06/05 (2004)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Theo van Gogh
met Thijs Römer, Tara Elders en Cahit Ölmez

Maandag 6 mei 2002, zes uur 's avonds. Fotograaf Jim de Booy staat bij het hek van het Hilversumse Mediapark het soapsterretje Birgit te fotograferen. Er rijdt een blauw ME-busje langs en kort daarna volgt een politie-auto. Als Jim weg wil gaan, trekt een geparkeerde auto met gierende banden op en rijdt Jim bijna omver. Op dat moment hoort hij een reeks droge, harde pistoolschoten. Pim Fortuyn is dood geschoten. Deze middag vormt het begin van vijf hectische dagen, waarin Jim en zijn op het eerste gezicht onschuldige foto's van een soapsterretje een grote rol gaan spelen.

Bij Theo van Gogh:

'0605 - de film'

Fortuyn-film Van Gogh in première op internet

AMSTERDAM - De omstreden film over Pim Fortuyn van Theo van Gogh gaat in december in première op internet. Internetters kunnen de productie in december via streaming video bekijken. De streaming video wordt geleverd door internetprovider Tiscali, die tevens de film financiert.

De film zal via streaming video worden vertoond om het downloaden en verspreiden zo moeilijk mogelijk te maken.

De film is echter niet gratis te bekijken. Tiscali-abonnees moeten vier euro neerleggen om de omstreden film te bekijken. "Voor niet-abonnees is de prijs vijf euro," aldus Eline van Lelyveld, woordvoerster van Tiscali. "Voor de niet-abonnees kunnen wij echter niet de kwaliteit van de streaming video garanderen."

Het is de eerste keer dat dit met een Nederlandse film gebeurt. De werktitel van de productie is '0605 - de film'. In het verhaal linkt de filmmaker de moord op Pim Fortuyn aan een complot van de AIVD om de politicus het zwijgen op te leggen. Het script is van Tomas Ross, die eerder al een boek ('De zesde mei') van deze strekking schreef.

Thijs Römer en Tara Elders vertolken de hoofdrollen. Römer speelt een fotograaf die op 6 mei 2002 aanwezig is op het Mediapark waar Fortuyn wordt neergeschoten, Elders speelt een milieuactiviste. Reinout Bussemaker vertolkt de rol van moordenaar Volkert van der G. In de film worden televisiebeelden van Pim Fortuyn verwerkt.

Wanneer de film in de Nederlandse bioscopen te zien is, is nog onduidelijk. "We zijn nog met verschillende partijen in overleg," aldus Van Lelyveld.

Bron: nu.nl

Webby schreef:

Dus je betaalt een euro meer (5 euro ) , maar dan weet je niet zeker of je fatsoenlijke kwaliteit krijgt. lekker verhaal.

Wat een slechte 9/11 titel trouwens.

FisherKing
kos schreef:

Wat een slechte 9/11 titel trouwens.

Klopt Kos. Ik hoorde vandaag een interview met Theo van Gogh. Zijn voorkeur ging uit naar 6 Mei, al was het alleen maar om te voorkomen dat zijn oeuvre wel erg slordig zou worden, omdat een van zijn eerdere films 06 heet. Maar rechtentechnisch zou De Zesde Mei moeilijk kunnen liggen.

Overigens is het een ordinaire reclame-stunt natuurlijk, maar ze leverden een belangrijke bijdrage aan de financiering van de film.

kappeuter schreef:
Eerst filmt Van Gogh nog De Zesde Mei.

bron: NOS teletekst 424

Fisherking, ik begrijp niet wat je bedoelt met rechtenkwestie in deze.
De Zesde Mei omzeilt het probleem dat jij ziet wellicht ?

FisherKing
Ik papagaai van Gogh maar na, die ook weer iemand aan het papagaaien was... Wat zeker is, de definitieve titel van de film is nog niet bekend!

Hoe kan de titel DE ZESDE MEI nu een probleem zijn?!

Snap ik ook niet. Aan zo'n doodnormale tekst kan je echt geen rechten ontlenen lijkt me. Dan zou je alles wel kunnen registreren als intellectueel eigendom.

Slaat echt nergens op.

avatar van U-96
FisherKing schreef:

Even flink een mier neuken.. Het is papegaaien

Zondag zijn regisseur Theo van Gogh en producent Gijs van de Westelaken gestart met de opnames van '0605 - de film', over het leven van Pim Fortuijn.

Tijdens de opnames wordt elke dag op www.0605defilm.nl verslag gedaan van de gang van zaken op de set, middels een
set-report van een paar minuten. Tevens houdt Van Gogh een videodagboek bij. Op de site zijn ook interviews, foto's en
achtergrondinformatie te vinden.

