Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

Bij Sam Mendes:

Er was nog geen Sam Mendes topic dus bij deze. Laten we alvast beginnen met de nieuwe film van Sam Mendes!.

Director Sam Mendes (American Beauty, Road to Perdition) is set to helm Jarhead, a Universal drama based on Anthony Swofford's Persian Gulf War memoir, reports Variety. Cast Away screenwriter William Broyles wrote the script for the film, which begins shooting in the fall.

Drawing on his own experiences as a Marine grunt in Vietnam, Broyles wrote a script that studio and producers felt captured Swofford's voice and vivid descriptions of war, says the trade. While Mendes has no background in soldiering, he liked the world enough to commit after reading the script and doing some work on it with Broyles.

"This is equal parts black humor, honesty, rage, lyricism, profanity and the mixture of machismo jarhead culture. With the exception of 'Three Kings,' this is a war that has been overlooked but which has a burning relevance to what is happening right now in the Middle East," Mendes said.

The production will start casting and scouting locations right away, with the deserts of the Southwest a possible destination, after they made a convincing backdrop for Three Kings.

To tackle Jarhead, Mendes will have to postpone film adaptations of Stephen Sondheim's musical Sweeney Todd and Khaled Hosseini's novel The Kite Runner.

avatar van pascal83
En de hoofdrol gaat naar .... Jake Gyllenhaal (hij is althans de eerste (en voorlopig enige) die bij credited cast staat). Jarhead (2005) - imdb.com

Meer over het boek:

De dode rechts van mij heeft geen hoofd meer. Aan mijn linkerhand hangt het hoofd van een dode tussen zijn benen. Zijn armen hangen langs zijn zij als de verbrande vlaggen van landen die verslagen zijn.

In de zomer van 1990 trekt de 20-jarige marinier Anthony Swofford naar Saoedi-ArabiÎ. Vijftig kilo op zijn rug, een hightech-wapen in zijn hand. Waarom? Om te bewijzen dat hij een man is? Om in het voetspoor te treden van zijn vader, die vocht in Vietnam? Om Koeweit te bevrijden van de Irakezen? Om Amerikaanse oliebelangen te verdedigen? Zes maanden zand, hitte en uitputting volgen. Zes maanden vernedering, kameraadschap en opgekropte geilheid. Dan kleurt de hemel zwart. Flyers. Fragmentatiebommen. Krijgsgevangenen. Lijken. Daarna: het defilÈ door Koeweit Stad, de overwinningsparade thuis. Waarom? Waarom?

Een uniek persoonlijk verslag van moderne oorlogsvoering. Een pijnlijke terugblik op wat het is om Amerikaan, soldaat en man te zijn. Swofford laat je de oorlog horen, voelen en ruiken.

Bron: http://www.spectrum.nl/servlet...

avatar van Goodfella
Ik ben erg benieuwd! Als er iemand een sterke sfeer in een film weet neer te zetten dan is het die Mendes wel. Laten we hopen op een eigentijdse Apocalypse Now

avatar van Phoenix
Sjonge! Mendes én Gyllenhaal én een goed boek (als ik het stukje van hierboven lees)! Laat maar komen, deze!

avatar van Jordy
nieuwe Mendes, zet de gouden beeldjes maar vast weer klaar!

positieve eerste reacties: http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=20922

in één van die reviews wordt een geweldige scene omschreven (kleine spoiler)

There is a great scene where the troops are watching “Apocalypse Now.” This is before they had actually gone to war and, together, they act out the scenes, laugh, cheer, and jump around – probably hoping that their war would also be scored to Ride of the Valkyries… which it most definitely wasn’t. At one point, a helicopter passes over the troops while playing The Doors. Swofford looks up and screams, “That’s Vietnam, fucker!”

Art
Op papier ziet dit erg goed uit zeg! Sam Mendes als regisseur, Jake Gyllenhaal speelt de hoofdrol en hij wordt bijgestaan door acteurs als Chris Cooper, Peter Sarsgaard, Sam Rockwell en Jamie Foxx. En de cinematograaf is Roger Deakins! En dan heb je verder nog Thomas Newman als componist. Ik kijk er nu al naar uit. Wat is 12 Januari dan nog eindeloos ver weg.

damon
mwoah....zal wel weer zo'n Black Hawk Down propaganda film worden...

