[Rec] (2007)

Spanje
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferran Terraza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

avatar van P8rb
In Cloverfield vond ik het camerawerk toch iets minder irritant, hier was het op sommige momenten iets te chaotisch en irritant. Spanning in deze film was zeer goed, op sommige momenten was het zelfs eng. Het gegil en gekrijs werd ik op ten duur ook wel een beetje beu. Je werd ook een beetje in spanning gehouden doordat de kijker op het begin de hele tijd niet wist waarom de politie zo onduidelijk was en waarom ze de mensen allemaal in het gebouw probeerden te houden zonder ze verder toe te lichten

Fijn dat ze bij deze films waarbij gebruik wordt gemaakt van een amateuristische opname, is dat de speelduur niet te lang is. Dit soort films moeten zeker niet langer dan 90 minuten duren, dan wordt het te veel van hetzelfde en misschien wel vervelend. Had hier redelijke verwachtingen van, moet zeggen dat die wel redelijk uit zijn gekomen. 3 Ruime sterren.

avatar van otherfool
Knappe low-budget horrorflick met een paar heuse handen-voor-de-ogen scenes. Handheld camerawerk speelt de film in de kaart, het levert een paar mooie voordelen op (blurring, het offscreen houden van bepaalde zaken) en geeft de hectische sfeer goed weer.

3 erg ruime sterren.

, geweldige film, erg leuk gedaan. heerlijk einde ook en het duurt gelukkig ook allemaal niet te lang.
Ben blij dat ik hem niet in de bios heb gezien want dat had me echt een hartverzakking opgeleverd.

Het camewerk (lees heen en weer geschud) stoorde me verder niet tijdens het kijken, maar het constante hysterische geschreeuw werd me af en toe wel bijna iets teveel (al kan de film daar verder weinig aan doen). Aan het einde was een rustige zucht wel even op z'n plaats.

Geweldig einde van de film ook trouwens! cool 'monster'

p.s. en de hoofdactrice mocht er ook wezen. .

avatar van Inland Rabbit
fuck zeg, Blair Witch lovers, eat your heart out. Beetje oneerlijk om die film met deze te vergelijken, alleen omdat het horror/thriller was en Handheld, maar als je dat een goeie film vond, dan ga je deze niet overleven denk ik.

Het gegeven schokkerige camera en chaos is dus al eerder te zien geweest, maar hier word het toch wel effectief gebruikt hoor. Licht/donker gebruik, haperingen, overdreven hard of juist zacht geluid, camera aan en uit. Dit alles maakt het een hele dynamische en vaak ook drukke film. Juist daardoor is er veel spanning en word die ook steeds groter.
De film + acteerwerk was ook zeer realistisch waardoor ik nergens het idee had naar een film te kijken, meer naar een gruwelijke registratie.
Alles was zeer dynamisch, zoals eerder gezegd. Als iets hard was, dan was het ook ECHT hard en dat heeft me meerdere malen de schrik van mijn leven bezorgd, want vaak was dat ook nog eens in combinatie met hyperactieve beelden en dat werkte gewoon perfect. Naarmate de film verder loopt, word er ook steeds meer met licht/donker gespeeld en ook die timing is super gedaan. Vooral de laatste paar scenes zijn daar een goed voorbeeld van, werkelijk, ik had het niet meer.

begin maar eens met een 4*, wie weet komt er zelfs een halfje bij?

Op naar A.L'Interieur, die schijnt ook al zo verschrikkelijk te zijn. Kijk er nu al naar uit.

Weinig vernieuwend. Had ook grootse moeite om er echt in te komen, omdat vanaf seconde 1 al duidelijk is dat er moeite wordt gedaan te acteren dat er niet geacteerd moet worden. Jammer.

avatar van OlafK
Ik vond t n erg sterke film! Beklemmende sfeer, goed geacteerd, en niet te veel ranzigheden maar echte spanning. Echt een heel goede horror, en die zie je niet zo heel vaak!

