Jarhead (2005)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Sam Mendes
met Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en Peter Sarsgaard

Anthony Swofford, kortweg Swoff (Jake Gyllenhaal), wordt na zijn training als scherpschutter bij de mariniers uitgezonden naar het Midden-Oosten. De Eerste Golfoorlog is net begonnen en Swoff en zijn maten kunnen niet wachten om in de praktijk te brengen waar ze jaren op getraind hebben en te strijden tegen de grote vijand in de woestijn. Maar de werkelijkheid blijkt anders. Maandenlang moeten de mannen wachten totdat er iets gebeurt, terwijl de vijand in principe om elke hoek kan liggen en op ieder moment toe kan slaan. Swoff en z'n maten houden zich op de gloeiende zandvlaktes staande met sardonische kameraadschap en boosaardige humor, en dit allemaal in een land waar ze niks van weten, tegen een vijand waar ze niks van zien en voor een zaak waar ze weinig van snappen.

Reinbo
Phoenix schreef:
Zit er trouwens een Special Edition in voor de fans? Van American Beauty is er ook nog steeds geeneen. Ik hoorde dat er wel aan een mooie uitgave van Road To Perdition gewerkt wordt.

Van AB heb ik gewoon een SE met audio commentaar enzo (Of is dat alleen de R1?)

avatar van Phoenix
Linkje svp .

Een goeie film over de (mentale/psychische) beleving van mariniers in Irak. Verwacht geen oorlogsfilm boordevol actie want dat komt er bij Jarhead maar weinig aan te pas. Dit is zeker geen minpunt want het is juist datgene dat de film goed maakt. Verder nog veel indrukwekkende, prachtig gefilmde scènes, sterk acteerwerk en een goeie soundtrack. (o.a. Nirvana, The Doors...)

3,5 +

avatar van Vader81
Goeie film, geen verder commentaar nodig !

Tja, wat deze film mist is eigenlijk heel simpel. Een eigen identiteit. In Three Kings zagen we al dat soldaten zich verveelden tijdens de eerste golfoorlog, maar behandelde dat alleen in het begin van de film. Deze film doet daar twee uur over.
Een stukje van de opleiding was leuk, maar regelrecht (sommige dialogen zelfs letterlijk) 'geleend' uit Full Metal Jacket. Ben vast niet de eerste die dat zegt, maar het valt wel erg op.
Het aanhalen van Apocalypse Now was leuk, maar nu eigenlijk net wat de film niet nodig had.

Schreeuwende sergeanten, kut klusjes voor militairen met straf, heimwee, broederschap, soldaten die niet echt weten waar ze mee bezig zijn, verveling en behoefte aan actie; we hebben het allemaal al gezien. En vaak ook. Het had een pak interessanter geweest hadden ze de tweede golfoorlog genomen. Had wellicht een heel andere film opgeleverd, maar toch.

Ondanks het ontbreken van die eigen identiteit, waren er ook genoeg pluspunten. De regie van Mendes is goed. Cinematografisch en qua montage goed. De film weet veel sterke scènes aaneen te schakelen, maar toch met goede logische overgangen. Mooie plaatjes ook, bijvoorbeeld als die olieputten in brand staan.
De humor is oké en er zijn wel een aantal leuke scènes.
Er wordt goed invoelbaar gemaakt, hoe die gasten zich moeten voelen.

Toch, had er gezien de cast en de regisseur meer ingezeten dan de 3,5 sterren die het nu verdient.

De eerste US oorlogsfilm die ik zag over de golfoorlog in de stijl van de vele vietnam films, erg goed gedaan. Vooral de vietnam vetaraan in de bus en dat stukje met dat Nirvana nummer in de achtergrond is me erg bijgebleven. Goeie film. Hoo-rah ! 4sterrutjus.

Zeer goede film, over de eerste Golfoorlog.
Veel actie zie je niet in deze film, het is meer een psychologisch verhaal over wat de mariniers moeten doorstaan terwijl ze op actie zitten te wachten.
Verveling alom, en daardoor slaan de stoppen al eens door...
Zeer goede vertolkingen van Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx en de andere 'mariniers'.
Wanneer de oorlog ten einde is, die voor deze mannen 4 dagen heeft geduurd, terwijl ze maanden zijn weg geweest, roepen ze uit dat ze het 'rotland' verlaten om er nooit meer weer te keren... de geschiedenis is inmiddels wel anders uitgedraaid.
Prachtig ook is de soundtrack op deze film.
Kortom, prima film die over de verveling van de soldaten gaat, maar zeker niet vervelend is om te bekijken.

avatar van djerk_Corleone
Een van de beste "oorlogfilms" die ik ooit heb gezien!!! that's it 4,5

avatar van predator
Hoe gek het ook klinkt; een erg leuke oorlogsfilm over verveling in de oorlog. Of dat nu eigenlijk altijd de bedoeling was, weet ik niet, maar ik moest wel erg om de droge humor lachen. Er wordt goed invoelbaar gemaakt, hoe de soldaten zich voelden. Maar de scherpte van andere oorlogsfilms (zoals Full Metal Jacket/Apocalypse Now) miste ik wel.

jedymaster schreef:
Film valt tegen ik zat maar steeds te wachten op bepaalde scenes die maar niet kwamen.

Is dus de kern van de film, lijkt me.......

