28 Days Later... (2002)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Naomie Harris en Brendan Gleeson

Een groep Londenaren weet te ontsnappen aan een kwaadaardig virus dat Groot-Brittannië in haar greep heeft. Het virus zorgt er voor dat alle besmette personen veranderen in gevaarlijke moordenaars, die een gevaar vormen voor de mensen die de plaag overleefd hebben.

1038 BERICHTEN 78 MENINGEN
avatar van AC1
Volgens wikipedia was er geen tijd om die lege straten in London op een traditionele manier te filmen. Dat kon alleen maar met kleine handcamera's zoals de Canon XL1. Om eerlijk te zijn, ik dacht altijd dat Boyle gekozen had voor huis-tuin-keuken beeldkwaliteit omdat dat destijds de nieuwe 'werkelijk' was. Beelden op het nieuws waren of zijn dikwijls nog steeds heel VHS-achtig. Ik heb er alleen maar in het begin (hospitaal) wat moeite mee maar na een tijdje ga ik het zelfs mooi vinden.

Ik heb alleen die screendump gezien met huis en natuur. Ik kon voor de rest niet navigeren.

avatar van Maarten0402
Mja. Ik vind het ook niet mega storend die mindere kwaliteit. Het went.
Ik prefereer alleen wel film met goede edit.

Maarja. We kunnen lang over de kwaliteit lullen, maar het blijft toch deze kwaliteit en dat zal nooit veranderen. Ik heb me er al lang bij neergelegd.

Nog steeds vind ik dit een van de beste al dan niet de beste "virus outbreak" film.

avatar van schenkowiets
Ik vind dit een zeer slechte film. Zal wel aan mij leggen,dat ik er niet van hou ofzo ,alhoewel ik Worldwar Z wel steengoed vond. Mischien door die rare muziek en dat engelse klere accent waar ik me dood aan erger,vond ik dit een baggerfilm waar niets inzit. Nee ik kan t niet eens zijn met bijna alle revieuws van deze film helaas.

avatar van Alexander1900
28 Days Later... straalt een hoog B-gehalte uit. Het budget is slechts 8 miljoen en dat is niet veel voor deze tijd. Maar dit hoeft zeker geen minpunt te zijn, echter bij deze film wel. Op enkele locaties na, ogen de locaties saai en goedkoop, de muziek past totaal niet, is er is een keer 'actie' dan zie je amper wat er gebeurd. Het acteerwerk is wisselend en ik zeg het niet snel, maar de hoofdacteur (Cillian Murphy) heeft de 'looks' waar ik niet graag tegen aan kijk laat staan de hele film lang. Het pluspunt is dat de film wel wat spanning heeft maar te weinig om te boeien.

Conclusie: een (zwaar) overgewaardeerde film.

avatar van Basto
Fijne grimmige film. De digitale opnames (dit was meen ik een van de eerste grote producties die daar volledig gebruik van maakte), draagt bij aan het desolate gevoel. Ook nauwelijks cgi. Linden en de Engelse snelwegen werden nog echt afgezet voor de opnames, dat geeft toch wat extra's. Het verhaal is sipmel maar effectief met een aantal leuke knipogen naar het werk van Romero.

Sterk!

avatar van psychopath
Alexander1900 schreef:

Conclusie: een (zwaar) overgewaardeerde film.

Of een ondergewaardeerde reactie

Vind deze film nog steeds 1 van de betere apocalyptische achtige films, hopend dat het nog is gaat voorkomen in het echt maar helaas.

Niet een al te beste film vind 28 weeks later stukken maar ook stukken beter .
Zowel geacteerd als gefilmd !

Goeie film waarin een jongeman uit een coma ontwaakt om erachter te komen dat de bevolking grotendeels besmet is. Een zombie-film met een prima post-apocalyptisch sausje. Niet bepaald origineel dus, maar vanwege het rauwe camerawerk weet de film zich wel te onderscheiden. Ondanks dat het hier en daar redelijk bloederig is, moet deze horrorfilm het niet van de gore hebben.

avatar van Jimske
na vele jaren herbeken en het beviel me totaal niet meer. Waarschijnlijk zijn er in de laatste jaren zoveel betere tv-series en films in dit genre verschenen dat ik nu wat kritischer ben. Domme acties van vervelende personages, was totaal niet betrokken bij de film. Matig acteer werk ook en een slap einde. 2*

avatar van de grunt
Ik heb ergens gelezen dat deze film niet gerestaureerd kan worden door de manier waarop het gefilmd is. Experts klopt dit? Als dit niet klopt wacht ik ...

avatar van mcdaktari

Ik blijf dit een hele goeie film vinden. Ben ook wel een liefhebber van Danny Boyle zijn films. 28 weeks later vond ik ook een goeie film maar om te zeggen dat die veel beter is dan 28 Days later, kan ik niet zeggen.

de grunt schreef:

Klopt, omdat het voor het grootste deel (behalve op het eind) digitaal gefilmd is i.p.v. op film.
Dat is het nadeel van digitaal.

avatar van tbouwh
Minpunten voor Boyle.

