Assault at West Point: The Court-Martial of Johnson Whittaker (1994)

Drama / Thriller

geregisseerd door Harry Moses
met Samuel L. Jackson, Sam Waterston en John Glover

Het is 1920 en Richard Greener wordt beschoten en geïntimideerd omdat hij als eerste zwarte in de buurt woont. Het is niet de eerste aanvaring van deze aard voor hem. Toen hij in 1880 als eerste zwarte diende in West Point werd hij mishandeld, vastgebonden en ervan beschuldigd dat hij dat zelf had gedaan. Hij moest zelfs voor de militaire rechtbank bewijzen dat hij onschuldig was. Ondanks het feit dat hij het onmogelijk gedaan kon hebben, was het een zeer moeilijke zaak.

Film is wel goed. Heb betere films gezien. Maar toch blij dat ik he gezien heb ***1/2*

avatar van CAPIpsv
Erg mooie film, uitstekende rol van Jackson. Zou adviseren, kijk hem eens. Gem: van 3,43. maar 8 stemmen.
Als dat er meer worden kan het gemiddelde misschien ook nog omhoog.
heb hem een 3,5 gegeven, omdat een 4 eigenlijk net iets te hoog is, en 3,75 kun je niet stemmen.

Movie_fan#
Aardige film met een uitstekende rol van jackson werkelijk.. Het verhaal is wel sterk en de regie is wel aardig. Gewoon een erg leuke en best goede film om tussendoor te kijken.

avatar van Hando
De film kijkt lekker weg, maar hij mist diepgang. Ik vond het allemaal erg oppervlakkig en nogal zwart wit . Wat mij betreft drie sterren.

JDS
Typisch een film waarbij een langere speelduur wél gerechtvaardigt is. Had er geen problemen mee gehad als de film een uur langer duurde om de zaak verder uit te diepen. Dat deze film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal voegt veel waarde toe aan de kijkervaring. Als je een beetje interesse hebt in de misstanden van vroeger (racisme)- interesse hier in negatieve zin gebruikt dus; racisme is in mijn ogen een teken van onwetendheid en gebrek aan denkvermogen- zal deze film je zeker boeien. Jackson speelt erg goed in deze film. Hij speelt hem ook echt met het gevoel (tenminste zo komt hij op me over). 3.5 sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een goede film.
Samuel l jackson was perfect voor deze rol.
Goed geacteerd door vrij wel iedereen in de gehele film.
Het verhaal is met gevoel en met duidelijkheid in beeld gebracht en zeer goed uitgewerkt.
Ik was ook van mening dat de film best minimaal 2 uur mocht duren zodat er nog meer van het verhaal naar boven kon komen.
4 sterren wel verdiend.

Te weinig actie en kon me totaal niet boeien, niet echt mijn genre blijkbaar

1 ster

Absoluut geen slechte film, ik heb alleen betere en meer boeiende gezien die racisme als thema hebben.

Wilde deze kopen maar de uitvoering van de dvd is bagger 4:3, daarom maar niet gedaan.
Ken deze film niet en hoop dat hij nog eens op tv komt..
Zo te zien aan de reacties wel een redelijk goede film dus?

Sober, ingetogen drama, dat af en toe iets meer vaart had mogen hebben, maar een uitstekend en innemend verhaal en hoofdkarakter kent.

avatar van leidsehoodie
Als je deze film kijkt, vraag je je toch werkelijk af op wat voor een wereld we leven.
Gelukkig is er veel veranderd, maar dat mensen ooit zó met elkaar konden omgaan is echt erg.

De film is heel goed om eens te kijken, ook geschikt om te laten zien met maatschappijleer op school lijkt mij. Als mensen na het kijken van deze film nog rascistisch kunnen zijn, weet ik het ook niet meer. Ook grappig dat dan juist de VS op het punt staat het eerste westerse land te worden met een zwarte president.

Het verhaal is zeer goed. De film zelf vind ik wat minder, het zag er een beetje goedkoop uit. Het hoofd van Sam Waterston en die typische "Law & Order geluidjes" tijdens de zitting, vond ik samen bij elkaar in één film ook wat lastig. Maar om een keer te zien, zeker een goede film.

3 - 3.5*

avatar van sinterklaas
Toch weer een zeer vermakelijk rechtbank filmpje met Samuel L Jackson. Op een goedkope manier proberen ze ook de jaren 1880 in elkaar te toveren maar ach, voor een independent film was het best wel geslaagd. Er werd wel goed in geacteerd en de film kijkt ook lekker weg. Gewoon prima geslaagd filmpje voor 1 euro.

avatar van APPEL68
Mwahh, viel wat tegen...

avatar van eavymetal
Tjimen schreef:

Ik keek naar de film, en ik heb mij geen moment verveeld.

gauke schreef:

Boeiend en traag historisch rechtbankverhaal dat ik niet kende (de hoeveelheid zwarte bladzijden in onze wereldgeschiedenis is echt onvoorstelbaar). Wel vond ik dat de cast niet zo goed op dreef was, speelde op het oog niet zo geïnspireerd.

Goed rechtbankdrama gebaseerd op ware feiten.
Het verhaal was me onbekend, maar is wederom onthutsend dat zulke dingen kunnen gebeuren.
En hoewel dit verhaal zich afspeelt einde jaren 1800 denk ik dat het nu nog steeds kan voorvallen en men nog niet veel slimmer is geworden in de V.S.
Mij kon deze film alleszins boeien van begin tot einde.
Men kan er lessen uit trekken, al vrees ik dat het weer vergeefse moeite zal zijn.
Puike cast overigens !!!