De hoofdrolspelers van '0605 - de film' zijn Thijs Römer, Tara Elders, Johnny de Mol en Jack Wouterse. De opnames duren tot medio september. In december gaat de productie via internet in première.

bron: NOS teletekst 424

avatar van Webby
Cool, die filmpjes van de opnamen op de site. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

"Anders dan Johan Nijenhuis, zijn er ook mensen die menen dat je film kunt appreciëren, als die niet voor de grootste gemene deler van randdebielen gemaakt is."

Disclaimer:
De inhoud van het videodagboek geschiedt geheel op persoonlijke titel van Theo van Gogh. Tiscali is in geen enkel opzicht aansprakelijk voor de inhoud.

Nou van mij mag hij Johan Nijenhuis helemaal 'afmaken'

avatar van Goodfella
kappeuter schreef:

Haha

Een beste kerel, soms.., die Van Gogh.

Lekker makkelijk slachtoffer.

Zie dagreport 06:

Theo haakt nog eens in op Johan Nijenhuis!

Thijs Römer zal trouwens in Floris 2 Michiel Huisman vervangen...

avatar van Webby
Uitgebreidere website is online op:

Thijs Römer zal trouwens in Floris 2 Michiel Huisman vervangen...

Kom op zeg...

Tara Elders was in Najib en Julia mooier dan hier...

avatar van Webby
Zie Video dagboek 10 van Theo.

Hij heeft het weer over die pisnicht uit Enschede
En het zit nog steeds niet lekker met Thijs... 't lijkt net een soap daar

Nieuwe film Van Gogh niet via p2p verspreid
Tiscali ziet ervan af om de nieuwe film van Theo van Gogh over de moord op Pim Fortuyn via BitTorrent te verspreiden.

lees verder - WebWereld.nl

'06/05' IN DE BIOSCOOP VIA INSPIRE PICTURES

De nieuwe film van Theo van Gogh over de moord op Pim Fortuyn, die op 15 december dit jaar via internet in première gaat, zal vanaf eind januari ook in de bioscoop te zien zijn. Inspire Pictures verzorgt de bioscoopdistributie. In een later stadium zal de film ook op dvd uitkomen en
op televisie te zien zijn. Tiscali, die de film 06/05 financierde, en Inspire Pictures onderstrepen daarmee dat internet en bioscoop als
distributiekanaal uitstekend naast elkaar kunnen bestaan.

avatar van Quentin
Ziet er wel goed uit (alleen die paar seconden de Mol waren klote), vraag me alleen af hoe Tiscali dit winstgevend wil maken ...

Hoe kom je erbij dat ze dat willen?

avatar van Hannibal
0605 kunt u vanaf 11 december downloaden en vanaf 15 december kunt de film bekijken. Het gaat hier nu dus om een pre-download; u kunt de licentie die u nodig heeft om de film te bekijken dan ook pas vanaf 15 december ophalen nadat u ervoor betaald heeft.
De pre-download is bedoeld om iedereen de kans te geven om zonder problemen de film in zijn geheel binnen te halen.

Vanaf 15 december kunt u de film bekijken. Daarvoor hebt u een licentie nodig. Die licentie kost slechts € 3,99 voor Tiscali ADSL klanten en € 4,99 voor de overige bezoekers. Betaling van de licentie kan door middel van een credit card, via Tiscali Secure Pay of door gebruik te maken van een 0900- of SMS nummer.

Nadat u de benodigde licentie heeft opgehaald kunt u in de 48 uur erna de film zovaak bekijken als u wilt. Na die 48 uur moet u een nieuwe licentie kopen als u de film nog vaker wilt zien. Daarna hebt u opnieuw 48 uur om de film wederom te bekijken.
De film is dus niet onbeperkt te bekijken. Er is eerder sprake van 'huur' in plaats van 'koop'.

Door vanaf de hoofdpagina te klikken op de downloadlink wordt u stapsgewijs door het hele proces geholpen.

Bron

MFEO
De film zal te zien zijn op het Filmfestival van Rotterdam.

avatar van Yak
Yak
De film is nu al te downloaden vanaf 0605defilm.nl. Pas vanaf 15 december met een speciale licentie te bekijken.
De verbinding is prima, momenteel komt de film (een wmv-bestand) met een snelheid van 200 KB/sec binnen. Een half uurtje downloaden en dan heb je 'm.

avatar van narva77
Dat wordt knap lastig als we het op MM niet over Pindakaazen mogen hebben

avatar van Yak
Yak
De film is nu al te pindakazen vanaf 0605defilm.nl. Pas vanaf 15 december met een speciale licentie te bekijken.
De verbinding is prima, momenteel komt de film (een wmv-bestand) met een snelheid van 200 KB/sec binnen. Een half uurtje pindakazen en dan heb je 'm.

avatar van as
as
Heb hem gedownload bij tiscali mar kan hem woensdag pas bekijken. We moeten deze week weer een krant in elkaar zetten dus kan ik hem recenceren.