Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van streeter
Wat mij betreft hoeven de gouden beeldjes niet klaargezet te worden.
Matig - ***

streeter schreef:
Wat mij betreft hoeven de gouden beeldjes niet klaargezet te worden.
Matig - ***
Mag ik dan ook weten waarom? Een onderbouwing zou fijn zijn.

avatar van streeter
ok... maar voordat ik begin - als je denkt dat dit een oorlogsfilm is: het is geen oorlogsfilm. Niet dat dat mijn stem heeft beinvloed, maar ik denk dat veel mensen een golfoorlog film hadden verwacht met veel explosies, enz. Het speelt zich daar af, maar het gaat over een groep die in Irak zit die geen aktie ziet, en over hoe saai ze het daar hebben. Interessant concept, maar misschien niet voor 2 uur - en ook niet zo best uitgevoerd. De film hamert maar door hoe wild en onvolwassen jonge soldaten kunnen zijn. Dat is een van de themas, en er is er 1 splinterdun karakter bij die daar het ultieme voorbeeld van is (halverwege de film was ik hem al zat).

Maar toch is het het zien waard - goed akteerwerk van Jamie Foxx en Peter Sarsgaard. Gyllenhaal is ook redelijk.

En het zag er mooi uit - uitstekende cinematographie - en Swofford's mening over zijn tijd in Irak is interessant; ik vond ook de argumenten over werken in het leger - sommige zijn er omdat ze geen keus hebben, andere omdat ze trots zijn en er willen zijn - dus voor en tegen - toepasselijk vandaag... hoewel dit zeker een anti-war film is.

Maar zeker geen Oscar waard.

dank je..

avatar van streeter
Chris Cooper's rol in de film is naar mijn mening een 'extended cameo.' Raar dat hij op de poster staat...

avatar van feanaro surion
Zie nu pas dat er een nieuwe film van Mendes gaat uitkomen ben zéér benieuwd!

avatar van Goodfella
Inderdaad niet Mendes' beste.

Het is een soort Black Hawk Down zonder actie; veel van hetzelfde, veel platte personages en een half uur te lang. Neemt niet weg dat de surrealistische scènes tegen het eind van de film meesterlijk zijn, en dat de verloren zoektocht naar identiteit in de kale woestijn dan wél ontzettend goed tot z'n recht komt. Samen met de satirische ondertoon en zelfbewuste verwijzingen naar andere oorlogsfilms zit er wel een dikke 3,5* in, maar da's toch niet helemaal wat je van een Mendes verwacht.

avatar van Werwolf
Ben erg benieuwd!!!
Van Sam Mendes (American Beauty), en met Jake Gyllenhaal (Donnie Darko)!!!!!!!!!!!!!

avatar van Reijersen
Deze film is dus gebaseerd op het boek dat het hoofdpersonage, Swofford, zelf geschreven heeft. Het boek heb ik gelezen en is magistraal. Maar ik zit zeker ook op deze film te wachten. De trailer ziet er erg goed uit.

Van de zeven personen met wie ik de film gezien heb, was ik de enige die haar echt goed vond. In de nabeschouwing bleek dat het vooral lag aan het verwachtingspatroon. De trailer schijnt een hoop actie te beloven, maar de kijker komt bedrogen uit. Althans, als je actie verwacht dan. Het uitblijven van de actie illustreert juist de essentie van de film. Meer kan ik er niet over zeggen, kijk zelf maar.. 4*

avatar van Jordy
Inderdaad een net iets mindere Mendes. Vrij rauw, niet de mooie plaatjes van Road to Perdition of American Beauty.

Wel sterk natuurlijk, die constante verwijzingen naar de oorlogfilm-klassiekers (het Full Metal Jacket begin, de geweldige scène waarin ze Apocalypse Now zitten te kijken). Interessant dat zowel jij (als kijker) als die gasten met die films in je achterhoofd constant zitten te wachten op de actie die maar achterwege blijft.

Maar het zal me allemaal niet echt bij blijven, ben ik bang. 3,5 *

lijkt dit niet heel erg op Three Kings?

Zeer matige film, halverwege in slaap gevallen.

avatar van sn@ke
mister blonde schreef:
lijkt dit niet heel erg op Three Kings?

