28 Days Later... (2002)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Naomie Harris en Brendan Gleeson

Een groep Londenaren weet te ontsnappen aan een kwaadaardig virus dat Groot-Brittannië in haar greep heeft. Het virus zorgt er voor dat alle besmette personen veranderen in gevaarlijke moordenaars, die een gevaar vormen voor de mensen die de plaag overleefd hebben.

avatar van AC1
AC1
Volgens wikipedia was er geen tijd om die lege straten in London op een traditionele manier te filmen. Dat kon alleen maar met kleine handcamera's zoals de Canon XL1. Om eerlijk te zijn, ik dacht altijd dat Boyle gekozen had voor huis-tuin-keuken beeldkwaliteit omdat dat destijds de nieuwe 'werkelijk' was. Beelden op het nieuws waren of zijn dikwijls nog steeds heel VHS-achtig. Ik heb er alleen maar in het begin (hospitaal) wat moeite mee maar na een tijdje ga ik het zelfs mooi vinden.

Ik heb alleen die screendump gezien met huis en natuur. Ik kon voor de rest niet navigeren.

avatar van Maarten0402
Mja. Ik vind het ook niet mega storend die mindere kwaliteit. Het went.
Ik prefereer alleen wel film met goede edit.

Maarja. We kunnen lang over de kwaliteit lullen, maar het blijft toch deze kwaliteit en dat zal nooit veranderen. Ik heb me er al lang bij neergelegd.

Nog steeds vind ik dit een van de beste al dan niet de beste "virus outbreak" film.

avatar van schenkowiets
Ik vind dit een zeer slechte film. Zal wel aan mij leggen,dat ik er niet van hou ofzo ,alhoewel ik Worldwar Z wel steengoed vond. Mischien door die rare muziek en dat engelse klere accent waar ik me dood aan erger,vond ik dit een baggerfilm waar niets inzit. Nee ik kan t niet eens zijn met bijna alle revieuws van deze film helaas.

avatar van Alexander1900
28 Days Later... straalt een hoog B-gehalte uit. Het budget is slechts 8 miljoen en dat is niet veel voor deze tijd. Maar dit hoeft zeker geen minpunt te zijn, echter bij deze film wel. Op enkele locaties na, ogen de locaties saai en goedkoop, de muziek past totaal niet, is er is een keer 'actie' dan zie je amper wat er gebeurd. Het acteerwerk is wisselend en ik zeg het niet snel, maar de hoofdacteur (Cillian Murphy) heeft de 'looks' waar ik niet graag tegen aan kijk laat staan de hele film lang. Het pluspunt is dat de film wel wat spanning heeft maar te weinig om te boeien.

Conclusie: een (zwaar) overgewaardeerde film.

avatar van Basto
Fijne grimmige film. De digitale opnames (dit was meen ik een van de eerste grote producties die daar volledig gebruik van maakte), draagt bij aan het desolate gevoel. Ook nauwelijks cgi. Linden en de Engelse snelwegen werden nog echt afgezet voor de opnames, dat geeft toch wat extra's. Het verhaal is sipmel maar effectief met een aantal leuke knipogen naar het werk van Romero.

Sterk!

avatar van psychopath
Alexander1900 schreef:

Conclusie: een (zwaar) overgewaardeerde film.

Of een ondergewaardeerde reactie

Vind deze film nog steeds 1 van de betere apocalyptische achtige films, hopend dat het nog is gaat voorkomen in het echt maar helaas.

Niet een al te beste film vind 28 weeks later stukken maar ook stukken beter .
Zowel geacteerd als gefilmd !

Goeie film waarin een jongeman uit een coma ontwaakt om erachter te komen dat de bevolking grotendeels besmet is. Een zombie-film met een prima post-apocalyptisch sausje. Niet bepaald origineel dus, maar vanwege het rauwe camerawerk weet de film zich wel te onderscheiden. Ondanks dat het hier en daar redelijk bloederig is, moet deze horrorfilm het niet van de gore hebben.

avatar van Jimske
na vele jaren herbeken en het beviel me totaal niet meer. Waarschijnlijk zijn er in de laatste jaren zoveel betere tv-series en films in dit genre verschenen dat ik nu wat kritischer ben. Domme acties van vervelende personages, was totaal niet betrokken bij de film. Matig acteer werk ook en een slap einde. 2*

avatar van de grunt
Ik heb ergens gelezen dat deze film niet gerestaureerd kan worden door de manier waarop het gefilmd is. Experts klopt dit? Als dit niet klopt wacht ik ...

avatar van mcdaktari
Ik blijf dit een hele goeie film vinden. Ben ook wel een liefhebber van Danny Boyle zijn films. 28 weeks later vond ik ook een goeie film maar om te zeggen dat die veel beter is dan 28 Days later, kan ik niet zeggen.

de grunt schreef:

Klopt, omdat het voor het grootste deel (behalve op het eind) digitaal gefilmd is i.p.v. op film.
Dat is het nadeel van digitaal.

avatar van tbouwh
Minpunten voor Boyle.

