ad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Juan Carlos Fresnadillo

Met onder meer: Robert Carlyle, Rose Byrne en Catherine McCormack

Over 28 Weeks Later

"When days turn to weeks... the horror returns."

Zes maanden na de uitbraak van een virus in Groot-Brittannië verklaart het Amerikaanse leger de ziekte onder controle te hebben. Hoewel een groot deel van het land nog steeds in quarantaine is, wordt Londen langzaam heropgebouwd en nemen de overlevenden opnieuw hun intrek in de stad. Maar wanneer een drager van het virus zijn weg naar de hoofdstad vindt en ziek wordt, breekt de hel opnieuw los.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Phantasm

Phantasm

Net zo slecht als het 1-ste deel, niet mijn soort films.

avatar van Rosicky

Rosicky

Vond het origineel best vermakelijk, dus daarom ook maar 28 weeks geprobeerd. Had ik beter niet kunnen doen. Zodra het een beetje spannend dreigt te worden, wordt de camera bediend door een 12-jarig kind met een combinatie van adhd, parkinson en een overdosis Red Bull. Ongelofelijk dat er überhaupt mensen zijn die kunnen volgen wat er gebeurt met zoveel onoverzichtelijk geschud.

De plot ontwikkelt zich daarna nog wel aardig, maar wordt al snel compleet ongeloofwaardig. Eerst door de ontsnapping van de kinderen, vervolgens de vondst van de moeder en tot slot het feit dat de vader ongehinderd bij haar kan komen.

Na drie kwartier kon het me dan ook al geen ene zak meer interesseren wie het einde zou halen en wie niet. Helpt ook niet dat de plotlijnen van de familie en die van de militairen behoorlijk onnatuurlijk door elkaar lopen.

Een zooitje.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Kondoro schreef:

[i]Ik ben groot fan van zombie films dus kan deze ook waarderen met een voldoende.

Het is alleen geen zombiefilm. Lijkt er natuurlijk veel op, maar het gaat hier over een virus dat mensen dol van razernij maakt. Ze bewegen zich ook veel sneller voort dan de gemiddelde zombie en sterven niet eerst voordat ze 'transformeren'.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1931 stemmen

Zwolle84 schreef:

Daar zou je waarschijnlijk gelijk hebben, zit er zelf niet mee maar, altijd goed dat je het even vermeld, weet ik het namelijk ook weer .

scorsese

Goeie film waarin een half jaar na de uitbraak een gedeelte van de bevolking bezig is met de wederopbouw. Een geslaagd vervolg waarbij ondanks een andere regisseur dezelfde donkere sfeer en toon behouden blijven. Het chaotische camerawerk tijdens de actie-scenes werkt prima hier. Het grotere budget is zichtbaar.

avatar van Jimske

Jimske

Stukken beter dan zijn voorganger, die ik traag en vervelend vond. Natuurlijk zijn er ook hier wel een aantal onlogische acties, en dat zorgt ook dat het geen topfilm is. Sterk begin, waar de film nog goed de tijd neemt om het verhaal te vertellen na "28 days". Daarna is het vooral veel actie en gore, zeker niet slecht, maar iets minder sterk dan de eerste helft. Goede vervolgfilm 3.5*

avatar van horizons

horizons

• 1979 stemmen

Meevaller. Enkele suffigheden vergeten redelijk spannende film. Het hectische camera werk kun je last van hebben maar het past er wel bij.

avatar van danuz

danuz

28 Weeks Later is gelikter en grootser opgezet dan zijn voorganger. Visueel zeker anders, maar minstens zo sterk. Lekker chaotisch gestileerd camerawerk. Voegt bij een onderwerp als dit zeker wat toe. Toch weet de film - op de ijzersterke beginscene na - nergens zijn kop boven het maaiveld uit te steken (pun intended). Vond de rol van de vader te aanwezig (vooral in de tweede helft) en het horrorelement niet helemaal gelukt (nergens wordt het echt spannend). Net iets beter dan 28 Days Later wel.

Tarkus

Tarkus schreef:

Dit vervolg op "28 Days Later" is stukken beter dan het eerste deel.

Meer actie, spanning en bloederige scènes.