AHWA
Modernere oorlogsfilms (over moderne oorlogen) maken op mij altijd minder indruk dan films over oorlogen uit het verleden. Maar deze wil ik wel zien.

Jake Gyllenhaal heeft in ieder geval wel de perfecte kop om in een woestijn rond te dwalen . Verder kijk ik hier niet echt naar uit.

avatar van Goodfella
damon schreef:
zal wel weer zo'n Black Hawk Down propaganda film worden

Dit lijkt me toch echt alles behalve dat, beste damon

AHWA schreef:

Mwoah, met WO II/Vietnam films worden we helemaal doodgegooid, en films als Three Kings en Black Hawk Down staan op respectievelijk 4 en 4,5 bij mij.

Kijk hier dus heel erg naar uit (en niet alleen daarom).

Klinkt als een Apocalypse Now-poging. Valt of staat met het daadwerkelijk overbrengen van emoties en geen lame verhaalllijntjes en personages.

kos schreef:
Klinkt als een Apocalypse Now-poging.

Heb je de door Jordy beschreven scène gelezen?

Zo niet, dan vind ik dit een erg grappige opmerking .

Phoenix schreef:

Heb je de door Jordy beschreven gelezen?

Zo niet, dan vind ik dit een erg grappige opmerking .
Nee, ik ga geen spoilers lezen.

maar ik ben nu toch wel benieuwd .

avatar van Phoenix
Haha, het is maar een beschrijving van een paar seconden hoor, geen major plottwist of iets dergelijks wordt verklapt.

avatar van Esteban
TRAILER : http://movies.yahoo.com/feature/jarhead.html

De ondertoon van de trailer lijkt een kleine bevestiging van de reacties op de testscreenings, maar eveneens veel te voorbarig.

avatar van Macmanus
De trailer ziet er niet verkeerd uit. Ben benieuwd of Gyllenhaal een beetje het "ik kijk naar Donnie Darko" gevoel kan wegnemen met deze film.

AHWA
Trailer stelt inderdaad niet teleur. Deze wil ik wel zien, hoop niet dat er niet te veel tijd wordt besteed aan grote oorlogsscenes, maar meer aan de ontwikkeling van de personages.

avatar van Jorick
Ik ben ook erg benieuwd naar deze film.
Maar we moeten nog ff geduld hebben...

avatar van A.S.E.
De film waar ik het meest naar uitkijk. Kan het eigenlijk nog fout lopen?

AHWA
Als je de verwachtingen zo hoog spant, wel.

avatar van A.S.E.

Poster doet overigens denken aan Platoon.

Ben toch wel erg nieuwschierig geworden naar deze film. Sam Mendes is naar mijn mening een van de betere regisseurs dezer tijden. Dat ie deze film nu uitbrengt getuigd van lef, ik weet niet precies wat voor film dit wordt maar ik verwacht geen Black Hawk Down propaganda. Mendes kennende zal het er toch wat kritischer aan toe gaan, ongeveer in de stijl van Platoon. Ben dan ook zeer benieuwd, als deze film een toppertje is, hoe de Oscars verdeeld gaan worden.

Jake Gyllenhaal als marinier zie ik ook wel zitten, Jamie Foxx lijkt me minder maar het is afwachten.

High hopes!

BTW, 12 januari.... Ik dacht dat ie al in november kwam *Zucht*

avatar van Mc
Mc
Ben zeer benieuwd naar deze film.
Jamie foxx en Gyllenhaal, kan wat worden...

Stills zien er wel aardig uit.

Waarom vindt niemand deze film interessant

avatar van pascal83
Niemand ... heb je wel het topic helemaal doorgelezen?

pascal83 schreef:
Niemand ... heb je wel het topic helemaal doorgelezen?

Jah.. Stuk of 15 reacties vind ik niet veel.

avatar van Phoenix
Nieuwe trailer! (rechts-klik, opslaan als, Quicktime vereist)

Krijg al kippenvel van de muziek.

Hilarische discussie

(Bevat wel wat spoilers)