• 8.347.248 stemmen

Met onder meer: James Marshall, Cuba Gooding Jr. en Robert Loggia

Releasedatum: 17 september 1992

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Gladiator

"Nobody owns Tommy Riley. Nobody."

Door financiële omstandigheden zijn Tom Riley en zijn vader John genoodzaakt te verhuizen naar een van de mindere wijken van Chicago. Daar worden ze geconfronteerd met straatbendes die, aangespoord door de organisator Jimmy Horn, deelnemen aan illegale bokswedstrijden waarbij geld wordt ingezet. Horn behandeld deze jongens als gladiatoren en belooft ze gouden bergen voor de toekomst. Zijn grootste wapen is de rassenhaat, die voor een enorme spanning in de buurt zorgt en tevens de agressie bij de straatvechters aanwakkert. Wanneer Tommy als blanke zijn intrede doet in deze groep, wordt hij in eerste instantie met de nek aangekeken vanwege zijn huidskleur. Tot hij het leven redt van Lincoln, een van de bendeleden.

imageimageimageimageimageimage

Illuvatar

deze kwam vandaag op televisie. Had hem verward met gladiator met Russel Crowe

avatar van mstoffer

mstoffer

Brian Dennehy is zoals gewoonlijk weer geweldig in deze verder nogal standaard-boksfilm.

avatar van nice guy eddy

nice guy eddy

vanavond op tv! ik ga zeker nog is kijken !!

avatar van kijkert

kijkert

Illuvatar schreef:

deze kwam vandaag op televisie. Had hem verward met gladiator met Russel Crowe

Vanavond alweer op teevee. (23.00 uur, RTL5)

Ook MovieMeter heeft hem verward met de 'Gladiator' uit 2000, volgens de MovieMeter Televisie link.

avatar van De GeuS

De GeuS

Tja, een tweederangs rocky met een grammetje meer diepgang. De hoofdrolspeler had de emotionele lading van een gemiddelde zombie en sommige dingen waren gewoon te grappig voor woorden zoals de trainer die een "ervaren" bokser de goede bokshouding nog moet vertellen en het allerlaatste gevecht....

Verder behoorlijk standaard en cliche, maar het verveelt niet door een paar leuke bijrollen; 2,5 ster....

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1921 stemmen

James Marshall, ik zapte langs deze film en kende zijn kop, maar wist niet meer waarvan. Maar hij speelt in "A few good men", die ik net een paar dagen geleden weer eens gezien heb.

Dat waren dan zijn 15 minutes...

avatar van U-96

U-96

Deed me vooral erg aan Rocky IV denken, omdat de hoofdrolspeler nogal wat weg heeft van Dolph Lundgren.

avatar van savi_7

savi_7

ben verbaasd dat ie zo laag staat hier want het is een erg goed film met een redelijk verhaal.

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Tja, een tweederangs rocky met een grammetje meer diepgang

------------

Dit is echt ontzettende bull shit. Rocky is alles behalve oppervlakkig.

Scratt

wat een debiel einde

avatar van R.

R.

Deed me vaak aan rocky denken. Maar toch best een vermakelijk filmpje. Alleen jammer van dat einde...

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Geen Raging Bull

avatar van predator

predator

K-film

dvd-man

Mooi verhaal, goede film.

avatar van martijn77

martijn77

standaard boksfilm waarbij je elke klap van een kilometer of twee aan ziet komen..

2 *

avatar van Nomak

Nomak

Goede boksfilm, ik zal deze nooit vergeten omdat ik hem op een speciale plek heb gezien.

avatar van U-96

U-96

Waar?

avatar van speedy23

speedy23

Voor alle duidelijkheid: dit is niet het zwaard- en sandalenepos met Russell Crowe. Deze Gladiator is een keiharde, behoorlijk geacteerde, maar vrij voorspelbare actiefilm die op de koop toe een aanklacht tegen geweld en racisme wil zijn. Het geeft de film een kleine meerwaarde. Let ook op een zeer goed acterende Brian Dennehy...

avatar van enzyme

enzyme

Het hoofdpersonage vond ik niet heel goed spelen maar Romano en Lincoln zaten zeer goed in de film.

Goed mee geamuseerd 3.5 sterren.

avatar van Filminspecteur

fieko

goede en mooie film

avatar van Usual Suspect

Usual Suspect

Deze film heeft een behoorlijk cliche verhaal, maar de uitwerking is prima.

Marshall en Gooding zitten beide goed in hun rol, maar het einde is daarintegen toch wel zooooo onrealistisch (daar is Rocky met zijn 61 jaar in Rocky Blaboa niks bij).

