Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van Fox McCloud
Goede film.

De film geeft een realistisch mooi beeld neer van de oorlog. Een paar scenes zullen me nog wel een tijdje bij blijven, waaronder de scene met die brandende oliebronnen. Het verhaal is redelijk goed, maar nergens komt hij echt los. Visueel is de film hoogstaand, met goede keuzes qua muziek maakt dit tot een mooi plaatje.

Gyllenhaal doet het weer eens fantastisch, maar ook Sarsgaard mag niet ongenoemd blijven. De film bevat een aantal zeer sterke momenten, maar soms zakt hij wat af. Nergens wordt het echt memorabel.

avatar van @quikfit
Mijn soort film.

avatar van AnthonyG.
Fox McCloud schreef:
. Het verhaal is redelijk goed, maar nergens komt hij echt los.

Dat is volgens mij net de bedoeling van de film.

avatar van VanRippestein
skipy05 schreef:
Het is nu de 3de keer dat ik deze film zie. En ik blijf dit een heel slechte film vinden. De film duurt lang, is saai. Gebeurd niets in. Dit is nu toch de laatste keer dat ik deze gezien heb.

Dus: je kijkt een film en vindt hem slecht, en besluit om hem nog is te kijken, waarna je tot de conclusie komt dat je hem inderdaad slecht vond, waarna je m nog een keer kijkt. je eindconclusie daarvan is dat de film slecht is?

Kan ik concluderen dat je nu HEEL ZEKER weet dat de film slecht is?

orbit
Mensen blijven hier maar actie actie actie verwachten, terwijl deze oorlog dat nou juist niet te bieden had en deze film daar precies over gaat.. hoe kortzichtig kun je zijn en hoever kun je gaan in het veroordelen van kortzichtig volk, dat is de vraag

avatar van Davidus
Intelligente oorlogsfilm. Verrassende insteek; de oorlog vanuit de binnenkant van een marinier (soms ook letterlijk zo gefilmd), niet gericht op sensatie maar op de mentale ervaring.

Opgebouwd volgens de "Full-metal-jacket structuur"; recruitment, training, uitzending en aktie, maar dan zonder spektaculaire en spannende combat scenes.
Ook wel prettig om eens een keer een oorlogsfilm te zien zonder opgedrongen visie (anti, zoals veel Vietnam films)

Feitelijk staat de belevingswereld van de marinier centraal en is de oorlogshandeling een bijzaak.

Wel heel mooie woestijnbeelden, apocalyptisch-achtige beelden van verlaten wegen met uitgebrande autowrakken (incl de berijders) en op de achtergrond de brandende olievelden.

Mooi om te zien hoe verwachtingsvol ze die oorlog instapten (gave scene als ze vol emoties naar die helikopter scene uit Apocalyse Now kijken) en de teleurstelling achteraf.

Goeie film.

avatar van witboek
Heb deze film meerder malen doorgespoeld. Beelden waren wel mooi.

Het mooie aan deze film was dat ze eindelijk begrijpen dat het Amerikaans volk evenveel de dupe zijn aan de oorlogen die hun regering voeren.

Het eerste uur van deze film leek op een softcore gaymovie of een softcore playgirl film.

avatar van Fran
Ik vond dit een hele mooie oorlogsfilm. Eentje die niet vol zit met actie en vechtscene's maar meer een film met heel sterk acteerwerk en veel subtiel drama. De beelden van de woestijn en de omgeving zijn ook prachtig om te zien.

avatar van nadrin
Sterk en zeer indringend verhaal.
Soms wel wat onnodig grof, en met veel vuilbekkerij.
Maar wel beklijvend hard.

avatar van Illum Sphere
Realistische en mooie oorlogsfilm die niet echt over de oorlog zelf gaat, maar meer gaat over het leven van een soldaat voor en tijdens een oorlog. De donkere humor bracht me soms aan het glimlachen. Bijvoorbeeld bij dat stuk waar die vrouw seks heeft met de buurman en op het laatste zegt wie er nu genaaid word bracht me aan het glimlachen. De beelden waren ook heel mooi en sterk acteerwerk.

avatar van MyOwnStyle
Leuke oorlogsfilm. Wordt realistisch gebracht. Vond hem op sommige momenten wel iets te langdradig. Soms zelfs humoristisch gebracht, wat de film zeker goed deed. Goed geacteerd door onder andere Gyllenhaal en de beelden waren zeer mooi. Vermakelijke film.

avatar van sofripa
Goed. Erg goed. Geeft mooie inkijk hoe de mariniers zich nagenoeg doodverveelden in de woestijn hangende de oorlog met Irak. Mendes doet dat middels realistische beelden en een lekkere score. Laat nogmaals zien, naast Greenzone, Syriana, etc, hoe Amerika e.e.a. 'oplost' in het midden-oosten.

