Everest (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / IJsland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Jason Clarke, Josh Brolin en Emily Watson

1996. Ondanks waarschuwingen over een grote storm die voorspeld is, gaan twee teams op klimexpeditie naar de top van de Mount Everest. Een team staat onder leiding van gids Rob Hall, het andere team wordt geleid door Scott Fischer. Journalist Jon Krakauer gaat mee om verslag te doen van de klim. De bergbeklimmers krijgen te maken met de meest barre weersomstandigheden wanneer hun levenslange obsessie om de top van de Everest te bereiken verandert in een adembenemende strijd om te overleven. Gebaseerd op waargebeurde feiten.

avatar van Vinokourov
Vorig jaar had ik me uit interesse behoorlijk ingelezen over de Mount Everest en over hoe wreed het allemaal daar kan zijn. Ben nogal een koukleum en ik concludeerde dat een beklimming van deze berg niet voor mij weggelegd is . Details van de noodlottige expeditie van 1996 wist ik overigens ook, dat was helaas een klein beetje spoilerig voor deze film, maar afijn het is een alleraardigste thriller geworden.

Het tempo had wel wat hoger mogen liggen, er wordt iets teveel aandacht besteed aan de diverse thuisfronten en de commando-post in het Base Camp. Dat terwijl de actie en het echte drama op die berg zelf plaats vindt. Een groep bergbeklimmers moeten kou, storm en lawines doorstaan tijdens de klim en afdaling van de Mount Everest. Dat soort heroïsche gebeurtenissen kwam wel redelijk naar voren, maar iets meer aandacht daarop had de film wel wat beklemmender en beter gemaakt.

avatar van SmackItUp
Aangrijpend drama over de beklimming van de Mount Everest.

Begin is wat traag, maar als introductie van de personages broodnodig. Redelijk succesvol wordt er een band opgebouwd met de klimmers, hetgeen de impact later vergroot. Met enkele acteerkanonnen wordt je eenvoudig door het eerste uurtje geloodst. Vanaf dat punt, wanneer de storm zijn werk begint te doen, krijg je een realistische en aangrijpende kijk op de problemen die zich ondervinden tijdens de beklimming. Kills waren wel wat onnatuurlijk, maar het bleef enorm aangrijpend. Kende het verhaal nog niet, en had eigenlijk verwacht dat Hall het wel zou overleven. Het deed de film goed dat dit niet het geval was.

Sterk drama. Twijfel nog tussen 4 en 4,5*, maar hou het voor nu op het eerste.

avatar van Duke Nukem
Ik had meer verwacht van deze film. Hij komt nogal traag op gang, de vele personages zijn oninteressant en worden maar vaag geschetst waardoor het mij niet kon boeien wie de beklimming al dan niet zou overleven. De beklimming zelf lijkt zoals iemand al heeft gezegd inderdaad meer op een lastige wandeltocht in de sneeuw met veel wind. En de sterftegevallen zijn niet aangrijpend in beeld gebracht: één iemand koppelt zich los van de kabel en een ander trekt zijn kleren uit, en allebei vallen ze op een nogal komische manier van de berg af. Het deed ons vooral lachen. Wat wèl mooi in beeld gebracht werd is de Everest zelf, maar daarvoor kan je natuurlijk ook een docu bekijken of naar mooie plaatjes googlen.

avatar van the hustler
Waargebeurd, maar met een dunne verhaallijn, wat lang uitgesponnen ook. Geen van de vele karakters is echt boeiend, behalve de berg zelf misschien. Mooi geschoten beelden van de Everest, dat wel.

In de commentaartrack geeft de regisseur vooral uitleg bij het verhaal zelf, over de keuzes en fouten die de bergbeklimmers maakten. Verder veel informatie over locaties: echt op de Everest, in de Bondstudio met cgi of ergens op locatie in een ander land. Wanneer er echte sneeuw of zout gebruikt werd, dat soort dingen. Informatief, maar veel in herhaling vallend. Het is ook duidelijk dat het commentaar een tijdje na het uitbrengen van de film ingesproken werd, want Kormákur probeert de meeste kritieken op zijn film te weerleggen door uitleg over de keuzes die hij als regisseur moest maken. Bijvoorbeeld waarom vele personages hun zonnebril niet op hadden op de top van de berg, iets wat in het echt niet zou gebeuren. Dat was om de verwarring tussen al de acteurs niet onnodig nog groter te maken dan die al was. Konden de tranen niet wat minder? Tja, als de acteurs het zo speelden, ...

Blu-ray ligt nu voor €5 bij Colruyt.

De personages worden traag geintroduceerd maar geen van hen boeit. Zo'n film mag de eerste 50 minuten ook niet onboeiend zijn, want er zit nauwelijks verhaal in.

