
Monday (2000)
Japan
Actie / Komedie
100 minuten
geregisseerd door SABU
met Shinichi Tsutsumi, Yasuko Matsuyuki en Ren Osugi
Op maandagochtend wordt een Japanse kantoorklerk wakker in een hotelkamer, zonder zich iets van het weekend te herinneren. Maar het moet heftig zijn geweest, want als hij de televisie aanzet ziet hij op het nieuws hoe de politie hem buiten opwacht.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=dR3TDPgrfHA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Het Ketelhuis. Check dit topic voor alle info

Dankje

't Is wel een groeier, maar toch verbaas ik me over de lage waardering hier. Enkele heerlijk absurde scenes, en werkelijk perfecte timing (denk aan dat simpel grapje met het bestellen van drinken).
De eerste keer is het misschien een wat vreemde film die inderdaad niet zo makkelijk te plaatsen is, maar vind het toch een klein meesterwerk, en eentje die ik nog vele malen kan kijken (nu toch al een keer of 5 gezien)
Ik ben het eens met dit commentaar, behalve dat "het is een groeier". Ik heb de film meteen 5 sterren gegeven.
Toen ik de film gisteravond op het Dejima Film Festival zag, heb ik tot 2x toe geroepen dat het een MEESTERWERK was, en dat is het ook. "HET IS EEN MEESTERWERK!" Zo, 3x is scheepsrecht.
De losse herinneringen zijn fantastisch en absurd!
Het geluid op het festival stond overigens ABSURD hard, in het begin stoorde ik me er een beetje aan, maar later realiseerde ik me dat het in het voordeel voor de film werkte.
5*


5*
Hij beslist puur of de kogel valt of liggen blijft wat zijn vervolg wordt. Het hele gejuich en gedoe speelt zich dan idd eerst in zn hoofd af. Nu de kogel valt, kun je zinspelen hoe het verder afloopt. Niet zoals hij in gedachten zou hebben gehad. Zo mocht hij hopen natuurlijk, niet realistisch
Ik vond Monday minder aantrekkelijk dan Drive. Die humor was toch van andere aard klaarblijkelijk. Of het was m'n eigen mood:
***


Waar is deze te krijgen?
Naar mijn weten zijn de Sabu films niet of héél moeilijk te krijgen.
4,5

Je vindt het geen geheel, vindt die laatste scene niet geslaagd, humor niet altijd geslaagd. Nou, ik niet. Ik vind het een prachtig geheel, een unieke film en de beste comedy die ik ken.
...Ik raadde je alleen Blessing Bell aan omdat die qua sfeer veel coherenter is, en minder schippert tussen allerlei verschillende sferen...
Blessing Bell lag me stukker beter.
***1/2
Sterk staaltje van de hoofdrolspeler trouwens!
Mooi ge-acteerd van de hoofdrolspeler. Vond het grappig om te zien.