In het eerste deel zag je al het verlaten Londen, wat ik toen al indrukwekkend vond, en datzelfde Londen zie je hier weer terug, maar dan de ganse film door. Echt doodeng die verlaten straten, gebouwen en metro, die weliswaar af en toe zijn bevolkt door geïnfecteerden en de opgejaagden. Het geeft de film echt een horroreffect zondar dat je er actie hoeft te zijn..

Ook de acteerprestaties waren hier stukken beter, mede dankzij Robert Carlyle. Maar de 2 kinderen verdienen ook alle lof voor hun bijdrage, puik gedaan.

Voor wie van spannende horror, met veel bloedvergieten houd is deze film ten zeerste aan te raden.

Ik hoop op een vervolg dat even goed is... want natuurlijk eindigt dit deel ook met een cliffhanger.....

Blijf deze film de betere van de 2 vinden.

Zonder twijfel.

Dat de film eindigde met een cliffhanger en ik destijds vermoedde dat er een vervolg zou komen, dan is dus na 10 jaar nog steeds niet gebeurt, en zal wellicht dus nooit komen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

De vervolgfilm op 28 days later had ik nog niet gezien. 28 weeks later kent een ijzersterke openingsscène in het huis op het platteland. Het dilemma van de man om zijn vrouw achter te laten in plaats van de held te spelen, kwam erg sterk en overtuigend naar voren. Je ziet in beiden de vertwijfeling, angst en afweging op hun gezicht. Wat zou je zelf doen by the way in dergelijke situatie? Neemt het oerinstinct het over en kantelt het muntje naar de kant van de "lafaard" of de held?

Vervolgens komen we opnieuw terecht in het verlaten Londen waarbij een klein deeltje wordt heropgebouwd. Wederom indrukwekkende desolate scènes, maar het was vooral de vuurzeeën die als een smeulend vuurtje door de straten vloeiden, die me het sterkst bijblijven. Erg knap en mooi gedaan. Het plot en de idee van "code rood" valt te begrijpen, althans tot en met het moment dat de burgers/zombies het gebouw verlieten. Waarom men perse ook later nog burgers wou slachtofferen was me een compleet raadsel (bvb wanneer de heli de auto onder vuur nam). Voor zover ik mee ben zag ik geen enkele zombie een auto of iets dergelijks besturen.

Het plot van de dood gewaande moeder was voor mij de grootste domper van de film tesamen met de hereniging. Je zag het zo aankomen wanneer de vader zijn verhaal uit de doeken deed ten aanzien van zijn kinderen. Bah, ik werd er haast misselijk van ...

Voor de rest een prima film met voorspelbare clichémomenten, maar best genietbaar. Mooie actiescènes, mooi in beeld gebracht. Net iets beter in mijn ogen dan 28 days later al liggen beide films in balans met elkaar. Dit keer een nipte 3,0*.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Best geslaagd vervolg op het al best goede origineel. De onscherpe manier van filmen is hier teniet gedaan en nu hebben we vooral erg bewegende en energieke scenes. De opening is ook top, alles wat je eigenlijk hoopt in een horrorfilm gebeurd daar.

Voor de rest is het nogal een lompe, pittige en harteloze horrorfilm. Zelden zo snel de hoofdkarakters zijn verdwijnen. Jeremy Renner die verbrand wordt of Rose Byrne die tot moes gestampt wordt zonder afscheid viel erg in mijn smaak. Ook zit er in vergelijking met het origineel nogal wat meer actie en snelheid in.

Poots is een mooie verschijning, Renner is altijd wel leuk en ook Byrne stelt niet teleur. Een nogal bijzondere rol van Carlyle. De film neemt even de tijd om in te komen maar Fresnadillo gaat er daarna ook echt helemaal voor. Leuke zombiefilm. Had wel wat minder energiek gehoeven, sommige scenes zijn inderdaad gewoon niet te volgen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik vond 28 days later van Danny Boyle een goeie film maar deze vind ik ook zeker net zo goed. Zo nu en dan kijk ik deze films weer eens opnieuw en ik moet zeggen dat ik het nog steeds hele goeie films blijf vinden. Dit zijn de horrorfilms die ik wel graag zie.

