AmnesiA (2001)

Nederland
Drama / Mystery

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Fedja van Huêt, Carice van Houten en Sacha Bulthuis

Alex (Fedja van Huêt) is een achtentwintigjarige fotograaf die om mysterieuze redenen niet meer in staat is mensen te fotograferen. Wanneer zijn tweelingbroer Aram (een dubbelrol van Fedja van Huêt) hem onverwacht opbelt omdat hun moeder ernstig ziek is, vertrekt hij naar het familielandgoed AmnesiA. Onderweg blijkt het meisje Sandra in zijn auto te zitten. Thuis lopen de spanningen tussen Aram en Alex steeds hoger op. Een duister geheim blijkt de oorzaak te zijn van de slechte broederband. Daarnaast is er ook nog de kompaan van Aram, Wouter (Theo Maassen) die tijdens een schimmige deal gewond is geraakt.

avatar van The One Ring
AmnesiA is een erg leuke, zeldzame poging om in Nederland een surrealistisch aandoende film te maken. Dat lukt best heel aardig, met name omdat de sfeer er goed in zit, de maffe humor vaak raak is en dialogen ook goed geschreven zijn. Het levert een vermakelijke mix op tussen komedie, mysterie en drama dat wel enigszins onder de huid kruipt, waar trouwens Fedja van Huêt (mijn favoriete Nederlandse acteur wellicht). Al zijn er ook genoeg dingen die nog niet helemaal werken. Vooral enkele surrealistische elementen blijven wat in het luchtledige hangen, zoals de suggestie dat Aram al dood is of het hele personage van Carice van Houten. Er zullen wellicht symbolische ideeën achter zitten, of misschien is het alleen maar gekkigheid om het bizarre gevoel van de film te vergroten, maar in beide opzichten werkt het niet echt en voelen ze als losse eindjes aan.

Maar al met al een boeiende film. Jammer eigenlijk dat Koolhoven dit type film wat links lijkt te hebben laten liggen. Dit voelde nog als een vingeroefening, met flink potentie om meer uit deze stijl te halen in de toekomst.

Leuk film. Het verhaal is niet onaardig, maar het is vooral de humor en leuke scenes die dit bovengemiddeld de moeite waard maken. Het acteerwerk is ook weer erg sterk. Niet veel op aan te merken, al waren de flashbacks wel erg lang over de speelduur heengesmeerd, zonder dat je wat nieuws leerde in een flink aantal daarvan.

Twijfel tussen 3,5 en 4 sterren. Heb me prima vermaakt. En nu maar eens op zoek naar Chinees bier.

avatar van de grunt
Geweldige film! Deze gaat meteen bij mijn beste NL films of all time horen. Een surrealistische trip was de kijkervaring die ik had. Het acteerwerk van Fedja is zo goed, eng gewoon. (Bijna) net zo goed als de twins in Dead Ringers zou ik willen zeggen. Ik zie raakvlakken met die film omdat Jeromy Irons daarin tevens exceptioneel een ingetogen en daarnaast een arrogante broer neerzet. Ik zie ook duidelijk inspiratie van Lynch. Groot respect voor Koolhoven

Gisteren op tv. Mono en een matige scan opgeblazen naar 16:9, waardoor de film 30 jaar oud leek.

avatar van BlueJudaskiss
Wouter schreef:

Heb 'm op de harddisk staan, maar dus maar niet kijken vanwege wat je hier nu zegt?

Ach, het is te doen. Maar het zou er dus beter uit moeten kunnen zien en horen.

avatar van BlueJudaskiss
Maar is er nog een kopie die wél goed is?

avatar van de grunt
BlueJudaskiss schreef:
Maar is er nog een kopie die wél goed is?

Ja de editie in de 'No More Heroes Box' is heel goed te doen.

Zitten nog 2 andere prima films in.

Nu 10 euro, dus sla je slag:
No More Heroes Box

avatar van Decec
Een matige drama/komedie/mysterie/thriller film...
Matige verhaal (komedie is mijn smaak niet)...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteurs Fedja van Huêt, Theo Maassen en
Bert Luppes...
Slecht kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Redelijk achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van mcdaktari
AmnesiA ?? Nog nooit van gehoord. Toch eens snel gaan zoeken, want ben wel benieuwd naar deze film.

