Seal Team Six: The Raid on Osama Bin Laden (2012)

Alternatieve titel: Code Name: Geronimo

Actie / Thriller

geregisseerd door John Stockwell
met Cam Gigandet, William Fichtner en Robert Knepper

De film is gebaseerd op de militaire aanval op de compound van Osama Bin Laden, wiens codenaam Geronimo is. De inval wordt gezien vanuit het perspectief van een kleine groep Navy Seals. Het is het verhaal van een clandestiene operatie, een perfect team, en de zeldzame synergie tijdens de meest gedurfde militaire operatie van de afgelopen jaren.

avatar van james_cameron
Voor die mensen die Zero Dark Thirty te langdradig en traag vonden biedt deze opgepompte versie van vrijwel dezelfde plot wellicht meer vertier. Gebaseerd op de titel verwacht je niet meer dan een haastig in elkaar geflanste B-film, maar dit werkje is verrassend goed gemaakt en gespeeld en vlot geregisseerd door John Stockwell, wiens films ik meestal wel oké vind. Dan laten we Dark Tide maar even buiten beschouwing, hahaha. Iets meer vlaggewapper en heroïek dan nodig, maar afgezien daarvan spannend en meeslepend.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima kwaliteit beedbeeld
(geen HD aanwezig)...

avatar van hoffhaan
Voldoende deze film over de aanval op Osama Bin Laden op zijn verblijfplaats in Pakistan. Er wordt uit verschillende invalshoeken naar de aanval gekeken, waarbij ieder een rol had om zo tot een gemeenschappelijk doel te komen, het uitschakelen van OBL. De film boeide en kwam geloofwaardig over. 3,0

avatar van frolunda
Redelijk goede film over strike on Bin Laden,benieuwd hoe die zich houdt ten opzichte van Zero dark thirty.Wel wat eenzijdig.

avatar van Humphrey
Typisch Amerikaanse "wij-lossen-dat-wel-op-onze-manier op" film, die ondanks alles, boeiend om volgen is.
Lijkt me een geslaagde "reconstructie" van de feiten. 3,5*.

avatar van HALVE TAMME.
Herzien zonder dat de verveling toeslaat, de 4 sterren die ik toen der tijd gegeven had blijven staan als een huis.
HALVE TAMME. schreef:
De voorbereidingen van de inlichtingendienst de harde/zware trainingen van de seals om zich voor te bereiden op de missie(en het uitvoeren van de missie : Chapeau ).

Seal Team 6: The Raid on Osama Bin Laden (2012) is een zeer interessante en boeiende film
waarbij de spanning voortdurend aanwezig is.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met wat ik allemaal voorbij zag komen op mijn tv.

Een te langgerekte patriottische film over heldendom: moedige Amerikaanse soldaten laten huis en haard achter zich en stellen hun leven in de waagschaal om de USA en de wereld te bevrijden van de meest beruchte terroristenleider. Vooral het begin was uitermate saai en de cast speelde uiterst middelmatig. Ik hoop oprecht dat de werkelijkheid minder banaal was.

avatar van Hyandur
De film was wat aan de saaie kant. Er was enkel wat 'spanning' in de laatste 15 min. wanneer ze het huis binnenvielen. Dat extra verhaaltje over teamleader zijn overspelige vrouw trok op niet veel. Al bij al een 2,5/5 voor een heel patriottische film.

avatar van jOERI
Jammer dat ze die verhaallijn met die vrouw die haar man bedriegt met een collega soldaat niet dieper uitspitten.Dat zat daar nu gewoon tussen

Gewoon een ingekorte versie van Zero Dark Thirty, slaat nergens op om daar weer een hele nieuwe film aan te verspillen, en Osama die ligt echt niet in de zee hoor, waar zijn de foto's van hem toen hij zogenaamd dood werd geschoten?, nee die hebben ze gewoon gevangen genomen, en dat is de perfecte manier om informatie los te krijgen.
Bovendien zal niemand hem komen bevrijden, want hij is toch dood, dus het heeft 2 grote voordelen om te zeggen dat hij in de zee gedumpt is, wat waarschijnlijk ongelooflijke grote onzin is!!

avatar van Captain Pervert
The main man!! schreef:

Osama is gewoon dood, want hij wist niets wat de CIA niet al wist. Als hij levend gevangen genomen zou worden zou men eisen dat hij zich zou verantwoorden voor een rechtbank. En daar zou hij wel eens dingen kunnen vertellen over het verleden wat de USA helemaal niet goed uitkomt (lees, hij is gesteund en getraind door de CIA in de oorlog tegen de Russen in Afghanistan, om maar eens ergens te beginnen).
De werkelijke leiding was hij al kwijt en had zijn taken allang overgedragen aan die andere knakker (al-Zawahiri als ik me niet vergis). Zijn uitschakeling was echter wel heel belangrijk om politieke redenen. Na 9/11 zijn twee landen binnengevallen, heeft de Amerikaanse belastingbetaler miljarden neergelegd voor die invasies en hebben duizenden Amerikaanse militairen en hun bondgenoten het loodje gelegd. Voor de geloofwaardigheid en behoud van politieke steun, zowel intern als extern, moest er een resultaat komen, en dat kwam er.

