As above, So Below (2014)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Erick Dowdle
met Perdita Weeks, Ben Feldman en Edwin Hodge

Onder de straten van Parijs liggen kilometers aan gangenstelsels, de eeuwige thuishaven van talloze zielen. Wanneer een team van ontdekkingsreizigers het doolhof van botten verkent, ontdekt men het duistere geheim dat binnen deze stad van de doden ligt verscholen.

avatar van Al DeNiro
Laatste half uur is eng.

ik vind er niet veel aan , maar ja dat is mijn mening ,

avatar van ibendb
Lang geleden dat ik werkelijk bang was van een film. Ik geloof dat het in tijde van The Conjuring was dat ik paranoia door het huis liep en geen donkere hoekjes vertrouwde. Het is een verschrikkelijk, maar o zo zalig gevoel als een film je daadwerkelijk bang weet te maken. As Above, So Below heeft dit voor elkaar gekregen. Nu, ik ben, al is het naar eigen zeggen, wel al wat gewend van horror en mij krijg je niet snel bang (in tegenstelling tot wat mijn vriend beweert ). Maar het is nog steeds hetzelfde concept dat mij de creepers geeft: Alleen zijn in een benauwde ruimte, maar wetend dat er ergens 'iets' zit dat je de stuipen op het lijf zal jagen.

As Above, So Below lijkt aanvankelijk op een doordeweekse found-footage film en eerlijk gezegd begin ik er genoeg van te krijgen. Dit subgenre heeft zijn glorieperiode gehad en er komt toch alleen maar bagger uit. Maar wat AASB 'anders' maakt, is het avontuurgehalte. Er gebeurt ten minste iets. De beginscène is al spannend en tegelijkertijd interessant. Natuurlijk volgt dan de nodige lange introductie en na een dikke dertig minuten begint de fun. Vanaf de groep een eerste stap in de catacombes plaatst, begint de claustrofobische sfeer op te spelen en je voelt je direct deel van het verhaal. De smalle gangen, beenderen,... Je voelt ze op je afkomen. Al snel wordt duidelijk dat er iets niet pluis is in de catacombes en dan gaan de poppen al helemaal aan het dansen. Ieder ding dat de groep tegenkomt is freaky in zijn eigen manier. Je begint je vragen te stellen en zelf dingen te zien die er niet zijn. Dat is voor mij de definitie van een sterke griezelfilm.

Het acteerwerk is ook enorm goed. Perdita Weeks is een enorm aangename verschijning en haar stem is kalmerend om naar te luisteren. Zij draagt de film zowat door haar vastberadenheid. De rest van de cast zijn oké, maar zijn min of meer stereotiepen.

As Above, So Below zal niet bij iedereen zoveel lof krijgen want een griezelfilm is enorm relatief. Nu, ik heb me geamuseerd met een avondje griezelen op mijn laptop in het pikdonker en het was verschrikkelijk effectief. Één van de beste griezelfilms van de afgelopen jaren. 4*

erik1677
ik hoop dat het nu toch een gauw een keer afgelopen is met die found footage zooi.
Zaten wel een paar spannende momenten in.
Maar echt eng word het nergens.

Toen ik de trailer bekeek van deze film verwachtte ik echt een hele goede horror. Opzich is het ook best een aardige film, alleen ik vond het einde erg tegenvallen. Hoe het bij mij overkwam was het van: 'Het geld voor de film is op, dus maken we er maar een einde aan.' Dat vond ik erg jammer. Voorderest ben ik wel aardig wat keren geschrokken, dat maakt het toch wat leuker. Maar echt een hele goede film? Nee, dat vond ik het zeker niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film die het pad volgt van The Descent, maar onderweg The Librarian meeneemt. De film is meer dan wat toevallig vastzitten in een grot, ruïne of zoals hier catacomben. Naar het schijnt zijn is de film echt opgenomen in de Parijse catacomben, dus dat geeft ons meteen een mooi zicht op de ondergrond daar. Door het mysterieuze verhaal en de zoektocht krijgen we meer dan enkel vastzitten, wat dreiging en misschien ook weer weg. Een gevarieerd team en zoals dat in de handleiding van het genre staat vermeld, weet je al dat er enkele leden zullen wegvallen.

