Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

avatar van mikoz
KiDD schreef:
Ik vond het meer een docu dan een film....

0.5 van mij

Uitleg ?

avatar van Webby
houdt zeker niet van docu's...

avatar van as
as
Misschien ook niet van zichzelf.....

avatar van mikoz
Jarhead is een film waarvan je van te voor moet weten wat je te wachten staat. Velen hadden een heftige oorlogfilm verwacht wat helaas voor hun slecht uitpakte.
Voor mij uiteraard niet want ik heb het wel even gehad metde vele actiefilm. Vandaar dat is Jarhead zo goed vond.
Het laat prachtig zien hoe de soldaten naar de oorlog toeleven en hun snak naar doden maken steeds groter word. Ook zijn de scenes in het kamp erg sterk en vooral erg grappig de scenes met bijvoorbeeld de videoband zijn hilarisch.

Mendes zet hier erg mooie plaatjes neer en geeft de kijker precies het gevoel wat de soldaten zelf ook gevoeld moeten hebben. 5*

Vond het een goede film!
geeft goed weer hoe de soldaten denken en hoe je kan ontwikkelen in een oorlog en in het leven!

werd bij de making of , van deze film gezegd , dat het op een documentaire achtige wijze gefilmt was , maar ik moet zeggen dat het voor mij ook net was dat ik naar een documentaire aan het kijken was .
vind het wel leuk om deze film gezien te hebben , maar ik hoef hem echt geen 2e keer te zien .
Dan is voor mij three kings vele malen beter .
een magere 1,5 * krijgt deze film van mij .

avatar van ChielB
Als je veel heftige actie en een soort oorlogs-epos verwacht, dan kom je zeer bedrogen uit.
Een wat diepgaander verhaal over vooral persoonlijke ontwikkelingen en veelal de gedachten/psychische consequenties blijkt Jarhead te zijn.

Het kon me zelf niet heel erg boeien, een iets minder dan gemiddelde film. 2 *

avatar van feanaro surion
Geweldige film, briljant gefilmd (zoals elke Mendes) Gyllenhaal acteerd geweldig en het verhaal is erg sterk. Weer een meesterwerk van Sam Mendes! En dat deze film saai zou zijn slaat nergens op, mede door de briljante soundtracks is bijna elke scene briljant.

avatar van Goodfella_90
Lijkt me toch best een mooie film, want het enige argument dat je telkens weer hoort van mensen die het slecht vonden is dat er niet zo veel actie was als verwacht. En een film als deze kan best zonder lijkt me. Binnenkort toch maar zien dan.

nou heb hem vandaag gezien en moet tot mijn spijt zeggen dat ie me is tegengevallen het is elke keer weer dat je denkt dat er schot in de zaak komt en dan gebeurt er helemaal niets en al maar aktie hoeft dan ook niet maar gewoon gezeur en gezwam in de woestijn das ook nie wat.

jpglaarh
Goodfella_90 schreef:

Het hele doel van de film is dat er geen actie in voorkomt.

Ik hou wel van oorlogs films, en deze vond ik ook zeker niet slecht. Dat er geen actie inzit ben ik het niet mee eens. Ze schieten zelf welliswaar niemand neer maar dat betekend niet dat de actie ontbreekt.

Ik vond het mooi gefilmt en vanaf een mooi oogpunt bekeken.

3.5 ster voor deze film

avatar van pascal83
Een beetje offtopic misschien, maar heeft een van de Nijmegenaren enig idee waarom Jarhead NIET in Nijmegen draait? (in bijvoorbeeld de Lux)

avatar van mrdig
Een verademing van een film, fantastische beelden en prima karakterontwikkeling. De film verveelde mij geen moment, de 'angst en verveling' van de mariniers werd dankzij sterk acteerwerk goed in beeld gebracht, dat en de nodige humor (field fuck!!) maakt het een erg goede film: 4*

pascal83 schreef:
Idd vreemd.

