Sprakeloos (2017)

2,70

Belgiƫ

geregisseerd door Hilde Van Mieghem
met Stany Crets, Viviane de Muynck en Rik van Uffelen

Het leven van de succesvolle schrijver Jan Meerman wordt ondersteboven gekeerd wanneer zijn moeder onverwachts een beroerte krijgt. Zijn flamboyante en levendige moeder verliest haar spraakvermogen. Haar spraak wordt herleid tot jammerlijke kreten en brabbeltaal. Jan worstelt in deze moeilijke periode met de deadline van zijn nieuwe roman. De confrontatie die Jan moet aangaan met zijn moeder dwingen hem om alles in vraag te stellen, ook zijn literaire prioriteiten.

• Vanaf 15 juni in de bioscoop
  • vanaf 18 juli te huur
  • vanaf 18 juli te koop op dvd

8 BERICHTEN 2 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 13 januari, 17:38 uur [permalink]
Naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye.

avatar van Henry Spencer

geplaatst: 1 februari, 21:41 uur [permalink]
Dat ziet er typisch Vlaamse bucht uit...

geplaatst: 20 maart, 19:21 uur [permalink]
Prachtig ik heb zitten wenen snap de lage scores niet !!!!

avatar van Henry Spencer

geplaatst: 22 maart, 21:54 uur [permalink]
Misschien omdat het totaal ongeloofwaardig is. Ik weet het niet. Ik ben niet gaan kijken, maar een ex-etter als Tom Lanoye die een sentimenteel verhaal over zijn moederken schrijft... Ik weet het niet. Ik denk dat hij heel zijn leven niets anders gedaan heeft dan op dat mens haar ziel trappen. Maar over de doden geen kwaad woord natuurlijk. 'Misschien had ik wat liever tegen haar moeten zijn toen ze nog leefde' hoor ik hem zo denken terwijl hij aan het schrijven is.
Enfin, misschien moet ik hem toch eens zien. Dan kan ik er nog een lage score aan toevoegen.

avatar van sonyjh

geplaatst: 28 maart, 09:34 uur [permalink]
Ziet er idd heel vlaams uit. Trailer spreekt mij niet aan, mssn dat ik de film binnenkort toch eens kijk.
De poster is btw zeer lelijk en amateuristisch.

geplaatst: 6 april, 22:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ontroerende film, dat zeker. Uiteraard een pakkend en zwaar onderwerp. Zeker als je zelf iemand verloren hebt die net als Josée aftakelde. Nu filmtechnisch gezien alles behalve een hoogvlieger. De acteerprestaties zijn bijzonder flauw. Stany Crets kon nog net door de beugel evenals Viviane De Munck. De rest was schabouwelijk en even goed geacteerd als de sketches in een dorpstheater. De dialogen waren niet hoogstaand en het dialect uit de regio Sint-Niklaas was niet geheel geslaagd.

Jammer dat de film ook vele clichés bovenhaalt. De afstandelijke koele verpleging die er nooit is als je die nodig hebt, de betuttelende hulpverlener in de reva, verpleegsters die hun uren kloppen zonder om te kijken naar de patiënten en hun bezoekers, een hoogdravende dokter zonder enige empathie, de bitcherige gevoelloze manager/fotograaf, een homobar zoals je je die voorstelt als je er nog nooit één vanbinnen gezien hebt (misschien zien ze er écht wel zo uit, wie weet?) enz ...

De flashbacks vond ik wel een meerwaarde, niet zozeer qua vertolking, eerder inhoudelijk dan om flarden uit het leven van Jan en Josée te ontdekken. Wat me wel enorm ergerde was het feit dat Josée er na een periode van weken/maanden treuren en zuipen er ineens weer stond alsof er niets meer gebeurd was. Net of die slome peptalk van Roger heeft geholpen... Dat de flashbacks ineens voor het personage Jan zichtbaar werden in het heden is misschien wat vreemd. Hier werd ook duidelijk waarom Jan niet zo hoog oploopt met zijn moeder: erg fijne dingen werden er niet gezegd toen bleek dat hij homo was.

Het einde vond ik wel sterk. Ook de pamperscene vond ik schrijnend. Tederheid, hulpeloosheid en liefde dreven boven in dat fragment. Het beste van de film in mijn ogen.
Het einde met de voorstelling van het boek maakte de film af tot een sluitend en passend geheel. Toch miste ik iets (vrij veel eigenlijk). Een voice-over van Stany Crets bvb had de het personage van Jan meer diepgang, meer emotie gegeven. Enerzijds van zijn gevoelens over het aftakelen van zijn moeder, anderzijds de bewoordingen van zijn emoties op papier, voor zijn boek. Ook de andere hoofdpersonages, Greet bvb, lopen er voor spek een bonen bij. Een gemiste kans.

avatar van gizzegiz
geplaatst: 26 april, 06:59 uur [permalink]
Ongelooflijk ontroerende prent over een moeder, die eerst haar spraak en later ook haar waardigheid verliest, na verschillende beroertes. Geweldige acteurs! In Metropolis zat de helft van de zaal na afloop zijn zakdoek te zoeken, wat nodig was... Om stil van te worden!

avatar van mrklm
geplaatst: 17 juni, 14:52 uur [permalink]
Josée [Vivan de Muynck] is een bejaarde actrice die zowel op het podium als bij haar gezin graag de diva uithangt en commentaar met haar messcherpe tong in de kiem weet te smoren. Na een beroerte raakt ze juist haar spraakvermogen kwijt en is het aan haar man [Rik van Uffelen] en haar drie kinderen om haar bij te staan tijdens haar herstelproces. Haar jongste zoon is Jan [Stany Crets], een succesvolle schrijver die - onder anderen vanwege zijn homoseksualiteit - door de jaren heen veelvuldig met Josée in de clinch heeft gelegen. De familiecrisis zorgt voor een writer's block, terwijl zijn redacteur [Halina Reijn] wacht op nieuw materiaal. Bovendien komt zijn relatie met Roel [Hans Kesting] onder druk te staan.

Crets is wat kleurloos in de hoofdrol, maar De Muynck geeft een prachtige tour-de-force weg in een rol waarin ze op geloofwaardige wijze het verval en het herstel van de toneeldiva gestalte moet geven. Van Uffelen is het hart van de film, als haar vriendelijke, goed bedoelende echtgenoot. Een typisch geval van tegenpolen die perfect bij elkaar blijken te passen. Dat beeld wordt versterkt door flashbacks waarin we enkele sleutelmomenten uit hun relatie meemaken. Marie Vinck en Flor Decleir zijn perfect als de jonge Josée en Roger en deze flashbacks zijn op simpele, maar effectieve wijze ingebed in het verhaal.