Mooi is ook de opmerking: fuck, waarom weer die Vietnammuziek, we hebben niet eens onze eigen muziek.......

avatar van skip
Wat is dit een lege film zeg, het ziet er cinematografisch wel goed uit en er wordt ook aardig geacteerd waardoor de film te bekijken is maar het verhaal is erg mager.

heb juist dezelfde mening. wel goede scenes , achtergronden, goed geacteerd maar het verhaal is echt wel mager. een 2.5

miste het schieten wel
dat is toch wel een van de dingen die je mag verwachten wanneer je een soldaat bent in een oorlog

=michael= schreef:
miste het schieten wel

was dan ook de kern van de film.........

hele leuke en soms grappige film! een 4.0!!!!

avatar van DiDa
"Come over to the Dark Side"! Lol

Pvt. Sanders
Ik blijf 'm goed vinden ook vind ik komisch als die kerel, even die naam kwijt (maar die ook in dat lijk snijdt) roept onder de douche "Hey i see dick but then smaller" of als hij roept tegen die irakeze vrouw in burka, enorm grappig en droog

Zeer goede film, maar alsnog slecht aftreksel van Full Metal Jacket.
Ik had niet eens voor een seconde het gevoel wat ik bij Full Metal Jacket heb..
Ik zat half te janken na FMJ, en hierbij niet..

Leuke film (FMJ niet gezien) die over allesbehalve de oorlog zelf gaat en soldaatje spelen (nu ja, even dan).

Neemt zichzelf niet serieus in het begin, en dat is het mooie ervan.

avatar van silhoupin
Zeer sterke, realistische en dramatische film. Bij momenten ook zeer grappig. Vooral zeer zeer sterk geacteerd hier door iedereen die meespeelt. Volgens mij zien we Jake Gyllenhaal hier naast Donnie Darko in zijn sterkste rol (voorlopig). Waarschijnlijk mogen we van Zodiac zeer veel verwachten.
Ook Jamie Foxx weer in een zeer sterke rol zoals altijd trouwens.
De kunst in deze film is dat hij spannend en interessant blijft ookal gebeurt er nooit echt iets, er is wel altijd een aanzet tot en dan denk je; nu gaan ze vechten! maar dat is slechts om je te misleiden en dat is trouwens zeer origineel gedaan.

De film is ongelooflijk gemonteerd en geschoten, prachtige lichtinval en mooie shots vormen samen zeer mooi camerawerk. Daar haalt de film vooral zijn punten uit.
Er waren echt shots waarvan ik zeer positief verschoot.

De film had wel (vooral in het begin) full metal jacket in zich en ook sommige dingen van three kings, maar dat was volgens mij de bedoeling, ze hebben zelfs een zin exact overgenomen uit full metal jacket en die zin speelt nog een grote rol in de film.
Er steekt zelfs een kleine ode in naar star wars gericht (gasmaskerscene)

Eigenlijk verdient de film voor zijn acteerprestaties en beelden meer als dit gemiddelde maar ik geef hem toch een 3,5 sterren. Hij haalt de vier net niet voor mij, maar hij zou toch wel een gemiddelde mogen hebben van 3,65

Zeer misleidend, dramatisch, ondanks het minimum aan actie in een oorlogsfilm toch spannend en boeiend om te volgen...
PRACHTIG gemonteerd en gefilmd en zeer sterk geacteerd.
Sam Mendes heeft hier weer een zeer goed stukje film van gemaakt.

Hi-Tek
Tja je haalt zo'n beetje de woorden uit mijn mond ik heb er verder niks om op aan te vullen. Voelde precies hetzelfde als dat jij had, maar voor mij haalt het om diezelfde redene toch net de 4 sterren, omdat het concept mij aangenaam veraste. Vind de film ook net iets beter dan zijn vorige werk, Road to Perdition.

avatar van dulcinea
Deze heeft mij heel aangenaam verrast, ik had al gelezen dat het helemaal geen actie film was en net daardoor wou ik hem ook bekijken, maar ik had ook gelezen dat er vrijwel niks gebeurde in de film, maar daar ben ik het dus absoluut niet eens.
De film zit boordevol drama en ook veel humor, en de sterke acteerprestaties zorgden er bij mij voor dat ik me geen seconde verveelt heb , en zoals al gezegd de soundtrack mag er ook zijn

Voor mij 4*

Met name naar het einde toe erg sterk. Uitstekende cast, helaas hier en daar enige holle en stereotype personages, maar het geheel komt erg goed over.

Een oorlogsfilm, maar dan zonder de oorlog...

Een oorlogsfilm, maar dan zonder de oorlog...

Dat heb je helemaal goed!!!

avatar van Ari..
Leukt om te volgen, maar helaas te weinig echte actie.

Ari.. schreef:
Leukt om te volgen, maar helaas te weinig echte actie.

helemaal geen actie vond ik!!!

avatar van hel1
inderdaad jammer van het tekort aan actie. ook het zogenaamde tv-interview hadden ze van mij weg mogen laten. maar het verhaal is oké. en de beelden van de oliebronnen waren indrukwekkend.

Pvt. Sanders
Ik vind het wel komisch van die film beelden met die gast die op z'n rechten loopt te wijzen etc.. Wel vermakelijk. En inderdaad wel indrukwekkend van die oliebronnen maar die Highway of death is indrukwekkender want die ligt er nu nog steeds!

Ik hoor hier overal dat er te weinig actie in zit. Maar dat is juist waar de film om draait, een goede oorlogs film zonder actie, en dat is geslaagd als je het mij vraagt.

3,5* ( tijdje geleden gezien)

avatar van thugster
heerlijke film goed verhaal