Zimna Wojna (2018)

Polen / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Pawel Pawlikowski
met Joanna Kulig, Agata Kulesza en Borys Szyc

Een gepassioneerd liefdesverhaal tussen twee mensen met verschillende achtergronden en temperamenten, die niet bij elkaar passen en toch tot elkaar worden veroordeeld. Tegen de achtergrond van de Koude Oorlog in de jaren 50, in Polen, Berlijn, Joegoslavië en Parijs, toont de film een ​​onmogelijk liefdesverhaal in onmogelijke tijden.

• Vanaf donderdag 6 december in de bioscoop

kappeuter (moderator)
Vanaf 6 december in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Koekebakker
Prachtfilm over een gepassioneerde, gecompliceerde liefde én over de (Oost-)Europese geschiedenis ten tijde van de koude oorlog. Schitterend gecomponeerd en gefilmd. En heel bijzonder verteld.

Na de film heb je het gevoel dat je zo'n beetje heel Novecento hebt gezien. In minder dan 90 minuten. Terwijl er ook nog volop tijd is genomen voor prachtige zang- en dansscenes. Doordat steeds alleen de essentie wordt verteld en er wel voldoende tijd wordt genomen voor sfeer en gevoel om je elke stap te laten ervaren. Razendknap.

avatar van Mekol
Ik sluit me aan bij Koekebakker. Prachtige beelden, mooie muziek, sterk scenario.

Ik zag de film deze week in een bioscoop in Warschau, met Engelse subs. De hele zaal bleef muisstil zitten na de film. Ik vermoed dat de film bij hen nog een diepere indruk zal nalaten.

Wat een ongelooflijke uitstraling heeft die Joanna Kulig.

avatar van @Noorderwijk
Voor wie niet kan wachten: 30 september PAC festival

avatar van Zwolle84
Gaap.

Mwoah, gaap vond ik het ook niet alleen heeft het verhaal echt bijster weinig om het lijf, flinterdun. De cinematografie redt het dan wel een beetje, alleen zijn de echt indrukwekkende beelden daarin ook schaarser dan gehoopt. Er wordt goed geacteerd, de sfeer zit goed en de muziek is top. Maar Ida vond ik qua script én cinematografie een stuk sterker. M'n 3.5* is naar boven afgerond.

Ziet er mooi uit en goed geacteerd maar het verhaal is dun en het einde afgeraffeld

avatar van John Milton
Onze favoriet juist van Pac Festival.

avatar van Shaky
Toch wel wat tegenvallende film vanwege het zeer magere verhaal. De beelden zijn prachtig, het acteerwerk is dik in orde, maar verhaaltechnisch stelt het maar weinig voor.

avatar van Justinvdk
Vooral onder de indruk van de prachtige zwart wit beelden, dat was enorm fraai. Acteerwerk ook dik in orde waardoor ik wel werd gegrepen door het duo samen. Verhaal vond ik weinig boeiend waardoor een echte topscore uitblijft.

avatar van Flat Eric
Cold war inderdaad. Ik werd er niet warm van.

Een oninteressante liefdesgeschiedenis tegen de achtergrond van een veranderend Europa. Het zal wel. Geen aansprekende lui waar je een gevoel van sympathie voor kon opbrengen. De liefde en passie kwam niet van de koude grond. Geen boeiend verhaal. Het is koud en kil. Kan er niks positiefs over vertellen. Oja toch wel, het duurde gelukkig niet al te lang.

avatar van John Milton
De sterkste film van het PAC festival dit jaar wat mij betreft, al deelde zeker niet iedereen die mening. Of hij even sterk is als Pawlikowski’s Ida (2013) betwijfel ik, maar om dat goed te beoordelen zou ik beide eigenlijk moeten herzien. Voor nu genoten van een strak zwart-wit geschoten liefdesdrama tijdens de Koude Oorlog, dat voor mij allesbehalve standaard aanvoelde. Muziek speelt hierin een grote rol.

avatar van hvdriel
Tegen de achtergrond van een turbulent Europa, waarin Oost en West in een koude oorlog zijn verwikkeld, verbeeldt Pawlikowski een koude oorlog tussen twee geliefden van wie zij haar zelfstandigheid wil bewaren na jarenlang volgzaam te zijn geweest. Klinkt complex, maar niet in de vertelling van Pawlikowski.

Het ontroerende verhaal over een gepassioneerde liefde vertelt hij koel en koud, met geen woord teveel, geen beweging teveel, geen oogopslag teveel, geen muziek teveel, geen kleur teveel (de film is in zwart/wit), geen kader teveel (3 bij 4), geen camerabeweging te veel ... Uitgebeend tot op het bot.

Vrijwel alle activiteit ligt bij de kijker die uit enkele gegevens in volle opwinding zelf het verhaal vertelt - wie hiervoor openstaat. Dit is zo'n film zonder opgeklopte muziek, zonder theatraal geacteer en voorgekauwde uitleggerigheid waaraan je af en toe behoefte hebt. Met precies voldoende gegevens in alle koelte opgediend. Onvergetelijk.

De voldoening na 86 minuten is intens. Robert Bresson heeft zijn opvolger gevonden.

Wint de grote prijs op het Film Fest Gent 2018!

avatar van kevin_vp
De verhaalontwikkeling is onzinnig.
Man belandt in het kasjot wegens desertie. Vrouw verlangt naar man en probeert hem te redden door lichaam en ziel te verkopen aan de communistische minister van cultuur/demagoog/duivelsaanbidder.
Radeloos verwekt ze een ongewenst kind in de hoop op de vrijlating van haar getormenteerde wederhelft. Haar verzoek wordt ingewilligd zodat ze terug herenigd zijn. Samen aanschouwen ze een laatste keer het fresco van de madonna (?) in een Poolse kerkruïne, metafoor voor het verval van het christendom in een totalitaire staat, alvorens ze het drastische besluit nemen om uit het leven te stappen d.m.v. cyanide capsules. Elke Bresson aficionado zal beamen dat zo'n fatalistische actie contradictorisch is met het christelijke geloof (Bron: Mouchette en Le Diable Probablement). Zelfmoord is een hoofdzonde. De wonderbaarlijke "overkant" is op deze manier bijna onmogelijk te bereiken.

avatar van Alathir
Mij kon Cold War niet bekoren. Geen verhaal, geen chemie, weinig gevoel. De muziek brengt nog wel wat gevoel maar vaak te jazzy (één van mijn minst geliefde genres). Een La La Land vond ik bijvoorbeeld ook helemaal niks. Verhaaltechnisch heeft dit zeer weinig om het lijf en dan moet je als filmmaker echt geweldige dingen doen om mij te overtuigen dat het een goede film betreft. Het probleem van deze film is dat het mij nergens heeft uitgenodigd om te worden opgezogen in de film. Het doet ook geen goed dat ik door geen van beide hoofdfiguren echt geboeid was (misschien nog een klein beetje door het mysterieuze karakter dat de vrouw aan de dag weet te leggen). Het enthousiasme omtrent deze film snap ik dus niet maar dat zal vast aan mij liggen.