Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van maxcomthrilla
Er zitten wel leuke scènes in waar ik nogal om moest lachen. Maar op een gegeven moment was het over met de humor en werd het allemaal erg standaard. Het uitgangspunt is erg origineel. Alleen het laatste gedeelte voegde niets toe. Toch nog een krappe *4.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vind het een sterke film die een realistische kijk geeft op wat soldaten allemaal meemaken.
Vond het ook helemaal niet erg dat er geen actie in zat, want alleen naar de mannen kijken is al top haha...

avatar van Ajax&Litmanen1
Vond de film wel origineel, maar ik ging toch verlangen naar gevechten. Het blijft toch een oorlogsfilm he
Ik heb nu wel beter een inzicht gekregen over het wel en wee van de soldaat tijdens zo'n oorlog. Niet iedereen is een heroische held die voorop in de strijd gaat.
3 Sterren geef ik hem.

avatar van Phoenix
Erg geslaagde film. Gedurfde opzet zo zonder al te veel actie, maar het werkt. De schaarse scènes die wel iets meer tempo hebben doen je als kijker snakken naar meer, maar net als de Jarheads krijgen we niets. Een vernuftige manier om je te laten inleven en ervaren wat de Jarheads ervaren. Hierdoor komt de boodschap goed aan.

Dan is er nog een wereldse soundtrack. Alleen het begin met Bob Marley al. Hoe cynisch. Verder nog Nirvana ( ) en natuurlijk ontbreekt de semi-Arabische muziek ook niet. Gelukkig wordt hier spaarzaam (eigenlijk alleen onder iets meer up-tempo scènes) gebruik van gemaakt en stoort het niet.

Vervolgens de waanzinnig mooie beelden. Wat kan die Mendes toch filmen. En dat in zulke verschillende genres. In Road To Perdition speelt hij met duisternis, hier worden we getrakteerd op een teringhoeveelheid licht. Ongelofelijk hoe mooi beige er uit kan zien. Zodra er dan wat rook aan de horizon verschijnt en er wat dingen ontploffen wordt het nog mooier met als absolute hoogtepunt de brandende olie. En dan was het nog maar een dvd-ripje op een monitor.

En ten slotte het sterke acteerwerk allround. Enkele van de beste bijrol-acteurs die je je kunt wensen (Sarsgaard, Cooper, alleen Buscemi ontbrak eigenlijk), een waardige hoofdrolspeler en ook Foxx doet het naar behoren.

Zin om hem nog eens te zien (en dat voor een film waarin 2 uur eigenlijk geen zak gebeurt), maar dan wel op een wat groter scherm met mooi omheen geluid. Kijken of het er dan 4,5 worden maar voorlopig hou ik het op 4*.

Tja, wat deze film mist is eigenlijk heel simpel. Een eigen identiteit. In Three Kings zagen we al dat soldaten zich verveelden tijdens de eerste golfoorlog, maar behandelde dat alleen in het begin van de film. Deze film doet daar twee uur over.
Een stukje van de opleiding was leuk, maar regelrecht (sommige dialogen zelfs letterlijk) 'geleend' uit Full Metal Jacket. Ben vast niet de eerste die dat zegt, maar het valt wel erg op.
Het aanhalen van Apocalypse Now was leuk, maar nu eigenlijk net wat de film niet nodig had.

Schreeuwende sergeanten, kut klusjes voor militairen met straf, heimwee, broederschap, soldaten die niet echt weten waar ze mee bezig zijn, verveling en behoefte aan actie; we hebben het allemaal al gezien. En vaak ook. Het had een pak interessanter geweest hadden ze de tweede golfoorlog genomen. Had wellicht een heel andere film opgeleverd, maar toch.

Ondanks het ontbreken van die eigen identiteit, waren er ook genoeg pluspunten. De regie van Mendes is goed. Cinematografisch en qua montage goed. De film weet veel sterke scènes aaneen te schakelen, maar toch met goede logische overgangen. Mooie plaatjes ook, bijvoorbeeld als die olieputten in brand staan.
De humor is oké en er zijn wel een aantal leuke scènes.
Er wordt goed invoelbaar gemaakt, hoe die gasten zich moeten voelen.

