The Art of Flight (2011)

Alternatieve titels: The Art of Flight 3D | Red Bull: The Art of Flight

Documentaire / Avontuur

geregisseerd door Curt Morgan
met Travis Rice

'The Art of Flight' volgt 's werelds beste snowboarders van dit moment: Travis Rice en zijn vrienden. Ze volgen hun droom en beleven avonturen op vier verschillende continenten waar ze een totaal nieuw level bereiken binnen de snowboard wereld. Travis en co beleven hoogtepunten, met nieuwe kunstjes en spektakel, maar ook dieptepunten, met lawines en ongelukken.

avatar van Olifantenstaart
Vond hem net iets minder dan zijn voorganger That's It, That's All (vooral in muzikaal opzicht), maar dat is zeker geen schande als je weet hoe goed die wel niet is. Tof voor iedereen, maar veel boeiender voor de snowboardkenner/liefhebber. Kijk hem vlak voor je gaat boarden, wedden dat ie een adrenalinerush veroorzaakt?

avatar van Poisonthewell
Vond m juist wat beter dan That's It That's All. In tegenstelling tot de eerdere film is dit niet louter een highlight reel van gloriemomenten, maar krijg je ook een betere indruk van de vele gevaren van de sport, wat de dramatiek ten goede komt. Daarnaast is het camerawerk nog geavanceerder, en vaak simpelweg ongelooflijk. Mijn snowboardervaring reikt niet verder dan indoorhallen en een paar keer Winterberg, maar door de kunsten van Rice en zijn buddies ben ik alleen meer overtuigd van het feit dat daar mijn bovengrens ligt.

Suprieure film. (5.0*)

Camera werk was buitengewoon grensverleggend.
Heel veel slowmo's van vanalles, waar je normaal niet bij stilstaat. Niet alleen het snowboarden zelf, waardoor je echt een idee kreeg van de situatie.

Mate van realisme was vrij hoog, vallen was er ook bij, alleen had ik wel het gevoel dat er veel hiervan (alsnog) was weggelaten.

De muziek was helaas niet zo top, misschien had ik het om die reden een 4.5 moeten geven, maar met een Deadmau5 (Dubstep-ish) Remix op het begin voldeed het toch wel aan de tijd waar het zich in bevind.

De moves waren bijzonder geniaal.

Nog een min-puntje helaas. In de trailer zie je dat iemand over een stoeltjeslift grinden, maar dit komt niet terug in de film(!?). Gelukkig wordt dit dubbel en dwars recht gezet door de 'mindblowing' shots van metershoge sprongen, lawines en prachtige omgevingen.

(Ik had That's It That's All nog niet gezien, die ga ik nu zeker binnekort kijken!)

avatar van vph1272qm
ik haakte ook bijna af door de muziek, ik ben een dance liefhebber, een house muziekje eronder en dit was helemaal top. qua beelden is dit echter onovertroffen, waanzinnige shots en montage, daarom toch een 5.

avatar van Pitakaas
Ben het inderdaad met voorgangers eens, That's It That's All was gewoon écht tikken beter.
En ook vooral qua muziek. Waar TITA lekker zowel M83 als Stormy High bevatte, moeten we het in deze film met wat minder toffe boardmuziek doen.
Travis Rice valt echter niet veel te verwijten, hij trekt weer alles uit de kast om werkelijk waar de ziekste moves tevoorschijn te toveren. 80 minuten met de mond open gezeten door wat hij allemaal kan en durft.

De montage is wel erg hetzelfde als TITA, maar die aanpak beviel mij echt zo goed dat ik ook hier niets anders dan lof voor heb.

Het zien van deze film zorgt er wel voor dat de drang naar de witte pistes met de dag sterker wordt...

Zieke, zieke film. Wat een prachtige film.

De shots zijn zo perfect vastgelegd. 1 shot is echt het hoogtepunt. In de lucht in slomo met "no way" als tune eronder. Wat een prachtig plaatje!

Vond de muziekkeuze op een paar nummers na perfect. Lekkere dubstep er tussen. De poedersneeuw, zieke tricks en sfeer maken deze film voor 5*!

Kippenvel om weer te gaan boarden.

De titel deed mij in eerste instantie aan heel iets anders denken dan snowboarden(iets waar ik ook totaal niet in thuis ben)
Des te groter was de verrassing bij het kijken naar deze docufilm

Super wat een prachtige High definition shots,en wat kunnen die mannen snowboarden extreem.