Bij nader inzien gaat m'n voorkeur toch naar 28 Days Later

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Ik kan niet tegen dat idiote camerawerk anders zou t best een goeie film kunnen zijn . Snap ook de hoge cijfers niet van deze film . Gooi er veel meer geld tegen aan anders moet je zulke films niet maken want nu lijkt t net een slap aftreksel van World war Z of iets dergelijks . En dan het beeld weg moffelen met schokkend snel beeld ,anders zie je de geinfecteerde te goed waarschijnlijk.

avatar van Woland

Woland

Tegenvaller. En ik ben nu ook heel benieuwd of ik 28 Days Later... nog wel kan pruimen, die vond ik jaren terug heel erg sterk, maar dat is toch al een ietwat grijs verleden. Goed, in dit gevolg ging vooral een hoop mis. Ja, het ziet er af en toe best tof uit, en ik heb op zich ook geen bezwaar tegen Rage-geïnfecteerde, snel rennende 'zombies'. Maar waar ik wel bezwaar tegen heb is het belachelijk schokkerige, chaotische cameragedoe bij elke scene met wat actie. En waar ik ook bezwaar tegen heb zijn al die onlogische beslissingen, en vooral: die storende Hollywood-toon die de hele film heeft. Domme scenes zoals met de helikopter, het sentimentele gedoe uit het niets van Jeremy Renner, de voorspelbare familie-ontwikkelingen. En als de actiescenes ook voornamelijk irritatie opleveren, dan houdt de lol snel op.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19263 berichten

Vooral wat Woland zegt. Van zijn voorganger herinner ik me eigenlijk niks meer van, behalve dat ik het vooral vervelend gefilmd vond, saai en traag en niet goed te volgen. 'Weeks' is dan toch een stuk vermakkelijker dan 'Days' alleen al omdat het vrij fatsoenlijk te volgen is ondanks de shaky cam stijl. Het verhaaltje is best ok en hoewel ik niet meteen een fan ben van de rennende zombies waren het hier eerder wildemannen en geen vleesetende ondoden. Dat houdt dan toch steek in tegenstelling tot Dawn of the Dead remake en afkooksels.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Niet onaardige maar tevens weinig vernieuwende vervolg op Boyle's 28 days later.

28 weeks heeft visueel en qua grafische geweld en karakters veel meer te bieden. Toch is het veruit een mindere film puur vanwege het vernieuwende dat 28 days wel heeft. Natuurlijk zijn Byrne en Poots prettig voor het oog en Carlyle in een voor hem typerende rol en Renner zowaar sympathiek. Zoals gezegd wordt er in dit deel veel meer met grafische spierballen gesmeten en oogt het allemaal veel meer qua verlaten straten en lange gerekte overviewshots. Toch, op de scene in het donker na met de infraroodkijker op het geweer, wordt het nergens heel spannend, speciaal of nieuw. Het is redelijk voorspelbaar en zoals ik al eerder zei is de nieuwigheid qua stijl, het onconventionele en aparte van Danny Boyle's deel ver te zoeken.

Redelijk voor een keer maar daar houd het snel mee om en zekere de mindere van de voorganger.

avatar van rep_robert

rep_robert

28 Weeks Later ook maar herzien in deze barre Corona tijden. De herziening van deze film viel me mee. Vooral ten opzichte van het eerste deel. Waar 28 Days Later erg gedateerd aanvoelt op audiovisueel vlak en op dat gebied echt een wanstaltig begin jaren 00 product is, heb ik dit gevoel bij dit vervolg uit 2007 minder. Logisch, want de film is later uitgekomen en laat dus de irritante muziek en het lelijke kleurenfilter achter zich. Het camerawerk is vergelijkbaar, maar net iets minder storend.

Qua plot weet het weinig nieuws te bieden, maar het verhaal is onderhoudend genoeg en doet af en toe leuke en spannende dingen. Er wordt ook niet te lang op locaties gehangen. Hierdoor zit er een behoorlijke vaart in de film. Het voelt allemaal net even wat gedurfder aan. Iedereen kan een potentieel slachtoffer zijn.

Tel daarbij de beroemde openingsscene op en een jonge Imogen Poots (leuk om haar hier te zien) en je hebt gewoon een waardig vervolg. Sterker nog, ik heb me bij deze herziening meer vermaakt!