Toch, had er gezien de cast en de regisseur meer ingezeten dan de 3,5 sterren die het nu verdient.

Met name naar het einde toe erg sterk. Uitstekende cast, helaas hier en daar enige holle en stereotype personages, maar het geheel komt erg goed over.

Een oorlogsfilm, maar dan zonder de oorlog...

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Jarhead, apparte film die eigenlijk niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. Het is een (anti)-oorlogsdrama zonder heroiek en vlagvertoon of specataculaire, overweldigende veldslagen en ook een film die de duistere ziel van oorlog wil blootleggen (net zoals vietnamklassiekers FMJ en Apocalypse Now dat al deden, niet voor niets dat Mendes hier doelbewust naar verwijst in Jarhead lijkt me).

Oorlog is 99% verveling en 1% afschuwlijke horror lijkt het uitgangspunt van deze film. Grote delen van de film gaan dan ook over een stel met testosteron volgeladen macho's in een grote zandbak die zich werkelijk de hele dag de pleuris vervelen. Vandaar gaan ze twijfelen aan hun vrouwen en vriendinnen aan het thuisfront (al dan niet terecht) en zelfs ook aan elkaar. Sterk ook dat Jarhead gelukkig eens geen "buddy-film" is maar dat ook het leger een, ieder voor zich, god voor ons alle instituut is, waarin zoals de tagline het al zegt, iedere soldaat zijn eigen oorlog moet vechten. Uiteindelijk blijkt deze film dan ook meer een psychologisch-drama. Wat dat betreft denk ik dat Jarhead nog wel eens behoorlijk dicht de realiteit kan benaderen. De acteerprestaties dragen hier zeker flink aan bij deze zijn dan ook zeker goed en overtuigend te noemen.
De 99% verveling is dus duidelijk aanwezig maar hoe zit het met de 1% horror? Voor mij zit dat vooral in het visuele verpakt, de film is dan audiovisueel ook ongelooflijk krachtig en zelfs mooi, (alhoewel dat een wat vreemd woord is in deze context misschien) maar de scenes met de brandende oliebronnen zijn adembenemend.
Een straaljager doet in 10 sec. wat in WOI 1 heel jaar duurde wordt er gezegd, het leed voor mens en dier is er echter niet minder om. De afgeslachte vluchtende irakezen, de ecologische ramp die oorlog is, en het "preciesie"- bombardement op de verkeerstoren, Mendes maakt een einde aan de illusie dat moderne oorlogsvoering chirurgisch of schoon zou zijn.

Toch gaat de film wat minder diep dan de klassiekers waardoor Mendes zich heeft laten inspireren, af en toe mis ik toch de echte scherpte. Dit neemt niet weg dat ik dit toch een van de sterkste films in het genre van de laatste jaren vind niet in de laatste plaats door de dwarse eigenzinnige aanpak van het onderwerp. Jammer ook van het lage gemiddelde want tussen alle hedendaagse V for Vendettas, Hooligans en Lucky Number Slevens springt dit pareltje er echt wel uit. Hopelijk is deze film over 10 jaar nog niet vergeten, 4* van mij dan ook want Jarhead verdient gewoon meer dan de schamelle 3.4* waar hij nu op hangt.

O,ja kleine buiging voor de fantastische muziekkeuze , Nirvana, Public Enemey, en was het ze al bijna weer vergeten Naughty by Nature (O.P.P, ga die zometeen maar eens neer-pindakazen )

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessante film. Poogt om de verandering van een Amerikaanse jongen in een marinier weer te geven en een beeld te schetsen van de grondtroepen in de eerste golfoorlog.

Ik vond dat eerste aspect redelijk overtuigend met name de zucht naar "the kill" was sterk, die scene bij de toren was een van de sterkste. Je voelt de adrenaline door de lijven van de twee mariniers heengaan. De oorlog zelf werd bijna surrealistsch weergegeven, bijna alsof we naar een minutieuze herinnering zaten in plaats van naar een reconstructie van de werkelijkheid.