Aan die vgl dacht ik ook meteen na het lezen van verhaal en sfeer van deze film. Kijk er wel enorm naar uit.

avatar van Goodfella
Three Kings is *veel* luchtiger en de insteek is ook behoorlijk anders.

avatar van DeVrouw
die trailer is echt geniaal
dat is toch met Jesus Walks van Kanye West op de achtergrond...geeft je enorme energieboost en je denkt dat je die film daarom echt moet zien

is er een boek van jarhead?

stoere trailer indd,
wat jammer van de muziek er onder,
maar lijkt me interessante film, er wert al eerder gezegt op dit form dat het een soort van Black Hawk Down was maar dan zonder de actie, nou ben ik wel een beetje van de actie, maar denk dat je op deze manier een wat andere kijk krijg op de oorlog daar ??

en ik weet zelf niet eens of dat nou positief on niet is

the vaz schreef:
is er een boek van jarhead?

Jep. De film is gebasseerd op Jarhead: A Marine's Chronicle of the Gulf War, een autobiografisch boek van Anthony Swofford.

nou ik vond de film idd na het kijken van de trailer zwaar tegen vallen... maar als je er je tijd voor neemt en geen haast is, is het een beste film

avatar van jedymaster
Film valt tegen ik zat maar steeds te wachten op bepaalde scenes die maar niet kwamen.

avatar van sn@ke
jedymaster schreef:

Is dan ook wat de bedoeling van Mendes geweest las ik ( verveling tijdens eerste golfoorlog en de mindere "niet spectaculaire of voorbeeldige" kanten tonen ) , sommige zeggen echter dat de eentonigheid deze prent op de duur de das omdoet ...

Aan deze film mankeert helemaal niets. Dat er niet veel doden vallen stoorde me geen seconde, dat die gasten zich verveelden is idd precies wat Mendes wil laten zien Grafisch ziet het er ook allemaal prachtig uit, bijv. als Swofford met zijn schoenen, die onder t witte zand zitten, door t pikzwarte verbrandde zand loopt, prachtig symbolisch, en meer van dit soort creatieve dingetjes die je wel kent van Mendes.

FisherKing
Recensies waren laaiend in de NRC. Toch maar gaan kijken ondanks de domme en duffe titel.

avatar van Tom Savini
Zo zie je maar dat er ook goeie oorlogsfilms zijn zonder veel spektakel. (niet dat ik iets tegen spectaculaire oorlogsfilms heb )

avatar van johanm3
Zeer goede sterke realistische film. Deze wil ik in m´n dvd kastje hebben staan. 4,5 *
Vond de film nergens langdradig btw.

( waar zit die gozer die zo irritant is in de film, nog meer in? Komt me zo bekend voor! )

lkker filmpie, het is echt wel een aardige aanrader!! leuke humor, en geeft een goed verhaal weer hoe het er zo nu en dan in het leger aan toegaat,

have fun

KiDD
Ik vond het meer een docu dan een film....

0.5 van mij

as
Mendes slaat niet de makkelijkste wegen in. De film laat niet echt een mening doorschemeren over het goede of het slechte van de onderneming. Wat de film wel doet is de absurditeit en hilariteit van deze mensen die in een totaalt andere omgeving zijn beland, laten zien. En die kunnen daar maar moeilijk mee omgaan.
Vooral in de eerste helft is dit bij vlagen hilarisch. Maar in de tweede helft begint de film in elkaar te zakken. De film heeft op dat moment zijn punt al duidelijk gemaakt maar Mendes gaat nog een tijdje door met een film waar de humor langzaam uit verdwijnt. Hij drukt ons dan met feiten op de neus die we al lang wisten. Oorlog is klote maar dat wisten we al.
Wat uiteindelijk overblijft is dan een handvol scene’s die constant verwijzen naar andere oorlogsklassiekers als Full Metal Jacket en ‘Apocalypse Now’ Die scene’s zijn niet perse slecht maar de film wordt dan een soort optelling van scene's en niet echt een geheel.
Dus een erg goed eerste deel overstemt een wat suffige tweede deel, die weliswaar iets meer actie bevat. Het eerste uur/anderhalf uur is in zijn saaiheids registratie veel interessanter en gebalanceerder.
Mooi gefilmd en verder een paar mooie rollen maken deze onderneming net 3.5 *en waard.

KiDD schreef:
Ik vond het meer een docu dan een film....

lijkt me juist een compliment.