Passport to Pimlico (1949)

Alternatieve titel: Luchtbrug naar Pimlico

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Henry Cornelius
met Stanley Holloway, Betty Warren en Margaret Rutherford

Als de inwoners van Pimlico, een deelgemeente van Londen, een oud verdrag ontdekken waarin staat dat hun gebied historisch toebehoort aan de hertog van Bourgondië, roepen ze de onafhankelijkheid uit. Ze stellen zelfs douaneposten op voor passagiers die reizen vanaf het station van Pimlico naar de metro in Londen. In het begin zijn ze opgetogen niet meer van de Engelse regering afhankelijk te zijn, maar als ze te kampen krijgen met voedsel- en watertekorten gaat Engeland er met de minuut rooskleuriger uitzien.

avatar van Mug
Mug
Alleraardigste produktie uit de Ealing Studios. Het eerste uur verstild glimlach-plezier maakt plaats voor heerlijke lachbuitjes in de laatste 20 minuten, waar alles compleet over-the-top gaat, incl. melkvliegtuigen en varkens aan parachutes.

Een film die een moderne adaptatie / remake wel waard is, Passport to Pimlico is wel een zeer brave komedie, dat kan extravaganter en vooral bijtender. Prima vertier: 3,5*

avatar van Poisonthewell
Erg leuke Ealing comedy, maar zoals gezegd had er misschien meer ingezeten; haalt het niet bij klassiekers als Kind Hearts and Coronets en The Man in the White Suit. Toch dikke 3,5*

avatar van Roger Thornhill
Gedateerd, uiteraard... maar let eens op hoe efficiënt de karakters worden neergezet, hoe warmbloedig-levend het portret van een kleine wijkgemeenschap is en hoe gemakkelijk het is om met de innemende personages mee te leven. Dat zijn kwaliteiten van de scenarioschrijver (Ealings usual suspect T.E.B. "Tibby" Clarke) èn van de film waar niet te licht over mag worden gedacht.

En de Dutch Connection : Clarke kwam op het idee voor deze film toen hij een kranteartikeltje las waarin verhaald werd hoe het Canadese parlement tijdens de ballingschip van het Nederlands koninklijk huis in Canada een wet had aangenomen waarin de kamer waarin Juliana van Beatrix zou bevallen tijdelijk Hollands grondgebied zou worden om een "constitutional crisis" te voorkomen omdat volgens de Nederlandse wet een Nederlandse erfgenaam op Nederlands grondgebied moet worden geboren. (Beetje raar dat Clarke daarvoor een Nederlands voorbeeld nodig had, want ik hoorde vroeger altijd dat Engelse upper-class-dames die in het buitenland moesten bevallen daarvoor altijd een Engels schip opzochten omdat dat ook altijd Engels grondgebied is.)

neo (crew)
Een film die maar matig weet te boeien en buiten een enkel amusant lachje niet meer teweegbrengt. Het mag gezegd worden het concept is uitermate goed, maar de uitwerking is behoorlijk oubollig. Dit viel mij tevens al op bij meerdere Ealings Studios producties als Genevieve. Waar geregeld dit soort films wat stroef op gang komen, uitmondend in een complete chaos, viel dat hier enorm tegen. Er is wel chaos, maar leuk was het niet. Gelukkig viel er genoeg te genieten van een zichtbaar met plezier spelende cast,

Passport to Pimlico wordt beschouwd als een van de klassieke komedies van Ealings. Dat de film duidelijk die specfiieke stempel heeft valt niet te ontkennen, maar ervaring leert dat de kwaliteit zeer wisselvallig is.

avatar van Biosguru
Erg mee vermaakt. Zoals Roger T. een paar posts hierboven al opmerkt, erg fraai economisch neergezet. Als water en elec het niet meer doen, zie je kort even 3 leuke voorbeelden. In plaats van dramatische muziek, drie mensen die tegen elkaar zeggen dat het niet meer werkt EN in beeld nog een keer tekst "water en elec" afgesloten. De hele film zit vol met grappige en leuk uitgewerkte running gags en de karakters zijn zeker niet plat.

Erg komische anarchistische komedie. Voor mij 1 van de betere Ealing comedies. Met Whisky Galore! Natuurlijk is het oudbollig, maar alles van Tati is dat niet?