• 10.585 nieuwsartikelen

Met onder meer: Bill Nighy, Aimee Lou Wood en Alex Sharp

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 december 2022

Plot Living

"It's never too late to start."

Te midden van de wederopbouw van het land na de Tweede Wereldoorlog is Williams ambtenaar. Plotsklaps wordt bij hem een terminale ziekte vastgesteld, wat hij voor zijn zoon verzwijgt. Ook laat hij zich niet op zijn werk zien. Zijn vroegere collega Margaret spoort hem evenwel aan betekenis te vinden in zijn leven waarna Williams zich toelegt op een bouwproject.

Alle Media

avatar van Hollywood-west36

Hollywood-west36

Canon1967 schreef:

Heerlijke Engelse drama zoals we ze het liefst hebben.

"Down to earth" en als toemaatje nog zoals in de '50 jaren van vorige eeuw gefilmd.

Het verhaal, dat ik vooraf niet kende, is eenvoudig maar o zo herkenbaar, zeker het bureaucratische ambtenaren gedoe is zo uit het leven gegrepen, zelfs in de actuele tijden.

Als leek vond ik de magie tussen de hoofdpersonages wel goed, als waren er toch verhaallijnen die meer aandacht verdienden en die eerste uitspatting op het strand was te zwaar beladen en kon veel korter.

Dit voegde bitter weinig toe aan het verhaal. Ook de scenes op de trein kon ik wel smaken, zeker met die typische engelse humor en het heel gereserveerde gedoe.

Al stoorde dit wel wanneer met meisje moest vertellen aan de zoon dat zei het wél wist. Dit was er lichtelijk over.

Zeker en vast een aanrader om een rustige namiddag mee door te brengen. Spijtig genoeg worden dit soort, noem het oudbollige films, te weinig gemaakt.

Films waar de details boven de snelheid gaan....een zeldzaamheid tegenwoordig.

Bill Nighy is geweldig!

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Niks voor mij, viel in slaap na 30 min. Daarna nog ff geprobeerd, maar gebeurd echt helemaal niks in. Weer zo'n gehypte Filmhuis-film (wat soms leuk kan zijn, maar nu niet)....

2* voor het decor

avatar van jipt

jipt

Mooie maar ook saaie mooifilmerij. Vooral de "love interest" is oninteressant. Het geheel voelt soms ook wat moralistisch. Ik denk dat ik Ikiru beter vind, maar heb nou niet gelijk zin om die te herzien.

2,5* voor deze.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2018 stemmen

Een aardige change of pace, wat heet: het is echt ontzettend langzaam en subtiel. Je moet er voor in de stemming zijn. We beginnen met stock footage uit het Londen van de jaren 50. Het beeldformaat is 4:3 en het lettertype is heerlijk retro. De Britse stijfheid en overdreven beleefdheid is haast karikaturaal, maar went snel - eigenlijk niet eens onplezierig om naar te kijken, vooral gezien de samenleving van vandaag.

Het verhaal is redelijk voorspelbaar, maar wordt aardig verteld. Subtiliteit is hier het sleutelwoord. Deze film is niet voor iedereen denk ik.

Het origineel schijnt een geprezen Japanse film te zijn van Kurosawa. Die is niet alleen erg lang, maar ook in het Japans, en in zwart-wit. Weinig aanlokkelijk. Dan liever dit.

3,5 sterren

avatar van frans123

frans123

Naar mijn mening een zwaar overschatte film. Prachtige beelden zeker, tot in detail perfekt, rake sfeer van 50-er jaren ( geen telefoon te zien trouwens...) , uitstekend acteur Nighy , maar een vreselijk zit - gaaaaaaaap - omdat er geen enkele "verhandeling " is en elke minuuut naar het einde wordt nog oninteressanter. . Er gebeurt echt niks . Gebakken Engelse lucht . Een Zeikhuis film.

Btw deze film vind je een 5* of een 1*. Je kijkt m ademloos uit of na een half uur zet je een echte film op , waarin in 5 minuten meer gebeurt dan 6 uur Living.