The Gift (2015)

Verenigde Staten / Australië / China
Thriller / Mystery

geregisseerd door Joel Edgerton
met Jason Bateman, Rebecca Hall en Joel Edgerton

Simon en Robyn zijn een jong echtpaar van wie het leven gaat zoals gepland, totdat ze een kennis van de middelbare school ontmoeten en hun wereld in een neerwaartse spiraal terecht komt. Op het eerste gezicht herkent Simon de man niet, maar de reeks toevallige ontmoetingen leiden er toe dat een gruwelijk geheim uit hun verleden wordt blootgelegd. Wanneer Robyn achter de verontrustende waarheid komt, vraagt ze zich af hoe goed mensen de persoon die het dichtst bij hun staat nu eigenlijk kennen.

avatar van Bye Birdy!
Film die erg dicht tegen "Harry, un ami qui vous veut du bien" uit 2000 aanzit. Die is wat mij betreft ook een stuk beter dan deze.

avatar van Bottleneck
Heerlijke slow burn thriller met een wat psychologische invalshoek. Heb genoten van de rustige opbouw en de kalmte van beeld en geluid. Bateman vind ik een prettige acteur en de drie hoofdpersonages zijn prima, hoe gestoord de twee mannen ook zijn en er had toch wel een lachje afgekund bij Simon. Beetje jammer van de paar jump scares maar vooruit. Het einde is precíes goed trouwens, lekker nasty.

avatar van Egulio
Zeer goede thriller! De sfeer, de muziek en acteerprestaties maken de film zeer geloofwaardig.

avatar van jimmyvandebeek
Like a snail on a highway. It's exciting and thrilling, but also really slow and it ends bad.

avatar van Kondoro0614
“See, you're done with the past, but the past is not done with you.”

Toch achteraf wel een zeer vermakelijke film ook al is hij op veel gebieden wat traag en had ik er een ander idee bij. De film kende een bepaalde leuke spanning, alleen was het allemaal in een vertraagde versie gebracht, en het was al vanaf begin tot einde duidelijk waar de film precies naar toe wou. Het verhaal was tevens wel geinig om te volgen, en daar heb ik mij best mee vermaakt. Het ontmoeten van Gordo voelde ook vreemd in de stoel thuis, en wanneer de puzzelstukjes steeds duidelijker in elkaar vielen werd ook Simon een steeds naarder mannetje.

Ook Rebecca Hall deed het leuk, dat korte haar vond ik haar trouwens wel staan! En uiteraard regisseur en acteur Joel Edgerton deed het erg vermakelijk. De film werd duisterder tot op het einde, en dat besliste zeker een groot aandeel in mijn plezier. Nogmaals; vermakelijke film die op den duur wel spannender werd maar de vaart was hij constant kwijt.

avatar van Woland
Trage, maar zeker geslaagde film. Succesvol carriereman Simon en zijn vrouw Robyn verhuizen naar een nieuwe stad, en komen toevallig Simon's oude klasgenoot Gordon tegen. Die ze vervolgens een aantal keren treffen, maar daar blijkt niet zo snel af te komen. Spoilertechnisch zal ik het verder vaag houden, maar dat Simon een naar alfa-mannetje zonder moral fibre is al snel duidelijk. De film lang blijft er een hoop onderhuidse spanning, over wat nou precies de relatie is tussen de twee mannen, over de stiekeme dingen die niet alleen Gordon maar ook zeker Simon uitspoken. Uitstekend acteerwerk ook, zeker Jason Bateman overtuigt als eikel die een koekje van eigen deeg krijgt. Het tempo van de film zakt helaas wel wat teveel in, zeker in het midden van de film, maar het einde maakt dan weer een hoop goed.

Geweldige film. Vooral ook het rustige tempo,waardor de spanning oploopt. En alle drie de hoofdrolspelers hebben leuke en onaangename trekjes zoals dat in werkelijkheid ook is. Vooral Simon wordt prachtig gespeeld als een ogenschijnlijk keurige man.
Het verleden laat je nooit los en kan als een boemerang je later treffen.
Eindelijk ook eens een Amerikaanse film zonder overdreven gedoe. Geen I love you op ieder moment.

avatar van Don Homer
The gift (2015) stelde me teleur. Psychologisch is het interessant en in het begin werd nog wel goed een ongemakkelijke sfeer gecreëerd. Het wordt echter al snel wat voorspelbaar en steeds minder realistisch omdat personages over de top zijn geschreven, er een tweede 'stalker' vrij plotseling in komt vliegen en door het einde natuurlijk. De geloofwaardigheid is daardoor ver te zoeken. Zou er nu ook van seksueel geweld sprake zijn mbt de mannen of verzin ik dat? Vond het jammer dat er niet verteld werd wat er nu precies gebeurd is in het verleden.

avatar van engelse
Erg knappe thriller met verrassende ontknoping.
En dan bekijk je de eindgeneriek: scenarist, regisseur, producer: één en dezelfde persoon... conceptueel hoogstaand pareltje.
Effe kijken wie die regisseur is en wat ie zoal gemaakt heeft... en dan zie je z’n foto op deze site... kippenvel!

avatar van Shadowed
Leuk filmpje.

