menu

Carmen Jones (1954)

mijn stem
2,83 (39)
39 stemmen

Verenigde Staten
Muziek / Drama
108 minuten

geregisseerd door Otto Preminger
met Dorothy Dandridge, Harry Belafonte en Olga James

Carmen Jones werkt in een parachutefabriek vlak bij een zuidelijke militaire basis. Wanneer ze in een gevecht raakt met een ander meisje, wordt ze gearresteerd en onder toezicht gesteld van de jonge officier Joe. Hoewel hij verloofd is, valt hij voor de aantrekkelijke Carmen en vergezelt haar naar haar oude buurt. De twee willen ondanks vele waarschuwingen niet inzien dat hun liefde gedoemd is te mislukken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=utdZI7uEHUo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van jordybeukeboom
Geselecteerd voor het National_Film_Registry

avatar van Dopke
2,5
Voor mij typeren Hollywood musicals rond deze periode zich vooral door extreme gayness en dan denk ik bijvoorbeeld aan On the Town (1949) of Seven Brides for Seven Brothers (1954). Het is luchtig vermaak en ik word er wel –een soort van- vrolijk van. Dit is een interessante tegenhanger waarbij de thema’s een stuk zwaarder zijn. Wat er vooral direct uitspringt is de all black cast, wat voor deze periode vrij uitzonderlijk was en zeker de eindscene met het compleet zwarte publiek is opvallend. Muzikaal blijft het verder typisch musical en ook de film oogt verder klassiek Hollywood (niet verwonderlijk met Preminger aan het roer). Zal nooit helemaal mijn ding worden, maar ik denk dat er voor de liefhebbers veel te genieten valt. Bonuspunten voor het gewaagde einde.

avatar van BBarbie
2,5
Verfilming van Bizet’s beroemde opera op basis van een totaal nieuw libretto van Oscar Hammerstein. Het verhaal is verplaatst naar een Amerikaanse legerbasis tijdens de Tweede Wereldoorlog én naar Chicago. Niet zo goed als ik mij meende te herinneren van mijn eerste kijkbeurt zo ongeveer een halve eeuw geleden. Ik was destijds een fan van Harry Belafonte, maar zijn optreden in deze film valt me nu erg tegen. Dat mag ik niet zeggen van de verleidelijke Dorothy Dandrige, die het stralende middelpunt vormt en elke scène waarin ze te zien is, moeiteloos naar zich toetrekt. Niettemin blijf je met een ietwat onbevredigend gevoel achter.

3,0
Gebaseerd op de opera van Bizet, op zijn beurt gesteund op een novelle van Prosper Mérimée, maakte Preminger deze film, waarbij er geen blanken in de cast voorkwamen en waarbij hij, zoals hijzelf zou beweerd hebben, niet de intentie had een muzikale film te maken, wel in de eerste plaats een drama waarin ook gezongen wordt.
Het resultaat stelt vooral een indrukwekkende Dorothy Dandridge in vedette maar erg meeslepend kon Preminger zijn film niet maken.
Harry Belafonte, behoorlijk populair in die tijd, doet enige keren flink aan overacting in spel en zang.
Had er iets overtuigender van verwacht.

avatar van John Milton
3,0
Eens met Bbarbie dat Dandridge de show steelt (was ook hoog tijd dat ik eens een film van haar zag). Verder moet een film als deze je een beetje liggen denk ik, wellicht zelfs als musicalfan (wat ik al niet noodzakelijkerwijs ben), aangezien het een moderne Hammerstein bewerking van de Bizet opera Carmen betreft. Maar dan op een militaire basis in het Zuiden met een Afrikaans-Amerikaanse cast. Misschien niet ieders kopje thee.

Ik vond het een vreemd kopje dat tegelijkertijd nieuw en bekend smaakte, maar zeker niet vies.

avatar van Flavio
2,5
Flavio (moderator)
Aparte film in het oeuvre van Preminger is wat mij betreft een mislukte poging de opera Carmen te resetten in een andere setting. Vond het muzikaal vaak niet om aan te horen en het acteerwerk was ook niet best. Dandridge is de positieve uitzondering en de film is alleen dankzij haar het bekijken waard (en historisch natuurlijk van belang gezien de Oscarnominatie die er uit voortvloeit). Belanfonte had ik nog niet eerder in een film gezien en dat lijkt me geen gemis. Ook van zijn zang was ik niet erg onder de indruk. De film heeft wel wat leuke momenten, zoals wanneer Belanfonte in een afgrijselijk liedje zijn liefje laat weten dat ze hem zo aan zijn moeder doet denken, een slimme poging in een vroeg stadium van zijn weinig sprankelende vriendin af te komen- en ik vond de boks-scènes niet slecht gedaan. Een enkel liedje werkt wel, als Dandridge of Pearl Bailey zich ermee bemoeien.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:17 uur

geplaatst: vandaag om 09:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.