• 8.611.838 stemmen

Zero Dark Thirty (2012)

Thriller | 157 minuten
3,48 1.922 stemmen

Genre: Thriller

Geregisseerd door: Kathryn Bigelow

Met onder meer: Jessica Chastain, Jason Clarke en Joel Edgerton

Releasedatum: 24 januari 2013

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Zero Dark Thirty

"The greatest manhunt in history."

'Zero Dark Thirty' vertelt het verhaal van de Amerikaanse zoektocht en uiteindelijk doding van Al Qaida's terroristenleider Osama Bin Laden door het Navy Seal Team Six. Op basis van een uitgebreid onderzoek, waarbij toegang tot vermeende geheime informatie is verkregen, volgen we de klopjacht op Bin Laden waarbij de nadruk wordt gelegd op de tijd in de aanloop naar zijn dood in Pakistan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

wendyvortex schreef:

Oef....met intelligence movies kun je best heel spannende films maken, dat bleek in de tijd van de koude oorlog en dat zou dan ook helemaal niet anders moeten zijn met andere tegenstanders.

't is hier echter zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg en dus lijkt het allemaal maar wat lukraak gezoek, kan in het echt best zo geweest zijn, maar echt spannend wordt dat niet.

Laatste half uur krijgen we dan de echte actie en ook dat levert qua film niks nieuws op...lees de Wiki-pagina er maar op na minstens net zo spannend namelijk.

Verder had er wel iets langer stilgestaan mogen worden bij het feit dat Bin Laden zo maar even neergepaft wordt, die wil je toch levend in handen krijgen? Al is het maar om er nog even wat informatie uit te krijgen...ach nee foutje...jammer....zal ook best zo gegaan zijn, maar ik denk dan slaapgas of zo? Nooit iemand over nagedacht? ook veiliger voor die soldaten toch?

Nogal wat losjes allemaal en te wijdlopig en te weinig to the point en ook geen rol waar je mee kan leven en misschien ook te oppervlakkig...jammer want potentieel lag gigantisch hoog voor deze film.

Bin Laden levend in handen krijgen was, denk ik, het laatste wat ze wilden. Dan was hij een bron van invloed en inspiratie gebleven. Moet er niet aan denken dat hij nu nog in allerlei rechtzaken betrokken zou zijn met bijbehorende demonstraties en manipulatie van de media. Nu is hij een stille dood gestorven en ook direct ‘afgevoerd’.

Shoot to kill lijkt mij de enige opdracht die men had.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Achter de schermen van de grootste terroristenjacht uit de 21e eeuw. Een film die een jaar na de dood van Osama Bin Laden uitkwam en door de jaren van aanslagen en terrorisme nog meer actueel was dan nu. Na de aanslag van 9/11, reageerde Amerika met vergeldingen in het Midden-Oosten. En begon de zoektocht naar de daders van de aanslagen. Daarbij werd de grens vaag tussen wraak nemen en rationele gerechtigheid. Aangesterkt door frustraties omdat de zoektocht niet vlot loopt en nieuwe aanslagen. Zero Dark Thirty brengt dat in kaart. Samen met interne spanningen binnen de C.I.A. over de juiste manier om dingen aan te pakken.

Het is Kathryn Bigelow en scriptschrijver Mark Boal toch maar gelukt om een film te brengen die op de slappe koord danst tussen sensatie, gerechtigheid, patriottisme, aanklacht tegen het systeem en de juiste feiten (voor zover die bekend zijn). Daarom is het zo mooi te zien hoe het personage van Jessica Chastain centraal staat. Haar gedrevenheid, haar grote kennis op het veld tegenover de mensen uit het thuisfront met in de loop van de jaren andere mensen op dezelfde stoelen, de beslissingen die moeten genomen worden op basis van zeer beperkte bewijzen, de vreugde van puzzelstukken die in elkaar passen, ... En dat zowel visueel als met passende muziek mooi in kaart gebracht.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Basto schreef:

Shoot to kill lijkt mij de enige opdracht die men had.

En een locatie waar hij begraven zou worden na zijn dood wilde men ook niet, want dan had je een plaats waar hij vereerd zou kunnen worden. Dus moest men, vonden zij die de touwtjes in handen hadden, het lichaam dusdanig verdonkermanen dat Bin Laden niet te vinden was voor volgers en aanhang. Dat schijnt de oceaan geweest te zijn.