Ik hou wel van dit genre. Net voldoende licht om iets te kunnen zien, waardoor je veel suggestie krijgt. En vooral het claustrofobische gevoel. De dreiging ligt steeds achter de hoek. Ook hier werkt de handcamera goed. Een manier van filmen die wel werkt als je het goed aanpakt. Denk aan Rec, Cloverfield, The Descent, Trollhunter en Monster. Niet ontoevallig dat regisseur John Erick Dowdle de remake maakte van Rec: Quarantaine. Ervaring leert kunst, As above so below is een betere film geworden.

De eerste keer dat ik Perdita Weeks aan het werk zie, en dat is zeker niet slecht. Hopelijk krijgen we haar nog eens aan het werk te zien. Verder zie je nog wel goeie ideeën, sommige dingen zie je wel meteen tussen de lijnen, maar tegen dat je het door hebt ben je toch even verschoten. Het kan zeker beter, maar de film is me beter meegevallen dan verwacht.

IK haat dit soort films:allemaal hetzelfde(exists,willow creek, sxtape,enz...)en de ene iets slechter
als de andere.
En toch kijk ik in de hoop van.......
Naar mijn persoonlijke mening:normaal verhaal,normaal gefilmd ,zonder bewegingen om zot van te worden.
Geef mij maar "gewone" horror,zoals vroeger: Freddy kruger, michael meyers, jason vorhees,enz...

avatar van Goodfella_90
Wat dachten jullie van het einde? Ik had daarbij het idee dat ze in de 'bovenwereld' gewoon nog vermist zijn en nooit teruggekomen zijn, maar dat ze nu in de gespiegelde wereld rondlopen en zelf denken dat ze terug zijn. Welke interpretaties zijn er nog meer?

avatar van Lexcoaster
Wat een crimineel lage waardering hier. Geweldige film!

Goodfella_90 schreef:

Dat vind ik een interessante gedachte, zo had ik het nog niet bekeken. Al is er niets in de film wat hier direct op wijst.

Hoewel zeker geen origineel concept doet de film wat een goede horror moet doen: Gewoon fucking eng zijn. Heel lang geleden dat ik dat heb meegemaakt...

Film is oke , niet meer dan dat . Camerawerk en het kijken naar de film vond ik niet zo plezierig

echt goed!

avatar van Rujar
Je mist een duidelijke uitleg bij de film. Het is allemaal heel summier waardoor de film ook erg vaag wordt. Ik ben niet bekend met het verhaal omtrent de Steen der Wijze en of dat iets te maken heeft met de film. (of dat het gebruikt wordt als middel) Ik snapte ook niet wat er precies aan de hand was. Waarom die sekte (en met name die vage vrouw) daar aanwezige was is mij een raadsel. Die vrouw had dan wel weer iets met Benji te maken. Ik denk dat ze uiteindelijk in een soort Limbo zaten (ergens tussen hel en aarde)?

Goodfella_90 schreef:

Ze zijn weer in tegengestelde richting gaan lopen dus ik denk niet dat ze aan de 'andere kant' zaten. Wat mij opviel is dat diegene die ontsnapte belangeloos daar aanwezig waren en zochten naar de waarheid of hebben berouw getoond. Zij waren puur, dus mochten zij weer terug.

Maar nogmaals er zit volgens mij echt een hele geschiedenis/verhaal achter wat echt beter uitgelegd had moeten worden. Jammer het had in potentie echt een hele goede film kunnen zijn, als het meer 'Dan Brown achtig' uitgewerkt was. Focus ligt meer op de horror dan het verhaal zelf.

avatar van mikey
Extreem warrige rennen, vliegen, vallen en weer opstaan foundfootage crap met hilarisch slechte paranormale gebeurtenissen.

Het begin had nog wel potentie maar naarmate de film vordert is er geen touw meer aan vast te knopen. Het voelt als een lange aaneenschakeling van willekeurige, onlogische en nauwelijks uitgelegde gebeurtenissen die ook nog eens helemaal niet eng of spannend zijn (er was duidelijk niet veel budget om het er overtuigend uit te laten zien).

Ik heb de film afgekeken, tegen beter weten in hopend op een geweldige twist op het einde die het opeens allemaal bijzonder of interessant zou maken, maar ook het einde is bijzonder onzinnig en onbevredigend.

