Gladiator (1992)

Actie / Drama

geregisseerd door Rowdy Herrington
met James Marshall, Cuba Gooding Jr. en Robert Loggia

Door financiële omstandigheden zijn Tom Riley en zijn vader John genoodzaakt te verhuizen naar een van de mindere wijken van Chicago. Daar worden ze geconfronteerd met straatbendes die, aangespoord door de organisator Jimmy Horn, deelnemen aan illegale bokswedstrijden waarbij geld wordt ingezet. Horn behandeld deze jongens als gladiatoren en belooft ze gouden bergen voor de toekomst. Zijn grootste wapen is de rassenhaat, die voor een enorme spanning in de buurt zorgt en tevens de agressie bij de straatvechters aanwakkert. Wanneer Tommy als blanke zijn intrede doet in deze groep, wordt hij in eerste instantie met de nek aangekeken vanwege zijn huidskleur. Tot hij het leven redt van Lincoln, een van de bendeleden.

avatar van Macmanus
Ik vond deze wel leuk.

avatar van Illuvatar
deze kwam vandaag op televisie. Had hem verward met gladiator met Russel Crowe

Brian Dennehy is zoals gewoonlijk weer geweldig in deze verder nogal standaard-boksfilm.

vanavond op tv! ik ga zeker nog is kijken !!

kijkert
Illuvatar schreef:

deze kwam vandaag op televisie. Had hem verward met gladiator met Russel Crowe

Vanavond alweer op teevee. (23.00 uur, RTL5)

Ook MovieMeter heeft hem verward met de 'Gladiator' uit 2000, volgens de MovieMeter Televisie link.

avatar van De GeuS
Tja, een tweederangs rocky met een grammetje meer diepgang. De hoofdrolspeler had de emotionele lading van een gemiddelde zombie en sommige dingen waren gewoon te grappig voor woorden zoals de trainer die een "ervaren" bokser de goede bokshouding nog moet vertellen en het allerlaatste gevecht....

Verder behoorlijk standaard en cliche, maar het verveelt niet door een paar leuke bijrollen; 2,5 ster....

avatar van Captain Pervert
James Marshall, ik zapte langs deze film en kende zijn kop, maar wist niet meer waarvan. Maar hij speelt in "A few good men", die ik net een paar dagen geleden weer eens gezien heb.

Dat waren dan zijn 15 minutes...

avatar van U-96
Deed me vooral erg aan Rocky IV denken, omdat de hoofdrolspeler nogal wat weg heeft van Dolph Lundgren.

ben verbaasd dat ie zo laag staat hier want het is een erg goed film met een redelijk verhaal.

avatar van YuLaw16
Tja, een tweederangs rocky met een grammetje meer diepgang

------------

Dit is echt ontzettende bull shit. Rocky is alles behalve oppervlakkig.

Scratt
wat een debiel einde

R.
Deed me vaak aan rocky denken. Maar toch best een vermakelijk filmpje. Alleen jammer van dat einde...

avatar van Goodfella_90
Geen Raging Bull

avatar van predator
K-film

dvd-man
Mooi verhaal, goede film.

avatar van martijn77
standaard boksfilm waarbij je elke klap van een kilometer of twee aan ziet komen..

2 *

Nomak
Goede boksfilm, ik zal deze nooit vergeten omdat ik hem op een speciale plek heb gezien.

avatar van U-96
Waar?

avatar van speedy23
Voor alle duidelijkheid: dit is niet het zwaard- en sandalenepos met Russell Crowe. Deze Gladiator is een keiharde, behoorlijk geacteerde, maar vrij voorspelbare actiefilm die op de koop toe een aanklacht tegen geweld en racisme wil zijn. Het geeft de film een kleine meerwaarde. Let ook op een zeer goed acterende Brian Dennehy...

Het hoofdpersonage vond ik niet heel goed spelen maar Romano en Lincoln zaten zeer goed in de film.

Goed mee geamuseerd 3.5 sterren.

avatar van Filminspecteur
Mooie film
jammer dat van romano

avatar van fieko
goede en mooie film

Usual Suspect
Deze film heeft een behoorlijk cliche verhaal, maar de uitwerking is prima.
Marshall en Gooding zitten beide goed in hun rol, maar het einde is daarintegen toch wel zooooo onrealistisch (daar is Rocky met zijn 61 jaar in Rocky Blaboa niks bij).

2,5.

avatar van gluto
persoonlijk vind ik deze beter dan gladiator 2000.
bovendien heb ik (avatar) erin meegespeeld.

haha, die einde zeg.
zo onrealistisch, een ouwe Dennehy die moeilijk te verslaan is? En om nog maar te zwijgen over zijn bokskleding in de finale... Komaan...

avatar van Hip-Hop Drunkie
Een typische feel good film die zeer voorspelbaar is maar ik heb me toch vermaakt ook vanwege de sfeervolle omgeving waar het zich afspeelt en ook de muziek die je doorheen de film hoort is aangenaam....
De boksscenes vond ik niet heel realistisch maar het is dan ook een film....

avatar van JDSsmetje
Erg leuke feel good film met Marshall. De film neemt je gewoon mee, en ik wou dat deze nog een uur langer duurde.

bild
Aangenaam feel-good filmpje die ondanks er niet zo heel veel gebeurt flink weet te boeien. Jammer van het onrealistische einde.

bla bla bla geen 2 rang maar 4e rang rocky. niets aan, saaie gevechten. wou dat sly weer eens met een rocky kwam.

avatar van killer13
degenlijke boks-film. inderdaad geen rocky of raging bull. maar toch zeer aangenaam om een keer te zien. zeker een voldoende

avatar van StevenMighty
Vind ik een goeie film.
Heb 'm nog eens bekeken, was alweer geleden van toen hij uitkwam.

Vergelijken met Rocky zou ik hem niet doen.
Deze film heeft een ander verhaal, gaat over illegale bokswedstrijden en vechten om andere redenen.

De cast vind ik altijd heel goed aan deze film. James Marshall als zo een echte white boy tussen de zwarten in een grauwe buurt van Chicago. Daar komt al na een paar minuten heibel van.
En Brian Dennehy is altijd erg goed als rotzak natuurlijk.

Muziek is ook een pluspunt van deze film, het begint al meteen lekker met die shots van Chicago achterbuurten op de beats van 'Killer' van Adamski & Seal, om later in de film nog o.a. LL Cool J , PM Dawn en Cheap Trick te mogen horen.

De knokpartij met blote vuisten aan het einde vond ik het hoogtepunt van de film, gaaf en hard.

Zeker één van mijn favorieten in dit genre films.

4 sterren

Goeie film over een jongeman die gaat boksen in het illegale circuit om uit de financiële problemen te raken. Qua sfeer komt het geheel dicht in de buurt van de Rocky-films. En ook het bruine filter ziet er goed uit tijdens de gevechten. Het verhaal en de personages zijn boeiend genoeg en de film heeft een fijne soundtrack en ook James Marshall weet te overtuigen.