Gantz (2011)

Japan
Actie

geregisseerd door Shinsuke Sato
met Ken'ichi Matsuyama, Kazunari Ninomiya en Kanata Hongô

Twee jonge mannen sterven op de rails van een metrostation, om later weer tot leven te worden gewekt door een mysterieuze zwarte bol genaamd Gantz. Deze twee mannen, Kei Kurono (Kazunari Ninomiya) en Masaru Kato (Ken'ichi Matsuyama), krijgen de opdracht om doelwitten te doden. De meeste van deze doelwitten zijn buitenaardse wezens.

avatar van DonOswaldo
Klinkt leuk al werden m'n verwachtingen van The Princess Blade ook niet geheel ingelost.

avatar van Zandadder
Ik heb de hele Manga-serie als graphic novels. Hier kijk ik dus erg naar uit. Benieuwd of de 'graphic violence' er net zo uitkomt. Zou gedurfd zijn.

avatar van balosa
ik ben ook benieuwd of het de anime gaat evenaren (zoals normaal waarschijnlijk niet)

Zandadder schreef:

Ik zou hier niet op rekenen, de film is 13+ dus je zult geen hoofden zien rond vliegen.

TheCuban schreef:

Dan zal het dus in niets met de Manga te maken hebben.
Jammer, dan staak ik mijn interesse.

avatar van balosa
staak je interesse maar niet Zandadder , ik heb uiteraard een aantal jaren geleden ook de manga gezien dus ik wist het verhaal zo ongeveer nog wel, en ik moet zeggen ze blijven lekker dicht op de manga zitten, de gore is ook goed en ze wikkelen er geen doekjes om, dus je ziet alles lekker spatten zeg maar

verder moet ik zeggen dat ik dus vrij positief verrast ben, want meestal is de verfilming niet beter dan de manga, nu is dat waarschijnlijk ook niet zo maar ze komen er toch lekker dichtbij en vandaar ook mijn hoge score voor deze film, sommige dingen hadden wel iets beter uitgewerkt kunnen worden maar een echt groot minpunt is het niet, het vervolg belooft ook wat moois te worden,

balosa schreef:

Dan schrijf ik hem nog niet af.

Leuk.

Ik ken de manga/anime niet, maar dat is allerminst een probleem bij dit soort verfilmingen. Een aardig budget en een teveel aan speelduur zorgen er altijd voor dat de kern van het verhaal rustig verfilmd kan worden.

Gantz is een amusant filmpje geworden. Het idee is wel leuk, 't is allemaal nog wat episodisch (elke episode of story arc een nieuw monstertje uiteraard) maar de film weet toch best te vermaken zonder al te debiel over te komen. Gezien het verhaal was dat één van de grootste valkuilen denk ik.

Grootste pluspunt zijn zeker wel de leuke vijanden van de Gantz soldaatjes. De onderlinge perikelen zijn veel minder boeiend en halen het tempo wat uit de film, al zullen de fans wel vinden dat de personages zo "meer diepgang krijgen". De film is dan ook wat te lang uiteindelijk, maar ook dat is niks nieuws in dit soort Japanse film.

Gelukkig maken de andere sequenties veel goed, vooral het mechanische poppetje was geweldig vermakelijk. Dat soort weirdness vind je toch enkel terug in Japanse films.

Betere poging dan 20th Century Boys, toch een gelijkaardig project, waar er best wat bloed in het rond vliegt, er leuke bad guys zijn en waar er vanuit een vermakelijk gegeven een redelijk verhaaltje opgezet wordt.

Binnenkort het tweede deel maar eens een kans geven.

avatar van Filmkriebel
DVD gemakkelijk te vinden in Frankrijk (Wild Side Video), waar manga veel dieper is doorgedrongen dan in de Nederlanden. Gantz is de verfilming van een manga stripreeks, al werd hier gezorgd voor besparingen op het vlak van gore scènes. Ze hadden er nochtans verder duidelijk een groot budget voor, die besteed werd in de actiescènes. Vooral de laatste vijand

Maar verder heeft het verhaal weinig om het lijf en is het in wezen niet meer dan een surrealistische superheldenfilm met Matrix-achtige allures. Omdat het op manga gebaseerd is komt het erop neer dat er drie hoofdstukjes in één film geperst worden. Want het idee zou veel beter aanleiding geven tot een serie, waarin de helden telkens een andere alien bestrijden. Gevolg is dat de film in herhaling valt. Verder zakt het ook in op de stille momenten, met romantische intermezzo's en existentialistische onzin.

Toch verdient Gantz een 3* mede dankzij het eerste sterke half uur en de intense actie. Het is geen slechte verfilming geworden en kost geen moeite om uit te kijken.

nou dat toch wel drie kwartiertjes korter gekund