Zeer realistische film over de oorlog in Irak. Het geeft een perfect beeld weer hoe zo'n onzin het is dat daar zoveel jongens heen gestuurd zijn en wat voor domme oplossingen er gezocht werden voor relatief makkelijke situaties.

Elke soldaat verveelde zich daar, en wilde actie. Wat resulteert in gekke situaties. Denk aan friendly fire, jongens die doordraaien en hoog oplopende emoties.

Ook laat de film zien hoe hard "the marine core" is. Al moet ik zeggen dat ik die sexclip van die dude zijn vrouw heel vreemd vond. Enige wat ik me af vraag is of dit verhaal ergens weg komt of dat dit allemaal fictie is?

Ook ziekelijk goed geacteerd. Alles kwam zeer overtuigend over, al moet ik wel zeggen dat ik sommige dingen wel een beetje geanimeerd vond. Sommige achtergronden waren duidelijk niet echt.

Zeer goede film die eigenlijk iedereen een keer gezien moet hebben. Puur en alleen om te zien wat voor onzin het is geweest in Irak.

Keiharde 4*

avatar van Ant
Ant
Zoals velen voor mij al aangeven. Mooie inkijk van hoe die mannen het meemaken. Dit is moeilijk te overtreffen.

avatar van K. V.
Hij viel beter mee dan verwacht. De film begint een beetje als Full Metal Jacket, maar de training is hier toch een stuk korter.
De acteerprestaties waren erg sterk, het kwam allemaal erg geloofwaardig over, al sprong toch vooral Jake er uit.
Nu, meestal ben 'k niet zo voor oorlogsfilms, maar dit is zeker geen klassieke oorlogsfilm. De nadruk ligt hier absoluut niet op actie (er gebeurt bijna niks in ) en er is ook ruimte voor humor en drama. De film toont duidelijk hoe zinloos ze er waren.
'k was aangenaam verrast door deze film. Voor de niet oorlogliefhebbers is dit zeker ook een aanrader. De moeite om te bekijken.

avatar van jordandejong
Goede film die in het tweede gedeelte pas los komt.

Het begint inderdaad een beetje als Full Metal Jacket waar de soldaten worden klaargestoomd voor de oorlog. Eenmaal in Irak wordt het een stuk interessanter. Alhoewel ik betwijfel of sommige daden van de soldaten wel realistisch zijn is het wel vermakelijk.

Jarhead bevat ook opvallend veel humor. Voorbeelden zijn quotes als: Hey, look! It's a cock, but smaller! in een douchescene. Die humor maakt echter plaats voor een goed sfeertje en uitstekende spanning wanneer de actie echt begint.
Schitterende scene's bij de Highway of Death en de brandende olie.
Zoals gewoonlijk uitstekend geacteerd door Gyllenhaal en Foxx.

avatar van zxstyle
Helemaal niet slecht deze film. Zelfs intrigerend om te zien wat "niets doen met je doet". Je wilt gewoon weten hoe het afloopt en onderwijl zit je te nagelbijten tot het moment komt dat de hoofdpersoon mag gaan schieten. Ik wil meer van deze regisseur zien!

Steengoede film je ziet inderdaad duidelijk de waanzin van die oorlog.Ik vond dit een indrukwekkende film. Ik vind het een origineel scenario omdat nu eindelijk ook de andere kant van de oorlog wordt laten zien.

avatar van dutchtuga
Vakkundig gemaakte oorlogsfilm die een interessante context biedt, maar nergens wordt echt bereikt wat de makers voor ogen hadden. De sleur, het wachten en de verveling willen eigenlijk nooit echt voelbaar worden. Ook de personages ben ik nu alweer vergeten. Hoogtepunt van de film is duidelijk het gedeelte met de olievlammen. Eigenlijk het enige stuk waar de film visueel wat voorstelt.

Wat een k*t film ! Slaat werkelijk nergens op ik kan geen moment bedenken wat ergens op sloeg !

avatar van FunkStarr
Redelijk. Je moet hier ook van houden want anders zul je hem snel afbranden. Gyllenhaal acteert zoals meestal gewoon vrij goed en het verhaal is best aardig maar helaas niet perfect uitgewerkt. Het duurt dan ook erg lang voordat er een beetje gang in het verhaal komt.

avatar van lovecraft
FunkStarr schreef:

Volgens mij was dat ook één van de doelen van de film/het boek: aantonen dat oorlog ook vaak lang, heel lang, wachten is.
De man boven u begrijpt dat niet. Die had waarschijnlijk Rambo in Irak verwacht. Tja, dat is het niet.

