The Gift (2015)

Verenigde Staten / Australië / China
Thriller / Mystery

geregisseerd door Joel Edgerton
met Jason Bateman, Rebecca Hall en Joel Edgerton

Simon en Robyn zijn een jong echtpaar van wie het leven gaat zoals gepland, totdat ze een kennis van de middelbare school ontmoeten en hun wereld in een neerwaartse spiraal terecht komt. Op het eerste gezicht herkent Simon de man niet, maar de reeks toevallige ontmoetingen leiden er toe dat een gruwelijk geheim uit hun verleden wordt blootgelegd. Wanneer Robyn achter de verontrustende waarheid komt, vraagt ze zich af hoe goed mensen de persoon die het dichtst bij hun staat nu eigenlijk kennen.

Leuke film die duidelijk zwakke en sterke kanten heeft. Het zwakke van de film is dat je vanaf de eerste minuut begrijpt waar het heen gaat maar dat het zich vervolgens tergend langzaam ontwikkelt waardoor de film regelmatig naar het saaie neigt. Je denkt daarom de hele tijd ‘schiet nou toch eens op’, hetgeen direct naar het sterke van de film wijst: de film is spannend, d.w.z. je zit de hele tijd in spanning wanneer de oude bekende nu eens gaat toeslaan. Hoe zich dat dan uiteindelijk ontwikkelt is verrassend en leuk bedacht maar tegelijkertijd niet helemaal bevredigend of geloofwaardig dus in die zin ook weer sterk en zwak tegelijk.

avatar van des1
Yep, tis een beetje een langzame film voor een verhaal dat op een bierviltje kan. Goed is dat er geen echte hero en villain is, en dat de boodschap is over hoeveel schade bullying aan kan richten. Maar goed, in werkelijkheid is er helaas geen moralistisch balans opmaken. Sterker, één van de grootste bullies aller tijden zit in het Witte Huis. Bateman en Hall kunnen goed overweg met hun rollen. Vooral Hall vind ik altijd interessant om te kijken (mimiek als ze haar man aanstaart terwijl die z'n baas op bezoek heeft e.d.).

avatar van bjerik76
de filmkeuring vond ik wel wat hoog, daardoor was het een vrij "tam" filmpje
het thema is wel goed, ook vond ik het wel moeilijk partij te kiezen, Gordo was zo slecht nog niet. ( zeker niet toen ie in de parkeerplaats na zn werk nog eens de dupe werd...boontje komt om zn loontje. .
Toch zag ik niet alle twisten aankomen, wat het dan toch wel verassend maakte.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima achterwerk...
Bekende acteur Jason Bateman...
Spannend laatste slot...

avatar van Fisico
Film deed me in eerste instantie denken aan de vrij onbekende Unlawful entry (Kurt Russel en Ray Liotta) ergens in de jaren 90. Ook daar was er sprake van een opdringerige gast (in dit geval een politieman) die zich meer en meer inmengt in het privéleven van een koppel.

Op zich een leuk en sterk uitgangspunt. Je weet dat het gaat foutlopen en de spanning dito opbouw verloopt gestaag. Maar wat ik het meest apprecieerde aan deze 'The gift' was vooral het psychologisch spelletje dat gespeeld werd, zowel gedurende de film als op het eind. Meestal eindigen dergelijke 'goedkopere' films in een bloedbad, maar niet hier. De macht en controle berust hem in het zoeken naar tweedracht en wantrouwen. Het enige wat me dan wel steeds stoort is het feit dat een koppel verschillende jaren het perfecte huwelijk kan spelen om dan na een incident ineens de ware aard naar boven te ontdekken. Alles wat vooraf zo sterk werd opgebouwd vervliegt in het niets. Vrij simpele en goedkope redenering vaak. Ok, die Simon is een halve zak (nuja? Alé, het was alvast niet proper als kind), maar dat die onhebbelijkheden vooraf nooit opgemerkt worden door de partner? Neen, te simpel voor woorden.

Nu, eens je daar voorbij bent, best wel een onderhoudende film met een prima einde. Een einde dat ik niet had verwacht (wel niet geheel realistisch), maar de insteek zelf (de psychologische terreur) hakte er wel op in.

(verwijderd)
Eigenlijk weet ik niet waarom The Gift me niet eerder aangetrokken heeft, want toen ik het op Netflix zag staan leek het me best tof eigenlijk.

Het is ook geen verkeerde film is gebleken, al vond ik de niet heel lange speelduur wel wat lang aanvoelen. Vervelen doet de film niet, het tempo is gewoon wat laag. Uiteindelijk zeker een goed script, en het einde kon eigenlijk niet beter.

Jason Bateman zie ik na Ozark ineens erg veel in een maand, fijne acteur! Ook deze rol, waarin ie uiteindelijk de 'bad guy' is, paste hem. Joel Edgerton kan ik altijd goed hebben, al is het nooit echt bijzonder. Van Rebecca Hall ben ik niet zo kapot.

Audiovisueel zo allerdaags en overzichtelijk dat het ook wat saai wordt, maar zeker niet ergerlijk. Schrik zat er bij vlagen goed in, zonder dat het te geforceerd was.

avatar van Alathir
Een film met een duidelijke moraal die je het best kan beschrijven door middel van een volkse wijsheid, namelijk boontje komt om zijn loontje of je oogst wat je zaait.

