[Rec] (2007)

Spanje
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza
met Manuela Velasco, Vicente Gil en Ferran Terraza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

avatar van Devedeetje
Gisteren gekeken op NL3, heerlijk zonder reclames.

Het bekende concept van FoundFootage (Cannibal Holocaust, Blair Witch Project en vele meer..)
pakt hier zeer goed uit.
Op sommige momenten wordt het camerawerk wat chaotisch druk, maar nooit zo irritant als in Cloverfield.
de "Troskompas" waardeerde deze film met 5 sterren, normaal slechts weggelegd voor klassieke toppers als Braveheart, The Green Mile en Shawhank Redemption.
5 Sterren is te veel van het goede..,
en na het overwegen van een 4,5, houdt ik het nu op een verdiende 4 ****

Ik vermoedt (misschien ten onrechte) een neerwaartse spiraal bij delen 2 en 3..,
Ach, ik zie wel, wanneer ze op TV worden uitgezonden.....

avatar van chevy93
Gisteren wat aan het zappen en op deze film gestuit. Toch verhoogd naar 4*, want dit is echt een geweldig no-nonsense horrofilm. Geen minuut te lang, geen woord te veel. Ondanks het hysterische Spaans waanzinnig spannend. Met als hoogtepunt uiteraard het einde.

avatar van Brabants
Allemaal een beetje over de top. Het acteerwerk ligt er dik op, het gekrijs is niet om aan te horen en de schrikmomenten zijn amper tot niet aanwezig. Toch is het allemaal best amusant, en je verveelt je geen seconde. Gelukkig werk daarbij een korte speelduur in het voordeel.

MichaelMovie
Eigenlijk een tegenvaller, want het deed mij weinig.
De film is in het Spaans, dus ik denk dat het daardoor wat minder eng overkomt.
Een typisch horrorfilmpje zonder noemenswaardige momenten.

avatar van krosnicky
zeer Spannende film met soms schrik momenten die je al van ver ziet aan komen maar waar je toch van schrikt die eind scene is ook mega ben benieuwd naar deel 2

avatar van john mcclane 2
ik heb eerst de U.S versie gezien,,,,,,die deze film behoorlijk kopieert,(logisch voor een verfilming)
Dat is best jammer want dit is een horror klassieker,maar als je al weet hoe het voor het grootste deel gaat verlopen,is de lol er af.
m.a.w kijk deze eerst,en dan dan pas mocht je nieuwsgierig zijn,dan pas de verfilming.

Ik heb deze film een 2e kans gegeven, vond hem de 1e keer dat ikhem zag (tot de helft) niet zo..
Maar tis echt een film waar je op dat moment zin in moet hebben, en ben blij hem nog een x gezien te hebben (helemaal) want tis zeker een best goeie en aparte film!
Het is wel een erg drukke film om naar te kijken, de hele film lijkt gefilmd te zijn vanuit een camera en dat geeft bij deze film een spannend maar ook druk effect
Zeker waard om te zien en spannende scenes,
3 *

Opgenomen van BNN een week geleden...Tussen de stemmers en reaguurders ben ik een uitzondering, want ik beoordeel deze film met 0,5.
waarom? een slap aftreksel van het trucje van Blair Witch,wat ik wel erg goed vond. Hopeloze cameravoering waar je doodmoe van wordt. Veel geschreeuw en weinig .....Na tien minuten zeer snel doorgezapt.Op naar een echte film. Film voor pubers.

avatar van BlueJudaskiss
frans123 schreef:
.Op naar een echte film. Film voor pubers.

Gelukkig dat ik 'm destijds zag in een zaal vol filmjournalisten en andere liefhebbers die dolenthousiast waren. En stemmen na na tien minuten de film uitgezet te hebben? Hoe zat dat ookalweer, kappeuter?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van catdog
frans123 schreef:

Dus je baseert je stem op 10 minuten van een film? Waarbij je je nog niet eens bij de "actie" van de film bevond?

avatar van jOERI
_Casper_ schreef:
de hele film lijkt gefilmd te zijn vanuit een camera

Dit nomineer ik als quote van het jaar

Jammer dat deze film nog niet in de toplijst staat voor horror, want daar verdient hij een plaatsje

avatar van hel1
Ik houd niet van horrorfilms. Niet omdat ik niet tegen (nep)bloed kan of dat ik A-sterren wil zien acteren, maar omdat ze vaak zo ongeloofwaardig zijn en de verhaallijnen dun. Ik was zeer blij verrast door deze film, hij is dan ook nog een tijdje in mijn hoofd blijven hangen. Er zit een perfecte opbouw in, de spanning wordt geleidelijk opgebouwd en hij bevat voldoende onverwachte wendingen. Slim is de wijze waarop de film is opgenomen, doordat het lijkt alsof jij achter de camera staat beleef je het verhaal echt mee.

avatar van Noud
Heeeel veel geschreeuw!