avatar van Macmanus
Toch maar naar een kleine 4 sterren gegaan. De uitleg op het eind blijft jammer. Maar toch best wel knap hoe er met het geluid wordt gespeelt waardoor het soms toch wel erg op een soort van sountrack lijkt. Viel me nu veel meer op dan de crappy versie die ik eerst zag. Ook een groot pluspunt was dat de schrikmomenten een tweede keer nog steeds uitstekend werkten. Horror leeft juist duidelijk, herhaling is er zeker maar tegenwoordig wordt zo oneindig veel fijner belicht dan in oude horror films. Wat ben ik daar blij mee zeg!

avatar van dutchtuga
Film die, zoals al vaker vermeld hier, barst van clichés maar van mij mogen ze d'r zo nog veel meer maken. Hoog tempo, aardig acteerwerk, perfecte setting, sterke geluidseffecten en een zinderende laatste 10 minuten. Werkelijk het engste wat ik de afgelopen tijd gezien heb. Hoewel, en niet alleen vanwege de handheld, het einde bijna een kopie is van Blair Witch heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten, en dat is wanneer puntje bij paaltje komt toch het belangrijkste bij dergelijke films.
Bijna perfecte horror.

avatar van maxcomthrilla
Intense ervaring en doodeng af en toe!

' Man of the match ' is vooral de nooit afwezige, charismatische claustrofobie die perfect wordt overgebracht op de kijker. Daar waar je bij een brand weet dat je niet naar boven moet vluchten. Begeven deze personages zich al in het hol van de leeuw, hun toestand wordt steeds penibeler. Ook hier blijkt dat je maar beter niet naar boven kan vluchten, maar als het je enige, schamele hoop is...

Gave soundeffects ook. Dat rare, vluchtige en wat gedempte geluid toen een brandweerman naar beneden werd gesmeten. Het gaf mij de rillingen. Gedurende de film zou dit aanhouden. Geweldig hoe de tv - journaliste er eerst vreselijk verveeld bij zit en later samen met vele kompanen de longen uit haar lijf schreeuwt en in een anarchistische chaos belandt. Er werd flink wat afgeschreeuwd, maar niet zoveel als ik uit sommige berichten hier af moest leiden. Ik vond het geweldig en enorm sfeerversterkend. Veel oog voor de hectiek, iets minder oog voor het visuele plaatje. Cloverfield ziet er wat dat betreft wat tandjes beter uit. Deze film daarentegen jaagde mij dan weer wat meer de stuipen op het lijf. Hoogtepunten, toch wel het kleine meisje dat ineens verschrikkelijk ' evil ' werd en die man die iedereen onderzocht en zelf een infectie opliep, en vervolgens onverwachts toesloeg. Ik zag het niet aankomen, hij had net uit eigen beweging zichzelf achter slot en grendel gezet. Dat het zo snel zou gaan...

De film deed mij denken aan de minstens zo geweldige zombiefilms: 28 Days Later & 28 Weeks Later en dat zonder alleen maar op spanning die voortkomt uit het feit dat er zombies in beeld aanwezig zijn, te mikken. Europese horror zit flink in de lift. Spanje zou wel eens aan kunnen haken bij Frankrijk. Naast enkele Franse horrorfilms verwacht ik immers ook veel van: King of the Hill. Manuela Velasco mag overigens vaker voorbij gaan komen. Innemende verschijning. Ovationele 4*

avatar van Halcyon
'k Vond het vrij slecht eerlijk gezegd. Om te beginnen vond ik [Rec] nergens vernieuwend. Zowel inhoudelijk als qua camerawerk een aaneenschakeling van jatwerk. Ik zeg altijd, het wiel heruitvinden kan geen kwaad, zolang het maar beter bolt. En bij deze film had ik toch het gevoel dat er een serieuze slag in het wiel zat. Been there, done that met andere woorden.
Vond het vooral ook veel te hysterisch allemaal, zonder dat er echte angstaanjagende scènes voorbij kwamen. Knip- en plakwerk van roepende mensen die paniekerig door een gebouw lopen, meer niet. Overdaad schaadt, zoveel is duidelijk. Zodanig zelfs dat ik mezelf erop betrapte een paar keer bijna in slaap te sukkelen. Letterlijk! Dat mag toch niet de bedoeling zijn?
Op het laatste moment wordt nog een beetje de eer gered met een beklijvende scène, volledig opgenomen in night vision. Veel te laat helaas, want de suffe 75 minuten die daaraan vooraf gaan hebben dan al oneindig veel schade aangericht.