Hiroyuki Tanaka - of 'Sabu' zoals hij zichzelf noemt - is een meester in wat hij doet. Hij heeft in ieder geval het lef om film te maken zoals hij dat wilt, en past onder andere daarom in het handjevol regisseurs dat ik waardeer om hun egoïsme; lekker doen wat je wilt, vooral niet luisteren naar iedereen die het anders zou doen. Het resultaat is origineel, - niet altijd even mooi of perfect, maar op elk mogelijke manier altijd genietbaar. Hij maakt mij je er blij mee. Monday is een mengeling van actie, (zwarte) humor, drama, absurditeiten, wat surrealisme en een vreemde presentatie van moralen. Verteld in verschillende tempo’s – snel en traag -, met een unieke schommeling in sferen.
Tanaka opent de film met een van de meest hilarische introducties ooit. Een twaalf minuten durende, droge, scène van een traditioneel Japanse uitvaart. Er gebeurd werkelijk niets, maar zet met kleine hints de juiste sfeer voor wat komen gaat. Wanneer duidelijk word dat er nog een en ander ‘geregeld’ moet worden betreffende de overledene is absurditeit niet meer weg te denken. Met het constante doordringende getik van een klok op de achtergrond is mijn grijns voor de gehele film in ieder geval compleet.
Vanaf hier gaat de pret verder; en daarmee de ondergang van het hoofdpersonage, Takagi. Elke scène die daarop volgt word lijkt gepaard te gaan met een slokje alcohol, en de meligheid groeit. De eerste scène met zijn vriendin is om te lachen, maar de scène aan de bar met de handlezer is om te gieren. Sabu weet dit makkelijk te versterken met zijn gevoel voor muziek - de manier waarop hij de gecreëerde sfeer zonder twijfel om kan gooien in iets totaal anders is best een gave. Als Takagi op het toilet dansend op het ritme van de muziek aan het plassen is en terugkomt voor de knappe dame die hij zojuist gespot had bevind hij zich ineens in een bar stampvol minder vriendelijke lui.
Dat moment zorgt ervoor dat hij glijdt in een bizar avondje vol drank, muziek en ongecontroleerde acties. Sabu blijft kunstig in het gebruik van tempogevoel en kan zonder aarzeling met de sfeer in een scène schommelen. Zo veranderd ook de ultra hilarische dansscène van Takagi in een sensuele dans met vrouw in zijdewitte jurk. Of het serieuze gesprek met een yakuza wat uitmondt in een eindeloos melige lachbui. Wat opvalt zijn de muziekkeuzes van Sabu, maar nog interessanter zijn de vele climaxen die hij hierin opbouwt, om daarop met een absurde sfeerschakeling te komen. Heel gedurfd, maar constant om te lachen. Ik heb het denk ik nog nooit zo goed gezien. Te noemen is ook de manier waarop Shinichi Tsutsumi zijn rol als Takagi vertolkt, want hij doet het geweldig goed.
Wat waarschijnlijk bijvoegt aan hilariteit is de vertelstructuur van de film; Takagi zit in een hotelkamer en kraakt zijn hersenen over wat er gebeurd is de afgelopen nacht. Steeds meer vallen de stukjes in elkaar, en dat zijn de stukjes die wij zien. Het enige wat wij kunnen doen is lachen om de pijnlijke situatie waarin hij zich verkeerd. Wanneer hij uiteindelijk uit zijn raampje kijkt en daar een politiekorps, tv, journalisten en toeschouwers ziet staan is zijn waanzin compleet. Wat heeft hij gedaan? Wat heeft hem hiertoe gedreven, en zou iedereen dit kunnen overkomen? Met het beetje surrealisme wat Sabu af en toe weet te gebruiken doet hij ons laten denken van wel.
Of we dat echter heel serieus moeten aannemen is nog maar de vraag. Het moraal dat Sabu op het merkwaardige einde naar voren haalt word gewoonweg te belachelijk gepresenteerd om serieus te nemen, en is daarom dubbel zo hilarisch. Ik heb in elk geval weer hartelijk mogen lachen. Dat gebeurd niet vaak meer bij een film tegenwoordig. Monday is een van mijn favorieten, al lange tijd.
4.5 > 5.0/5.0
Ik weet niet, maar dat gedeelte buiten het gebouw aan het einde van zijn illusie.. Ik vond het een magere afsluiter, ook al was het niet het einde. Het echte einde vond ik al wat sterker.
Een paar heerlijk idiote momenten, zoals die scènes met die yakuza lui

