Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van mcdaktari
casparix schreef:
Wat een k*t film ! Slaat werkelijk nergens op ik kan geen moment bedenken wat ergens op sloeg !

Dat komt omdat je het IQ van een visstick hebt.

Tarkus schreef:
Zeer goede film, over de eerste Golfoorlog.
Veel actie zie je niet in deze film, het is meer een psychologisch verhaal over wat de mariniers moeten doorstaan terwijl ze op actie zitten te wachten.
Verveling alom, en daardoor slaan de stoppen al eens door...
Zeer goede vertolkingen van Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en de andere 'mariniers'.
Wanneer de oorlog ten einde is, die voor deze mannen 4 dagen heeft geduurd, terwijl ze maanden zijn weg geweest, roepen ze uit dat ze het 'rotland' verlaten om er nooit meer weer te keren... de geschiedenis is inmiddels wel anders uitgedraaid.
Prachtig ook is de soundtrack op deze film.
Kortom, prima film die over de verveling van de soldaten gaat, maar zeker niet vervelend is om te bekijken.

Opnieuw bekeken en heb niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.
Prachtige film over de eerste Golfoorlog.

Man man, wat een geweldige film waarbij de realisme van de oorlog mooi in beeld wordt gebracht. En wat was jake Gyllenhaal weer geweldig. Een echte aanrader!

VanRippestein schreef:

Dus: je kijkt een film en vindt hem slecht, en besluit om hem nog is te kijken, waarna je tot de conclusie komt dat je hem inderdaad slecht vond, waarna je m nog een keer kijkt. je eindconclusie daarvan is dat de film slecht is?

Kan ik concluderen dat je nu HEEL ZEKER weet dat de film slecht is?

Schit - ter - rend!

Erg mooi tweede deel.

Sowieso wel leuk om een oorlogsfilm over verveling te zien. Toch een redelijk originele invalshoek, zeker omdat de film op het einde toch niet echt ingaat op de vraag van "het publiek". Hoewel de oorlog in het tweede deel wel van start is gegaan, blijft het voor de groep vooral vanuit de verte toekijken.

Het eerste uur vond ik alleen iets minder. Richt zich vooral op het psychologische aspect van huis weg te zijn, daarvoor vond ik het acteerwerk niet echt goed genoeg en maakt Mendes ook wat verkeerde keuzes. Echt menselijk worden de personages niet, waardoor dat allemaal wat in het water valt.

Maar het tweede deel is absoluut wel de moeite, vooral de nachtscenes zijn hallucinant. Met de brandende olievelden en de woestijn als setting levert het een aantal magistrale scenes op. Ook de scene met het feestje waar iedereen z'n geweer uiteindelijk maar in de lucht leegschiet is veelzeggend. Visueel sterk en het vat de film perfect samen.

Wanneer Mendes zich richt op sfeer is het erg sterk, jammer genoeg is dat maar een deeltje van de film. Het psychologische aspect komt veel minder goed uit de verf. Gelukkig eindigt hij sterk, dat laat altijd een betere indruk na.

avatar van Kondoro0614
Onderhond schreef:
Erg mooi tweede deel.

Tweede deel? Ik dacht dat Jarhead 2: Field of Fire (2014) het tweede deel is??

avatar van RuudC
Hij bedoelt de tweede helft van de film.

avatar van Sergio Leone
Goed.

De waanzin van de oorlog komt in elk oorlogsdrama wel aan bod. Jarhead pakt dit thema vanuit een vrij originele invalshoek aan: verveling. En hoewel de 2 uur geen cirkeltjes zijn werkt de impact van desillusie niet echt. Met het einde doet men zichzelf de das om. Laten zien hoe elk personage terechtkomt had echt niet gemoeten. Het zorgt dat het gedesillusioneerde wat weg is.

De cast is aardig bevolkt, maar is een gevalletje van net niet. Jake Gyllenhaal is net te plat. De rollen die hij de laatste 2, 3 jaar neerzet zijn stukken beter dan wat hij hier laat zien. Peter Sarsgaard kan het hier wél laten zien, zij het slechts sporadisch.