De film viel me erg tegen.. ik had er een boel van verwacht, maar het enige wat er te zien is, is een boel zand. De actie in deze film is ver te zoeken en van een beetje humor is ook weinig sprake. Wanneer er eindelijk schot in de zaak komt, is de film voor je het weet afgelopen. Met 3 sterren ben ik eigenlijk al te ruim!

van mijn 4 * ,vond het een prachtige en vooral een realistise film.Mooi gefilmt,en geeft een goed beeld hoe dat het werkelijk was.

het genre trekt me wel en die manier van filmen en de lijn die getrokken is, blijft toch boeien ondanks dat er weinig echte oorlog actie in voorkomt. Had er ook meer van verwacht, maar de film is toch zeker niet saai.

3 sterren

avatar van RemyBl
Lee72 schreef:

Was je erbij ofzo? Laat me a.u.b niet lachen. Zelf in dienst geweest? Ik denk 't niet. Niet praten over dingen waar je niks van af weet.

Jij wel? Wat is realistisch?

Lee72 schreef:

Vreemd soort humor houdt jij van, ziek figuur.

Droogkloot.

Vond het ook echt lachen scene, kan me wel vinden in die humor

avatar van WB
WB
Vond dit een erg sterke film! Er wordt goed uitgebeeld hoe erg het kan zijn als je nix te doen hebt in de woestijn. En op het moment dat er wat te doen valt, mag het weer niet! Lijkt me errrrrg irriterend!

Zou ook helemaal gek worden denk ik! De stomste spelletjes tegen de verveling Errug leuk verfilmd! Goed gekozen muziek, goed geacteerd! Top!
4,5 sterren

Vond het een orginele film die een goede kijk geeft op oorlog voeren van vandaag de dag. Vond het ook prima geacteerd!

Nou heb hem gisteren gekenken...Mmm wat een klote film

er wordt 1x geschoten en er vald 1 bom Mmmmm slecht....

avatar van pjutter
nielske78 schreef:
Nou heb hem gisteren gekenken...Mmm wat een klote film

er wordt 1x geschoten en er vald 1 bom Mmmmm slecht....

dat wist volgens mij iedereen al voordat hij in de bioscoop was,, het is ook geen echte oorlogsfilm, maar meer het psychologisch effect ervan.

avatar van grid8400
Ontzettend goeie film!
Mooi stijlvol gefilmd!
Sterke zwarte humor!
Goeie personages!

Mensen die de film hier afkraken, orienteer je eerst om wat voor soort film het gaat! nee dit is geen actie film in de trend van Blackhawk Down of Three kings. Er wordt misschien 1 schot gelost dat je het weet voordat je erheen gaat.

avatar van grid8400
pjutter schreef:

Sterker nog, het is helemaal geen oorlogs film, maar meer een psychologisch drama. Over het effect wat een bijzondere situatie voor invloed heeft op een persoon, als hij na zo'n gebeurtenis, weer in het normale terecht komt.

De Film begint al zo met het intro verhaaltje... en nadien snap je waarom.

IMHO

avatar van Nixon17
kakstoel schreef:
Mooi gefilmt,en geeft een goed beeld hoe dat het werkelijk was.

Ik ben het hellemaal met je eens. Ik vond het echter geen goeie film. Het mooiste vond ik nog zo'n opmerking van een van die soldaten dat ze er alleen voor de olie waren en zo is het maar net. *2,5 omdat ik het geen tijdverspilling vond.

RemyBl schreef:

Jij wel? Wat is realistisch?
ik wel ja,en dan niet in die oorlog maar .en vooral met die olie dat uit de lucht kwam ,dat wis ik niet dat dat zo is geweest in die tyd.
En dan mag ik niet zeggen dat ik het realistisch vind,nou voor mijn was het wel zo.....uit.jij wel in dienst geweest dan?

Nixon17 schreef:

he he toch nog wel iemand met me eens thanks>

avatar van Uier
Jammer van het gebrek aan vette actie, maar de surrealistische scenes, de bomvette muziek, de goede acteerprestaties en de beleving van de oorlog zorgen desalniettemin voor een goede eindscore. Prima filmpje!