28 Days Later... (2002)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Naomie Harris en Brendan Gleeson

Een groep Londenaren weet te ontsnappen aan een kwaadaardig virus dat Groot-Brittannië in haar greep heeft. Het virus zorgt er voor dat alle besmette personen veranderen in gevaarlijke moordenaars, die een gevaar vormen voor de mensen die de plaag overleefd hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Regisseur Danny Boyle werkt aan nieuw vervolg op zombiefilm '28 Days Later...' | Filmtotaal filmnieuws

Nice.

Wel apart, recent zei Boyle nog dat hij na het James Bond drama nooit meer aan een franchise mee wilde werken

avatar van AC1
AC1
Het is natuurlijk z'n eigen franchise. En Boyle and Garland hebben ondertussen wel door dat in deze tijden franchises makkelijker te financieren zijn dan totaal nieuwe, originele concepten.

avatar van Lovelyboy
Veel van verwacht deze film vanwege de hoge waarderingen en de naam Boyle, en mits je door de VHS stijl en low budget achtige shots heen kijkt heb je toch een wel zeer apart product.

De stijl van Boyle laat zich in de beginfase meteen al goed zien met schreeuwerige en chaotische montages, zo ook vrije onconventionele camerastandpunten en tevens een bijzondere soundtrack. De beeldkwaliteit; er is al veel over gezegd en natuurlijk ga ik daar ook wat van zeggen. De grauwe stijl is even wennen met zijn voor het oog low quality beelden maar eigenlijk past het natuurlijk bijzonder goed bij het nare en sombere toekomstbeeld van een dergelijke pandemie. Ondanks het gebruik van een 'kleinere' handcamera slagen de beelden van een verlaten en troosteloos London wonderwel. Daarnaast scoort Boyle punten met een bepaalde rauwheid. Hoe Selena haar eerste metgezel slacht na besmetting en het bloed in het rond spat, of Gleeson die in een riotsuet de trap verdedigt. Daarnaast vond ik bepaalde opnames en sfeersettingen, zoals de bult met winkelwagentjes in de donkere hal of de verlaten brug waar Murphy op een gegeven moment vertwijfeld staat en afval rond zijn voeten waait, erg geslaagd. Maar ook de shot met alle emmers op het dak is mooi.

Het verhaal ansich wordt wat minder met Gleeson erbij en hun tocht in de taxi door de tunnel over de wrakken. Erg ongeloofwaardig als je zo gebrand bent op zelfbehoud. De daarop volgende ontwikkeling van de losgeslagen soldaten die door hun officier alleen nog maar gekalmeerd kunnen worden door 'vrouwen' vind ik ridicuul en eigenlijk voorspelbaar. Lekkere leider als dat je grote plan is, een vrouw en een tiener verkrachten. Effe neuken...en oh wacht, we zitten hier nog steeds opgesloten met dood en verdoemenis om ons heen, dus tsja...nog maar een keer neuken?
Gelukkig wint de film weer behoorlijk aan kracht hoe Murphy terug het terrein opsluipt en de soldaten één voor één of om zeep helpt of voert aan een zombies.

Interessant is met name het verhaal die naar voren komt in de making of, hoe goed zijn we voorbereid op een dergelijke catastrofe en hoe gaan we er mee om. Daarnaast zijn de woorden van de sergeant wel interessant, dat met de uitroeiing van de mens de planeet weer terug gaat naar zijn langere onbewoonde staat, maar niettemin is wat de luitenant zegt interessant met zijn bewering dat men voor het virus ook al doodde en verkrachte. In die zin is er slechts een virus nodig om de ware ongeremd aard van de mens naar voren te brengen, iets wat niet meer te stoppen is.

Afijn, aardig een keer te zien, apart en bijzonder qua stijl, maar voor mij niet een film die er nu bijzonder boven uitsteekt. Vermakelijk voor een keer, and there it ends.

avatar van SmackItUp
Sterke film weer van Boyle.