Dit is dus een tegenvaller...misschien nog net te doen voor iemand die dol is op schrikeffecten of zo, maar verder vooral een grote bende warrige en oninteressante onzin

avatar van Leland Palmer
Ja, aan de ene kant is dit heerlijk natuurlijk. Dat claustrofobische 'The Descent' gebeuren onder Parijs, die kleine gangetjes, alles staat soms op instorten, niet meer weten waar je bent, steeds dichter bij de Hel komen, achtervolgd worden, er beginnen doden te vallen, nog dieper de grond in gaan, een paar schrikmomenten - ahhhh.. en je bent weer boven. Of niet? Is dit wel zo? Het voelt te gemakkelijk. Echter fascinerend is het wel. Dat hele gebeuren. Het verhaal eromheen met de zogenaamde geschiedenislesjes, de steen der wijzen, etc. etc. zal me een rotzorg zijn. Al met al prima gezeten ergens in de nacht.

avatar van Nicole_1989
Inmiddels was ik aardig uitgekeken op dat handheld-camera en found-footage materiaal. Maar toch heb ik me maar aan deze gewaagd. En dat was zeker geen teleurstelling! Wellicht één van de beste films in dit genre. Ik vond hem persoonlijk doodeng! Een erg beklemmende sfeer in de catacomben, en prachtig vormgegeven hoe iedereen na het binnentreden van de hel, zijn persoonlijke hel tegenkomt. Maar daarnaast is het avontuur-element van de film ook erg interessant, waardoor de film niet alleen doodeng, maar ook spannend en avontuurlijk blijft.
Tot slot vond ik het handheld-camera gebeuren dit keer helemaal niet zo storend. De makers hebben hier zeer adequaat gebruik van gemaakt, door niet alleen een hand-held camera te gebruiken, maar ook een camera op ieders hoofd. Hierdoor was er mijns inziens nooit teveel sprake van shaky beelden en dat al het spannende net buiten beeld gebeurde. Door de verschillende views kon je altijd alles wel zien. Pluspunt bij dit genre!
Kortom: zeer verrast door deze spannende en doodenge film.

avatar van baspls
As Above, So Below is een bijzonder goedkope found-footage film. De film barst van de clichés heeft een paar jumpscares en een bijzonder wierd plot. Het concept (de catacomben van Parijs verkennen) is op zich niet slecht, maar de manier waarop het hier is uitgewerkt. Uiteindelijk wordt het zelfs een soort Indiana Jones-wannabe.

avatar van comely
-15 minuten interessant
-20 minuten sfeervol
-de rest van de film chaos, onzinnig en leeg

avatar van knusse stoel
Prima film, enigste vervelende is dat camcamera gedoe. Verhaal is redelijk goed en onze waardering ook. Een 7.

avatar van Insignificance
Te grote bende. Het found footage gebeuren kan ik wel hebben en een portie hectiek is ook wel aan mij besteed. Mits goed uitgevoerd natuurlijk. Daar is hier geen sprake van. Een irritant stel schreeuwende figuren geleid door de liefdesvrucht van prof. Langdon, Indy en Lara Croft. Of zoiets. En dat in een soort ondergrondse [REC]. Pracht locatie, maar Dowdle maakt er een potje van. Nergens dat de film tijd krijgt om te ademen, om de horror eens te laten bezinken, het is alsmaar volle kracht vooruit met veel lawaai. Een scène als die met de auto heeft echt wel wat, zo heeft het wel meer eigenaardige en bevreemdende momenten die er op zich best mogen zijn, maar zonder steun van timing, opbouw en dat soort dingen, blijft er weinig van over. Idem voor de film, die al snel verzopen is in z'n eigen drukte.

avatar van JDSsmetje
Regisseur Dowdle propt een tiental jonge personages in nauwe gangen en diepe kelders en laat ze al gillend hectisch cirkelen, terwijl de twee hoofdpersonages zich wagen aan nauwelijks toegelicht Ravensburger-doolhofmysterie. As Above, So Below heeft dan wel de beste setting die een horrorfilm kan wensen, toch ontbreekt het aan rustig opgebouwde spanning.

avatar van arno74
Oef. Verschrikkelijk, ik ergerde me constant aan het slechte acteerwerk, het slechte camerawerk, de slechte beeldkwaliteit, de simpele dialogen en het simpele script. Al binnen een minuut of vijf weet je van welke kwaliteit deze film is, ik schaar het in de categorie B-films. En dat terwijl ik had gehoopt op een lugubere horror in de echte setting dat de catacombes van Parijs zijn. Met zo'n 'decor' valt véél meer uit te halen, doodzonde. Laat bijvoorbeeld wat toeristen daar verdwalen of zo, maar geen onzinnige zoektocht naar een steen der wijzen. Een beetje geloofwaardigheid had bijgedragen aan het werkelijk eng maken van de film, maar daar is geen aandacht aan besteed. De schrikeffecten die zich mede baseren op het verhogen van het volume haalden me alleen maar uit de slaap waarin deze film mij sukkelde. De bordkartonnen personages waren ook totaal niet uitgediept laat staan interessant. De makers laten zien dat ze weinig (zeg maar gerust geen) creativiteit hebben. Erg infantiel. 1* Wie van claustrofobische horrors houdt en van film type The Descent (2005) (1,5*) zal het wellicht beter bevallen, maar van deze kwaliteit is het niks voor mij.