In de eerste plaats viel ik over de haast VHS-achtige beelden. Welke reden Boyle er ook mee gehad mag hebben de film zo grauw en onscherp op te nemen, het zorgde er alleen maar voor dat ik nooit echt het verhaal ingezogen werd. Sfeer ontbrak volledig. En ik was al niet echt geboeid door deze post-apocalyptische zombiefilm…

Ik kan me herinneren dat ik tijdens het kijken van World War Z (2013) onder de indruk was van de manier waarop grootste actiesequenties gecombineerd werden met klein geënsceneerde suspense. Die klein opgezette scénes werkten omdat ze sterk opgebouwd waren. Hier in 28 Days Later… wilde het in vergelijkbare scénes maar niet werken met de spanningsopbouw. De zombies sloegen telkens op volstrekt willekeurige momenten toe, en doordat het geheel zo lelijk gefilmd was, lieten de bewuste scénes me behoorlijk koud.

Een film als The Road (2009) dan, die het vooral moest hebben van persoonlijk drama. In dit werk is dergelijk drama zeker aanwezig, maar wordt het te weinig uitgediept om indruk te maken. Harris en Murphy heb ik veel beter gezien, de eliminatie van Gleeson gaat te snel en van zijn dochter zien we al helemaal (te) weinig. Wat dan nog rest is de schets van het post-apocalyptische milieu. Ook dat genre-element heb ik al beter gezien in andere films. De authentieke impressie die I Am Legend (2007) in de eerste helft nog wist te geven met haar production design blijft hier achterwege. Daarna verdwijnt in de tweede helft van beide films het ‘alleen op de wereld’-gevoel.

Tot slot een negatieve vermelding voor de geluidsband. Graag had ik een consistente score gezien, want de combinatie tussen opgeblazen bombast en ambiente underscore wilde maar niet goed werken. Te vaak zorgt de muziek voor overmatige opsmuk bij een kale visuele setting. Het onevenwichtige dat ik in de geluidsband hoorde, is eigenlijk tekenend voor de gehele film. De keuzes van de regisseur hadden op mij niet het gewenste effect, en het scenario an sich is gewoonweg niet origineel genoeg om verder nog voor verrassingen te zorgen.

avatar van danuz
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Visueel is 28 Days Later best gedateerd, maar juist dat maakt het wel een unieke film. Grotendeels digitaal geschoten met Canon XL1 camera's, wat zorgt voor een rauwe amateuristische look, maar wel eentje waar Boyle veel uithaalt. Chaotisch, soms haast experimenteel camerawerk met vooral in het begin een in 't oor springende soundtrack. Maar misschien heb ik te veel post apocalyptische films gezien. 28 Days Later weet, op het begin na nog maar weinig indruk te maken. Vooral wanneer de soldaten in beeld komen daalde mijn interesse met de seconde. Wat rest is een redelijk memorabel eerste uur, een paar gave scenes en shots en wat toffe locaties in Londen.

avatar van Hereistom
Tja gedateerd kan wel kloppen de film is uit 2002
Best wel een aardig filmpje, nu verder kijk naar 28 weeks...

avatar van Maarten0402
Er zijn zelfs oudere films die niet gedateerd zijn (Lawrence of Arabia, kan menig moderne film nog een voorbeeld aan nemen). Heeft niks met jaartal te maken.
In dit geval de manier van filmen, wat toen ook al een issue was. Gewoon een regisseur keuze die toen werkte, maar nu lastig met zijn tijd meegaat.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke zombiefilm die zich onderscheidt door een A-cast en –crew en een geweldig sfeervolle eerste helft. De tweede helft wordt nog een graadje zwartgalliger wanneer de redders zich als wolven ontpoppen, maar de teneur van dat sociale commentaar was misschien al te verwachten toen de commandant van dienst niemand minder dan Christopher Eccleston bleek te zijn, en het geheel culmineert helaas in actiescènes die enerzijds vrij standaard zijn en anderzijds tamelijk over-the-top tegen het ridicule aan. Hoe dan ook, degelijk en met finesse gemaakt, maar uiteindelijk (en hoewel het hier niet om zombies maar om het woedevirus gaat) is het toch vooral een zombiefilm – misschien voor sommige mensen de ultieme zombiefilm, maar mij doet het genre niet zoveel.

avatar van Zandadder
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren voor de, ik denk 4e keer gezien en voor het eerst op Blu-Ray. De mindere beeldkwaliteit viel me nu pas voor het eerst op. Ik heb zelfs even gecontroleerd of er niet per ongeluk een dvd ipv Blu-Ray inzat.
Ik las bij de recensies veelvuldig de bedoeling van Boyle, om dit zo te doen voor het effect.
Storend vind ik het niet, ik vind deze opzet zelfs wel geslaagd.
Ook een enorm pluspunt is de geweldige soundtrack.

28 Days Later heb ik eens 5 sterren gegeven, kennelijk heb ik dat een keer verlaagd. Ik hou het hier ook bij. Vanavond ga ik het vervolg opzetten, die was in mijn herinnering ook goed.
De enige scene die me echt is bijgebleven is dat Robert Carlyle wegrent uit een huis en angstig achterom kijkt.