse watervoorraad voorzien hebben. Opgesloten in een buitenaards krachtveld van meer dan 480 kilometer, moeten 5 wereldse schepen en 5 buitenaardse schepen het zonder enige vorm van communicatie tegen elkaar opnemen in een strijd voor het leven - het lot van de wereld staat op het spel. Er wordt gevochten als David en Goliath - is inventiviteit, strategie en ouderwetse spierkracht genoeg om de buitenaardse wezens te verslaan?

avatar van Antonev
Vermakelijk bombastisch spektakel! Het hoge tempo, de strakke CGI en de vele actie trekken de film nét naar een voldoende. Je weet bij voorbaat al welk recept er wordt gebruikt voor deze film. De zwaar negatieve reacties over de acteerprestaties en het voorspelbare verhaal (vallen de aliens Amerika nou alwéér aan?) zijn dan ook enigszins vermoeiend. Als je niet van een dergelijke setting houdt, kijk dergelijke films dan niet.

avatar van IH88
“I've never seen an alien.”

Bombastische onzin. De film is te lang, heeft een barslecht script en het hele idee om een film over het spel zeeslag te maken is lachwekkend. Maar het is allemaal best vermakelijk. Battleship heeft humor, droge oneliners, spetterende actiescènes, coole gasten en bloedmooie vrouwen. Precies wat ik ervan verwachtte. Peter Berg lijkt soms iets meer te willen, maar gelukkig bedenkt hij zich telkens en gooit er weer een actiescene in. Schoenmaker, blijf bij je leest zou ik zeggen.

Bantavoer
Wat een film. Met special effects, verhaal en acteren zat het wel goed. Heb me goed vermaakt. Alleen, geloven ze nou echt dat ze met een antiek oorlogsschip die aliens van kunnen winnen? Kom op, zeg. Lijkt wel een beetje propaganda voor de Amerikaanse marine. Maar, dat is dan ook het enige wat ik wat minder vond. Verder was het een prima film om je te vermaken. Zal deze vast nog wel eens zien over een aantal jaren.

avatar van Left4Dead
Daar in 2012 een stukje van de prent gezien maar ik houd niet van dat Amerikaanse neppe gedoe allemaal. Dus was destijds al snel gestopt met het prentje, laten we zeggen na een minuutje of vijftien. Populair gladde Amerikaans gedoe en Amerikaanse humor, ik heb er echt niks mee.

Maar de school verlatende 4de klassers wilden deze prent graag zien in de kantine dus prikte ik hem op Yout.b. er maar eens voor, kon ik me weer op mijn eigen werk concentreren. Toch deed het verzoek me iets, de jong volwassenen hadden mij overtuigd om de prent toch maar eens uit te gaan zitten. Het was een groepje serieuze filmliefhebbers die de weet van mij hadden dat ik ook filmliefhebber ben. Dat ik dan Battleship afgekapt had na een kort stukje was voor hun een soort heiligschennis.

Belofte maakt schuld, ik zou hem uitzitten en een relaas geven qua bevindingen van het typisch stukje Amerikaanse trots. Peter Berg heeft mij destijds verrast met het prachtige The Kingdom waarin ik zelfs het acteerwerk van Jamie Foxx kon waarderen. Berg lijkt hier vanaf minuut één, een apprentice van Bay te zijn. Zorgvuldig volgt Berg de lijnen van een Hollywood-knaller volgens het concept Bay. Veel aktie en bombarie maar weinig inhoud qua verhaal en script. Wil je diep in een verhaal duiken dan zit je verkeerd met Battleship. Wil je ontspanning met een leeg hoofd dan zit je juist weer goed.

Liam Neeson als vlaggenschip, Alexander Skarsgård en Taylor Kitsch als stoere wereld reddende mariniers. Tja meer cliché kun je het bijna niet meer geven. Daarnaast Rihanna inhuren zal de verkopen goed doen moet men gedacht hebben. Maar ach, het kan d'r half mee door allemaal.
Een verschrikkelijk lange intro met veel gebabbel over niets moet ons kennis geven over het reilen en zeilen van de protagonisten. Dit is dan ook alles behalve interessant.