De film is een beetje een slowburner maar gelukkig zit de spanning en sfeer er goed in. Ik ben ook tweemaal zo hard verschoten dat ik half rechtveerde. En ik denk niet dat er 3 minuten tussenzaten... niet goed voor mijn tikker Het overkomt me ook zelden en zeker zo kort op elkaar. Toch wel verrassend en het getuigt van de kwaliteit van oa. de editing die zeer sterk is. Bateman speelt zoals in Ozark, een beetje dezelfde persoon. Edgerton speelt ook heel geloofwaardig en de mimiek van Hall zegt vaak meer dan woorden.

De film speelt ook mooi met hoe jij naar de personages kijkt die gespeeld worden door Bateman en Edgerton. Eenmaal je ze echt leert kennen, merk je dat je er eerst geweldig naast zat. Visueel is het niet echt bijzonder. Het einde voelt niet helemaal af, al is het dat waarschijnlijk wel maar op de één of andere manier ben ik er niet zo kapot van.

Dit is een knappe thriller. Psychologisch goed onderbouwd. Acteurs die je overtuigen.
Gordo komt zijn gram halen. Subtiel.
Zo zie je maar dat je iemand nooit echt kent. Mannen die hun vrouw nooit echt kennen en omgekeerd.
Misschien hebben we wel allemaal geheime kantjes.
Dat het einde van de film veel openlaat is eigenlijk een pluspunt. Zoals in het dagelijkse leven. Niets is definitief goed of fout.
Rechtvaardigheid en eerlijkheid zijn een opgave.
Blij dat ik deze film op mijn weg tegenkwam!

avatar van Roger Thornhill
Het nare sfeertje is goed getroffen en deed mij persoonlijk meer (en niet op aangename wijze) dan de schokmomenten. Uitstekend spel van de twee mannen, en Rebecca Hall straalde mooi onzekerheid en kwetsbaarheid uit. Leuk dat goed en kwaad niet ondubbelzinnig verdeeld zijn. Gebruikers hier die denken dat een eenvoudige DNA-test de problemen wel zal oplossen beseffen kennelijk niet de impact daarvan. "Schat, ik wil onze baby even een DNA-test afnemen om te kijken of hij wel van mij is, want misschien ben jij wel verkracht toen je even gedrogeerd was." Complimenten voor veelkunner Edgerton.

avatar van baspls
Simon en Robyn zijn een succesvol echtpaar dat terug verhuist naar de streek waar Simon is opgegroeid. Daar komt Simon een oude vriend van school tegen. Gordon wordt steeds opdringeriger met zijn uitingen van vriendschap. Nadat Simon heeft aangegeven dat hij hen met rust moet laten, voelt Robyn zich niet meer veilig in haar eigen huis...

De film heeft een erg prettige opbouw. Eerst leren we de hoofdpersonages een beetje kennen en dan wordt langzaamaan een mysterieuze sfeer opgebouwd. Uiteindelijk is de film zelfs behoorlijk spannend, waarna het ineens een totaal onverwachte hoek in gaat. Het is ook echt een film waar je het beste van te voren niets van kunt weten.

De film is geregisseerd, geschreven en geproduceerd door Joel Edgerton die ook nog eens de rol van Gordon speelt. Zowel het acteerwerk als het camerawerk zijn erg ingetogen.

Waar de film uiteindelijk op uitdraait is een stuk interessanter dan je aanvankelijk zou verwachten. Wat gebeurd er met pestkoppen en slachtoffers na hun schooltijd? Hier weet Gordon in ieder geval de rollen om te draaien. Oorspronkelijk zou het einde zijn dat Gordon niet de vader is van het kind, maar door dit te suggereren tegen Simon hem altijd in twijfel heeft gelaten. Nu eindigt de film nog dubbelzinniger want wij weten ook niet of het kind van Gordon is of niet.

Al met al een onverwacht sterke Mystery-film.

Nogal flauwe thriller.

Er zitten enkele plichtsbewuste twists in, maar die zijn vooral erg flauw. Dat Bateman een niet al te zuiver figuur was, was eigenlijk al vanaf het begin duidelijk, dat het dan uiteindelijk een pestkop lijkt te zijn ... tja. Een echte grootse onthulling is dat niet echt. En zo zijn er nog wel wat momenten.

Personages zijn ook erg één-dimensioneel en staan eigenlijk vooral voor een weinig genuanceerd cliché. De pestkop vroeger en nu, de gepeste die wraak neemt en de angstige vrouw die de "ware aard" van haar man ontdekt. Ook met betrekkelijk weinig overgave neergezet door de acteurs.

En achter de camera is Edgerton ook al niet de meest gevleugelde. Functioneel en professioneel, maar verder erg eenvoudig en zonder al te veel franjes. Je kan dat doen wanneer je plot of je personages zo boeiend zijn dat de nadruk van de stilering halen de film misschien versterkt, maar in een basic thrillertje als dit voelt het aan als een duidelijk gemis.

Mnee, vond het redelijk duf. Duurt daarbij ook nog eens te lang, voor iets eenvoudig als dit waren 90 minuten méér dan voldoende geweest