3,5* blijven staan

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een lekker grimmige opvolger, tamelijk onvoorspelbaar (diverse hoofdrolspelers c.q. bekende acteurs en actrices die onverwachts het loodje leggen), een schokkerige camera en idem montage waar ik normaliter een redelijke hekel aan heb maar die nu eens effectief zijn en goed werken, en pompende maar af en toe iets te repetitieve muziek. Ook ik vond dit eigenlijk een sterkere film dan Danny Boyle's eerste deel.

avatar van Brabants

Brabants

28 Weeks Later is een zeer zwak vervolg wat inspiratieloos voortkabbelt. Echt op verheugd maar dat wordt totaal niet waargemaakt. Bepaalde keuzes zijn onwerkelijk en het beeld is zo onrustig en chaotisch dat je er haast misselijk van wordt. Nee dit is zo'n typisch voorbeeld van een flop op een bijster sterke eerste deel.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

28 Days Later op standje 11.

Dat krijg je ook als je film vol zit met hysterische sprintende geïnfecteerden, dan kan het er hard aan toegaan. Dat wordt al meteen duidelijk aan een sensationele openingsscène. Tijdens de actie lijkt het alsof de cameramannen de camera steevast overgooien, terwijl een editor aan de cocaïne de boel in elkaar zet. Normaliter ben ik niet zo’n liefhebber om actie zo te zien, maar in 28 Weeks Later werkt het wel goed, alles wordt op wonderbaarlijke wijze nog best helder in beeld gebracht, ondanks de enorme chaos. Vervolgens neemt de film de nodige adempauzes, maar gelukkig weet Juan Carlos Fresnadillo steeds vrij makkelijk en snel de spanning weer op te voeren. Het ietwat standaard script met iets teveel typische, voorspelbare momenten zorgt dat 28 Weeks Later een uitstekend vervolg is, maar niet boven de eerste film uitstijgt. Ondanks dat de film visueel wel interessantere dingen doet dan zijn voorganger. Maar goed, 28 Weeks Later is dan ook niet gefilmd met een aardappel.

3,5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

In vele opzichten beter dan het eerste deel. Eén van die zeldzame sequels die het origineel overtreffen. Het is ook een film die prima op zichzelf staat, en waarvoor je 28 days later niet voorheen moet gezien hebben.

Iets meer kleur en iets minder handycam effect dan in Boyle's film komt het zeker ten goede. Boyle's werk was ook goed natuurlijk maar voor velen misschien iets te minimalistisch. Verder behoudt de film ook veel van zijn voorganger zoals de chaotische actiescènes en hopeloosheid van de situaties. Ik ben het ook niet eens met de stelling dat deze film minder humanistisch is. De scherpschutter die het niet over zijn hart krijgt om mensen neer te maaien en Don die in een geweldig uitgevoerde openingsscène zijn vrouw in de klauwen van de geïnfecteerden achterlaat zijn net heel menselijk.

De twist waarbij zijn vrouw het uiteindelijk overleeft en hijzelf een zombie wordt vond ik ook erg sterk en zag ik niet aankomen. Daarna schakelt de film over op zijn kinderen die onder de hoede genomen worden van enkele militairen. Een sombere en mistroostige film die me erg is bevallen. Meer dan zomaar een zombiefilm.

Brabants schreef:

en het beeld is zo onrustig en chaotisch dat je er haast misselijk van wordt

Lol, en dat had je in het eerste deel natuurlijk niet.

avatar van Laagstreepje

Laagstreepje

Film begint veelbelovend en boeiend maar naarmate de film voortduurt word het allemaal te absurd en ongeloofwaardig met het slot als dieptepunt.

avatar van nadrin

nadrin

Ik ben geen fan van Zombiefilms. Maar deze is echt wel goed. Spannend goed geacteerd en een top score

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19839 berichten

Iets meer op effect gericht en platter dan zijn voorganger Beetje gorier ook, maar nooit lang wegens de drukke editing, maar minstens zo spannend en dat is eigenlijk gewoon genoeg. Mensen die zich storen aan de onrustige stijl hier en niet bij de eerste hebben een slecht geheugen of zijn in de tussentijd veel ouder geworden en kunnen minder hebben. De editing is hier wat sneller maar qua chaos maakt het geen zak uit.