Helemaal wat ik er van verwacht had.

We zaten met 6 in de bioscoop, na de eerste lijntjes Spaans vielen er al 2 af. Gezellig

Verder erg sterke horror, die lekker hectisch overkomt. Gezeur over de originaliteit van de filmtechniek vind ik serieuze onzin, hopelijk wordt men snel hieraan gewoon aangezien het een waardevolle techniek is die veel bijdraagt aan de beleving van de film.

Middenstuk had nét iets sneller gemogen, maar van dan af is het echt genieten tot het einde. Zowat de beste en spannendste scene die ik al in een film gezien heb.

Een wat langere review staat hier, maar toch weer al even geleden dat ik zo genoten heb van een film in de bios. Verder ook duimen omhoog voor de erg sterke soundtrack.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb hem net gekeken, 2uur s'nachts, lekker alleen.
En wat heb ik me vermaakt

Geweldige film!
De acteer prestaties zijn erg goed en de personages zijn tof.
De hele setting in een afgesloten flat in het donker (Wat ik op zich zelf al aardig eng vind, heb het niet zo op zulke flats:P) in combinatie met geinfecteerde mensen, is voor mij echt een nachtje griezelen.

Heb lang niet meer met zulke spanning een film bekeken.
Echt een aanrader!

avatar van stephan73
Poeh..
Was alweer een tijd geleden dat ik een horrorfilm zag waarbij ik echt schrok. [Rec] heeft dat voor elkaar gekregen.
Film bouwt de spanning erg goed op en strooit (af en toe) met van die schrikeffecten waarbij ik inderdaad even uit de bioscoopstoel omhoog sprong.

Dat hij wordt vergeleken met Blair Witch vindt ik eigenlijk onzin, want die stelde helemaal niets voor vergeleken met [Rec].

Het bekend gemaakte deel 2 is in ieder geval een film waar ik naar uit kijk!

3 en een halve dikke sterren!

avatar van Flipman
OMFG!!! Wat een standaard verhaal! En het concept van de uitwerking hebben we al in Cloverfield gezien! Maar wat heeft deze film me alsnog regelmatig de stuipen op het lijf gejaagd! Ik bedoel, het is natuurlijk knap dat een film je kan laten schrikken omdat er iets onverwachts gebeurt. In een film waarin men moet vechten tegen een -bovennatuurlijk- fenomeen, leert men dit fenomeen vaak goed genoeg kennen om te weten waarteo het in staat is, zodat je weet wat het kan doen en uitrichten en op wat voor manieren het je zou kunnen laten schrikken. Soms, echter, weet je dit niet, omdat je daar te weinig info voor krijgt. Dan schrik je van heel onverwachte dingen. Maar weer in andere situaties, weet je echt precies wat er zou kunnen gebeuren of ben je zelfs zeker van wat er gaat gebeuren.

Als een film je in dat laatste geval kan laten schrikken, is het een goeie film.

Nou, dat is deze in mijn optiek dan ook!

Crisis, hé! Qua verhaal stelt het eigenlijk niks voor. Mijn broer had 'm al gezien en noemde het terecht een mix tussen de films 28 Days Later... en Cloverfield. Dan is eigenlijk alles al gezegd, maar, echt, mijn broer zag hem voor de tweede keer samen met mij. Ik schrok me vaak genoeg de pleuris, maar mijn broer, die hem reeds had gezien, nog steeds! Die verschoot nog steeds!

Wat moet ik er verder nog over zeggen? Ik hoop niet dat het Cloverfield-concept nu te vaak toegepast gaat worden -hoewel ik niet eens denk dat het leentjebuur is, deze film kwam zelfs eerder uit, maar volgens mij heeft Cloverfield het ook niet van [Rec] afgekeken. Het zou zonde zijn dat dit zo'n uitgemolken concept wordt. Maar dan zijn de grondleggers tenminste de moeite waard. Dat kan ik van Scream niet zeggen. Van de walgelijke aftreksels in de serie I Know What You Did Last Summer al helemaal niet!

Anyway, deze film schopt kont!