In de eerste plaats viel ik over de haast VHS-achtige beelden. Welke reden Boyle er ook mee gehad mag hebben de film zo grauw en onscherp op te nemen, het zorgde er alleen maar voor dat ik nooit echt het verhaal ingezogen werd. Sfeer ontbrak volledig. En ik was al niet echt geboeid door deze post-apocalyptische zombiefilm…

Ik kan me herinneren dat ik tijdens het kijken van World War Z (2013) onder de indruk was van de manier waarop grootste actiesequenties gecombineerd werden met klein geënsceneerde suspense. Die klein opgezette scénes werkten omdat ze sterk opgebouwd waren. Hier in 28 Days Later… wilde het in vergelijkbare scénes maar niet werken met de spanningsopbouw. De zombies sloegen telkens op volstrekt willekeurige momenten toe, en doordat het geheel zo lelijk gefilmd was, lieten de bewuste scénes me behoorlijk koud.

Een film als The Road (2009) dan, die het vooral moest hebben van persoonlijk drama. In dit werk is dergelijk drama zeker aanwezig, maar wordt het te weinig uitgediept om indruk te maken. Harris en Murphy heb ik veel beter gezien, de eliminatie van Gleeson gaat te snel en van zijn dochter zien we al helemaal (te) weinig. Wat dan nog rest is de schets van het post-apocalyptische milieu. Ook dat genre-element heb ik al beter gezien in andere films. De authentieke impressie die I Am Legend (2007) in de eerste helft nog wist te geven met haar production design blijft hier achterwege. Daarna verdwijnt in de tweede helft van beide films het ‘alleen op de wereld’-gevoel.

Tot slot een negatieve vermelding voor de geluidsband. Graag had ik een consistente score gezien, want de combinatie tussen opgeblazen bombast en ambiente underscore wilde maar niet goed werken. Te vaak zorgt de muziek voor overmatige opsmuk bij een kale visuele setting. Het onevenwichtige dat ik in de geluidsband hoorde, is eigenlijk tekenend voor de gehele film. De keuzes van de regisseur hadden op mij niet het gewenste effect, en het scenario an sich is gewoonweg niet origineel genoeg om verder nog voor verrassingen te zorgen.

avatar van danuz
Visueel is 28 Days Later best gedateerd, maar juist dat maakt het wel een unieke film. Grotendeels digitaal geschoten met Canon XL1 camera's, wat zorgt voor een rauwe amateuristische look, maar wel eentje waar Boyle veel uithaalt. Chaotisch, soms haast experimenteel camerawerk met vooral in het begin een in 't oor springende soundtrack. Maar misschien heb ik te veel post apocalyptische films gezien. 28 Days Later weet, op het begin na nog maar weinig indruk te maken. Vooral wanneer de soldaten in beeld komen daalde mijn interesse met de seconde. Wat rest is een redelijk memorabel eerste uur, een paar gave scenes en shots en wat toffe locaties in Londen.

avatar van Hereistom
Tja gedateerd kan wel kloppen de film is uit 2002
Best wel een aardig filmpje, nu verder kijk naar 28 weeks...

avatar van Maarten0402
Er zijn zelfs oudere films die niet gedateerd zijn (Lawrence of Arabia, kan menig moderne film nog een voorbeeld aan nemen). Heeft niks met jaartal te maken.
In dit geval de manier van filmen, wat toen ook al een issue was. Gewoon een regisseur keuze die toen werkte, maar nu lastig met zijn tijd meegaat.

avatar van Roger Thornhill
Sterke zombiefilm die zich onderscheidt door een A-cast en –crew en een geweldig sfeervolle eerste helft. De tweede helft wordt nog een graadje zwartgalliger wanneer de redders zich als wolven ontpoppen, maar de teneur van dat sociale commentaar was misschien al te verwachten toen de commandant van dienst niemand minder dan Christopher Eccleston bleek te zijn, en het geheel culmineert helaas in actiescènes die enerzijds vrij standaard zijn en anderzijds tamelijk over-the-top tegen het ridicule aan. Hoe dan ook, degelijk en met finesse gemaakt, maar uiteindelijk (en hoewel het hier niet om zombies maar om het woedevirus gaat) is het toch vooral een zombiefilm – misschien voor sommige mensen de ultieme zombiefilm, maar mij doet het genre niet zoveel.

