28 Days Later... (2002)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Naomie Harris en Brendan Gleeson

Een groep Londenaren weet te ontsnappen aan een kwaadaardig virus dat Groot-Brittannië in haar greep heeft. Het virus zorgt er voor dat alle besmette personen veranderen in gevaarlijke moordenaars, die een gevaar vormen voor de mensen die de plaag overleefd hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Regisseur Danny Boyle werkt aan nieuw vervolg op zombiefilm '28 Days Later...' | Filmtotaal filmnieuws

Nice.

Wel apart, recent zei Boyle nog dat hij na het James Bond drama nooit meer aan een franchise mee wilde werken

avatar van AC1
AC1
Het is natuurlijk z'n eigen franchise. En Boyle and Garland hebben ondertussen wel door dat in deze tijden franchises makkelijker te financieren zijn dan totaal nieuwe, originele concepten.

avatar van Lovelyboy
Veel van verwacht deze film vanwege de hoge waarderingen en de naam Boyle, en mits je door de VHS stijl en low budget achtige shots heen kijkt heb je toch een wel zeer apart product.

De stijl van Boyle laat zich in de beginfase meteen al goed zien met schreeuwerige en chaotische montages, zo ook vrije onconventionele camerastandpunten en tevens een bijzondere soundtrack. De beeldkwaliteit; er is al veel over gezegd en natuurlijk ga ik daar ook wat van zeggen. De grauwe stijl is even wennen met zijn voor het oog low quality beelden maar eigenlijk past het natuurlijk bijzonder goed bij het nare en sombere toekomstbeeld van een dergelijke pandemie. Ondanks het gebruik van een 'kleinere' handcamera slagen de beelden van een verlaten en troosteloos London wonderwel. Daarnaast scoort Boyle punten met een bepaalde rauwheid. Hoe Selena haar eerste metgezel slacht na besmetting en het bloed in het rond spat, of Gleeson die in een riotsuet de trap verdedigt. Daarnaast vond ik bepaalde opnames en sfeersettingen, zoals de bult met winkelwagentjes in de donkere hal of de verlaten brug waar Murphy op een gegeven moment vertwijfeld staat en afval rond zijn voeten waait, erg geslaagd. Maar ook de shot met alle emmers op het dak is mooi.

Het verhaal ansich wordt wat minder met Gleeson erbij en hun tocht in de taxi door de tunnel over de wrakken. Erg ongeloofwaardig als je zo gebrand bent op zelfbehoud. De daarop volgende ontwikkeling van de losgeslagen soldaten die door hun officier alleen nog maar gekalmeerd kunnen worden door 'vrouwen' vind ik ridicuul en eigenlijk voorspelbaar. Lekkere leider als dat je grote plan is, een vrouw en een tiener verkrachten. Effe neuken...en oh wacht, we zitten hier nog steeds opgesloten met dood en verdoemenis om ons heen, dus tsja...nog maar een keer neuken?
Gelukkig wint de film weer behoorlijk aan kracht hoe Murphy terug het terrein opsluipt en de soldaten één voor één of om zeep helpt of voert aan een zombies.

Interessant is met name het verhaal die naar voren komt in de making of, hoe goed zijn we voorbereid op een dergelijke catastrofe en hoe gaan we er mee om. Daarnaast zijn de woorden van de sergeant wel interessant, dat met de uitroeiing van de mens de planeet weer terug gaat naar zijn langere onbewoonde staat, maar niettemin is wat de luitenant zegt interessant met zijn bewering dat men voor het virus ook al doodde en verkrachte. In die zin is er slechts een virus nodig om de ware ongeremd aard van de mens naar voren te brengen, iets wat niet meer te stoppen is.

Afijn, aardig een keer te zien, apart en bijzonder qua stijl, maar voor mij niet een film die er nu bijzonder boven uitsteekt. Vermakelijk voor een keer, and there it ends.

avatar van SmackItUp
Sterke film weer van Boyle.

Niet de eerste zombiefilm, wel een van de meest spannende. Boyle weet precies het juiste sfeertje neer te zetten en doet dat met bijzonder veel flair.

avatar van Graaf Machine
Wilde hem weer eens zien. Nu in deze Wuhandagen wordt het weer tijd. Vanmiddag lekker in de player, met een warme kruik en een kopje bouillon erbij.
Genieten.