Completere Review

avatar van HarmJanStegenga
Ah, eindelijk weer eens een film die me de stuipen op het lijf heeft weten te jagen. Gelukkig, want daar draait het bij dit soort films toch om. Jammergenoeg weet [Rec] niet altijd het niveau hoog te houden en bereikt de film dan ook een paar keer een redelijk dieptepunt. Vooral die jonge journaliste wist me soms behoolijk op mijn zenuwen te werken. Een aantal dialogen kwamen ook behoorlijk ongeloofwaardig over, de acteerprestaties zijn niet van iedereen voldoende en soms word de film nogal saai. Vooral het saaie gedeelte had ik niet verwacht, want ik had echt één brok angst in gedachten, maar veel praatscenes (waarvan sommigen wat onnodig vind ik) deden dit idee de das om.

Gelukkig bevat de film genoeg positieve dingen om deze mindere momenten op te vangen. Het is in ieder geval lang geleden dat ik zovaak geschrokken ben tijdens een film. Er was zelfs één moment dat ik bijna van de bank afdonderde, niet te geloven. Dat kleine jongetje op zolder was daar de boosdoener van. Ik vraag me wel af wat die daar in hemelsnaam doet. Ondanks dat je sommige momenten echt mijlenver van tevoren aan ziet komen schrik je je toch dood. Het moment dat de camera inzoomd op dat kleine meisje wanneer die agent haar een spuit wil geven is daar een prima voorbeeld van. Die oude vrouw vond ik trouwens eerder om te lachen, vooral de scene waneer die brandweerman haar gezicht inbeukt met een hamer. Veel schrikmomenten aanwezig dus die de mindere dingen - zoals eerdergenoemd - goed weten op te vangen. Het camerawerk valt weer goed in de smaak net als bij Cloverfield en het verhaal stelt misschien niet zo veel voor, maar daar kijk ik echt niet naar bij dit soort films.

Voldoende voor deze film die me een paar keer goed op het puntje van mijn stoel heeft laten zitten. Ben nu ook wel benieuwd naar het reeds geplande tweede deel.

* * *

avatar van SelmaDuim
Wel een geinig filmpje, maar erg voorspelbaar en alles behalve origineel. We nemen de standaard ingredienten van een zombiefilm en we filmen het in de stijl van het veel betere Blair Witch Project en we hebben [REC]. Een beetje jammer dat ze zelf niets konden verzinnen, maar toch nog best vermakelijk, al was het acteerwerk ook vrij belabberd.

Een beetje een domme fout in de film is dat ze halverwege de film een scene terugspoelen. Wanneer je een film laat zien door de ogen van de hoofdrolspelers/camera, dan kun je natuurlijk niet laten zien dat men beelden aan het terugspoelen is. Dat kan dan alleen maar als er nog een extra camera bij zou zijn en dat is nu niet het geval. Niet erg slim van ze.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Redelijke thriller/horror die met de handycam wordt geschoten en daarmee een realistische sfeer probeert te scheppen. Soms vernuftig maar vaker cliché.Toch vermakelijk.

avatar van Spetie
Heerlijk horrorfilmpje, die de perfecte speelduur heeft. Film begint rustig en bouwt de spanning goed op, waarbij het hoogtepunt van de film duidelijk aan het einde ligt. Wat een gezeur hier trouwens weer van sommige mensen over het camerawerk. De handcamera, met af en toe trillende en schokkende beelden, draagt net als bijvoorbeeld in Cloverfield enorm bij aan de chaotische sfeer die getoond moet worden. Natuurlijk wordt er gegild en geschreeuwd, denk maar eens na wat je zelf zou doen in zo'n situatie?
De film bevat zelfs nog een beetje humor op sommige momenten . Er worden weinig horrorfilms gemaakt, die mij een aantal keren aan het schrikken kunnen maken. Dit was er gelukkig echter weer zo'n eentje.

4,0* dikke sterren.

Leuk avondje vol horror? Ik zeg Frankrijk. Ik zeg Spanje. Ik zeg Ils. En ik zeg [REC]. Twee filmpjes op een avond midden in de week. Lekkere korte titels; maar groot vermaak!