Het is allemaal net niet memorabel genoeg om echt heel goed te worden, het hangt net te veel aan de oppervlakte, maar een prima film is dit wel. Hoewel Mendes opnieuw niet in American Beauty-vorm was is hij wel een stabiele factor in Hollywood aan het worden. Zo'n regisseur die nooit echt tegenvalt. Helaas is hij wel wat degelijker ik hoopte na American Beauty.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Heel sterke oorlogsfilm die in het rijtje past van oa Platoon en Deer Hunter. Dit geeft een ander beeld van oorlogvoeren. De jongens die vol ambitie naar Irak vertrekken als marinier met het idee van actie, schieten, geweld enzo waarna ze met hun neus op de werkelijkheid worden gedrukt. Wachten op orders, weinig kunnen schieten en ondertussen blijven trainen en proberen de tijd te vullen. Dit zijn ook gewone jongens met een achtergrond, een thuis, familie, vriendin of vrouw, ... Terwijl zij daar hun tijd zitten, gaat thuis ook de tijd verder. Sterke scenes, maar toch niet compleet omdat de acteurs niet altijd even sterk zijn. Globaal gezien geeft het wel een goed beeld weer en is deze film ook voor mijn generatie (vooral in Amerika dan) een betere film over de oorlog ipv Platoon of Deer Hunter in die zin dat zij hier zelf mee geconfronteerd worden en de oorlog waarin het zich afspeelt dichter bij hen staat.

Klein opmerking: ik heb deze film vandaag gezien op de dag dat Saddam werd opgehangen. Wel toevallig.

avatar van WeZet
Één van de beste films die ik ken! Om deze reden: Het vertolkt precies het leven van een soldaat/marinier tijdens de eerste Golfoorlog. De bezigheden, spanning enhet langzaam doordraven van de jongens. Jake Gyllenhaal en Jamie Foxx schitteren hier echt in!

*5.0*

avatar van Chainsaw
Niet helemaal de film die ik verwachtte na het zien van Mendes' vorige twee meesterwerken. Jarhead is zeker niet slecht, maar wist mij ook niet helemaal te overtuigen. Visueel was alles zoals te verwachten helemaal top en ook het acteerwerk was prima in orde. Toch ontbrak er niet alleen voor de soldaten iets, ook als kijker voelde ik iets ontbreken.

De film gaat eigenlijk nergens naar toe en doet er te lang over om zijn verhaal te vertellen. Na een klein uurtje is het punt van de film al wel duidelijk, maar de film gaat vervolgens nog een uurtje door. En verder is het ook jammer van al die stereotype soldaten. Er zaten imo weinig boeiende personages tussen en dat maakt de film er niet bepaald interessanter op.

Maar zoals gezegd zag Jarhead er uitstekend uit en ook op het gebied van acteerwerk was de film prima. Fox deed het aardig, Gyllenhaal speelde een prima rol en ook Cooper had een leuk (maar veel te klein) rolletje. Maar het duidelijke hoogtepunt in Jarhead was op het gebied van acteren zonder meer Sarsgaard, die met gemak de show weet te stelen.

3 sterren.

Ik heb de film net herzien en ik moet zeggen hij wordt beter en beter stem verhoogd van 3.5 naar 4.5*

Jarhead heeft niet veel toe te voegen aan het genre. Had het idee het allemaal al eens gezien te hebben.
Het toont wel de beperkte rol van de landmacht bij Operation Desert Storm en soldaten die op springen staan om nu eindelijk eens actie te ondernemen.
Jake Gyllenhaal viel me erg mee. Kan toch wel wat meer dan wazig uit zijn ogen kijken en rare types spelen (Donnie Dark, The Good Girl). Peter Sarsgaard is weer erg goed.
Die zelfmoord op het eind vond ik een irritant oorlogsfilmcliché. Die scene werd er even gauw tussendoor gedaan.
Aardige soundtrack overigens.
3 sterren

