Zimna Wojna (2018)

Polen / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Pawel Pawlikowski
met Joanna Kulig, Agata Kulesza en Borys Szyc

Een gepassioneerd liefdesverhaal tussen twee mensen met verschillende achtergronden en temperamenten, die niet bij elkaar passen en toch tot elkaar worden veroordeeld. Tegen de achtergrond van de Koude Oorlog in de jaren 50, in Polen, Berlijn, Joegoslavië en Parijs, toont de film een ​​onmogelijk liefdesverhaal in onmogelijke tijden.

avatar van Fisico
Cold war zal ik me vooral herinneren als een erg knappe visuele film waarbij nostalgie en mooie scènes hand in hand gaan. Ook de zwart-witbeelden voegen iets extra toe aan het geheel en maken het geslaagd. Cold war is een stijlvol en ingetogen liefdesverhaal. De acteurs van Zula en Wiktor zijn met elkaar verweven en het voelt allemaal zo authentiek aan, dat je ook echt gelooft in hun liefde en passie. En de daarbij horende muziek loopt door de film heen en onderstreept de magie van het koppel.

Alleen jammer dat ik het inhoudelijk net te weinig begeesterend vond. Langdradig en saai bij momenten ondanks het feit dat hij nog geen 90 minuten duurde. Het raakte me allemaal net te weinig. Cinematografisch top, inhoudelijk net te weinig. Misschien moet ik hem ooit nog eens opnieuw zien en herevalueren/herwaarderen.

avatar van Baboesjka
Mooie film. Het keek prettig weg, het acteerwerk is erg goed, de muziek vind ik mooi en het voegt sfeer toe, en de zwart/wit beelden zien er mooi uit. Meeslepend verhaal en fijne speelduur. Niet te lang, niet te kort, wat mij betreft. 4*

avatar van JoeCabot
Cold War is vooral op stilistisch vlak een interessant werkje. Net als bij Ida gaat Pawlikowski volledig zijn eigen weg, met veel aparte beeldcomposities - in 4:3 uiteraard - en met een reeks prachtige zwart-wit-tableaus. Vooral de Rock Around The Clock-scène is een pareltje: je kan op elk willekeurig moment de pauzeknop indrukken en je hebt een shot om in te lijsten. Van bandwerk kun je Pawlikowski niet beschuldigen, Cold War is opnieuw onversneden auteurscinema.

Niet dat ik helemaal ondersteboven van deze film. Het “passionele liefdesverhaal” waarvan sprake is in de plotomschrijving voelt bij momenten even koud aan als de gure Poolse sneeuwlandschappen. De hartstocht oogde vooral zeer theatraal. Ook de verhouding muze-mentor (lees: het onervaren duifje dat openbloeit onder de vleugels van haar doorgewinterde leermeester) vond ik wat belegen. Kortom: I didn’t buy it.

Het contrast tussen de strak geregisseerde Slavische volksdansjes en de Westerse decadentie is voorts best interessant, al kwam de beoogde cultuurshock niet altijd even hard binnen. Gezien de korte speelduur was het wellicht beter geweest om op één onderdeel te focussen, nu werd er m.i. nogal vrijblijvend geswitcht tussen Oost en West.

Pawlikowski is hoe dan ook een bijzonder interessante regisseur die zich ver weg begeeft van de platgetreden paden. Maar hier zat gewoon meer in. 3,5*

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en het was toch iets minder m'n ding. Het stoorde me nochtans niet dat het een zwart-wit film was, alleen het verhaal nog me minder boeien. De cast deed het nochtans niet slecht en ook de folkloreliederen waren nog wel te pruimen.

avatar van sehzades
een liefdesfilm. zo rauw, daarom realistisch. dat is alles.