Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van van duijn
maxomaniak schreef:

1 ster maar? Voor deze film? Het acteren kon wat beter maar voor de rest was het een goede film.
Als je graag 1en stemt moet je dat maar op echt slechte films doen, zoals 2012 Doomsday of 2012 Supernova o ja, Disaster movie is ook al zo'n slechte.

Ik snap niet wat jij er goed aan vond als je het acteerwerk ook al niet veel vond. In ieder geval vond ik er niet erg veel aan en dit is totaal niet mijn type films.

avatar van AnthonyG.
van duijn schreef:

Als het niet je type film is, moet je gewoonweg niet stemmen.

avatar van JacoBaco
Als je een film gezien hebt, mag je stemmen.

avatar van van duijn
JacoBaco schreef:
Als je een film gezien hebt, mag je stemmen.

Zo is dat. Je mag toch ook stemmen als je flopfilms hebt gezien?Nu was Jarhead geen flopflim maar gewoon mijn type film niet. En zoals JacoBaco zei: Dan mag je gewoon stemmen.

avatar van oemoemenoe
goeie realistische anti-actiefilm die gruwelijk het mentale aspect van de mariniers belicht.
als je van actie en achter elkaar opeenvolgend geweld houdt , niet naar deze kijken.
voor mensen met meer diepgang is dit een topper.
hij duurt nog lang ook.
laat zien dat als je marinier wordt , je geestelijk afgestompt en lichamelijk niet meer dan een hond bent voor je meerderen.
een echte Jarhead , kale leeghoofd ben je dan.
de vreemde sfeer op de olievelden is zeker apart om te ondergaan.
schitterende film.

avatar van epic piggy
Ik weet het niet met die film.
Geweldig ik moet hem nog maar eens bekijken, want het is allang geleden. ik weet wel dat die film een indruk op mij achter gelaten heeft en daarom verdient ie 4 sterren.
SPOILER:
wat ik me nog goed kan herinneren is dat hij in de bus zat en een man die in vietnam was geweest stapte in en toen dacht die man iets, hij vond zichzelf geen held ofzo

ik ga hem binnenkort weer kijken dan kan ik mijn oordeel misschien iets bijschaven.

avatar van Vinokourov
Sterke ietwat ondergewaardeerde film over een legereenheid tijdens de Golfoorlog begin jaren '90. Verwacht niet teveel actie, de ontwikkeling van de diverse karakters komt voornamelijk aan bod. Her en der heeft Sam Mendes leentjebuur gespeeld, veel elementen van Full Metal Jacket zijn bijvoorbeeld overgenomen. Wellicht is het ook gewoon zo dat aspecten als verveling, het verlangen naar actie, doorgeslagen idioterie steeds terugkomen bij elke nieuwe oorlog. Waar ik Road to Perdition er saai uit vond zien, werd ik door de cinematografie van Jarhead juist positief verrast met de lekker felle belichting die past bij de zinderende woestijn.

avatar van Miekeey
Sterke film.

je ziet nu ook eens de andere kant van het verhaal ipv alleen maar actie actie en actie.

Drama met toch wat humor erin

Het is nu de 3de keer dat ik deze film zie. En ik blijf dit een heel slechte film vinden. De film duurt lang, is saai. Gebeurd niets in. Dit is nu toch de laatste keer dat ik deze gezien heb.

actie actie actie hoeft van mij ook niet, maar helemaal niets is voor mij te weinig.

2.5

avatar van Pipoo!
Het duurtde ruim anderhalf uur voordat de eerst irakese vijand in beeld komt. Een goed film hoeft niet altijd alleen maar actie te wezen, maar ook na de tweede keer bljf ik van mening dat deze film wel erg traag op gang komt.

De manier waarop die gasten daar leefden wordt wel goed in beeld gebracht, maar het verhaal kon me gewoon niet boeien. Toch 3 sterren, want de acteerprestaties waren verder gewoon dik in orde. Gewoon kwestie van smaak.

avatar van flipflop
Interessante film met sterk acteerwerk, mooie morele boodschappen en prachtig gefilmde locaties. De film blijft tot het end boeien zonder dat de hoofdpersoon maar één schot lost. Een knappe prestatie voor een oorlogsfilm.

avatar van Timmy757
Slaapverwekkende film. Er gebeurd gewoon helemaal niks daarnaast is het verhaal ook niet intressant genoeg.