Dat ze hem in zee gedumpt hebben om te voorkomen dat zijn graf een bedevaartsoord zou worden geloof ik wel, maar ik snap niet dat ze niet even een foto naar buiten hebben gebracht, zoals we dat wel hebben gezien met talloze andere boeven, waaronder Saddam en zijn zoons Usay en Uday.

avatar van Macady
Prima film, het gaat allemaal erg vluchtig maar daardoor zit het tempo er lekker in en verveeld het geen moment. Als je wat minder verdieping zoekt vooral kijken.

P.s.
Jammer dat mensjes complot theorien gaan spuwen, tis geen 'niburu' crap hier....

avatar van Kondoro0614
Seal Team 6: The Raid on Osama Bin Laden

Deze film is mij achteraf toch wel een beetje tegengevallen. Ik zelf ben er achter gekomen dat ik dus niet zo van de oorlog van deze tijd ben. Tweede wereld oorlog, daar vind ik films geweldig van! Ik denk puur door de achtergrond. Hitler was bij lange na niet zo dom. Bin Laden vond ik niet zo goed georganiseerd! Naar mijn mening! De achtervolgingen vond ik wat minder om naar te kijken! De voorbereidingen vond ik wel leuk om naar te kijken. En natuurlijk 'The Raid' was gaaf in beeld gebracht! Het verhaal vond ik wel wat slap maar het concept was opzich goed gevonden. Ondanks dat ik dus niks met de oorlog van destijds heb, wat deze mannen hebben gepresteerd (in het echt) is gewoon een dikke pluim waard!

avatar van 606
Net zero dark thirty gezien, maar dat is geloof ik anders dan deze. Terwijl het over dezelfde operatie gaat.

Matige film over een militaire operatie die uiteindelijk leidt tot de dood van Osama Bin Laden. De film bevat teveel onnodige zij-plotjes die er eigenlijk niet toe doen. De uiteindelijke aanval is nog wel de moeite waard, maar kan het zeker niet halen bij dezelfde finale van Zero Dark Thirty (iets wat eigenlijk voor de rest van de film ook geldt).

avatar van knusse stoel
606 schreef:

Inderdaad gaat Zero Dark Thirty (2012) over dezelfde operatie maar die film zit toch beter in elkaar dan deze "Seal Team Six". Niet dat deze slecht is maar het had toch op bepaalde punten beter kunnen scoren. Toen ik zag dat een van mijn favoriete acteurs erin mee speelde (William Edward (Bill) Fichtner), was dat voor mij de doorslag om deze film op Netflix te gaan kijken. En zoals altijd stelde Fichtner niet teleur maar was het verhaal op bepaalde punten niet sterk uitgewerkt. Zoals het afscheid van de jongens met de familie via een of andere Skype-verbinding, dat duurde in mijn ogen veel te lang. Waarschijnlijk om bij de emotioneler kijker(s) de traantjes los te krijgen? Voor de rest heb ik er wel van genoten, vandaar de ruime 6,5 als waardering!

avatar van martijn011
Logisch dat deze film veel vergeleken wordt met 'Zero Dark Thirty', een film die veel beter is dan deze.
Allebei gaat het over de zoektocht naar Osama Bin Laden, deze film spitst zich veel meer op het team dat hem uit moest schakelen.
Op zich is dit geen heel slechte film, maar er zitten zeker een paar haken en ogen aan.
Zo zijn er plotlijnen bijgehaald die totaal overbodig zijn. Denk alleen al aan de vreemdgaande vrouw van de leidinggevende van het Seals-team.

Qua acteerwerk viel het me nog niet tegen. Robert Knepper is natuurlijk bekend, hetzelfde geldt voor William Fichtner. Beide doen het oke, wat ook gezegd kan worden over de andere castleden.
Het belangrijkste aspect van de film is natuurlijk de actie. Dat wordt heel degelijk weergegeven, de uiteindelijke inval is, ook al weet je de afloop, erg spannend.
Voldoende.