avatar van Zandadder
Gisteren voor de, ik denk 4e keer gezien en voor het eerst op Blu-Ray. De mindere beeldkwaliteit viel me nu pas voor het eerst op. Ik heb zelfs even gecontroleerd of er niet per ongeluk een dvd ipv Blu-Ray inzat.
Ik las bij de recensies veelvuldig de bedoeling van Boyle, om dit zo te doen voor het effect.
Storend vind ik het niet, ik vind deze opzet zelfs wel geslaagd.
Ook een enorm pluspunt is de geweldige soundtrack.

28 Days Later heb ik eens 5 sterren gegeven, kennelijk heb ik dat een keer verlaagd. Ik hou het hier ook bij. Vanavond ga ik het vervolg opzetten, die was in mijn herinnering ook goed.
De enige scene die me echt is bijgebleven is dat Robert Carlyle wegrent uit een huis en angstig achterom kijkt.

avatar van alexspyforever
Ik ben het eens met tbouwh dit is nu exact de reden waarom ik niet hou van handcam, schokkerige beelden en found footage stijl van filmen. Er gebeurt niet zo ontzettend veel en als er dan actie is, kan je nauwelijks waarnemen wat er precies gebeurt.
Ik heb het al eerder gehad met baspls en we zijn het er over eens dat er geen enkele reden is om dingen niet of onscherp te tonen als er met handcam. Blijkbaar heeft een film als Blair Witch Project meer kwaad dan goed gedaan voor mijn persoonlijke kijkervaring in deze stijl van filmen. Hoe komt het toch dat Cannibal Holocaust me dan wel zo aansprak en alle FF sinds BWP op zo een chaotische en onscherpe manier wordt gefilmd? Blijkbaar is er een afzetmarkt voor gezien het toch vrij hoge gemiddelde. Ik vind het allemaal te goedkoop, lelijk en daardoor saai. Sfeerverhogend werkt het in tegenstelling tot bij anderen dus geenszins.

avatar van IH88
“Okay, Jim. I've got some bad news.”

28 Days Later… is een prima apocalyptische horrorfilm. De film is zeker niet perfect, en de slechte beeldkwaliteit en schokkerige camerabeelden zijn soms frustrerend en vervelend. Maar daar staat veel goeds tegenover. Het uitstekende acteerwerk, het iconische begin met het desolate Londen, en de strijd tussen de mensen en de zombies (en de mensen onderling).

Murphy, Harris, Gleeson en Eccleston zijn allemaal ijzersterk, en doordat de camera dicht op de huid van acteurs zit voel je ook echt de spanning en de angst. Het is wel jammer dat wanneer Eccleston en zijn vriendjes verschijnen de film veel van zijn magie kwijtraakt. Je weet daarna eigenlijk precies waar het heengaat, en de zombies verdwijnen naar de achtergrond.

Herzien.

Wat snel opvalt is dat de DV kwaliteit echt wel brak is. Het is een wat lastig gegeven in deze film, want anderzijds is het ook de reden dat de film gemaakt kon worden. De opnames in het begin van de film steunen op snelheid en post productie gemak. Neemt niet weg dat het overdreven blurry en fuzzy oogt. Boyle maakt er nog wel het beste van, maar mooi is het niet.

Je herkent veel van de zombie tropes die de laatste 10-15 jaar populair geworden zijn, toch is Boyle's film nog steeds iets frisser. Komt door een kern van sterke acteurs, een interessanter einde en een spanningsopbouw die effectief is. Sowieso ben ik meer fan van lopende zombies ipv de schuifelende variant.

De film is terecht aan het uitgroeien tot genreklassieker. Het zal nooit mijn meest geliefkoosde niche worden, maar voor een zombie film blijft het absoluut de moeite waard. Ook na 16 jaar aan copycats.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van TornadoEF5
Boyle is soms toch wel hit or miss. En jammer genoeg is deze één die zich voor mij bij het latere groepje mag aansluiten.

De film lijkt me ook een voorbeeld te zijn van een film die het slachtoffer wordt van zijn eigen succes. De bewust gekozen slechte beeldkwaliteit is iets dat de tand des tijds uiteraard sowieso niet zal doorstaan. Maar het zombiethema is uiteraard ondertussen al zoveel beter gedaan door allerlei films en series. Al ga ik er ook mee akkoord dat te veel actie uiteindelijk de thematiek ook niet veel goed doet.