Niet de eerste zombiefilm, wel een van de meest spannende. Boyle weet precies het juiste sfeertje neer te zetten en doet dat met bijzonder veel flair.

avatar van Graaf Machine
Wilde hem weer eens zien. Nu in deze Wuhandagen wordt het weer tijd. Vanmiddag lekker in de player, met een warme kruik en een kopje bouillon erbij.
Genieten.

avatar van Collins
Volgens regisseur Danny Boyle en schrijver Alex Garland moet ’28 Days Later’ niet als een typische zombiehorror met opwindende actie en spectaculaire splatter effecten worden gezien, maar veel meer als een film die aansluit op de verontrustende actualiteit, waarin infectieziekten om de haverklap de kop opsteken.
Ik vond de film vooral spannend en vermakelijk. Maar goed. Zij zijn de makers. Zij zullen het weten.
Ik heb de film bekeken terwijl de toenemende wereldwijde paniek over het coronavirus hevig woekert. Ik moet toegeven dat de berichtgeving hieromtrent zeker een extra dimensie aan de kijkbeleving toevoegt.
Het Verenigd Koninkrijk is getroffen door een virus dat van mensen zombies maakt. Het land bestaat enkel nog uit ruïnes. De samenleving zoals die ooit bestond is niet meer. De beschaving is verdwenen. Wat rest is de strijd om te overleven.
Een groepje niet-geïnfecteerden doet dat. Een spannende tocht door de puinhopen van het eens zo trotse Brittannië in een poging andere overlevenden te vinden is het gevolg.
Het groepje komt veel ontwrichting tegen. Totalitaire machtsstructuren, geweld en bedreiging. Waar de beschaving ophoudt te bestaan, houden immers ook de beschaafde omgangsvormen op te bestaan. De groep is logischerwijs getuige van de tomeloze uitleving van de laagste driften van hen die ooit mens waren en van hen die nog mens zijn.
Is de mens van nature slecht en dientengevolge gedoemd om uit te sterven? Die vraag dwarrelt af en toe door de film heen. Erg interessant is de vraag niet. Althans niet op de geforceerde manier waarop deze invalshoek soms wordt gebruikt in het verhaal. Als onderliggend aandachtspunt is zo’n vraag bovendien wel wat uitgekauwd in het zombiegenre. Mij kon het in ieder geval niet veel schelen. De protagonisten houden zich er gelukkig ook niet echt mee bezig.
Die hebben trouwens wel andere dingen aan het hoofd. Die houden zich bezig met zaken die de film leuk maken. Overleven bijvoorbeeld. En dat is prettig, want de kracht van de film is niet de filosofische tint. De krachten van de film zijn de actie en de krampachtige verhoudingen en spanningsvelden tussen de personages.
De destructieve oerdriften waar sommige overlevenden maar vooral de anonieme horde der geïnfecteerden aan toegeven, weerspiegelen de ware natuur van de mens. Het gaat in deze wereld om het overleven. Het gaat om voedsel. Om het voortbestaan van de soort. Dat staat voorop en gaat ten koste van alles. Vooral deze 'openbaring' maakt de hectische zoektocht naar andere overlevenden gewoon hartstikke interessant en spannend.
De setting draagt sfeervol bij. Die is ruïneus en grauw. Het decor bestaat uit een ingestorte stad. Uit puin. Uit verspreid liggende lijken. Het kleurgebruik is groezelig grijs. De ondode dreiging komt in dit decor goed tot zijn recht. De sfeer is verontrustend en duister en voedt de personages met wantrouwen en paranoïa.
28 Days Later is een duistere en onheilspellende film, die vooral erg spannend is. Tegen het einde ligt de klemtoon misschien wat belerend veel op het beestachtige gedrag dat los komt onder extreme omstandigheden, maar tegen die tijd gaat van dat gedrag zo‘n spannenede werking uit dat ik mij aan een eventuele sociologisch opvoedende onderlaag gemakkelijk kon ontworstelen.
Genoten.

avatar van Franklin1975
Hele actuele film nu, alleen veranderen besmette mensen niet in zombies, gelukkig.

avatar van max cady
Graaf Machine schreef:
Genieten.

Ik ben er ook weer helemaal voor in deze dagen, de virus-films. Ik zag je bericht ook al bij Outbreak staan haha. Haha slaat niet op corona want dat neem ik wel serieus maar goed, nog tips aangaande dit soort films??

avatar van rep_robert
Oefff.... Toch een beetje een pijnlijke herziening om mee te maken. Qua plot is dit nog steeds een sterke film. Het desolate gevoel in de stad, het vechten tegen de hordes zombies, het vluchten naar het platteland en uiteindelijk ook de dreiging vanuit de mensheid zelf mee te maken. Het vinkt alle checkboxen af die ik zoek in een post apocalyptische film.

Toch is het niet allemaal koek en ei en dat ligt voornamelijk aan het audiovisuele aspect. Dit alles wordt in de (best wel stupide) openingsscene samengevat. De film is een typisch product van de begin jaren 00. Inclusief hyperactief en chaotisch camerawerk, een vreselijk kleurenpalet en irritante electronische muziek die sterk verouderd aanvoelt. Dit heeft de algehele feel van 28 days later echt geen goed gedaan.