Veel geschreeuw en een zeer irritante verslaggeefster die geen seconde stil kan zijn. (een dialoog tussen haar en haar cameraman:" Wat zie je? Ik zie niks. Zeg wat je ziet. Ik zie niks. Wat gebeurd er? Ik zie niks" Dit soort dialogen kun je verwachten) Redelijke film maar komt heel traag op gang. Als de actie dan eenmaal begint wordt het aardig maar meer ook niet.

djordy von trier
MichaelMovie schreef:
Eigenlijk een tegenvaller, want het deed mij weinig.
De film is in het Spaans, dus ik denk dat het daardoor wat minder eng overkomt.
Een typisch horrorfilmpje zonder noemenswaardige momenten.

Dit vind ik toch geen reden om dit in je "mening" te zetten, het maakt toch niet uit welke taal ze spreken?

MichaelMovie
djordy von trier schreef:

De was een grotere kans dat ik deze film enger zou gevonden hebben moest deze in het Engels zijn. Als je een taal begrijpt, dan kan je je beter inleven in de personages en situaties.

djordy von trier
Er bestaat een amerikaanse remake maar hij is veel slechter

avatar van Insignificance
Het Spaanse temperament draagt juist bij aan de hysterie rondom de horror.

Umberto schreef:

Precies! Wat ontzettend irritant was dat zeg... Ik schreeuw nooit naar m'n tv maar heb nu geroepen dat ze d'r kop moest houden. Ze heeft sowieso een zéér irritante rol.
Verder redelijke film maar niet veel bijzonders in mijn ogen.

avatar van ambrosini
Ik vond het sfeer zeer goed.. de appartementen waren geniaal.. lange smalle gangen..
Kijk zelden naar Spaanse films maar dit is zeker een aanrader

avatar van Kondoro0614
[Rec]

Een heerlijk eerste deel van de [REC] film reeks. Heb tot nu toe alleen deze en [REC]³ Génesis (2012) gezien. Maar ik snap nu toch echt wel waarom dit zo'n populair film reeks is!

De opbouw van de film is goed! Het verhaal van de film was goed! En de bloederige scene's waren ook prima! [REC] is toch 1 van die zombie films waar ik echt van houd! Toch is ook hier gekozen voor het "Zelf Filmen" thema.. (Net zoals bij A haunted house etc. gebruikt word). Meestal is dit niet echt mijn favoriete kant van een film kijken, aangezien, wat mij ook werd gezegd door de medekijkers.. "Het is wel erg hyper, en moeilijk te volgen". Maar goed, [REC] is niks voor niks [REC]!

Ik vind deze film echt 4.0* waard!

Rec is zeker mijn favoriet uit het foundfootage genre. Ik zie dat veel mensen zich ergerden aan het spaanse geschreew, maar ik vond dat dat de film nòg wat spannender maakte. De eindscene was echt mega spannend. Deze film is echt een 4 waard!

GuyB
Ik herbekeek de film eens en vraag me af hoe het virus dan in het begin eigenlijk verspreid is geraakt tot bij de hond, de oude dame en bij het kindje plots? de reden van de chaos? Als we weten dat het bezeten meisje opgesloten zat?

ipman-99
"We have to tape everything, Pablo. For fuck's sake." ... " !!!

Spaanse Horrorfilm (Heropfrissing) !!! 'Rec 1' is een Horrorfilm met het bekende
concept FoundFootage. Ik weet dat dit voor een bepaald/beperkt
publiek is omdat vele mensen bij het camerawerk 'zee'ziek worden, maar deze is minder
chaotisch dan vele andere in zijn genre.
Het camerawerk past zelfs bij dit concept en is echt een meerwaarde
om het realistischer te laten overkomen, ook qua schrikmomenten pakt
dit bijzonder goed uit. Het sfeertje is meteen heerlijk aanwezig.
Het bloedvergieten is gedoseerd maar dreigt altijd om de hoek.
Kortom ... een heerlijke Horrorfilm, die ik tevens aan een heropfrissing
onderwierp om de hele franchise te zien.

