Freddie Mercury - The Great Pretender (2012)

Alternatieve titels: The Great Pretender | Het Markante Leven van Freddie Mercury

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek
107 minuten / 85 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Rhys Thomas

De documentaire 'Freddie Mercury - The Great Pretender' schetst een portret van Freddie Mercury. Met veel voorheen onontdekt of zelden gezien en vertoond beeldmateriaal, geeft de documentaire een inkijkje in het leven en de carrière van Freddie Mercury. De beelden laten onder meer zeldzame interviews, persoonlijk materiaal, concertopnames en videoclip opnames zien.

avatar van Metalfist
Focus op Freddie

Ik ben niet direct een Queen fan te noemen. Best wel wat goede nummers hoor (heb geruime tijd de Live at Wembley CD in de auto gehad) maar dat Bohemian Rhapsody komt zo mijn oren uit waardoor ik bij vlagen een degout van de groep heb gekregen. Dat houdt me gelukkig niet tegen om me wel eens in hun geschiedenis te verdiepen, alleen krijg je met deze The Great Pretender niet een globaal beeld van de groep maar van de zanger in het specifiek.

Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik jammer genoeg de verkorte versie heb gezien. Wanneer gaan de televisiezenders het eens leren dat het absoluut niet nodig is om dit soort documentaires te gaan inkorten. Zeker niet als je bekijkt dat er bijna de helft wordt weggeknipt om dit toch maar onder de speelduur van 60 minuten te houden.. Soit, de documentaire focust zich voornamelijk op Freddie Mercury en dat blijkt eigenlijk nog een vrij boeiende keuze te zijn. Mercury is een aannemend figuur, afleidende uit het interview was het er ook wel één met een handleiding, en zijn levensverhaal bevat genoeg interessante elementen om de gehele speelduur te entertainen. Beetje jammer dan ook dat er nooit echt lang wordt bij stilgestaan, zeker zijn dood wordt nogal snel afgehaspeld.

Altijd fijn dat dit soort documentaires gebruik maken van archiefmateriaal. Volgens mij ooit al wel eens een andere documentaire over Mercury gezien (herinner me meer nadruk op Duitsland en zijn samenwerking met Montserrat Caballé) waar naar mijn gevoel wel dezelfde beelden inzaten. Verder ook nog wat interviews met onder andere Roger Taylor en Brian May die uiteraard hun toegevoegde waarde hebben. Gelukkig wordt het aantal celebrities die hun zegje komen doen ook beperkt tot Matt Lucas en daar ben ik wel erg blij om, al had die er sowieso niet in hoeven te zitten.

Informatieve documentaire in ieder geval en het nodigt uit om de volledige versie eens te gaan zien. Hier en daar wat van de hak op de tak springend, maar dat zal waarschijnlijk wel de schuld zijn van de Canvas uitzending.

Goede documentaire die het leven van een van de grootste rocksterren uit de geschiedenis belicht: Freddie Mercury.
Het is vooral zijn solowerk dat hier aan bod komt, naast een deel van Queen.
Het is haast ongelooflijk dat het inmiddels al 25 jaar geleden is dat hij is overleden, alsof het gisteren was.
Deze documentaire is een mooi eerbetoon aan de man die een concert een andere dimensie kon geven.
Hij is nog steeds niet vergeten !! En zal dat wellicht ook nooit zijn !!

avatar van Manniqueen.of.Depression
Samen met Days of Our lives een van mijn favoriete docu's over Queen/Mercury

avatar van Bubblez
Waar Days of Our Lives dé documentaire over Queen is, is wat mij betreft dit dé documentaire over Freddie Mercury. In deze docu zit heel veel beeldmateriaal wat ik nooit eerder heb gezien. Ook wordt er veel gefocust op dingen zoals de samenwerking met Montserrat Caballé en gaat het wat dieper in op het privéleven van Freddie.

Wat een perfecte aanvulling.