Geen slechte film verder.
3 - 3,5

avatar van RuudC
Alleraardigst oorlogsfilmpje, terwijl er van directe actie bijzonder weinig sprake is. Wie inderdaad een ‘Rambo in Irak’ verwacht, komt bedrogen uit. Leuk is wel dat de opbouw van Jarhead gelijk is als die van duizenden andere oorlogsfilms. Er wordt een hoop tijd gestoken in de bootcamp en andere trainingen, vervolgens komt het bericht dat ze naar de golf. Daarna is het wachten.

Kan me goed voorstellen dat de soldaten daar compleet gek van worden. Ik houd al niet van hoge temperaturen, maar maanden bivakkeren in de woestijn lijkt me een ware hel. Dan is het wel mooi om te zien hoe alles ontspoort op de basis. Mensen die doorslaan, vrouwen aan het thuisfront die onbetrouwbaar lijken. Het gebrek aan actie heeft echter wel een keerzijde. Een klein beetje echte spanning zou wat mij betreft niet misplaatst geweest zijn. Goed acteerwerk verder van Jake Gyllenhaal. Het was de eerste keer dat ik echt met hem meeleefde (toen hij niet de trekker mocht overhalen). Het is trouwens ook wel mooi de golfoorlog in een notendop, waarbij met name de Verenigde Staten een invasieleger oppompen tot gigantische proporties en de oorlog in no time uiteindelijk voorbij is. Goed verhaal, maar de uitwerking pakt me, met uitzondering van enkele sterke scenes, niet echt.

avatar van Nicolage Rico
casparix schreef:

avatar van Insignificance
Nieuwe oorlogsvoering voor mariniers die blijkbaar meer verveling proberen te doden dan tegenstanders. Een sleur waar de film ook last van heeft. Je krijgt al snel het idee dat je alles al eens gezien hebt. Soms draait het even, meestal wanneer er een song wordt ingestart, maar erg boeiend is die dagelijkse routine, hoe authentiek ook, verder niet. Veel gezeur rondom de wederhelft. Het zal wel.

Mendes en Gyllenhaal slagen er ook niet in om een interessante hoofdrol te creëren. Na een taai eerste uurtje komt Swoffords frustratie dan ook vooral uit de lucht vallen. Dat lijkt wel het startsein voor iets meer elan, maar ontbranden is er al met al niet bij. Fraaifilmerij rondom de vuurzeeën waar via een paard een soort surrealistisch nootje wordt gekraakt, maar dat is het wel zo ongeveer.

avatar van AC1
AC1
dutchtuga schreef:

Ik denk er net zo over. Komt daarbij dat ik de dialogen en de voiceover wat te uitdrukkelijk vond.

Verloor vaak mijn aandacht. Begon me te irriteren aan de smerige praat die te veel van de film in beslag nam. Vind dat er in een oorlog/ drama film wel enige vorm van actie en/of spanning mag zitten. (dit onbrak helaas).

avatar van missl
Wat ik wel mooi vind aan deze film is dat hij vanuit de optiek van de soldaat is geschoten en er niet zozeer heel veel oorlog in voor komt. Wel heb ik nog nooit in een film zo vaak het woord fuck gehoord, volgens mij krijgen zij het zelfs voor elkaar om dit zelfs 2 a 3 keer per zin te gebruiken, zal wel een soldatending zijn.

avatar van marximaal
vond het een film van niks. Had er andere verwachtingen bij. Wel was het volgens mij een realistische film, de verhalen die ik ken van vrienden van mij komen wel aardig overeen. Ook het echte kameraadschap en binding die ze met elkaar hebben. Wel is de film een echte Amerikaanse film, ze kunnen overal drama uit halen

avatar van notsub
Het is maar goed dat het naar het einde toe iets dynamischer werd, want de verveling begon toe te slaan. Er wordt dan ook erg veel verveling vertoont. Het psychologische aspect van deze verveling wordt nogal nadrukkelijk uitgewerkt, maar is toch nauwelijks boeiend. Het verloopt dan wel anders dan een gebruikelijke oorlogsfilm, ik miste hier simpelweg overtuiging. Het typisch Amerikaanse ligt er geregeld te dik op en daar scoort de film minpunten mee.