4.0*
Het begint duidelijk als off beat komedie, met de al vaak geroemde uitvaartscene. Heerlijk droog en meer dan een tikkeltje misplaatst. Van daaruit lijkt het alleen maar gekker te worden, tot er een keerpunt komt.
De film word absurder, zwarter en nog minder lineair. De humor word er alleen maar beter op, zou ik zeggen. In ieder geval anders, subtieler, minder flauw.
Bij het einde had ik dan echt even het idee van GOSH, dit is wel erg moralistisch en dan lijkt het echte einde opeens een fuck you naar alles wat moralistisch is? Lichtelijk geniaal.
Dat is dan ook de conclusie. Off beat humor, situaties die zo absurd zijn dat ze grappig worden, dingen die heel onverwachts aan komen waaien. Maakt dit toch wel erg gelaagd en slim in elkaar gezet. Super!
Ik irriteerde me ook mateloos aan de fake-heroïek, totdat het besef kwam dat het gaat om fake-fake-heroïek! Briljant en een opluchting, want ik was er wel ingetrapt!
Zie dat hier een Duitse poster staat (nogal onscherp ook trouwens). Ik heb net de Japanse DVD gekocht met een hoes die me heel wat origineler lijkt. Zal even zoeken of er eentje is, waarop geen prijssticker staat.
Mooie nieuwe poster!
Vooral dankzij de ietwat mysterieuze (en veelal donkere) sfeer, gecombineerd met veel absurde situaties en ontwikkelingen. Wat een humor.

Want een borreltje gaat er wel in; geweldig hoe-ie die flessen en glazen drank achterover werkt. Deze Monday is sowieso een aaneenschakeling van uiterst grappige scénes; zo'n moment met die shotgun in dat kastje, dat dansen met die vrouw, dat gelach met die yakuza-figuren, de scénes in de bar, dat schrijven van die brief in de hotelkamer, de ''helden-actie'' met die auto voor dat stoplicht en natuurlijk het einde. De structuur van de film is uitstekend; leuk om te zien hoe de herinneringen langzaam tot de climax leiden.
Owh ja, die scéne in die lift (op het einde, met al die duiveltjes?

Kon 'm nog niet, nu wel. Heerlijke rol, alleen die kop regelmatig al. Ja, heb met prima vermaakt met deze film. Eén om weer eens te zien. Dikke voldoende dus ook.
Vond het eerste stuk wel humoristisch, maar nergens echt geniaal ofzo, wel erg stijl- en sfeervol en vooral vanwege de ontwikkelingen wel lollig. Lang is het vooral het cynisme wat overheerst, met een paar erg leuke scenes, zoals het ongemakkelijke gesprek aan de tafel in het barretje, de dansscene en eigenlijk alle scenes bij de Yakuza's. Op het eind wordt het juist wat donkerder en grimmiger en de humor maakt wat meer plaats voor een grauwe sfeer, werkte erg goed. Prachtig de scenes na de bestorming in de gangen van het hotel, en alle sfeer valt met het slot wel op z'n plaats...
Geweldig hoe Takagi het voor zich ziet gebeuren, overreding van de agenten en co, en hoe iedereen dolblij over elkaar heen rollebolt

4*

Wat mij betreft de beste klassieke comedy die ik ken (allerlei gekkigheid en extremiteiten humor daargelaten). Tanaka's timing is nagenoeg perfect hier. De opbouw van scenes en grappen, de punchlines en het vaccuum waarin sommige scenes zich bevinden is simpelweg geniaal.
De film mag dan maar een scene of 8-8 bevatten, ze zijn allemaal memorabel en bevatten leuke, geslaagde grappen. Al zijn het dan de grappen zelf niet die zo geweldig zijn, wel de presentatie. Favorietje blijf het "apple juice" moment.
Sterk geacteerd, vlot geschoten, geniale soundtrack (hoewel absoluut niet m'n stijl) en lekkere absurditeiten naar het einde toe. Oertypische Tanaka waarin hij al z'n krachten perfect tentoonstelt. 't Is bijna jammer dat Blessing Bell nog beter is. En extra jammer dat deze film nog steeds niet op DVD te verkrijgen is.
4.5* en een uitgebreide review.
3,0*

Had niet zoveel moeite met het einde, kon ik zelfs wel smaken, kreeg er haast een ABBA-gevoel van.
Kan niet anders dan 3* geven.