Wou deze film zien omdat Carice van Houten er in mee doet, toch ene van de betere Nederlandse actrices met inmiddels internationale bekendheid ('Game Of Thrones').
Maar deze prent viel me tegen, hij kon me totaal niet boeien, en daar kon ook Carice van Houten niets aan veranderen.

avatar van baspls
Ben hier erg benieuwt naar. Al ben ik er achter gekomen dat Nederlandse films totaal onvindbaar zijn. Zelfs bekende titels zijn simpelweg nergens te vinden. Niet te pindakazen, niet op youtube, niet op bol.com te koop... Iemand enig idee waar ik de film zou kunnen krijgen? Ik ken de No more heroes box, maar ik vind die andere films die daarin zitten totaal oninteressant. Snap ook niet dat ze 1 thriller samen met een paar dramafilms uitbregen, doe dan allemaal thrillers...

avatar van baspls
Alex gaat voor het eerst in jaren naar zijn ouderlijk huis. Onderweg duikt in zijn auto Sandra op, die vanaf nu de rol van Alex vriendin aanneemt. Aangekomen bij het ouderlijk huis blijkt zijn moeder ziek. Alex broer Aram, die als twee druppels water op Alex lijkt, komt samen met Wouter terug van een mislukte overval. Er ontstaat een grimmige stemming tussen de twee broers, heeft het mischien te maken met een voorval uit het verleden?

AmnesiA is een van de weinige pogingen om een Nederlandse surrealistische mystery-film te maken. Het koste nogal wat moeite om de dvd in handen te krijgen (en de beeldkwaliteit is niet al te best), maar ik heb het wel over voor deze experimentele film van Martin Koolhoven.

Fedja van Huêt speelt een sterke dubbelrol als de tweeling. De manier waarop hij de twee verschillende broers neerzet doet denken aan Jeremy Irons in Dead Ringers. Theo Maassen had een komische bijrol als Wouter, Carice van Houten speelt Sandra en Carly Wijs had ook een rol als de vrouw in de flashback (zou zweren dat het Monic Hendrickx was).

De film bezat een soort Lynchiaanse sfeer met de grimmige absurditeit en de humor van Twin Peaks, alleen dan met een Nederlands tintje. Elementen zoals het uit het niets opduiken van Sandra, de flash-backs, het verwerken van misdaad-elementen en de excentrieke baas van Aram doen allemaal heel erg denken aan het werk van David Lynch. Door de humor werd de film nog surrealistischer en absurder dan hij al was. Van mij had de nadruk meer op mystery en grimmigheid mogen liggen, maar ik moet wel toegeven dat ik Wouter en Ahram me een aantal keer echt de slappe lach hebben gegeven (en dat heb ik niet vaak).

AmnesiA vond ik bijzonder sterk opgenomen. Het kleurgebruik was lekker donker en deed een aantal keer aan het werk van Mario Bava denken (niet gek want Koolhoven is immers fan van Gialli). De film bevat veel dutch angles en sterke close-ups. Met name het begin van de film en de flashbacks vond ik bijzonder sterk gefilmd. Ook het effect van de tweeling was goed gedaan. De soundtrack van Fons Merkies is erg mooi en sfeervol. Goede combinatie van duistere synthesizerklanken en melancholische orkestrale muziek. Goede setting ook, opgenomen in België. De film is vrij eenzijdig qua locatie, maar het was wel mooi afgelegen en sfeervol. Destijds gemaakt voor 800.000 gulden (zo'n 400.000 euro).

Op de DVD zat ook een making off die door Theo Maasen was gefilmd. Als je die kijkt krijg je spontaan medelijden met Koolhoven. Ze liepen hem allemaal een beetje in de zeik te nemen en het leek alsof hij de enige was die de film echt serieus nam. Des te knap dat de film is geworden zoals ie is. AmnesiA is overigens tot Brimstone de enige film die Koolhoven helemaal zelf heeft kunnen schrijven. Koolhoven wil eigenlijk genrefilms maken, maar AmnesiA en Brimstone zijn tot nog toe de enige projecten die hij erdoor heeft gekregen. Ik hoop dat Koolhoven ons in de toekomst met meer van dit soort pareltjes gaat verblijden.

Al met al vond ik AmnesiA een geslaagde film. Hij mag zeker op het lijstje van beste en meest bijzondere films van eigen bodem. Een sterk surrealistisch drama met een (mischien iets te) komische toon.

avatar van Lakte
Eindelijk deze fantastische Nederlandse film kunnen zien, vond hem echt geweldig!

Er hangt door de film door de hele tijd een mysterieus sfeertje wat je aandacht er goed bij houd, de dubbelrol van Fedja is geweldig gedaan.

de scene’s met de magnetron en de hete melk en het verstoppetje spelen zijn echt geweldig!