• 8.296.750 stemmen

Geregisseerd door: Audrius Juzenas

Met onder meer: Heino Ferch, Sebastian Hülk en Erika Marozsán

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Vilniaus Getas

Het verhaal van het getto van Vilnius. Litouwen 1941... de nazi's stellen de jonge, fanatieke officier Kittel aan als commandant. Zijn onbeschrijflijke wreedheid en willekeur mist zijn uitwerking niet. Wie niet productief is wordt zonder pardon geëlimineerd.

image

avatar van Nyazzin

Nyazzin

best een aardige film voor een zondagmiddag

avatar van EazyE

EazyE

hmm

zal hem toch maar eens gaan zien

zulke films intereseren mij wel altijd was

vond the pianist ook geweldig(al is dat wat verkeerd uitgedrukt)

avatar van savi_7

savi_7

redelijk, maar toch wel slecht ook al wordt er sterk geacteerd. Maar daar maak je de film niet mee

avatar van Vinco

Vinco

Ik vond het een matige film!

Het werd na een tijdje een beetje saai en vervelend!

Ook vond ik dat er veel rare shots in zaten.

2,5 ster

avatar van JanReintjens

JanReintjens

Als je houdt van opera, dan moet je deze film gaan zien.

Ik zelf hou niet van opera. waardeloos dus voor mij!

2**

avatar van IvIickey

IvIickey

waarom schrijven mensen toch altijd waardeloze berichten als commentaar bijna elke film is slecht

ik denk dat deze mensen iets te wijnig zuurstof hebben gekregen bij de geboorte en doen ze daarom onzin uitkramen ik zie ongeveer 10 tot 20 films per week en ik moet zeggen dat er toch wel veel slechtere films zijn dan deze maar je moet hem natuurlijk wel snappen

als je deze film zo slecht vind kijk dan maar naar de laatste nieuwe van jan cloud van damme of steven segal

die zal je dan vast wel leuk vinden

avatar van amazingm

amazingm

JanReintjens schreef:

Als je houdt van opera, dan moet je deze film gaan zien.

Ik zelf hou niet van opera. waardeloos dus voor mij!

2**

Pure Onzin, ik geef niets om Opera, maar daar heeft deze films geen snars mee te maken. Dan heb je niet begrepen waar het hier om ging. Het wordt gewoon erg rauw duidelijk hoe hard het "over"leven was in die tijd. En ja, er wordt ook gezongen in de film.

Vond het een prima film, wel een beetje langdradig tegen het einde.

avatar van henkula

henkula

We houden gewoon niet van opera, wellicht gebruikt om het verhaal wat aan te dikken?

avatar van Trance

Trance

Het eerste half uur had ik moeite met deze film. Wat vage stukjes film maakte het wat verwarrend en vaag.

Maar met wat geduld aan het begin kom je toch wel aardig in het verhaal te zitten en begrijp je ook het achterliggende gedeelte van deze film die gewoon anders dan anders in het daglicht wordt gezet. En dat moet misschien even wennen.

Ik geef het een 3.

avatar van Deevit

Deevit

Ik heb zelf in het toneelstuk "Ghetto" de rol van Jacob Gens voor mijn rekening mogen nemen.

De film zien was voor mij erg verrassend. Erg goed gedaan. Geweldig gespeeld. Vooral de poppenspeler met pop waren machtig.

De vader, moeder, kind, kind scene was voor mijzelf erg emotioneel.

Tarkus

Deze film valt me tegen. Hij komt totaal ongeloofwaardig over. Als dit gaat over een ghetto in de Tweede Wereldoorlog, dan ken ik veel betere filmen over dit onderwerp. Het is wel spijtig, want de hoofdrol wordt gespeeld door een zeer goed acteur, Heino Ferch, maar helaas kan hij de film niet redden. Als je een draak van een tegenspeler hebt (Sebastian Hülk, de naam alleen al), die een van de slechtse rollen neerzet die ik ooit heb gezien. Die man weet niet hoe hij een Nazi moet spelen. Bovendien is ie veel te jong om zo'n rol aan te kunnen. Trouwens, in de film is zijn personage 22 jaar, ik heb nog nooit van een commandant van een ghetto of nazikamp gehoord die zo jong was om dat 'ambt' uit te voeren, dit alleen al is spotten met de waarheid. Als deze film gebaseerd is op ware feiten (wat ik ten zeerste betwijfel) dan is deze film zelfs ongepast. Hij krijgt van me een 2, alleen om het toch goede acteerwerk van Ferch. Maar verder,... zeker geen aanrader in dit genre.