Sam Mendes schotelt visueel heel wat lekkers voor, met de brandende olievelden als hoogtepunt, denk ik. Hij slaagt er trouwens ook in om de verveling "levendig" te houden, hoewel het in se maar voortkabbelt van niks doen en tijd verdrijven naar niks doen en tijd verdrijven. De soundtrack die hij eronder steekt is heerlijk cynisch.

avatar van DVD-T
We are still in the Desert.

Het kleuren pallet zet de wereld en de karakters perfect neer. De leegte die het en hun bevat is haast voelbaar. Dit ook nog eens geweldig geregisseerd door Mendes. Jarhead is niet een typische oorlog film, maar laat meer zien wat niet oorlog in een oorlog voeren met een marinier doet. De verveling, de frustraties het eindeloos trainen in de leegte, en uiteindelijk het niet kunnen loslaten van de oorlog. De beelden pracht is eindeloos. Het acteerwerk ontzettend sterk en de muziek maakt het geheel helemaal af.

avatar van Fisico
Realistische film van wat oorlog werkelijk is. Oorlog is niet het avontuur van schietende helden en alle dagen de cowboy uithangen. Neen, oorlog is wachten op dat ene moment dat er echt toe doet. Elke minuut, elk uur, elke dag moet je klaar zijn voor datgene dat misschien niet komt. Verveling is je grootste vijand. Psychologisch moeilijk om dragen ... dit werd erg goed in beeld gebracht door Mendes. Toch miste ik iets in de film. Hij pakte me net te weinig om een 4,0* te rechtvaardigen.

Sfeer en omgeving was erg goed. Ook de cynische ondersteunende muziek kon ik best smaken. Het geeft ook weer wáárom jonge lui het leger of de oorlog willen intrekken, maar eigenlijk totaal geen idee hebben waarover het gaat of wat hen te wachten staat. Fijn om ook de censuur (wanneer de pers kwam of wanneer ze die pil moesten slikken) te zien te krijgen.
Interessant ook om naast de verveling ook het missen van het thuisfront vanuit psychologisch oogpunt te zien. Het hunkeren naar dat ene schot of die ene dode ... hoe gek kan je worden?
Mooie beelden ook van die brandende olievelden of die death road. Alleen maar positieve dingen dus, maar zoals ik al zei, ik miste iets: betrokkenheid? Voeling? ... Ik kan de vinger niet op de wonde leggen ...

avatar van TornadoEF5
Dit is een film die me positief verrast heeft. Ik had een vrij saai oorlogsdrama verwacht, maar eigenlijk kregen we een interessant psychologisch drama te zien die bovendien niet verveelt. De muziek is erg goed gekozen en de beelden vanuit de woestijn en de oorlog zijn echt beeldig. Ik vond het een heel sterke film, en het verbaast me niet dat Sam Mendes en Jake Gyllenhaal hieraan meegewerkt hebben.

avatar van IH88
“Welcome to The Suck.”

Sam Mendes laat een andere kant van de oorlog zien. Zet een groep militairen die niets te doen hebben tijdens de Golfoorlog bij elkaar en je krijgt dit. Uit verveling verzinnen ze de gekste dingen om toch maar bezig te zijn. En om de gekte en waanzin niet te veel toe te laten. Dat lukt niet echt, en de uitbarsting van Sarsgaard op het laatst maakt dan ook diepe indruk.

Je wordt getraind en gedrild om te vechten (in hun geval als snipers om te schieten) en dan mag je in de oorlog niets doen. De hitte en verveling doen de rest. Mendes weet de juiste sfeer te creëren en het blijft interessant om deze groep militairen te volgen. Een groot compliment ook aan Gyllenhaal, Sarsgaard en Foxx die heerlijke rollen neerzetten. Pas als de oorlog voorbij is mogen ze hun geweren gebruiken (om in de lucht te schieten om te vieren dat de oorlog voorbij is). Cynisme ten top.