avatar van hendriks
gaat helemaal nergens over wat een slappe film zonde van me tijd

avatar van erik neuteboom
Deze (anti?) oorlogsfilm is niet te vergelijken met films waarin het accent ligt op heftige gevechten en andere vormen van sensationele actie. Hier worden we meegesleept in een bijna hypnotiserende atmosfeer, het blijft maar wachten op het moment waarop de Amerikaanse soldaten zich kunnen storten op die gehate vijand. Goed wordt in beeld gebracht hoe zenuwslopend het dan is voor die soldaten om dag in dag uit wel in oorlogsgebied te zijn maar niet te kunnen vechten, er volgen ruzies, er is galgenhumor en er zijn soldaten die het niet meer kunnen verdragen. Soms zakt de film wat in maar zeker halverwege wordt de spanning goed opgebouwd en volgen de verrassende momenten zich op. De sfeer is ook broeierig, net zoals de hitte in de woestijn en als je die brandende oliebronnen ziet met de soldaten en kamelen is het net een hallucinatie! Geen topper maar gewoon een goede film die laat zien hoe erg het is voor de Amerikaanse frontlinie soldaten die denken dat ze vechten voor de democratie ...

Deze film zat al jaren in mijn kast, maar kon even niet meer herinneren hoe ik hem vond. Daarom gisteren op nieuw bekeken.

Een oorlogfilm zonder actie... Anders kan ik het niet uitleggen. Maar toch boeiend. Eigenlijk dat ze zich dood vervelen en eigenlijk vervreemde van hun eigen thuis... Ik vond het eigenlijk heel boeiend. Alleen dat Amerikaanse. Dat er weer zo'n sukkel inzit die met een lijk door de woestijn loopt en daarmee weg komt dat doet afbreuk aan het verhaal.

Toch aardige film die ik zeker nog wel keer zal kijken!

Als je van actie houd, laat maar liggen, als je wil kijken naar het groepsgebeuren en de emoties van een uitzending, dan is dit aardig. 3 sterren

avatar van braft
Veel meer drama dan oorlog vind ik. Ik zat de hele tijd uit te kijken naar een goede actie scène maar die kwam er niet.Zoals vb. Toen Swofford en zijn vriend terug kwamen van hun sniper missie en ze veel geluiden hoorden dacht ik eindelijk komt er wat actie maar dat kwam er dus helemaal niet. dit vond ik een teleurstellende anti climax. maar dit is dan gewoon mijn mening. Ik vond wel dat de sfeer en het acteerwerk van de meeste echt goed was, zeker die van Jake Gyllenhaal. Toch had ik wel iets meer van de film verwacht.

avatar van mayhemblik
Wauw, wat heb ik deze film onderschat zeg, een bijna meesterwerk als het dat al niet is.
Misschien na herziening de volle mep.

avatar van mayhemblik
braft schreef:

Daar ging het nou juist om Braft, de totale nutteloosheid van het daar zijn, en ik vind het meer dan meesterlijk hoe S.Mendes het heeft uitgebeeld.

Goeie film over een groep jonge amerikaanse soldaten tijdens de golfoorlog die vechten tegen de verveling en frustratie, niet tegen de vijand. De vijand zelf komt niet eens in beeld. Verwacht daarom dus ook geen actiefilm. Goed acteerwerk door de gehele jonge cast, onderhouden gefilmd en een uitstekende soundtrack.
Na herzien, toch met een 0,5 verhoogd.

avatar van Sideshow Bob
Begon zo goed, maar de film zakt helemaal in.
Er gebeurt geen zak meer. Nauwelijks actie, nog minder verhaal.
3-*

avatar van Shizly
Of je het goed of slecht vond hangt van 1 ding af: wat verwachte je? Als je een actiefilm verwachte, zal je zwaar teleurgesteld zijn. Als je een film verwachte die liet zien hoe het voor sommige (misschien wel de meeste, maar ik ben geen exper op dit gebied) een ware hel was omdat er gewoon niks te doen was.

Weinig actie? Ja. Want er was toen ook weinig actie. Er is welgeteld 1 gevecht waarbij A10's het gevecht beëindigde. Voor de rest is het wachten. En wachten. En wachten. En wachten. En..........

De film laat geen analyse ofzo van de gevechten zien, maar wat de omstandigheden voor de soldaten. En dat was erg. Zijn de ene getraumatiseerd door de verschrikkelijke dingen die ze hebben gezien, hebben de andere geen enkel schot gelost.

De film wou iets laten zien, namelijk dat soldaten door draaien als ze 6 maanden van huis zijn en niks doen. De vriendin verlaat ze, ze mogen in de media niks zeggen en horen maar te wachten. Dat doen ze uitstekend.