Acteurs die aan de regie beginnen, het is altijd een beetje een gok. Vooral als de acteur & regisseur 1 van de hoofdrollen speelt. Natuurlijk weet de regisseur in dat geval het beste hoe hij de rol ingevuld wil hebben, maar ik vind het ergens ook een beetje arrogant. Maar ach, dat hoort er nou eenmaal bij.

En gelukkig speelt Edgerton dan ook heel verdienstelijk. Ik zou bijna zeggen dat dit het meest memorabele is wat hij tot nu toe heeft gespeeld. Maar ik heb niet al te veel films gezien met Edgerton erin denk ik zo, dus dat dit dan als 1 van de lichtpunten naar voren komt is dan ook niet zo gek.

Maar de film is dan ook gewoon kundig en professioneel in elkaar gestoken. Zo te zien heeft Edgerton wel wat kunnen opsteken van de regisseurs waarmee hij heeft gewerkt, want dit is bij vlagen best een aardige en spannende thriller, waarbij enkele elementen goed naar voren weten te komen.

Maar ik vind het in het algemeen leuk als komedieacteurs zich aan een serieuzere rol gaan wagen. In dit geval Bateman, die ik voornamelijk als komedieacteur herken. Nu weet ik al van Bateman dat serieuzere rollen niet echt een probleem voor hem zijn, en dat laat hij in The Gift weer zien. Zeer verdienstelijke rol.

Maar het is toch vooral Edgerton die goed staat te spelen. Hij ontwijkt zeer kundig de geforceerde trekjes waar een hoop soortgelijke karakters mee ten onder gaan, en daarmee zet hij een heerlijk naturel en mysterieus personage neer. Daar scoort The Gift dan ook op, en daarmee is het allemaal net een stukje boeiender.

Maar vooral tijdens het middenstuk komt het gevoel van paranoia goed naar voren. De angst dat er iemand mogelijk in je huis zit komt bij vlagen goed naar voren. Ik denk dat meerderen onder ons dit gevoel weleens hebben gehad, ik wel in ieder geval, en datzelfde gevoel kwam hier ook weer naar voren.

Alleen laat de film wel bij vlagen wat punten liggen. Vooral die cadeautjes, die lijken me een beetje een centraal element door de film heen. Vooral omdat er ook een cadeau prominent op de filmposter staat, en de titel natuurlijk expliciet een cadeau vermeld. Maar dat punt wordt eigenlijk verwaarloosd, en dat had de film makkelijk beter kunnen benutten.

Ook de twist viel me een tikkie tegen, al eindigt de film wel gepast. Maar ik vind het soort "heb ik het wel of niet gedaan" twist toch een beetje uitgemolken. En deze film maakt er natuurlijk goed gebruik van. Gelukkig was het allemaal wel sfeervol en spannend genoeg gebracht.

Ook jammer dat de film bij vlagen op schrikmomenten leunt, al zijn deze maar op 1 hand te tellen. Maar het is eigenlijk gewoon onnodig, als de film het gewoon bij onderhuidse spanning had gehouden voelt het toch allemaal net wat minder goedkoop aan. Dat zijn allemaal kleine puntjes die de film ervan weerhouden beter te zijn.

avatar van Daan258
Daan258 schreef:
Zeker geen slechte film maar ik vind wel dat ie in mijn opzicht een beetje overgewaardeerd word.
Hij heeft mij zeker goed weten te vermaken, met name door de prima cast en acteerwerk, hier en daar wat spanning en een aardig einde. Al moet ik zeggen dat ik juist daar wel wat meer van had verwacht.
Al met al een 3,0*

Na een aantal jaar opnieuw bekeken en nog steeds denk ik er exact hetzelfde over.
Had meer spanning in gemogen en veel meer in kunnen zitten.

avatar van nadrin
Goede thriller met wel wat schrikmomenten. En twist.hier en daar. De film blijft boeiend tot het laatste shot

avatar van Capablanca
Spannend tot het eind. Hier en daar wel wat onwaarschijnlijk, maar dat nemen we maar voor lief. Het blijft tenslotte film.

Heerlijk hoe er zoveel kan gebeuren zonder dat er iets gebeurt. Kunst van het weglaten hebben de schrijvers en regisseur optimaal gebruikt. Er waren een aantal momenten dacht, nee hè, verpest het nou niet.. maar gelukkig werd niet verpest.
einde was wel een beetje drawn out misschien. Na de film was alles duidelijk.. klein beetje een meh gevoel aan het eind.

Onderhoudend filmpje, zou op elke school moeten getoond worden. Zo zullen de bullies van vandaag mss wel twee keer nadenken alvorens iemand te pesten.