Grappig hoe bij het horror genre de meningen altijd zo enorm uit elkaar liggen, wel te begrijpen doordat de ene aanpak beter werkt dan bij een ander.

Voor deze film, horror vind ik normaal gesproken eigenlijk nooit eng etc, maar bij het zien van deze film bekroop me wel een beetje een ongemakkelijk gevoel, hulde daarvoor!

De smalle ruimtes, personages en verder verhaal vond ik goed uit de verf komen dankzij de cam weergave van deze film.

avatar van Elchapo
Op zich helemaal niet slecht en best spannend op bepaalde momenten.maar ja dat found footage concept hé.....rennen rennen en als kijker wordt je er horendol van( tenminste ik wel) ik zou zeggen houdt die camera gewoon steady,dat komt de film gewoon ten goede.JAMMER!!! 2.5 stars.met een steady shot waren het 3.5 stars geweest....

Ja Moviemeters hierboven, dat found footage komt mij al heel lang de keel uit.Films worden er niet beter van...Erger nog , je wordt er doodmoe en onrustig van. Ik zeker. Net of je dronken naar een film kijkt, de kamer draait, de tv draait...kappen ermee. Via Netflix aangezet....en ja hoor...foundfootage...Het verhaal interesseerde mij ook niet na wat uitleg in het begin. Na 8 minuten uitgezet.......Ik ga denk ik lekker een oude Western met Clint Eastwood bekijken.....lol. Vaste camera, geen neurotisch gedoe met een handapparaatje...Blair Witch met de eerste found footage was top en is honderden malen herhaald maar heeft Blair Witch nooit overtroffen. Found footage???Stoppen ermee!!!! Gewoon vaste camera met een goede camera man!!!! Sorry geen trek in anderhalf uur kloten beelden...(maar misschien mis ik wel een goede film....hahahah)

avatar van Joy4ever
Toffer filmpje dan gedacht. Ik vind zo een aanloop naar de feitelijke scenery (het ondergrondse in dit geval) altijd wat lame maar gelukkig komt dat moment al vrij snel. Redelijk spannend met zo nu en dan een sterk schrikeffect. Maar het is meer dat de film goed weet te boeien. Goed einde ook.

Net weer gekeken en ik ben het nog steeds helemaal eens met het aantal sterren!

frans123 arno74 knusse stoel Nicole_1989 mikey erik1677
En voor de mensen die vooraf al roepen getver found footage, kijk er dan niet naar. Of je houd van found footage of niet, geen problemen mee maar als je weet dat het zo gefilmd is en je vind het verschrikkelijk ga het dan niet afkraken maar ga iets anders kijken. Dat is hetzelfde als wanneer ik een romantische film zou gaan kijken of een western of een 1 of andere vechtfilm, die zouden direct een 1 krijgen. Ik bedoel dit niet gemeen en ik hoef ook geen commentaar terug maar found footage is een soort van een genre, beoordeel gewoon de film over het onderwerp, de spanning, gore en acteerwerk etc. bedankt.

avatar van arno74
Doom4 schreef:
frans123 arno74 knusse stoel Nicole_1989 mikey erik1677
Huh? Waar zit ik precies found footage af te kraken? Ik noem nota bene een stuk of 10 argumenten waar deze film op faalt, en found footage zit daar niet tussen.

Dus nee, deze film krijgt niet een 1* van mij omdat het found footage is, maar vanwege wat ik al schreef:

- slecht acteerwerk
- onbenutte setting
- gebrek aan geloofwaardigheid
- goedkope volumetruukjes
- bordkartonnen personages
- enorm gebrek aan creativiteit

Prima hoor dat jij er wel van genoten hebt maar ga niet bij anderen woorden in de mond leggen.

Elchapo schreef:

Helemaal mee eens.....mijn mening. Met gewoon camerawerk was het waarschijnlijk wel een goede film geworden. Van found-footage word ik stiknerveus....lol