Die Weiße Hölle vom Piz Palü (1929)

Alternatieve titels: The White Hell of Pitz Palu | White Hell of Pitz Palu

Duitsland
Drama / Avontuur
150 minuten / 135 minuten (25 fps tv-versie)

geregisseerd door Arnold Fanck en Georg Wilhelm Pabst
met Gustav Diessl, Leni Riefenstahl en Ernst Petersen

Dr. Johannes Krafft onderneemt samen met een stel een gevaarlijke zoektocht over de Piz Palü, een grote berg, op zoek naar zijn vrouw, die daar was verdwenen tijdens hun huwelijksreis.

avatar van Poisonthewell
Wederom een ongelooflijk spectaculaire bergfilm van Dr. Fanck - films als deze (en Der Heilige Berg, van drie jaar eerder, ook met Riefenstahl) zijn sindsdien simpelweg niet meer geevenaard.

Walkure
Als we al tegenwoordig een film zouden maken van dit kaliber, dan zou zowat de hele film voor een groen scherm afspelen. Die weisse Höle vom Piz Palu is letterlijk en figuurlijk een geschifte film, wat men al niet heeft gedaan aan halsbrekende toeren om de vaak mooie en knappe beelden vast te leggen. Je aanschouwt als kijker de schoonheid en de ongenadige kracht van de natuur: lawines, sneeuwstormen, vallende ijsblokken. De acteurs, waaronder we Riefenstahl en Gustav Diessl herkennen hebben het geheid moeilijk gehad als je ziet wat ze allemaal te voortduren krijgen in de film. Maar eigenlijk vallen ze zelfs al bijna niet meer op, Ze zijn zo nietig tegen de achtergrond, je blik kijkt ook meer naar de prachtige en helse natuur dan eigenlijk de acteurs en hun prestaties in het harde klimaat.
Als je blik niet gericht is op het maagdelijk wit, glijd hij naar de hemel om de begenadigde vliegkunst van Ernst Udet te aanschouwen. Ja, Ernst Udet, de roemruchte eerste wereldoorlog aas. Zijn vliegkunsten zijn al even schoon als gewaagd.

Je kan duidelijk de hand van Pabst in de film herkennen, mooie poëtische en spirituele beelden. Water dat druipt van ijspegels. De wolken die voorbij trekken over de bergen en zo zijn er nog zat andere mooie shots.
Die weisse Hölle vom Piz Palu maakt zeker indruk, door de vastgelegde kracht en de schoonheid van de natuur. De soundtrack van mijn uitgave kan men niet als subtiel classificeren, de beelden spreken niet voor zichzelf zonder ondersteund te worden door de klanken van een immens orkest, een klassieke lawine van geluid in een mooie film. Bbbbrrroommmmmm... Vaak mooi, soms gevaarlijk.

avatar van lebowski
Walkure schreef:

Gisteren de versie gezien met alleen live-pianobegeleiding, had zeker zijn charme.
Formidabele beelden, maar af en toe zwakke gaten in het verhaal.

Hoewel ik geen liefhebber ben van bergfilms; noch van rampenfilms hield deze film mij van begin tot het einde in de greep. De begeleidende muziek was zeer boeiend georkestreerd ( zelfs zo dat liefhebbers van deze muziekperiode enkel daarom deze film zou moeten zien). Prachtige regelmatig "gevaar inboezemende" beelden; de filmsstijl volgens mij zowel exemplarisch voor het land als voor de periode. Kortom bi9jna verplichte kost voor de filmstudent en de cultuurhistoricus.

avatar van John Milton
sinds Inglourious Basterds al benieuwd naar deze film. Eens kijken of ik een mooie versie kan vinden

avatar van Biosguru
De zoektocht in de Crevasse deed me sterk aan Alien denken. Buitenaards. Erg fijn en spectaculair gefilmd. Ik had wat minder geduld met de rest van de film, er zit wel erg veel herhaling in. Leuk natuurlijk voor het thuis publiek om "Ace Udet" te zien vliegen, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien en voegt het echt niets meer toe.