2,5.

avatar van gluto

gluto

persoonlijk vind ik deze beter dan gladiator 2000.

bovendien heb ik (avatar) erin meegespeeld.

avatar van finalman

finalman

haha, die einde zeg.
zo onrealistisch, een ouwe Dennehy die moeilijk te verslaan is? En om nog maar te zwijgen over zijn bokskleding in de finale... Komaan...

avatar van Hip-Hop Drunkie

Hip-Hop Drunkie

Een typische feel good film die zeer voorspelbaar is maar ik heb me toch vermaakt ook vanwege de sfeervolle omgeving waar het zich afspeelt en ook de muziek die je doorheen de film hoort is aangenaam....

De boksscenes vond ik niet heel realistisch maar het is dan ook een film....

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2085 stemmen

Erg leuke feel good film met Marshall. De film neemt je gewoon mee, en ik wou dat deze nog een uur langer duurde.

avatar van bild

bild

Aangenaam feel-good filmpje die ondanks er niet zo heel veel gebeurt flink weet te boeien. Jammer van het onrealistische einde.

avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

bla bla bla geen 2 rang maar 4e rang rocky. niets aan, saaie gevechten. wou dat sly weer eens met een rocky kwam.

avatar van killer13

killer13

degenlijke boks-film. inderdaad geen rocky of raging bull. maar toch zeer aangenaam om een keer te zien. zeker een voldoende

avatar van StevenMighty

StevenMighty

Vind ik een goeie film.

Heb 'm nog eens bekeken, was alweer geleden van toen hij uitkwam.

Vergelijken met Rocky zou ik hem niet doen.

Deze film heeft een ander verhaal, gaat over illegale bokswedstrijden en vechten om andere redenen.

De cast vind ik altijd heel goed aan deze film. James Marshall als zo een echte white boy tussen de zwarten in een grauwe buurt van Chicago. Daar komt al na een paar minuten heibel van.

En Brian Dennehy is altijd erg goed als rotzak natuurlijk.

Muziek is ook een pluspunt van deze film, het begint al meteen lekker met die shots van Chicago achterbuurten op de beats van 'Killer' van Adamski & Seal, om later in de film nog o.a. LL Cool J , PM Dawn en Cheap Trick te mogen horen.

De knokpartij met blote vuisten aan het einde vond ik het hoogtepunt van de film, gaaf en hard.

Zeker één van mijn favorieten in dit genre films.

4 sterren

scorsese

Goeie film over een jongeman die gaat boksen in het illegale circuit om uit de financiële problemen te raken. Qua sfeer komt het geheel dicht in de buurt van de Rocky-films. En ook het bruine filter ziet er goed uit tijdens de gevechten. Het verhaal en de personages zijn boeiend genoeg en de film heeft een fijne soundtrack en ook James Marshall weet te overtuigen.

avatar van Lebarron

Lebarron

Gladiator is een boksfilm die zich afspeelt in de ghetto's van South-Chicago. Tommy Riley (James Marshall) is vanuit de betere buitenwijk Bridgeport naar South-Chicago verhuisd. Een verloederd stadsdeel waar gangs alde dienst uit maken. Hij krijgt het al snel aan de stok met een gang genaamd Stormtroopers maar hij wordt geholpen door een rivaliserende bende genaamd Avenging Angels onder leiding van Lincoln(Cuba Gooding jr.) Deze gangs bevechten elkaar niet alleen op straat maar ook in de ring van een ondergronds bokscircuit georganiseerd door de louche ex-bokser Horne(Brian Dennehy). Tommy is zelf ook een talentvol amateurbokser en omdat zijn vader enorme gokschulden heeft en de schuldeiser met geweld dreigt denkt hij snel geld te kunnen verdienen in het circuit. Gladiator is een prima boksfilm met een uitstekende cast. James Marshall speelt goed net zoals Cuba Gooding Jr. Dennehy zet weer eens een uitstekende schurk neer. En ook de bijrollen van Robert Loggia, Ozzie Jackson, Cara Buono en met name Jon Seda zijn uitstekend. Seda is in het echt namelijk een zeer goede amateurbokser. Qua verhaal heeft deze film wel wat oneffenheden en losse eindjes waar meer mee gedaan had moeten worden. Er zijn nauwelijks trainingsscenes. Tommy stompt af en toe wat tegen een opgerold matras. Het feit dat alle deelnemers bij Horne trainen is niet realistisch want gangs die elkaar naar het leven staan gaan niet in dezelfde ruimte trainen en bovendien is er grote kans op matchfixing. Met het personage Pappy Jack(Loggia), de rechterhand van Horne, had meer gedaan moeten worden. Hij spreekt in de film voortdurend over de macht willen grijpen van Horne maar puntje bij paaltje speelt hij geen enkele rol in de climax. Al met al is het gewoon een lekkere boksfilm vandaar 3,5*