Sfeer zit er wel degelijk in de film met momenten, maar op andere momenten dan weer totaal niet. Het stuk waar we het hoofdpersonage en Londen geïntroduceerd wordt is sfeervol, maar het middenstuk met die familie is voor mij nog zelfs meer sfeervoller. Helaas vind ik het laatste halfuur gewoon echt slecht, met die militairen. De eerste tien minuten had trouwens ook niet gemoeten. Dat voegt weinig toe aan de film. Een sterktepunt van Boyle is zijn muziekkeuze, maar die is voor mij te afwezig in de film. Dus op dat vlak vind ik het een gemiste kans. Neen, dit vind ik gewoon zwak.

Tarkus schreef:
Deze film heeft een beetje weg van 'Resident Evil', al is deze laatste honderden keren beter.
Het verhaal is hier een beetje zwak, ook is de film veel te donker en mis je daardoor vele special effects in de beelden.
Echt indrukwekkend is het begin van de film, waar er één man alleen door de verlaten straten van Londen loopt, je krijgt er echt kippenvel van.
Maar het had allemaal net iets beter gekund.

Deze prent eens herbekeken.
Ondertussen worden we overstelpt met zombiefilms en -reeksen, die ook veel beter gemaakt zijn, op alle gebied, dan deze film.
Deze film ondanks dat hij amper 16 jaar oud is, komt nu veel te traag en gedateerd over.
Zoals ik in mijn eerdere commentaar al zei, het had allemaal iets beter gekund!!

TMP
Uiteindelijk toch een nogal matige film. Jammer dat de beeldkwaliteit te wensen over laat, daardoor zijn de actiescènes bij vlagen wat rommelig en ook verder voegt de matige kwaliteit niet echt veel toe. Die keuze snap ik daarom ook niet echt. De beelden van het verlaten en desolate London zijn echter wel zeker de moeite waard. Het deel van het verhaal dat zich daar afspeelt is ook best aardig, wanneer de soldaten in beeld komen wordt het verhaal al snel een stuk minder. De personages worden niet echt boeiend uitgewerkt, daar had nog wat meer uit gehaald kunnen worden. Binnen het genre zijn er (ondertussen) wel beduidend betere films gemaakt.

avatar van SilverGun
De film is vannuit praktisch oogpunt in digital video geschoten. De scenes in het verlaten Londen hebben ze dankzij het gebruik van DV ter plaatse kunnen schieten, dat was anders nooit mogelijk geweest. Ik vind het de film ook een unieke, passende esthetiek geven. Het heeft alleen weinig zin om de film op blu-ray te halen, op dvd zie je de film al in de maximaal mogelijke kwaliteit.

avatar van Fisico
Op tijd en stond eens een zombiefilm zien is een leuke afwisseling. 28 days later is een herziening. Vele zaken waren nog herkenbaar, maar de degelijkheid was me eveneens bijgebleven. 28 days later begint erg sterk met de desolate straten en panden in hartje Londen. Best indrukwekkend en spookachtig eng. Weinig rommel of echte chaos in de straten. Hier en daar lijkt het net iets te gelekt of gestrekt.

Ik noem dit nu wel een zombiefilm, maar echte levende doden kan je hen niet noemen. Een hondsdolle meute is natuurlijk ook niet zo spectaculair. Jim wordt wakker in een verlaten ziekenhuis en het is onduidelijk hoe hij het al die dagen zonder opvolging heeft overleefd. Andere patiënten in een gelijkaardige bedlegerige situatie waren ook niet te bekennen. Los hiervan best genoten van het eerste gedeelte hoewel het plot vaak voorspelbaar is: kleine groepjes ontmoeten elkaar om dan het verhaal van de 10 kleine negertjes te spelen. De bloedkotsende zombies zien er "goed" uit. De camerahantering is schokkend met een digitale videocamera onderstreepten de chaos van het gebeuren en brachten je dichter bij de personages.

Het plot op de militaire basis (of wat er moet voor doorgaan) is echter magertjes en niet zo interessant. Het enige wat ik er aan kan concluderen is het feit dat de mensheid vervalt in zijn primaire oerinstincten en in tijden van leven en dood erg egocentrisch is. Brendan Gleeson is steeds een verademing als je hem op het scherm ziet verschijnen en ook Naomie Harris doet het goed in tegenstelling tot de fletse Cillian Murphy. Zijn metamorfose als superheld gaat jammer genoeg weer de verkeerde kant op en maakt de film in zijn geheel zwakker. Het laatste gedeelte in Manchester verpest veel. Jammer, want er zit veel potentieel in deze film welk onvoldoende of te weinig naar boven komt. Net geen 3,0*.