Ik vind het 1 van de beste oorlogfilms, om de reden dat andere hem slecht vinden. Er zit nauwelijks een verhaal in en weinig actie. Het maakt hem anders dan andere oorlogfilms. Het laat het psychologische effect zien van verveling, in tegenstelling van het zien van opgeblazen ledematen en doodgeschieten vrienden.

dominion
Zaterdag om 20.00 op tv.

avatar van John Lee Hooker
Ik kan Shizly enigzins gelijk geven. Verwachtte er toendertijds teveel van en ik wist niet wat me te wachten stond en dus viel hij tegen. Te veel getreuzel in dat kamp met geouwehoer dat ze zich met links en rechts aftrokken om de tijd te doden. Af en toe wel wat grappige dingen, ook omdat het kerst was. Maar het waren twee taaie uren en de volgende keer als ik 'm tegenkom laat ik 'm liggen.

was een saaie film hou normaal wel van oorlog films, maar dit was gewoon een saai verhaal.
toen ik las wat er op het hoesje stond verwachte ik een film waar een beetje actie, een mooi verhaal had en je erg boos zou worden als de film in het midden ineens stopt bij deze film zou ik er blij om zijn geweest

Geweldige film. Kan me niet herinneren of ik er iets over geschreven heb. Wie "op actie zat te wachten" heeft de ijzersterke boodschap niet mee gekregen in mijn opinie. Jammer!

Lupussy Galore schreef:

Sluit ik me volledig bij aan, sterke film met een goede Gyllenhaal.
Ik zie de laatste tijd meer films van deze acteur en kan hem steeds meer waarderen.
Ik vond het visueel ook mooi om naar te kijken zoals de scene met het paard en het brandend olieveld en de aparte lichte kleuren.

avatar van sinterklaas
A story: A man fires a rifle for many years, and he goes to war. And afterward he turns the rifle in at the armory, and he believes he's finished with the rifle. But no matter what else he might do with his hands, love a woman, build a house, change his son's diaper; his hands remember the rifle.

Ja mensen, zo gaat dat nou eenmaal in de oorlog. Jarhead laat dat op een hele harde en messcherpe cynische wijze zien van hoe jongeren die in het leger zitten langzamerhand gek worden omdat de dood om de hoek gluurt. Sam Mendes zet dat toch weer helemaal goed in elkaar en ik begin hem echt een held te vinden. Het begin van de film is ook al zo geweldig, we krijgen te maken met groentje soldaat Swoff (die prachtig is vertolkt door Gyllenhaal) die samen met alle andere soldaatjes tijdens hun helemaal word uitgekafferd door de genaraal die toch met heerlijke messcherpe opmerkingen komt. Ik moest bij die scene toch ook wel een beetje denken aan de opleidingscene van Full Metal Jacket. Ook Jamie Foxx is fantastisch als opzichter en alles begint pas los te komen waneer de hele crew in Irak zit, wachtend op hun eerste missie. En wat krijg je dan? Verveling en erger: doodsangsten en waanzin en dat het hele leger maar op elkaars nek zit om afleiding te zoeken. Dat kennen we ook al van Das Boot maar Sam Mendes weet dit alles allemaal heerlijk ludiek en cynistisch neer te zetten. Ook de vele stront, pis, piel, neukgrappen en het gefuck en geshit komen vaak om de hoek kijken. Eigenlijk zou je Jarhead kunnen beschouwen als een een of andere trip en een baan aan angst en waanzin dat gewoon zowel grappig als spijkerhard is. Welke scenes me ook blijblijven zijn oa die scene waarbij Swoff op een video ziet dat zijn vrouw een ander neukt omdat Swoff vreemd scheen te gaan, die generaal uiteraard in het begin, dat kerst vieren met zijn alleen en omdat er geen alcohol is dat ze maar allemaal benzine gaan drinken en natuurlijk de ontploffingen van die oliemijnen. Je weet in eerste instantie ook niet wat je moet denken van de film.

Maar verder is dit echt weer de ultieme oorlogsfilm. En de mensen die hierboven uit waren van actie, dan kan je net zogoed Rambo kijken. Jarhead is wel wat meer dan alleen maar actie.

avatar van Montorsi
Best een aardige film.

Moet je je wel door nogal overacting, wat dommige dialogen en wat buddy-gebeuren werken. Ook het einde vond ik niet best, sentimenteel overzichtssituaties hoe het de rest nu vergaat, maar echt zeer matig uitgewerkt en wat sentimenteel.

Maar thematisch is het best de moeite waard, voelde nog best realistisch aan, en beroepsmilitairen zijn nou eenmaal arousal-seeking, anders ga je het niet opzoeken. Best te snappen dat je het ook wil opzoeken dan. Verder ook bij vlagen wat aardige plaatjes van die brandende olievelden.

3* - nog een 0,5* voor de erg slechte laatste paar minuten. Mendes is mijn regisseur niet, maar toch best te doen.

avatar van macrobody
IJzersterke film. De boodschap van de film vond ik goed overkomen en de sfeer die de film uitademt voelde wat mij betreft zeer realistisch aan. Het was ook een oorlog waar de voetsoldaten weinig te zoeken hadden, zoals we al konden zien op die beelden die van de echte operation desert storm werden uitgezonden. Precisie bombardementen van grote afstand. Geen aktie oorlogsfilm maar zeker boeiend voor de filmliefhebber met een serieuze boodschap.