Die Weiße Hölle vom Piz Palü (1929)

Alternatieve titels: The White Hell of Pitz Palu | White Hell of Pitz Palu

Duitsland
Drama / Avontuur
150 minuten / 135 minuten (25 fps tv-versie)

geregisseerd door Arnold Fanck en Georg Wilhelm Pabst
met Gustav Diessl, Leni Riefenstahl en Ernst Petersen

Dr. Johannes Krafft onderneemt samen met een stel een gevaarlijke zoektocht over de Piz Palü, een grote berg, op zoek naar zijn vrouw, die daar was verdwenen tijdens hun huwelijksreis.

Hoewel ik geen liefhebber ben van bergfilms; noch van rampenfilms hield deze film mij van begin tot het einde in de greep. De begeleidende muziek was zeer boeiend georkestreerd ( zelfs zo dat liefhebbers van deze muziekperiode enkel daarom deze film zou moeten zien). Prachtige regelmatig "gevaar inboezemende" beelden; de filmsstijl volgens mij zowel exemplarisch voor het land als voor de periode. Kortom bi9jna verplichte kost voor de filmstudent en de cultuurhistoricus.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Hell freezes over in deze avonturen/ rampenfilm, mede van de hand van Pabst, in wiens werk ik me de laatste tijd wat meer verdiep. En dit is zeker niet de minste.

IJzersterke intro wordt gevolgd door een wat slepend begin, maar zodra de tocht begint zat ik op het puntje van mijn stoel (nou ja, iets minder ingezakt op de bank). De beelden zijn spectaculair, de reddingsoperatie in de kloof met name, die het hoogtepunt van de film vormt- onaards inderdaad. Maar ook de beelden van de loops en andere luchtacrobatiek (kennelijk uitgevoerd door een WO I veteraan), de bijna voelbare ontberingen van de drie protagonisten, en niet te vergeten de prachtige shots van de bergen, geteisterd door de föhn-wind en lawines, zorgen voor een mooie filmervaring. Fijne muzikale ondersteuning ook van Ashley Irwin.