Het camera werk is werkelijk van ongekend hoog niveau en ook de muziek keuze is heerlijk en zeer goed uitgekozen.

avatar van Lefgozer
Prachtige beelden en schitterende tricks, af en toe leek het wel gewoon SSX ofzo. Toch nog enige kritiekpuntjes: ik had graag wat meer docu gezien in plaats van alleen maar snowboarden (ben niet zo'n snowboardfanaat) en de muziek vond ik ook vaak niet je van het.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Snowboardzalm.

Het woord documentaire is niet geheel van toepassing op deze verder uitstekende film. Er wordt namelijk nauwelijks iets uitgelegd omtrent deze levensgevaarlijke, maar wonderschone sport. De flitsend geschoten beelden spreken gelukkig voor zich. Zo zien we het neusje van de snowboardzalm hier acte de presence geven in de besneeuwde uithoeken van de wereld. De beeldkwaliteit is zo verbluffend dat de Bluray rustig als kalibratiedisc voor audio/videofielen gebruikt zou kunnen worden.

Zeer goed.

avatar van louisvf
Inhoudelijk heeft deze film anders genoeg informatie te bieden, in mijn ogen is hij juist veelzijdig.
Cinematografie is perfect.

avatar van Bijdevaate11
mooie beelden, en heftig hoe die gasten van de bergen afdalen! maar naar een tijdje had ik het wel gezien. Ze hebben wel lekkere muziek ter ondersteuning!

avatar van Leland Palmer
Op audiovisueel vlak heeft deze 'The Art of Flight' misschien wel het allermooiste te bieden wat ik ooit in een film heb gezien. Op 1080p en met werkelijk verbluffend mooi klinkende en dreunende muziek is dit niet zomaar een documentaire, maar echt een belevenis. Dit is écht een film om op blu-ray te zien.

Echt zonde om dit niet in de juiste omstandigheden te zien; perfect beeld en geluid is zó belangrijk bij een film als deze. Nou heb ik verder weinig met snowboarden, maar het zag er supergaaf uit allemaal. Prachtig gefilmd, de één na de andere verbluffende shot komt voorbij en dat alles ondersteund door een zeer goede soundtrack, met o.a. muziek van 'Sigur Rós' en 'The Naked and Famous'.

De speelduur is perfect, want op een gegeven moment had ik het - eerlijk gezegd - ook wel (bijna) gezien, maar dat neemt niet weg dat dit echt puur genieten was. Wat beleven die gasten wat op die inmens hoge bergen met elkaar. Ongelofelijk. Gevaarlijk, maar zó mooi en indrukwekkend.

avatar van Ew_MK1
Geweldige film over een paar snowboard toppers. De beelden en stunts zijn subliem. De muziek is ook top, past perfect bij het alternative sfeertje wat rond het snowboarden hangt. Lekker kijken als je op wintersport bent of vlak ervoor.

avatar van edwinoudenes
Dit is een goed voorbeeld wat muziek met je kan doen.. (M83) Heerlijk stukje cinematografie!!

avatar van DwarreI
Ja, lekker.

avatar van james_cameron
Bijzonder spectaculair, vooral op blu-ray, nog net wat cooler allemaal dan voorganger That's It, That's All, die al niet misselijk was. Visueel wordt alles uit de kast gehaald om te imponeren, en dat lukt aardig. De deels techno-, deels rock-soundtrack is ook ditmaal een essentiëel onderdeel van de beleving. Voor snowboard-fanaten uiteraard een must, maar ook voor niet-gelovers als ondergetekende valt er genoeg te genieten. Prachtige opnamen en locaties, verbluffende capriolen.

avatar van Leo1954
Red Bull reclame filmpje. Fraaie opnames, maar die vervelen heel snel.

avatar van missl
Eigenlijk kijk je 1,5uur lang naar mensen die op een snowboard van een berg af gaan, deze zelfde mensen zijn helemaal verbaasd wanneer ze een lawinewaarschuwing krijgen en er dan eentje op zijn snufferd valt. Tijdens het sporadische moment dat de filmmaker een poging doet tot een diepte interview met de vraag ‘wat zou je zijn als je geen prof snowboarder bent?’ krijgt hij als antwoord: “it was like.. really.. i hate school man, like, totally…otherwise i would like be an asshole man.” dus met dit heldere licht worden ook de interviews (of in ieder geval de 10 worden die in deze docu gesproken worden) niet interessant. Wel mooie beelden, maar veel meer dan dat krijg je niet.

Goeie documentaire over een groep snowboarders die hun kunstjes doen over de gehele wereld. Prachtige opnames van de verschillende besneeuwde landschappen. De beelden van de snowboarders aan het werk zijn adembenemend en duizelingwekkend en ook voorzien van een lekkere soundtrack. Gelukkig duurt de docu niet te lang, want op een gegeven moment heb je het wel gezien, vooral omdat er verder nergens echt dieper op ingegaan wordt.