Zodoende viel de film me toch tegen bij deze herziening tig jaren later. Halfje eraf.

3,5 > 3,0*

avatar van HK Senator
Heerlijk filmpje voor in de tijd waarin we leven

avatar van Sergio Leone
Best goed.

Eigenlijk toch wel een bekende titel uit het genre, maar toch heeft het lang geduurd vooraleer ik deze gezien heb. Uiteindelijk voor mij één van de betere die ik gezien heb van het genre. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet veel zombiefilms gezien heb, omdat het genre me weinig zegt.
Punten scoren doet 28 Days Later... dan ook vooraleer qua sfeersetting; Het post-apocalyptische Londen is een sterke setting en wordt goed gebruikt. Ik ben wel niet zo'n fan van het camerawerk. Dat is precies een hype geweest, maar ik kan er niet veel mee. De film oogt daardoor goedkoop en nu al gedateerd.
Ook de soundtrack is niet echt mijn ding. Daar staat dan weer tegenover dat plotgewijs de film toch ietwat te bieden heeft: de leegte, de survival en uiteindelijk de mensheid. Enkel jammer van het dubbele einde.

avatar van Chainsaw
Geestig om te bedenken dat er zo’n ophef was over rennende zombies in Dawn of the Dead rond 2004, terwijl Danny Boyle hier bewijst dat rennende geïnfecteerden minstens zo spannend kunnen zijn. Wellicht was de oplossing door het simpelweg geen zombies te noemen, maar eigenlijk is 28 Days Later in alles verder gewoon een zombiefilm, zij het met een paar andere regels. Iedereen die de eerste aflevering van Frank Darabonts The Walking Dead zag, ziet veel overeenkomsten met 28 Days Later, die serie en deze film starten vrijwel identiek; man wordt wakker in een ziekenhuis en treft een hoop rotzooi en leegte aan. Die leegte wordt hier erg sterk neergezet door Boyle, de straten van London zijn indrukwekkend.

Ondanks die indrukwekkende shots moet 28 Days Later het niet zijn visuele pracht hebben, de film oogt duidelijk geschoten met een vrij goedkope camera. De film bevat ergens ineens een shot van een bloemenveld en dat is net een schilderij - maar dan niet in de positieve zin. Ergens past het grauwe stijltje wel bij de film. Maar het is vooral fijn dat Boyle een paar goede acteurs en een rits enorm spannende scènes in petto heeft, waardoor je amper afgeleid bent van de lelijkheid. Qua spanning zit 28 Days Later in ieder geval goed, de sprintende geïnfecteerden - Boyle schijnt vooral atleten gecast te hebben - maken veel goed. Ergens rond de derde akte voelde ik de boel soms een tikkeltje inkakken, maar die momenten zijn eigenlijk verwaarloosbaar. 28 Days Later staat na al die jaren gelukkig nog steeds als een huis.

4 sterren.

avatar van Filmkriebel
Ik ben het helemaal eens met Chainsaw eigenlijk, alleen geef ik de film een halfje minder.
Het goedkope camerawerk is vrij lelijk, maar versterkt wel de hopeloze en deprimerende sfeer van de film. Ik klaagde er niet over bij The Blair Witch Project, dat zal ik hier ook niet doen. Enkele erg spannende scènes, niet alleen met de geïnfecteerden, maar ook tijdens hun gevangenschap bij die militairen. . In rampspoedige tijden valt er evenveel te vrezen van andere overlevenden. Boyle bewijst zich opnieuw als een erg vakkundige regisseur en levert een solide "zombie" thriller af.

Chainsaw schreef:

Inderdaad sterk. Om aan te tonen dat wat normaal was, surreëel geworden is door de plaag.

avatar van umbra
Had hier nog niets voor gegeven, meteen deze nog eens gekeken. Hiermee kun je me wel vermaken, virusjes die het ons moeilijk maken en de mensheid alles moet bovenhalen om te bestrijden en te overleven. Zit ook goed tempo in. Dit is echt zo'n film waar bijna iedereen zich mee kan vermaken, goede mainstream horror, who cares, goe is goe!

avatar van nadrin
An ending van Eno hoe toepasselijk was dat. Best een goede film. Soms vermakelijk, lief, eng , spannend en soms grappig. Maar ook wel wat absurd

avatar van Capablanca
Redelijk vermakelijk, actueel, maar een tikkeltje verouderd.