avatar van Boneka
Ik had een beetje gemengde gevoelens bij deze "oorlogsfilm" die eigenlijk nooit echt los komt en waarin feitelijk weinig gebeurt. Zelfs de vijand zien we heel mondjesmaat in beeld. Het is dan ook geen klassieke film waarin het kwaad moet worden bestreden. Het is vooral sit and wait. Verveling heel veel verveling. En wat doe je dan? Je maat pesten, lol trappen, filmpje kijken, gek doen en ja jezelf veel aftrekken met een geile foto. Kortom weinig verheffends. Het eerste uur komen de drills in beeld. Dat begint met seconde 1. Ik moet zeggen op een gegeven moment moest ik er om lachen. Sowieso had de film af en toe trekjes van een soort parodie.

De scene in de tent met geweer vond ik wat overdone. Dit soort beelden hebben we vaker gezien en vond ik niet echt boeiend in deze film. Het sterkste stuk vond ik toch vooral na zo'n 1.17 wanneer we eindelijk wat activiteiten zien. Daarnaast zien de beelden er voortreffelijk uit. Je waant je echt in zo'n gebied. Ook het geluid met fantastische soundtrack wisten het niveau op te krikken. De lugubere beelden van de zwart geblakerde lijken vond ik indrukwekkend in beeld gebracht.

Het is voor mij geen topfilm, maar alles is wel voortreffelijk in beeld gebracht. Daarbij heeft ie een heerlijke soundtrack. Ook Jake Gyllenhaal speelt hier weer een voortreffelijke rol. Vind 'm kaal beter staan, dan met haar. De naam jarhead vond ik wat vreemd voor deze film. Een marinier is vooral een zee/land soldaat zoals mijn vader ook is geweest. Overigens toen zonder drill. Het zee gedeelte zien we hier helemaal niet terug. Ook niet tijdens de drills.

Maar goed toch een dikke voldoende voor mij met name voor de laatste 45 minuten!

avatar van Filmkriebel
4 days, 4 hours and one minute... That was my war!

Doet wat aan Full Metal Jacket denken door het drilgedeelte; vond dit anders wel een goed oorlogsdrama. Het is een beetje als opgegeild worden zonder daarna seks te hebben en klaar te komen. De soldaten worden gedrild en klaargestoomd voor een oorlog die er uiteindelijk niet komt. De Amerikaanse aanwezigheid in Irak was vooral verveling en nog eens verveling. De film eindigt met desillusie en ontgoocheling. . De acteurs gaven het beste van zichzelf en de regie van Mendes mag er opnieuw wezen.

Een wat cynische (en licht anti-Amerikaanse) oorlogsfilm of eigenlijk anti-oorlogsfilm die als boodschap lijkt te hebben dat ook soldaten die geen schot hebben gelost met een trauma thuiskomen wegens de verveling, de paranoia over of je vrouw/vriendin je trouw blijft, de ongevoelige machocultuur in het leger en de doodsangst te sterven in de oorlog. Elke scene is de moeite waard maar nergens wordt de film echt geweldig. Er wordt naar mijn idee ook een beetje te makkelijk gesteund op of geleend van andere oorlogsfilms alsmede hoogstaande maar voor de hand liggende liedjes van o.a. Nirvana en Tom Waits.

avatar van martijn011
Mendes is een absolute vakman, dat laat hij met deze film ook weer zien. Het is visueel gezien een pareltje, vooral het laatste gedeelte van de film. Je waant je echt in oorlogsgebied. Daarnaast is de cast prima verzorgd, Gyllenhaal staat meestal garant voor kwaliteit.

Het verhaal kon me minder bekoren. Ik snap de intentie van Mendes zeer zeker, maar het kon me gewoon niet boeien. Ik was op een gegeven moment net zo verveeld als de hoofdrolspelers in de film. Het pakte me gewoon niet, ook de laatste scene van de film niet. Toch kan ik hier geen onvoldoende voor geven, daarvoor is de film te goed geschoten.

avatar van Toontje G
Mooi verhaal wel aan de saaie kant vooral het eerste uur.

avatar van Mac Hammer Fan
Het tweede uur was inderdaad beduidend beter dan het eerste.