avatar van hellblazer93
Dit is eeen van de mindere oorlogsfilms vind ik. Acteurs zijn wel aardig trouwens. De eerste keer dat ik hem keek vond ik heb saai en heb ik hem met enorm veel moeite uitgekeken. De 2e keer dat ik hem keek, vond ik de film een stuk boeiender en was het allemaal beter te begrijpen (aangezien ik de eerste keer m'n aandacht er niet de hele tijd bijhield). Ik vond dat sommige stukjes overdreven waren zoals het stukje dat iemand een ander niet neer mag schieten. Ik verwachtte zelf trouwens geen spannende oorlogsfilm hoor, maar ik vond hem alsnog vrij saai. Sommige stukjes waren wel overbodig. (Bijna alles eigenlijk). Want er gebeurt bijna niets. Pas op het laatst ging ze oorlog voeren. Daarom vind ik ook dat de film niet lekker op gang komt. Wel is het zo dat de acteurs goed in hun rol zitten. Maar ik had er toch meer van verwacht. Net op 't randje; een 3.0*

Dit was echt een marteling om uit te kijken. De film was gewoon zeer saai en zeer slaap verwekkend en het verhaal kan me nauwelijks boeien. Er gebeurde eigenlijk helemaal niets in deze film (ik had op zijn minst wat actie verwacht). Dat was misschien ook de bedoeling van deze film maar maak er dan geen film over of kort hem in, want zo saai als deze heb ik ze lang niet meer gezien. 2 uur is veel te lang voor deze zeer saaie film.

avatar van Donkerwoud
Krachtige anti-oorlogsfilm, die elke vorm van heroiek uit dat hele oorlogsgebeuren haalt. Tot op het pijnlijke af, want sommige scenes zijn echt verschrikkelijk tragisch.

Hij is een tikkeltje ontoegankelijk voor de mensen die oorlog meteen associeren met actie en stoere ijzervreters.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onheilspellend oorlogsdrama met een bijzondere invalshoek over de waanzin van Desert Storm. Prima geacteerd met een aardige rol voor Foxx. Goed.

avatar van DeCol
Ik lees hier zoveel berichten waarin staat dat ze de film saai vonden, er geen veldslagen waren, er nauwelijks schoten worden gelost en er zelfs vergelijkingen worden gemaakt met The Shawshank Redemption en The Green Mile.

Jarheid is een mooie film over de vervelende tijd in de Eerste Golfoorlog en met vervelende tijd bedoel ik het lange wachten, niet weten wat er gaat gebeuren en andere dingen die een marinier gek kunnen maken. De film geeft dit goed weer, met name door het goede acteerwerk. Geen moment was ik het beu of werd de film saai. Deze film is tenminste geen standaard oorlogsfilm met dat heroische gedoe.

De beelden in de film zijn heel mooi en scenes met drama wisselen af met scenes met humor. Deze afwisseling vond ik zeer mooi. Er was ook wel degelijk diepgang te vinden.

Alhoewel ik grote fan ben van oorlog met veldslagen en veel geloste schoten, heb ik hier zeker van genoten. Weer eens een andere kijk op deze oorlog.

avatar van mjk87
De film begint nog vrij zwak met de training. Zoiets heb ik vaker en vaak veel beter gezien. Gelukkig kwam daarna het beste en meest originele gedeelte. De verveling en het wachten voor de oorlog. Niet altijd even sterk gebracht. Vooral de acteurs zorgen dat het geloofwaardig blijft, maar toch vond ik het soms net te snel gaan. Je had niet het idee dat men al 170 dagen in de woestijn daar bivakkeerde. Daar had meer in gezeten. Het laatste gedeelte is tenslotte weer wat zwakker. Ook niet heel origineel. Maar ik begrijp dat Mendes een einde aan zijn verhaal moest knopen. En dit gedeelte was ook zeker geloofwaardig en gerechtvaardigd.
Blijven over: soms erg mooie fotografie. De woostijn is echt heel licht en warm, en soms erg mooie kleuren en schaduwen door de gehele film heen. Ook zat er een lekkere soundtrack onder.

avatar van JanVR
De moderne Full Metal Jacket.
Even goed!