Tweede deel van de film is wel heftig en boeiend.

avatar van John Barry
Matige film. De opbouw in het eerste uur duurt veel te lang en is niet erg interessant. Er worden verschillende personages geïntroduceerd, maar met geen een kreeg ik echt binding. Bij sommige personages wordt geprobeerd om wat diepgang te creëren, maar doordat de dialogen vrij cliché matig zijn werkt dit eigenlijk voor geen meter. Probleem van de film is ook dat het focust op een heleboel personages wat het ook moeilijker maakt om met iemand echt binding te krijgen. De film was duidelijk sterker geweest als was gekozen om het verhaal vanuit het perspectief van niet meer dan één of twee personages te vertellen.

Als de storm begint kan het lot van geen één van de personages mij echt iets schelen. De film laat wel op een redelijke goede manier zien wat voor ontberingen de personages moeten doormaken, maar doordat er geen binding is met personages gaat een groot deel van de impact verloren.

Het acteerwerk is redelijk, maar niet hoogstaand. De muziek van Dario Marianelli was nogal nietszeggend, maar ook niet echt heel slecht. Het grootse pluspunt van de film zijn de prachtige beelden van Mount Everest. Het camerawerk in deze film is erg goed. De mooie beelden redden de film een beetje, maar het is niet genoeg voor een voldoende.

avatar van des1
DE film om knus vanuit je comfie bank te bekijken en je er warmpjes bij te voelen bij het zien van zoveel ontberingen. In de bios zullen de onmetelijke hoogtes en vergezichten veel beter tot uiting komen. Lijkt me ook zo'n film die je met IMAX moet zien. Hoop bekende acteurs die allemaal goed tot hun recht kwamen. Geen hoogvlieger evenwel, niettemin dus 3,5*.

avatar van ILDIB
Goede film zonder teveel heroism. had de documentary al ooit gezien. Die is eigenlijk nog heftiger een veel persoonlijker. Ben het wel eens met John Barry qua diepgang.

avatar van Capablanca
Koude en winderige film, die maar niet spannend wil worden, ondanks (of juist door?) de sterrencast. Ik vond Nordwand beter.

avatar van wihu61
De film wist me niet te boeien. Op een of andere manier leek het alsof men op een "gewone" berg in de sneeuw heel moeilijk aan het doen was. Dat coole base camp en al die familieperikelen vond ik ook niet zo geslaagd. de Discovery-reportages geven een totaal ander beeld, wellicht is dat de reden.
Touching the Void en Nordwand bevielen stukken beter in dit genre.

avatar van Fisico
Everest is een degelijk uitgewerkte film over een expeditie die in het jaar 1996 de topvan de Mount Everest tracht te bereiken, maar in de penarie kwam en in een hevige storm verzeilde. Een geweldige cast met Jake Gyllenhaal, Robin Wright en Keira Knightley, maar allen fungeren ze in een beperkt bijrolletje. Vele personages ook en in die skipakken en -brillen is het niet altijd makkelijk te onderscheiden wie wie is. Erg betrokken raakte ik niet met de personages - ik had zowat hetzelfde gevoel bij Alive in de Andes - mede ook omdat het er zoveel waren.

Mooie prachtige beelden wel van het Himalayagebergte en de mythische Mount Everest die bedwongen moet worden. De ontberingen en de koude worden sterk in beeld gebracht en is eigenlijk het meest interessante van de film. Voor de rest kabbelde het maar wat voort al was die touwbrug of ladder best spectaculair. Everest in zo’n film die wellicht beter ervaren wordt in een bioscoop. Hier en daar wat sentimenteel, niet onlogisch wanneer je een dramatische afloop kent, maar het ontbreken van individuele heroïek bleef gelukkig uit. Al bij al het bekijken waard en nipt voldoende.

Film gisteren op tv gezien. Geen aangrijpende film in mijn ogen. Het complete drama van alle personages kwam niet bij me aan. Als kijker ben je teveel bezig met het uit elkaar houden van de personages omdat ze allemaal slecht te herkennen zijn. Ook hun uiteindelijke lot greep me niet aan. Door het maken van foute beslissingen voor en tijdens de storm kreeg ik geen medelijden met de personages.

avatar van Timothyvdmeer
grote tegenvaller. Kreeg met geen van de expeditieleden nu echt een band. Kon het ook niet echt jammer vinden dat bijvde postbode van de berg viel verder wel erg mooie beelden.

avatar van joeygamer2
Vond dit niet echt super leuk om naar te kijken. Film duurde veel te lang voor me en vond sommige personages wat dom. Wel mooie beelden, maar verder was het niet echt wat.