Dan het verhaal, tja je kunt echt van te voren wel inschatten dat dát nu niet echt het belangrijkste is voor de crew en vooral de regisseur. Een echte kaskraker moest Berg ervan maken, op zijn Amerikaans om de kassa te laten rinkelen en geld te verzamelen als dikke winst voor de geldschieters. Het verhaal en script doen er dan niet toe.....en dat is juist wat hier weer gebeurt is. Het gekke bij dit soort prenten is dat ze ook nog eens een veel te lange tijdsduur omvatten, 131 minuten omwegen en aardig veel onzinnig gedoe. Vooral dat het een stuk reclame voor de Navy is stoort me weer eens in de gedachte dat de Amerikanen zo geweldig zijn. Helaas verliezen ze alle oorlogen die ze de laatste tijden aangegaan zijn maar daar hoor je niets over, ook niet over de miljarden die ze ermee kwijt zijn geraakt.

Top Gun, Pearl Harbor, War Of The Worlds en Independence Day, noem ze maar op. Daar heeft Berg flink bij lopen afkijken. En daardoor heeft hij de veilige weg gekozen voor een niets vernieuwend stukje actiefilm met verschrikkelijk weinig inhoude. Hij probeert nog wat respect aan de veteranen te geven alleen is dit weer zo verschrikkelijk glad Amerikaans dat ik er weer erg ongemakkelijk onder wordt.

Het acteerwerk is van ronduit belabberd tot een matig niveau, iets wat regelmatig storend werkt. Qua spanning lukt het men niet om je de film in te zuigen, mede door het slechte script en acteerwerk. De slappe humor en de stereotypen doen de prent ook niet veel goeds en daardoor is het een erg trage zit. Met een bootje, lekker wendbaar, de aliens aanpakken. Iets als met schuurpapier de ramen lappen, geweldig......

Nee niets voor mij, alleen die gladde Amerikaanse soundtrack al...

avatar van Shadowed
Ok.

Alleen gekeken vanwege genre en grote budget. Met 209 miljoen moet je toch wel een goede richting op kunnen gaan? Nou, visueel en effecten ziet het er dan ook prachtig uit van de man achter Lone Survivor, die overigens ook best leuk was.

Het onderdeel is natuurlijk uitgemolken, maar de effecten maken een hoop goed. De buitenaarde schepen op het water zien er tof uit en het spektakel is bombastisch en mooi gefilmd. Alleen door het spektakel zo'n 3 punten al binnen.

Jammer dat de karakters allemaal zo cliche en Amerikaans moesten. Onnodige onzin en karakters waarvan je al zo'n beetje weet dat ze het allemaal wel zullen overleven. Aan het begin had ik het idee naar een soort Lethal Weapon veronica serie te kijken.

Qua effecten dus een toffe film, qua acteerwerk niet zo goed. Ook de soundtrack was onnodig bij de "normale" scenes waarvan je steeds meer gaat denken op een Flauwe Amerikaanse serie.

Onlangs nog een keer gezien op tv, maar op het grote bioscoopscherm lijkt zo'n film toch beter dan hij in werkelijkheid is. Regisseur Berg probeert Michael Bay na te doen, gemaakt in de stijl van de Transformers films: veel bombast, lawaaierige muziek, echte Amerikaanse helden die het meest wazige buitenaards wezen ooit te lijf gaan, een overvloed aan special effects die in geen verhouding staan met het dunne verhaal, hippe montage.....een adrenalinekick is het desalniettemin niet, bij vlagen amusant in al zijn slechtheid wel. Voorspelbaar tot en met, enkel het vroegtijdig overlijden van Skarsgärd was een verrassing. Bedenkelijk acteerwerk, met mooie mannen en vrouwen die alleen maar zijn gekozen voor hun uiterlijk, logisch wel dat zangeres Rihanna mee mag doen bij deze hutspot. Peter MacNicol, ooit zo goed in Sophie's Choice, heeft hier een ondankbare bijrol en wie de meest serieuze acteur ooit, Liam Neeson, een keer wil zien glimlachen moet ruim twee uur wachten bij dit kinderlijk popcornvermaak.

kappeuter (moderator)
Persoonlijke aanval / offtopic verwijderd.

avatar van Zwolle84
Totaal niet verwacht en ik keek hem alleen vanwege Rihanna, maar Battleship blijkt zowaar een ontzettend leuke film te zijn. Een heerlijk debiele funride in de geest van Independence Day. Nu heeft die film natuurlijk iconische(r) personages en oneliners, maar zo heel veel doet Battleship er niet eens voor onder. Het is allemaal zo plat als een dubbeltje, maar straalt zoveel plezier uit dat dat erg aanstekelijk werkt en de tijd voorbij vliegt.

En Rihanna zelf doet het ook uitstekend.