avatar van Matthis

Matthis

Waarom moet er door Duitsers Engels gepraat worden in films?

Dat irriteert me zo mateloos dat ik de film niet met goed fatsoen af kan kijken + het commentaar van Tarkus, hieronder, zorgt er voor dat ik ook niet meer dan 2* voor deze film geef.

avatar van kamaradski

kamaradski

ow wat zou ik graag de soundtrack van deze film in bezit willen krijgen. overal gezocht nergens iets over te vinden helaas.

hoewel het mijn muziek genre bepaald niet is laat de muziek in deze film mij de rillingen over mijn rug lopen, zo mooi en zo emotioneel beladen door de bijbehorende filmbeelden. echt 100% goed !!

film was zelf ook wel oké maar zal voor mij ook geen klassieker worden.

een 4.5 waarvan de OST een groot deel bepaald.

avatar van sekiaku

sekiaku

In mijn ogen, in tegenstelling tot de vorige berichten, een van de beste films in 2006 uitgekomen. De muziek is vergelijkbaar met Schindler's list, in de zin van, als je deze nadien nog eens hoort, er zo beelden van de film voor je ogen komen. Het benadrukt de gruwel van de oorlog nogmaals.

Ik heb eigenlijk niet veel onrealistisch gezien. Het was effectief zo dat een snotneus van een 22-jarige de macht kon krijgen over zo'n getto's. Personen die zelf nog niet volwassen genoeg zijn om zichzelf te beheren, laat staat zo'n getto.

avatar van RoD

RoD

Duitsers die een "allo allo" engels spreken. Dan kan ik de film al niet meer serieus nemen. De schokkende scene's komen daardoor minder schokkend over. En daarom laat de film minder indruk achter.

Voor iemand die een ghetto film wil kijken en zit te twijfelen welke hij moet kiezen, dan zou ik zeggen:

Laat deze liggen en pak The pianist. Vele malen beter en indrukwekkender.

avatar van martenaria

martenaria

IvIickey schreef:

als je weinig met een ij schrijft vraag ik me af wie er zuurstof te weinig heeft gehad bij de geboorte

ik vond deze film trouwens ook een drama al is het alleen maar vanwege de taal

avatar van safetyposter.nl

safetyposter.nl

Oke het is geen Schindlers List maar er is maar weinig wat daar aan kan tippen.

Ghetto viel mij niet tegen en bij de scene waar de muzikanten alsnog werden neergemaaid kwam er een brok in mijn keel.

De film heeft verborgen kwaliteiten en is zeker een bezichtiging waard.

Een 3,5 toch nog.

avatar van valerio2003

valerio2003

echt een hele slechte oorlogsfilm,echt rare scenes en k ben normaal gek op films over de oorlog maar deze ging gewoon helemaal nergens over.

Theunissen

Een hele slechte oorlogsfilm die je totaal niet raakt. Het verhaal is zeer matig en over de wreedheid van commandant Kittel waarover het men heeft zie ik niets terug in deze film (ik vond het maar een watje).

De acteurs presteren heel slecht in deze film en op het einde ben je zelfs blij dat ze allemaal overhoop worden geschoten. Omdat ze allemaal overhoop worden geschoten (hun verdiende loon vanwege slecht acteren) krijgt deze film van mij toch nog een "1".

avatar van hannes64

hannes64

Theunissen schreef:

Ik ben `t geheel met je eens.

