• 10.523 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 september 1992

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Gladiator

"Nobody owns Tommy Riley. Nobody."

Door financiële omstandigheden zijn Tom Riley en zijn vader John genoodzaakt te verhuizen naar een van de mindere wijken van Chicago. Daar worden ze geconfronteerd met straatbendes die, aangespoord door de organisator Jimmy Horn, deelnemen aan illegale bokswedstrijden waarbij geld wordt ingezet. Horn behandeld deze jongens als gladiatoren en belooft ze gouden bergen voor de toekomst. Zijn grootste wapen is de rassenhaat, die voor een enorme spanning in de buurt zorgt en tevens de agressie bij de straatvechters aanwakkert. Wanneer Tommy als blanke zijn intrede doet in deze groep, wordt hij in eerste instantie met de nek aangekeken vanwege zijn huidskleur. Tot hij het leven redt van Lincoln, een van de bendeleden.

avatar van StevenMighty

StevenMighty

Vind ik een goeie film.

Heb 'm nog eens bekeken, was alweer geleden van toen hij uitkwam.

Vergelijken met Rocky zou ik hem niet doen.

Deze film heeft een ander verhaal, gaat over illegale bokswedstrijden en vechten om andere redenen.

De cast vind ik altijd heel goed aan deze film. James Marshall als zo een echte white boy tussen de zwarten in een grauwe buurt van Chicago. Daar komt al na een paar minuten heibel van.

En Brian Dennehy is altijd erg goed als rotzak natuurlijk.

Muziek is ook een pluspunt van deze film, het begint al meteen lekker met die shots van Chicago achterbuurten op de beats van 'Killer' van Adamski & Seal, om later in de film nog o.a. LL Cool J , PM Dawn en Cheap Trick te mogen horen.

De knokpartij met blote vuisten aan het einde vond ik het hoogtepunt van de film, gaaf en hard.

Zeker één van mijn favorieten in dit genre films.

4 sterren

scorsese

Goeie film over een jongeman die gaat boksen in het illegale circuit om uit de financiële problemen te raken. Qua sfeer komt het geheel dicht in de buurt van de Rocky-films. En ook het bruine filter ziet er goed uit tijdens de gevechten. Het verhaal en de personages zijn boeiend genoeg en de film heeft een fijne soundtrack en ook James Marshall weet te overtuigen.

avatar van Lebarron

Lebarron

Gladiator is een boksfilm die zich afspeelt in de ghetto's van South-Chicago. Tommy Riley (James Marshall) is vanuit de betere buitenwijk Bridgeport naar South-Chicago verhuisd. Een verloederd stadsdeel waar gangs alde dienst uit maken. Hij krijgt het al snel aan de stok met een gang genaamd Stormtroopers maar hij wordt geholpen door een rivaliserende bende genaamd Avenging Angels onder leiding van Lincoln(Cuba Gooding jr.) Deze gangs bevechten elkaar niet alleen op straat maar ook in de ring van een ondergronds bokscircuit georganiseerd door de louche ex-bokser Horne(Brian Dennehy). Tommy is zelf ook een talentvol amateurbokser en omdat zijn vader enorme gokschulden heeft en de schuldeiser met geweld dreigt denkt hij snel geld te kunnen verdienen in het circuit. Gladiator is een prima boksfilm met een uitstekende cast. James Marshall speelt goed net zoals Cuba Gooding Jr. Dennehy zet weer eens een uitstekende schurk neer. En ook de bijrollen van Robert Loggia, Ozzie Jackson, Cara Buono en met name Jon Seda zijn uitstekend. Seda is in het echt namelijk een zeer goede amateurbokser. Qua verhaal heeft deze film wel wat oneffenheden en losse eindjes waar meer mee gedaan had moeten worden. Er zijn nauwelijks trainingsscenes. Tommy stompt af en toe wat tegen een opgerold matras. Het feit dat alle deelnemers bij Horne trainen is niet realistisch want gangs die elkaar naar het leven staan gaan niet in dezelfde ruimte trainen en bovendien is er grote kans op matchfixing. Met het personage Pappy Jack(Loggia), de rechterhand van Horne, had meer gedaan moeten worden. Hij spreekt in de film voortdurend over de macht willen grijpen van Horne maar puntje bij paaltje speelt hij geen enkele rol in de climax. Al met al is het gewoon een lekkere boksfilm vandaar 3,5*

avatar van DDT

DDT

Captain Pervert schreef:

James Marshall, ik zapte langs deze film en kende zijn kop, maar wist niet meer waarvan. Maar hij speelt in "A few good men", die ik net een paar dagen geleden weer eens gezien heb.

Dat waren dan zijn 15 minutes...

Nog van ervoor ,hij is bekend van Twin Peaks