[REC] is duidelijk de energieke van de twee. Deze film bruist van de adrenaline en spat constant van het scherm af. Waar het Franse Ils constant om het hoekje probeert te kijken is het Spaanse [REC] juist constant bezig voorbij het hoekje, achter de deuren, boven, beneden, links en rechts te kijken. We zien werkelijk alles en meer,
maar daarom zo weinig. Ik zeg; een briljant concept met enkele heerlijke ingrediënten.

Een daarvan is overleven in een wel heel benarde situatie. Klinkt niet echt origineel. Het enige wapen dat je hebt; een camera. Wat ga je daar mee doen? Nou vooral heel veel filmen. [REC] is een horrorfilm van ander niveau dan ik gewend ben en zou wensen dat er meer zijn. Het inzetten van de camera als enig wapen word hier geweldig goed benut. Poogt nergens in zijn idee te vervallen en blijft dan ook constant bij dat concept. Dit betekend dat er werkelijk geen moment rust op het scherm te zien is. Snelle beelden, langzame beelden. Scherpe en vervaagd, donker, licht, schokkende en haperende beelden. Niets is te vreemd wanneer er uit het niets iemand door het hoofd geschoten word. Een kind je de strot afbijt. Een man te pletter valt en schedels ingeslagen worden. Een ontzettend vermoeiende maar ongekend heerlijke intense ervaring.

De camera blijkt echter duidelijk een wapen dat beschadigen kan; vooral het vervormen of wegvallen van het geluid af en toe werkt echt naar een hoog spanningsfactor. Heel tof. Het moment dat de camera op de grond neergelegd word en de cameraman - al zien we enkel zijn voeten - zelf even een handje moet komen helpen is geweldig.

Laatste lovende woorden gaan naar het einde. Zelden zo'n benauwde climax gezien. Geweldige locatie ook, met de vele foto's en krantenknipsels. Wanneer ook daar het licht uitvalt zit ik echt met m'n neus op het scherm. Goede keuze om zelfs zulke momenten niet te voorzien van een soundtrack maar het enkel bij veel gehijg, geschreeuw, gekraak en gerommel blijft. Heel freaky.

Een van de beste films in zijn genre. Nee, niet vernieuwend - ik kan gelukkig echter intens genieten van een film dat bestaande ingrediënten gebruikt en dat verpakt in een geweldige uitvoering. Supersnel tempo, perfecte locaties, knappe geluidsediting maken een superscary kijkervaring. Zien om te geloven dit.

4.5/5.0

avatar van Shinobi
Zo wat een film zeg , ik moet er nog even van bekomen.

Weer eens een film gezien door de point of view van één van de acteurs - die je overigens nooit in beeld krijgt te zien - door middel van een camera. Ik moest gelijk denken aan The Blair Witch Project en in mindere mate Cloverfield.
Maar oh wat doet deze film het goed zeg, het maakt goed gebruik van de - ietwat beperkte - setting, heeft zeer goede schrik effecten, er wordt goed geacteerd. Maar bovenal het verhaal wordt rustig verteld om daarna tot een ultieme climax te eindigen. Die climax leek trouwens wel verdacht veel op de eind scène van de Blair Witch Project, maar goed.

Al met al geef ik deze puike Spaanse film 4, 0 sterren. Nu vraag ik me alleen nog af of er een vervolg komt.

avatar van 606
erg goede en creepy film en acteurs doen het erg goed.
vooral die oude vrouw deed het prachtig.

4,5 ster

avatar van Filmkriebel
Film met serieuze schrikmomenten. Bijna in mijn broek gekakt. Het geluid LUID zetten mensen... het is goede horror, al is het niet bijster origineel. Meer dan een "Blair Witch Project" in een flatgebouw is het niet. Neemt niet weg dat de regie efficiënt genoeg is om je de stuipen op het lijf te jagen.