Eerst Quarantine gezien, en daarna het Spaanse origineel.
Daar waar het verhaal voor 99% gelijklopend is (logisch bij een remake), heeft het origineel veel meer in petto dan de remake. Sterkere acteurs, meer spanning(opbouw), gruwelijkere moorden en meer to the point. 3.5*

avatar van The One Ring
Dat first-person horror niet al te origineel is, interesseert me niet zo veel als het zo goed uitgewerkt is als hier. Wat ik knap vond is dat de twee regisseurs zowel de indruk weten te wekken dat het allemaal zeer spontaan gefilmd is, maar dat er ook wel duidelijk een regisseursoog in zit. Bij mindere films van dit type wordt de stijl gebruikt op een gemakzuchtige manier, om vooral een rommelig geheel te verantwoorden. [Rec] is duidelijk gemaakt door mensen die weten wat we moeten zien en wanneer.

Ik vond dit beter dan ik had verwacht eindelijk. Dat komt zowel door de sterke cameravoering en regie, als de opbouw. Het mysterie wordt lang in tact gehouden en er zijn al wat doden gevallen zodra het echt duidelijk wordt wat er speelt. De laatste verklaring, een ietwat vage uitleg over een demonisch bezeten meisje, is niet bepaald sterk, maar de reis ernaartoe wel. Erg sfeervol, goed spannend en met enkele scènes die zelfs echt sterk zijn, zoals die brandweerman die ineens uit de lucht komt vallen of natuurlijk de finale in night-vision.

Evengoed moet ik toch een oud riedeltje herhalen. Ondanks dat ik de kwaliteiten van [Rec] zeker herken en erken en ik er goed avondje mee gehad heb, merk ik toch ook weer dat mijn gebruikelijke antipathie voor dit soort films me tegenhoudt om het echt te waarderen. Ik weet niet wat het is, maar op een bepaalde manier vind ik verhalen waarin personages afgeslacht worden zonder een interessante achtergrond altijd wat onbevredigend. Cynisch zelf. Hoe goed ook, het lijkt onmogelijk voor me om een film die me door hel sleept, maar zonder een punt, echt te omarmen. Genreliefhebbers hoeven zich niets aan te trekken van deze alinea of mijn eindscore; het is iets persoonlijks.

avatar van Erick1985
Ik had er eigenlijk niet zoveel van verwacht, maar deze is boven verwachting goed. Dat vluggige Spaanse gelul irriteerde me de eerste tien minuten behoorlijk, maar daar ben je na een kwartiertje inmiddels wel aan gewent.

Tja, en dan ineens is het chaos in dat pand. Wat er precies aan de hand is, blijft zowel voor de mensen daar, als voor ons als kijkers behoorlijk lang onduidelijk. Daar hou ik wel van. Het is werkelijk fantastisch goed gefilmd.... dat zie je niet vaak met dit soort films.

Het acteerwerk is erg goed en realistisch. Want hoevaak wilden we niet wegzappen als er een stel tieners begonnen te gillen in een slasher film? Hier is het zeer realistisch gedaan, en dat lijkt me verdomde moeilijk om te acteren. Dat was dus top, en erg goed. Bovendien is het "realistisch"-gehalte van de fillm erg hoog, aangezien is het nu es een keertje NIET in het Engels is.

De special effects waren eenvoudig maar erg goed, en bovendien worden de surround speakers lekker aangestuurd tijdens de film (5.1 surround).

Al met al genoten!!

Eén van de betere handheld-camera films, maar vind toch dat dat concept behoorlijk uitgemolken is inmiddels, maargoed; deze is nogmaals top. Een aanrader voor elke horror liefhebber.

Deel 2 ga ik nu kijken, ben benieuwd!

avatar van Picker
Gezien de hoge rating had ik hier toch wel meer van verwacht. Ben geen grote fan van deze "home video" films. Het is gelukkig wel minder schokkerig als Cloverfield maar nog steeds heeft het niet mijn voorkeur. Ik begrijp niet zo goed waarom deze film nou zo'n hoge rating krijgt? Ik vond bv Afflicted een stuk beter en die heeft nog geen 3 gemiddeld?...