Ashes in the Snow (2018)

Verenigde Staten / Litouwen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Marius A. Markevicius
met Bel Powley, Martin Wallström en Jonah Hauer-King

1941. Lina Vilkas (Bel Powley) is een 16-jarig meisje dat gedwongen verblijft in een Siberisch werkkamp, onder het bewind van Stalin in de Baltische regio. Onder slechte omstandigheden probeert ze door middel van kunst te overleven. Lina hoopt hiermee signalen over te brengen naar haar gevangengenomen vader.

avatar van mcdaktari
Ziet er helemaal niet zo slecht uit . Deze ga ik wel kijken.

Redelijke film maar toch niet heel bijzonder.
Ik zou hem 3 sterren hebben kunnen geven als hij niet gesproken was in een soort accent wat dan wellicht een Litouwens accent moet voorstellen.
Zo jaren 70 is dat en komt altijd zo idioot over.
Doe het dan in gewoon Engels dan snappen we het ook wel maar veel beter is natuurlijk gewoon met acteurs uit Litouwen want die zullen er ook vast zijn.

eempag schreef:
De talen die gesproken worden zijn Russisch (door de soldaten) en Engels (als vervanging van het Litouws). De film is gemaakt door een Amerikaanse crew, primair voor de Amerikaanse markt. Enkel het bronmateriaal is Litouws.

Het voelt een beetje gênant aan om een film met zoveel gruwelijke ontberingen en tragiek een mooie film te noemen, maar ik weet helaas geen betere verwoording voor mijn gevoelens na het zien van deze film. Topdramatiek van de eerste tot de laatste minuut over een inktzwarte periode in de geschiedenis van Litouwen.
Met haar verwonderd rondkijkende, grote ronde ogen is Bel Powley (The Diary of a Teenage Girl) ideaal gecast.

Mensen, die zich aangesproken voelen door dit drama, mag ik wijzen op de al even beklijvende, Litouwse film Ekskursante (2013) met een enigszins soortgelijk thema.

BBarbie schreef:

Ja dat had ik wel gesnapt.

De vervolging van de joodse bevolking met de daar bij behorende kampen zijn bekend. Maar dat ook de Litouwse gemeenschap te leiden had onder het Stalin regime wordt duidelijk in deze film. "Ashes in de Snow" is aangrijpend en net zo huiveringwekkend. De film weet te raken. De beelden in Siberie en rondom de poolcirkel grijpen je letterlijk ijskoud naar de strot. Mooi gefilmd en sterk geacteerd oorlogs drama met vleugje romantiek. 4*

avatar van Jan met de pet
Film begint met een happy familie maar dat was van korte duur, daarna is er alleen maar ellende vooral het 2de gedeelte, onbegrijpelijk dat onschuldige mensen altijd de dupe zijn van een tiran, Duitsland Hitler en in Rusland Stalin. Geen slechte film maar ook geen hoogvlieger 3,0

avatar van joolstein
Historisch drama dat handelt over de gewelddadige annexatie van de Baltische staten door de Sovjet-Unie. De soldaten dragen ditmaal de uniformen van het Rode Leger in plaats van nazi-Duitsland, maar er is verder de bekende grimmigheid over menselijke uitbuiting en de gedwongen werkkampen in Siberië. Helaas voelt dit vreugdeloze verhaal van overleven en onrecht veel te leeg om ook echt goed de emoties te beïnvloeden.De personage worden maar slecht uitgewerkt en missen nogal wat achtergrond informatie. Gruwelijkheden worden er zo goed als niet getoond. Bel Powley is wel erg goed gecast als Lina Vilkas. Maar wanneer alles is gezegd en gedaan, weten we nog steeds bijna niets over Lina, of waarom haar verhaal meer is dan een sombere geschiedenis.

avatar van knusse stoel
Net als "Joolstein" vonden ook wij dat Lina Vilkas goed werd neergezet door Bel Powley, in feite draagt zij een groot deel van de film en blijft ook in de herinnering van de film hangen.
Grappig is trouwens dat ze een 16-jarige speelt, terwijl haar echte leeftijd in het 2018 al 26 jaar was.

Dat er voor sommigen geen genoeg gruwelen in de film worden getoond is een kwestie van meningsverschil met ons want ook door een ijskoude zee waden of in een ijskoud verblijf overwinteren is een gruwel.
Ook de zinloze doden die vallen omdat ze volgens een commandant niet in het juiste gareel lopen, valt daaronder. Mensen uit andere staten, zelfs uit Rusland zelf, werden als ze eenmaal in deze hel waren beland, niet meer beschouwd als mensen door broeder Stalin en zijn gevolg.
Een redelijke film die meer uitgebouwd had kunnen worden, ook al omdat er niet zoveel van dit soort van films over deze periode zijn. Ondanks de kritiek toch een 7.