Niet een waardeloze film, maar wel tegen `t waardeloze aan.

avatar van mhennink

mhennink

Engelssprekende Duitsers is al goed voor twee sterren aftrek. Omdat ik 2* toch wat laag vind, geef ik deze film een beoordeling van 2,5*. Kwam over als een flutje.

avatar van 606

Deevit schreef:

De vader, moeder, kind, kind scene was voor mijzelf erg emotioneel.

juist zo heb ik het ook ervaren.

en als het waargebeurd is gaan ze het echt niet leuker maken dan het werkelijk was.

prachtig vertolkt met zeer emotionele stukken.

4 sterren

avatar van Emiledj

Emiledj

Ik weet niet waar sommige het 'Opera' in deze film vandaan halen, maar er wordt allesbehalve opera gezongen. Wat je hoort is puur musical en theater, dat in de oostbloklanden gewoon is maar absoluut niet betiteld kan worden als Opera..

Ook de zgn 'rare of vage' stukjes is mij niet opgevallen noch geïrriteerd. De film wijkt simpelweg af van de grotere producties zoals de Pianist en Schindler's list, maar wordt op een zeer pure en emotionele manier gefilmd. Ik sluit me voor de rest aan bij kamaradski, want de muziek is zeker van dezelfde kwaliteit als genoemde films.

Nog even over de jonge leeftijd van de commandant: als men zich een beetje in de WII inleest/verdiept, kwamen commandanten van die leeftijd juist vaak voor (begin 20). Zeker zoals sekiaku al heeft aangegeven voor ghetto's die voor 'oudere' commandanten of hogere in rang minder interessant leken voor hun 'carriere'. Die jonge ventjes zagen dat juist om hun mannelijkheid te tonen (hoe bizar ook).

4* met een halve * aftrek voor het Engelstalig.

avatar van erik neuteboom

erik neuteboom

Deze intrigerende, goed opgebouwde film toont goed hoe makkelijke een jonge en fanatieke nazi officier zijn wreedheid en machtswellust kon botvieren op een groep mensen die niet als mensen werden gezien. Boeiend is het contrast tussen zijn sociopatische gedrag tegenover de Joden en zijn muzikale kunsten op de piano. Er zit ook een spanning en melancholie in de muziek die we in deze film vaak terugvinden, een soort soundtrack over de wreedheid van de nazi's en het leed van de Joden. Even aandoenlijk als triest is de manier waarop 'het clowns duo' probeert met creativiteit en inventiviteit in leven te blijven, dit contrasteert ook enorm tegenover de macht van de nazi officier en het spelletjes spelen dat hij zo graag doet. Slot is verrassend, alles is sfeervol gefilmd en er zijn veel goed gespeelde emoties, dit zorgt ervoor dat ik deze film in mijn herinnering wil houden. Gewoon vier welverdiende sterren, op deze site mag je immers van mening verschillen en dat is bij Ghetto zeker het geval!

avatar van adso

adso

Begreep geen snars (nou ja, op het einde na dan…) van deze film. Het leek, zelfs

in de originalfassung, inderdaad op 'Allo 'Allo!… en ook ik vond Herr Hülk vooral een watje!

Tarkus

Tarkus schreef:

Heb de prent nog eens bekeken, maar in dit genre is het wel een van de slechtste films ooit.

Je kan beter naar een documentaire kijken over dit onderwerp dan weet je zeker dat het geloofwaardig is.

Deze film had beter niet gemaakt geweest, ondanks de goede prestaties van Heino Ferch, die dus verantwoordelijk blijft dat de film nog een kleine score krijgt.

avatar van shrink

shrink

• 1922 stemmen

Aardige film maar geen topper. Het einde vind ik een beetje afgeraffeld.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Een redelijke film over het het getto van Vilnius in Litouwen.

Jammer dat de Duitsers weer Engelstalig zijn maar voor de rest vonden wij het een mooie film om te zien.

Toegeven, in dit genre zijn betere films gemaakt maar "Vilniaus Getas" is niet de slechtste zoals er in sommige reacties terug te lezen valt. Er wordt goed door de acteurs gespeeld, de set is mooi en het verhaal mankeert ook niets aan.

Een 7.