avatar van Spetie
Degelijke film van Mendes, die vakkundig en goed gemaakt is en weer eens wat anders is dan de gebruikelijke oorlogsfilm, waar meestal de gevechten centraal staan. Hier gaat het echter vooral over de verveling van de mariniers en dat werkt Mendes best aardig uit. Aardig, want de film vertelt eigenlijk niets wat we nog niet wisten en probeert af en toe net wat te geforceerd relaxed over te komen. Desondanks boeit het best en spelen Gyllenhaal en vooral Sarsgaard sterke rollen. De film neemt zijn tijd, maar Mendes raffelt het op het einde een beetje af met zelfmoord van Sarsgaard die ik al aan zag komen. Verder kijkt het allemaal prima weg, waarbij de muziek trouwens ook niet verkeerd is.

avatar van Vinokourov
Sterke ietwat ondergewaardeerde film over een legereenheid tijdens de Golfoorlog begin jaren '90. Verwacht niet teveel actie, de ontwikkeling van de diverse karakters komt voornamelijk aan bod. Her en der heeft Sam Mendes leentjebuur gespeeld, veel elementen van Full Metal Jacket zijn bijvoorbeeld overgenomen. Wellicht is het ook gewoon zo dat aspecten als verveling, het verlangen naar actie, doorgeslagen idioterie steeds terugkomen bij elke nieuwe oorlog. Waar ik Road to Perdition er saai uit vond zien, werd ik door de cinematografie van Jarhead juist positief verrast met de lekker felle belichting die past bij de zinderende woestijn.

Goeie film over een groep jonge amerikaanse soldaten tijdens de golfoorlog die vechten tegen de verveling en frustratie, niet tegen de vijand. De vijand zelf komt niet eens in beeld. Verwacht daarom dus ook geen actiefilm. Goed acteerwerk door de gehele jonge cast, onderhouden gefilmd en een uitstekende soundtrack.
Na herzien, toch met een 0,5 verhoogd.

avatar van Shizly
Of je het goed of slecht vond hangt van 1 ding af: wat verwachte je? Als je een actiefilm verwachte, zal je zwaar teleurgesteld zijn. Als je een film verwachte die liet zien hoe het voor sommige (misschien wel de meeste, maar ik ben geen exper op dit gebied) een ware hel was omdat er gewoon niks te doen was.

Weinig actie? Ja. Want er was toen ook weinig actie. Er is welgeteld 1 gevecht waarbij A10's het gevecht beëindigde. Voor de rest is het wachten. En wachten. En wachten. En wachten. En..........

De film laat geen analyse ofzo van de gevechten zien, maar wat de omstandigheden voor de soldaten. En dat was erg. Zijn de ene getraumatiseerd door de verschrikkelijke dingen die ze hebben gezien, hebben de andere geen enkel schot gelost.

De film wou iets laten zien, namelijk dat soldaten door draaien als ze 6 maanden van huis zijn en niks doen. De vriendin verlaat ze, ze mogen in de media niks zeggen en horen maar te wachten. Dat doen ze uitstekend.

Ik vind het 1 van de beste oorlogfilms, om de reden dat andere hem slecht vinden. Er zit nauwelijks een verhaal in en weinig actie. Het maakt hem anders dan andere oorlogfilms. Het laat het psychologische effect zien van verveling, in tegenstelling van het zien van opgeblazen ledematen en doodgeschieten vrienden.

avatar van John Lee Hooker
Ik kan Shizly enigzins gelijk geven. Verwachtte er toendertijds teveel van en ik wist niet wat me te wachten stond en dus viel hij tegen. Te veel getreuzel in dat kamp met geouwehoer dat ze zich met links en rechts aftrokken om de tijd te doden. Af en toe wel wat grappige dingen, ook omdat het kerst was. Maar het waren twee taaie uren en de volgende keer als ik 'm tegenkom laat ik 'm liggen.

was een saaie film hou normaal wel van oorlog films, maar dit was gewoon een saai verhaal.
toen ik las wat er op het hoesje stond verwachte ik een film waar een beetje actie, een mooi verhaal had en je erg boos zou worden als de film in het midden ineens stopt bij deze film zou ik er blij om zijn geweest

avatar van sinterklaas
A story: A man fires a rifle for many years, and he goes to war. And afterward he turns the rifle in at the armory, and he believes he's finished with the rifle. But no matter what else he might do with his hands, love a woman, build a house, change his son's diaper; his hands remember the rifle.