avatar van Donkerwoud
Na de vele uitmuntende verhalen had ik toch wel iets beters verwacht dan deze matige bedoening. Dit is voor mij eigenlijk alles waar ik een bloedhekel aan heb in horrorfilms: oninteressante karakters die uitgemoord worden door ''monsters'' en de hele tijd schreeuwen om hulp. We kennen het wel van tig andere wanproducten uit de V.S. Ook hier zijn de karakters van bordkarton en mogen we vooral niet teveel met ze meeleven. Natuurlijk is het mij ook niet ontgaan dat er hier gebruik wordt gemaakt van enkele knappe technische hoogstandjes in camerawerk. Daarmee zal ik het dus niet af doen als slecht, maar meer dan een standaard eeeeeeeek-aaaaaaaah-oooooooh-helepie- padre mios-argh! is het ook niet. Enkele fragmenten daargelaten, want zowel ''het kleine meisje '' als de laatste fragmenten in de donkere kamer vielen bij mij ook in de smaak. Maar als geheel stelt deze film helaas dik teleur, en tot overmaat van ramp stond de buurman ook bezorgd voor de deur omdat hij zoveel geschreeuw hoorde uit ons huis. Of alles wel in orde was.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Hoge verwachtingen door positieve verhalen kunnen dodelijk zijn voor een film, maar [Rec] was verre van een teleurstelling. Toegegeven; als je het principe en uitgangspunt een beetje kent, valt er al veel te voorspellen. [Rec] kent aardig wat clichés, gaat redelijk volgens het boekje en lijkt in eerste instantie vooral ingevuld met standaard schrikeffecten. En tja, effectieve schrikmomenten zijn best leuk hoor, maar daar heb je nog geen spannende, beklemmende of aangrijpende film mee.

Gelukkig weten Plaza en Balagueró perfect wat ze doen en zetten na een korte introductie een sfeer vanjewelste neer. Op een gegeven moment is de spanning echt om te snijden en zit je als 't ware tussen de personages. [Rec] bevat een flink tempo, een adempauze krijgt het publiek niet. Nee, de kijker moet en zal de nachtmerrie in volle glorie meemaken, tot het angstaanjagende en uiterst briljante slot aan toe. In één woord: Héérlijk.

4,5 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Niet onaardig maar zeker niet zo vernieuwend, gedurfd en vooral eng als ik gehoopt had. Op het laatste kwartier naar vind ik de film de grauwe middenmoot der horrorfilms niet ontstijgen. Erg voorspelbaar allemaal, je kan op je klompen aanvoelen wanneer er een "schrik" moment aankomt en dat kan toch nooit de bedoeling zijn van zo'n moment. Verder staat de film nogal bol van de nodige clichés uit het genre, alleen de vorm is deze keer ietsjes anders (alhoewel dat natuurlijk ook al weer eerder gedaan is).

De sfeer vind ik niet altijd even geweldig geslaagd. Het geheel oogt vaak erg schoon en helder, er zitten te veel scriptmatige truukjes in om het realistisch te laten zijn en bovendien is het acteerwerk gewoon vrij matig tot soms zelfs slecht. Allemaal factoren die er toch voor zorgde dat ik niet echt in de film kwam te zitten en dat ondanks het zogenaamde realistische first-person perspectief. De presentatrice mag dan wel een hoge aaibaarheidsfactor hebben, ze is net zoals de rest van de karakters totaal oninteressant. En dat is zelfs al gaat het hier natuurlijk vooral om zombievoer toch wat jammerlijk.

Film kent een handjevol sterke momenten en de special effects afdeling krijgt wel een dikke pluim! De gore en de zombies zagen er goed uit en dat heerlijke gescheld in het Spaans klinkt gewoon erg gaaf

Verrassend sterke Horror film. De film komt snel op gang en weet direct te boeien en is zelfs spannend, vooral op het eind. In het begin heb je nog zoiets van "waarom gebeurt dit allemaal" maar op het eind wordt het een en ander verklaard. Ik heb de film vandaag gezien op film 1 en hij duurde daar iets van 70 minuten, waarom hierboven 85 minuten vermeld staat vind ik dan ook vreemd. Manuela Velasco speelde best sterk en de scene waar ze op de grond naar de camera kroop was best sexy

avatar van maerk
Spanje en horror.

[Rec] is een hele sterke horrorfilm, punt. Het cameragebruik, alsof het een documentaire is, is geen bijster origineel idee, maar het werkt wel. Ik vond hem in ieder geval stukken doeltreffender dan The Blair Witch Project en Cloverfield.