Wederom de film gezien na bijna 8 jaar en nog steeds indrukwekkend!

avatar van Lebarron

Lebarron

Een film die over de jacht op Amerika's staatsvijand nummer 1 Osama Bin Laden gaat. Hij weet goed de balans te vinden tussen het 'fieldwork' en de achterkamertjes 'on the hill'. Hij switched moeiteloos van kille en klinische discussies tussen CIA analytici in Langley naar onverbloemde keiharde verhoren die vaak over het randje gaan van wat ooit is afgesproken op de conventie van Genève. Hierdoor krijg je als kijker enigzins een totaal beeld van wat er allemaal bij kwam kijken om deze gevreesde terrorist te vinden en uiteindelijk te eliminerenHet is echter geen America! Fuck yeah! James Bond meets Rambo film geworden. Een gevaar dat op de loer ligt bij dit soort films. Kathryn Bigelow heeft dit zeer goed weten te voorkomen en daarom 3,5*.

avatar van TMP

TMP

Het duurt even om in deze film te komen. De vele namen en de wat fragmentarische verhaallijn zorgen ervoor dat het wel even duurt voor je het allemaal goed kunt volgen. De film weet dan ook niet gedurende de hele speeltijd even zeer te boeien. Toch levert Bigelow al met al wel een degelijke film af. Geen personages waar je nou enige binding mee krijgt, maar de zoektocht naar Bin Laden krijgt wel goed gestalte en een en ander wordt ook vakkundig in beeld gebracht.

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik kon er maar weinig mee. Langdradig, emotioneel afstandelijk, veel handheld shots waarbij je feitelijk niets ziet. Niet mijn ding.

avatar van pampelonne

pampelonne

misschien een domme vraag, maar hoe kan het dat twee enorme helikopters met de SEALs erin,

landen op het terrein van dat huis en dat er dan niemand wakker wordt, van het lawaai en alarm slaat.

ik heb met verbazing gekeken.

avatar van SilverGun

SilverGun

Hoezo werd er niemand wakker? Omwonenden kwamen uiteindelijk toch in vrij grote getale op de woning af. Alarm slaan door degenen binnenin het huis heeft verder weinig nut lijkt me. Op het moment dat iedereen goed en wel doorheeft wat er gebeurt, is het clubje zwaar getrainde militairen al lang gepositioneerd op het terrein.

avatar van Ruud56

Ruud56

Ben door deze film fan geworden van Jessica Chastain , heb de film nu toch al voor de 6de maal gezien en hij blijft boeien

avatar van mrklm

mrklm

Alfreda Bikowsky speelde een sleutelrol in de jacht op Osama Bin-Laden in de jaren na 9/11 en stond model voor Maya [Jessica Chastain], de hoofdpersoon in deze ietwat praatzieke politieke thriller met een ijzersterke opening en een indrukwekkende laatste akte. Maya is namens de CIA op Guantanamo Bay om de ondervraging bij te wonen van Ammar [Reda Kateb] en ziet daar met eigen ogen hoe ver ondervrager Dan [Jason Clarke] bereis is (en mag) gaan om zo snel mogelijk alle nuttige informatie uit zijn gevangene te krijgen. Wat volgt is een hoop bureaucratisch getouwtrek waarin de constante eis voor onomstotelijk bewijs en check/doublecheck voor meer een meer frustratie en ongeduld zorgen, zeker wanneer Maya zeker denkt te weten dat ze de verblijfplaats van Bin-Laden heeft ontdekt. Dat leidt tot een adembenemende reconstructie van de operatie die resulteerde in de dood van Bin-Laden.

avatar van Panoramix

Panoramix

Sterke film die helaas niet over de hele linie de klinische rauwe vertelstijl weet vast te houden maar af en toe een beetje uit de bocht vliegt. Zo lijkt er - met alles wat er gezegd wordt, de onnodig lange aanloop - alles aan te worden gedaan om de zelfmoordaanslag in het CIA-kamp aan te kondigen waardoor het schokeffect al bijna helemaal weg is, zijn de cijfertjes die Maya op het kantoorraam van George schrijft beetje gekunsteld en kazig en sluit de soundtrack niet overal even goed aan op de stijl van de film. Daar staat tegenover dat Chastain weer sterk is, het verhaal fascinerend en de spanning en de druk erg voelbaar (ook weer mede dankzij Chastain). Het verbaasde me ook niet dat dit van dezelfde hand komt als The Hurt Locker, welke ik filmisch een klein streepje voor vind hebben. Niettemin ook welverdiende vier sterren voor deze film.