Ja mensen, zo gaat dat nou eenmaal in de oorlog. Jarhead laat dat op een hele harde en messcherpe cynische wijze zien van hoe jongeren die in het leger zitten langzamerhand gek worden omdat de dood om de hoek gluurt. Sam Mendes zet dat toch weer helemaal goed in elkaar en ik begin hem echt een held te vinden. Het begin van de film is ook al zo geweldig, we krijgen te maken met groentje soldaat Swoff (die prachtig is vertolkt door Gyllenhaal) die samen met alle andere soldaatjes tijdens hun helemaal word uitgekafferd door de genaraal die toch met heerlijke messcherpe opmerkingen komt. Ik moest bij die scene toch ook wel een beetje denken aan de opleidingscene van Full Metal Jacket. Ook Jamie Foxx is fantastisch als opzichter en alles begint pas los te komen waneer de hele crew in Irak zit, wachtend op hun eerste missie. En wat krijg je dan? Verveling en erger: doodsangsten en waanzin en dat het hele leger maar op elkaars nek zit om afleiding te zoeken. Dat kennen we ook al van Das Boot maar Sam Mendes weet dit alles allemaal heerlijk ludiek en cynistisch neer te zetten. Ook de vele stront, pis, piel, neukgrappen en het gefuck en geshit komen vaak om de hoek kijken. Eigenlijk zou je Jarhead kunnen beschouwen als een een of andere trip en een baan aan angst en waanzin dat gewoon zowel grappig als spijkerhard is. Welke scenes me ook blijblijven zijn oa die scene waarbij Swoff op een video ziet dat zijn vrouw een ander neukt omdat Swoff vreemd scheen te gaan, die generaal uiteraard in het begin, dat kerst vieren met zijn alleen en omdat er geen alcohol is dat ze maar allemaal benzine gaan drinken en natuurlijk de ontploffingen van die oliemijnen. Je weet in eerste instantie ook niet wat je moet denken van de film.

Maar verder is dit echt weer de ultieme oorlogsfilm. En de mensen die hierboven uit waren van actie, dan kan je net zogoed Rambo kijken. Jarhead is wel wat meer dan alleen maar actie.

avatar van Montorsi
Best een aardige film.

Moet je je wel door nogal overacting, wat dommige dialogen en wat buddy-gebeuren werken. Ook het einde vond ik niet best, sentimenteel overzichtssituaties hoe het de rest nu vergaat, maar echt zeer matig uitgewerkt en wat sentimenteel.

Maar thematisch is het best de moeite waard, voelde nog best realistisch aan, en beroepsmilitairen zijn nou eenmaal arousal-seeking, anders ga je het niet opzoeken. Best te snappen dat je het ook wil opzoeken dan. Verder ook bij vlagen wat aardige plaatjes van die brandende olievelden.

3* - nog een 0,5* voor de erg slechte laatste paar minuten. Mendes is mijn regisseur niet, maar toch best te doen.

avatar van Fox McCloud
Goede film.

De film geeft een realistisch mooi beeld neer van de oorlog. Een paar scenes zullen me nog wel een tijdje bij blijven, waaronder de scene met die brandende oliebronnen. Het verhaal is redelijk goed, maar nergens komt hij echt los. Visueel is de film hoogstaand, met goede keuzes qua muziek maakt dit tot een mooi plaatje.

Gyllenhaal doet het weer eens fantastisch, maar ook Sarsgaard mag niet ongenoemd blijven. De film bevat een aantal zeer sterke momenten, maar soms zakt hij wat af. Nergens wordt het echt memorabel.

avatar van Fran
Ik vond dit een hele mooie oorlogsfilm. Eentje die niet vol zit met actie en vechtscene's maar meer een film met heel sterk acteerwerk en veel subtiel drama. De beelden van de woestijn en de omgeving zijn ook prachtig om te zien.