Het eerste half uur is opzich niet zo bijzonder. Er gebeurt niet veel speciaals, behalve dan dat de politieman gebeten wordt. Maar vanaf het moment dat de brandweerman naar beneden valt, geniaal moment, en het gebouw wordt afgesloten wordt het écht spannend. Er onstaat een flinke chaos. Er wordt geschreeuwd, geruzied en gerend maar ondanks dat wordt het niet te verwarrend. Erg mooi en geloofwaardig om naar te kijken. En stap voor stap ontvouwt het verhaal zich en bouwen de spanning en gore op. Sommige scènes zijn best angstaanjagend en geven een claustrofobisch gevoel. de inwoners kunnen geen kant op en er is veel drukte en lichte paniek. Dit alles sluit af met een fantastische finale. Erg mooi al die foto's en enge werktuigen. Ik had al verwacht dat er iets zou zijn op de zolder, maar dat dat ding de spot zou kapot maken had ik niet verwacht. En toen kwam daar het beste moment van de hele film: In het pikkedonker, met night vision, en dan ziet de cameraman iets bewegen. Zo'n afschuwelijk gedrocht komt binnen en ze kunnen nergens naartoe omdat de ruimte te klein is. Wat een machtige scène was dit, heel erg spannend. Balaguéro heeft eerder al het goede Fragile afgeleverd, en deze film is ook weer heel sterk.

Die Spanjaarden weten wat horror is, ben benieuwd naar andere horrorfilms en zelfs een beetje naar [Rec] 2. Dat gescheld in het Spaans was trouwens erg aangenaam om naar te luisteren.

avatar van glimlicht
Naargeestige film met een geweldige soundtrack,,
helaas is het verhaal in de film erg matig en de personages eigenlijk alleen maar irritant (stoere brandweerman en stom klein kind)

Ook waren er veel ongeloofwaardige situaties aanwezig,,
twee mannen staan rustig te praten terwijl ze net achter hun een geinfecteerde hebben achtergelaten (die ze natuurlijk geheel volgens horrorclichés te grazen neemt als de camera net een hoekje om is) Om een voorbeeld te noemen.

Het einde was het engste van de film,, de rest van de gebeurtenissen voorspelbaar en vaak genoeg voorgekomen.

*2,5

avatar van Aapje81
Pluspunten:
-Welgeteld twee aardige schrikmomenten
-Een spannend einde.
- En een aantrekkelijke hoofdrolspeelster die door haar voortdurende gekwetter er in ieder geval voor zorgt dat je niet in slaap valt.

Minpunten:
- Alles is veel te druk en hysterisch.
- Door de wiebelende camera wordt het eigenlijk nergens spannend of realistisch. Dit probleem had ik helemaal met The Blair Witch Project en in mindere mate met Cloverfield. Maar ook hier werkt het niet in het voordeel van de film. Ik kan er eigenlijk niet meer bij waarom mensen dit toch zo angstaanjagend vinden voor mij is het vooral slaapverwekkend.
- Het plot en de sfeer. Het probleem dat ik hierbij had was dat het scenario aanelkaar hangt van cliche's en er eigenlijk nergens een beklemmend of claustafobisch gevoel ontstaat. Alleen in het laatste kwartier is dit gevoel heel even aanwezig. Maar dit is toch iets te weinig om echt te kunnen overtuigen.
-De slecht uitgewerkte personages. Ik vind het bij horrorfilms altijd erg prettig als personages zorgvuldig zijn uitgewerkt zodat je met ze te doen krijgt. Dat is hier absoluut niet het geval. Alleen de mooie hoofdrolspeelster is de uitzondering, maar de compassie die ik bij haar voelde had meer te maken met haar uiterlijk.

Kortom Rec is niet onaardig en heeft zeker zijn momenten maar laat me over het geheel genomen toch met een onbevredigend gevoel achter. Nee, deze film is volgens mij toch vooral een hype.

avatar van rokkenjager
Niet onaardig maar alle lof niet geheel waardig. Voorspelbaar als de pest, vol met clichés en met af en toe een zwaar irritante hoofdrolspeelster. Gelukkig biedt de film wel een vrij angstaanjagend sfeertje en is nergens echt saai. Al was ik wel blij dat 'ie niet meer dan 80 minuten duurde.