The Den (2013)

Horror / Thriller

geregisseerd door Zachary Donohue
met Melanie Papalia, David Schlachtenhaufen en Matt Riedy

Na het ontvangen van een subsidie voor haar afstudeerscriptie, meldt Elizabeth Benton (Melanie Papalia) zich aan bij een video-chat site bekend als The Den, met de missie de gewoontes van de gebruikers te onderzoeken. Tijdens een van haar willekeurige video-chats ziet Elizabeth hoe een tienermeisje op gruwelijke wijze wordt vermoord voor haar webcam. De politie doet het af als een virale grap, maar Elizabeth gaat op zoek naar de waarheid. Haar leven staat al snel op zijn kop en ze raakt verwikkeld in een gestoord spel.

avatar van Gang_Star
Had hier wel wat meer van verwacht. Het uitgangspunt van de film dat zich via een webcam afspeelt vond ik best een interessante wijze waarmee deze film zich enigszins een beetje kan onderscheiden binnen het genre. Film opent wat traag maar de nodige mysterie houd de film overeind. Richting het einde wordt het een stuk spannender en slaat de film nog wat om. Met inhoudelijk wat meer spanning en wat meer gore had deze film meer kunnen zijn dan het uiteindelijke resultaat.

Aardige film waarin een studente onderzoek doet naar online videochats. Een redelijk originele opzet waarbij het verhaal geheel in beeld wordt gebracht door webcams en telefooncamera's. Het begint allemaal fris, maar naarmate het plot zich langzaam introduceert wordt het soms wel wat ongeloofwaardig. Maar zeker vermakelijk genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van n00r
Wil deze al heel erg lang zien maar komt er maar niet van..

avatar van Stormy-
Wat een sterke film is dit zeg. Heel spannend met een leuk verhaaltje en veel beter dan Unfriended. Leuk einde met net genoeg horror. Zeker de moeite waard om eens te kijken. Duurt geen minuut te lang!

avatar van n00r
Ook ik heb hem eindelijk gezien super toffe film!

avatar van john mcclane 2
zojuist The Den was een tip van remorz
en die hakte er wel flink in .
eigenaardig dat ie buiten mijn radar was gevallen , aangezien ik van horror hou en hij beetje leek op Unfriended 1 en deel twee leek .
wat mij erg goed beviel , en nog een waarvan ik de naam zo gauw niet meer weet .'maar onlangs was er Searching (2018) die op meer waardering kan rekenen .
Dat einde brrrrrr.
ik heb een tijdje deep web ingetypt bij youtube,,,is helaas niet ver gezocht .

avatar van Daan258
Zou deze nog graag op bluray willen hebben. Helaas is die volgens mij nergens in Nederlandse winkels verkrijgbaar Was inderdaad een leuk filmpje.

avatar van Collins
Het verhaal speelt zich bijna geheel af op de laptop van protagoniste Elisabeth, die in een chat carrousel van de ene chatpartner naar de andere klikt en daarbij de vreemdste personages tegenkomt.
Regisseur Zachary Donohue gebruikt voor de weergave diverse technieken. De chats gebeuren met handycam of gewoon per statisch beeld. In de loop van de film worden daar beelden uit bewakingscamera’s, helmcamera’s en hand-held camera’s aan toegevoegd, zodat een dynamisch geheel ontstaat, dat nog eens wordt versterkt doordat zich continu allerhande venstertjes openen met email- en geschreven chatberichten. Het oogt heel levendig en is soms chaotisch, maar het werkt absoluut spanning verhogend.
Found footage dus. Maar dan van de geslaagde soort. Er wordt gemoord en gefolterd. Het gaat er niet bepaald teergevoelig aan toe. De found footage stijl maakt dat het geweld dat de slachtoffers overkomt er authentiek uitziet. Het brute en wrede geweld komt door de realistisch weergave hard binnen. Het realisme van de beelden is pure horror.
De film draagt ook een boodschap uit (las ik). Het internet is niet vrij van gevaren en biedt een vrijplaats voor personen en organisaties met perverse, duistere en criminele neigingen. Wees gewaarschuwd!
Ja, dat wist ik nog niet. Ik dacht gewoon een spannend filmpje te bekijken. Nee hoor, zit er nog een boodschap aan vast ook. Obligaat en flauw. Ach, het zal wel. Ik heb me met de film gewoon vermaakt en heb daarna nog lekker even ingebroken in de chat roulette, waar ik hele vriendelijk mensen tegen kwam. Denk ik.
Allemaal onzin. The Den is vooral een fijne horror ervaring. Veel meer moet je er niet van maken.

avatar van joolstein
Het was zeker niet slecht, zelfs genoten van de film maar het deed ook niet veel meer dan wat we al niet eerder zagen in slashers. Het enige wat dit deed onderscheiden was de manier waarop ze het lieten zien. De film wordt namelijk getoond via vensters op computerschermen, mobiele telefoons en webcams. (al is de film daar niet altijd even consequent in) Ik keek de film op een laptop en aan het begin dacht ik... help wat gebeurd er nu, het kostte me dan ook even voor ik het door had! De film had ook geheel onverwacht een aantal bloederige kill-scènes. Het maakt samen met de laatste scene dat deze variatie op het found footage vrij degelijk was! Niets nieuws maar wel solide genoeg.