28 Weeks Later (2007)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Juan Carlos Fresnadillo
met Robert Carlyle, Rose Byrne en Catherine McCormack

Zes maanden na de uitbraak van een virus in Groot-Brittannië verklaart het Amerikaanse leger de ziekte onder controle te hebben. Hoewel een groot deel van het land nog steeds in quarantaine is, wordt Londen langzaam heropgebouwd en nemen de overlevenden opnieuw hun intrek in de stad. Maar wanneer een drager van het virus zijn weg naar de hoofdstad vindt en ziek wordt, breekt de hel opnieuw los.

avatar van Phantasm
Net zo slecht als het 1-ste deel, niet mijn soort films.

avatar van Rosicky
Vond het origineel best vermakelijk, dus daarom ook maar 28 weeks geprobeerd. Had ik beter niet kunnen doen. Zodra het een beetje spannend dreigt te worden, wordt de camera bediend door een 12-jarig kind met een combinatie van adhd, parkinson en een overdosis Red Bull. Ongelofelijk dat er überhaupt mensen zijn die kunnen volgen wat er gebeurt met zoveel onoverzichtelijk geschud.

De plot ontwikkelt zich daarna nog wel aardig, maar wordt al snel compleet ongeloofwaardig. Eerst door de ontsnapping van de kinderen, vervolgens de vondst van de moeder en tot slot het feit dat de vader ongehinderd bij haar kan komen.

Na drie kwartier kon het me dan ook al geen ene zak meer interesseren wie het einde zou halen en wie niet. Helpt ook niet dat de plotlijnen van de familie en die van de militairen behoorlijk onnatuurlijk door elkaar lopen.

Een zooitje.

avatar van Zwolle84
Kondoro0614 schreef:
[i]Ik ben groot fan van zombie films dus kan deze ook waarderen met een voldoende.

Het is alleen geen zombiefilm. Lijkt er natuurlijk veel op, maar het gaat hier over een virus dat mensen dol van razernij maakt. Ze bewegen zich ook veel sneller voort dan de gemiddelde zombie en sterven niet eerst voordat ze 'transformeren'.

avatar van Kondoro0614
Zwolle84 schreef:

Daar zou je waarschijnlijk gelijk hebben, zit er zelf niet mee maar, altijd goed dat je het even vermeld, weet ik het namelijk ook weer .

Goeie film waarin een half jaar na de uitbraak een gedeelte van de bevolking bezig is met de wederopbouw. Een geslaagd vervolg waarbij ondanks een andere regisseur dezelfde donkere sfeer en toon behouden blijven. Het chaotische camerawerk tijdens de actie-scenes werkt prima hier. Het grotere budget is zichtbaar.

avatar van Jimske
Stukken beter dan zijn voorganger, die ik traag en vervelend vond. Natuurlijk zijn er ook hier wel een aantal onlogische acties, en dat zorgt ook dat het geen topfilm is. Sterk begin, waar de film nog goed de tijd neemt om het verhaal te vertellen na "28 days". Daarna is het vooral veel actie en gore, zeker niet slecht, maar iets minder sterk dan de eerste helft. Goede vervolgfilm 3.5*

avatar van horizons
Meevaller. Enkele suffigheden vergeten redelijk spannende film. Het hectische camera werk kun je last van hebben maar het past er wel bij.

avatar van danuz
28 Weeks Later is gelikter en grootser opgezet dan zijn voorganger. Visueel zeker anders, maar minstens zo sterk. Lekker chaotisch gestileerd camerawerk. Voegt bij een onderwerp als dit zeker wat toe. Toch weet de film - op de ijzersterke beginscene na - nergens zijn kop boven het maaiveld uit te steken (pun intended). Vond de rol van de vader te aanwezig (vooral in de tweede helft) en het horrorelement niet helemaal gelukt (nergens wordt het echt spannend). Net iets beter dan 28 Days Later wel.

Tarkus schreef:
Dit vervolg op "28 Days Later" is stukken beter dan het eerste deel.
Meer actie, spanning en bloederige scènes.
In het eerste deel zag je al het verlaten Londen, wat ik toen al indrukwekkend vond, en datzelfde Londen zie je hier weer terug, maar dan de ganse film door. Echt doodeng die verlaten straten, gebouwen en metro, die weliswaar af en toe zijn bevolkt door geïnfecteerden en de opgejaagden. Het geeft de film echt een horroreffect zondar dat je er actie hoeft te zijn..
Ook de acteerprestaties waren hier stukken beter, mede dankzij Robert Carlyle. Maar de 2 kinderen verdienen ook alle lof voor hun bijdrage, puik gedaan.
Voor wie van spannende horror, met veel bloedvergieten houd is deze film ten zeerste aan te raden.
Ik hoop op een vervolg dat even goed is... want natuurlijk eindigt dit deel ook met een cliffhanger.....

Blijf deze film de betere van de 2 vinden.
Zonder twijfel.
Dat de film eindigde met een cliffhanger en ik destijds vermoedde dat er een vervolg zou komen, dan is dus na 10 jaar nog steeds niet gebeurt, en zal wellicht dus nooit komen.

avatar van Fisico
De vervolgfilm op 28 days later had ik nog niet gezien. 28 weeks later kent een ijzersterke openingsscène in het huis op het platteland. Het dilemma van de man om zijn vrouw achter te laten in plaats van de held te spelen, kwam erg sterk en overtuigend naar voren. Je ziet in beiden de vertwijfeling, angst en afweging op hun gezicht. Wat zou je zelf doen by the way in dergelijke situatie? Neemt het oerinstinct het over en kantelt het muntje naar de kant van de "lafaard" of de held?

Vervolgens komen we opnieuw terecht in het verlaten Londen waarbij een klein deeltje wordt heropgebouwd. Wederom indrukwekkende desolate scènes, maar het was vooral de vuurzeeën die als een smeulend vuurtje door de straten vloeiden, die me het sterkst bijblijven. Erg knap en mooi gedaan. Het plot en de idee van "code rood" valt te begrijpen, althans tot en met het moment dat de burgers/zombies het gebouw verlieten. Waarom men perse ook later nog burgers wou slachtofferen was me een compleet raadsel (bvb wanneer de heli de auto onder vuur nam). Voor zover ik mee ben zag ik geen enkele zombie een auto of iets dergelijks besturen.

Het plot van de dood gewaande moeder was voor mij de grootste domper van de film tesamen met de hereniging. Je zag het zo aankomen wanneer de vader zijn verhaal uit de doeken deed ten aanzien van zijn kinderen. Bah, ik werd er haast misselijk van ...
Voor de rest een prima film met voorspelbare clichémomenten, maar best genietbaar. Mooie actiescènes, mooi in beeld gebracht. Net iets beter in mijn ogen dan 28 days later al liggen beide films in balans met elkaar. Dit keer een nipte 3,0*.