The Gift (2015)

Verenigde Staten / Australië / China
Thriller / Mystery

geregisseerd door Joel Edgerton
met Jason Bateman, Rebecca Hall en Joel Edgerton

Simon en Robyn zijn een jong echtpaar van wie het leven gaat zoals gepland, totdat ze een kennis van de middelbare school ontmoeten en hun wereld in een neerwaartse spiraal terecht komt. Op het eerste gezicht herkent Simon de man niet, maar de reeks toevallige ontmoetingen leiden er toe dat een gruwelijk geheim uit hun verleden wordt blootgelegd. Wanneer Robyn achter de verontrustende waarheid komt, vraagt ze zich af hoe goed mensen de persoon die het dichtst bij hun staat nu eigenlijk kennen.

Leuke film die duidelijk zwakke en sterke kanten heeft. Het zwakke van de film is dat je vanaf de eerste minuut begrijpt waar het heen gaat maar dat het zich vervolgens tergend langzaam ontwikkelt waardoor de film regelmatig naar het saaie neigt. Je denkt daarom de hele tijd ‘schiet nou toch eens op’, hetgeen direct naar het sterke van de film wijst: de film is spannend, d.w.z. je zit de hele tijd in spanning wanneer de oude bekende nu eens gaat toeslaan. Hoe zich dat dan uiteindelijk ontwikkelt is verrassend en leuk bedacht maar tegelijkertijd niet helemaal bevredigend of geloofwaardig dus in die zin ook weer sterk en zwak tegelijk.

avatar van des1
Yep, tis een beetje een langzame film voor een verhaal dat op een bierviltje kan. Goed is dat er geen echte hero en villain is, en dat de boodschap is over hoeveel schade bullying aan kan richten. Maar goed, in werkelijkheid is er helaas geen moralistisch balans opmaken. Sterker, één van de grootste bullies aller tijden zit in het Witte Huis. Bateman en Hall kunnen goed overweg met hun rollen. Vooral Hall vind ik altijd interessant om te kijken (mimiek als ze haar man aanstaart terwijl die z'n baas op bezoek heeft e.d.).

avatar van bjerik76
de filmkeuring vond ik wel wat hoog, daardoor was het een vrij "tam" filmpje
het thema is wel goed, ook vond ik het wel moeilijk partij te kiezen, Gordo was zo slecht nog niet. ( zeker niet toen ie in de parkeerplaats na zn werk nog eens de dupe werd...boontje komt om zn loontje. .
Toch zag ik niet alle twisten aankomen, wat het dan toch wel verassend maakte.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima achterwerk...
Bekende acteur Jason Bateman...
Spannend laatste slot...

avatar van Fisico
Film deed me in eerste instantie denken aan de vrij onbekende Unlawful entry (Kurt Russel en Ray Liotta) ergens in de jaren 90. Ook daar was er sprake van een opdringerige gast (in dit geval een politieman) die zich meer en meer inmengt in het privéleven van een koppel.

Op zich een leuk en sterk uitgangspunt. Je weet dat het gaat foutlopen en de spanning dito opbouw verloopt gestaag. Maar wat ik het meest apprecieerde aan deze 'The gift' was vooral het psychologisch spelletje dat gespeeld werd, zowel gedurende de film als op het eind. Meestal eindigen dergelijke 'goedkopere' films in een bloedbad, maar niet hier. De macht en controle berust hem in het zoeken naar tweedracht en wantrouwen. Het enige wat me dan wel steeds stoort is het feit dat een koppel verschillende jaren het perfecte huwelijk kan spelen om dan na een incident ineens de ware aard naar boven te ontdekken. Alles wat vooraf zo sterk werd opgebouwd vervliegt in het niets. Vrij simpele en goedkope redenering vaak. Ok, die Simon is een halve zak (nuja? Alé, het was alvast niet proper als kind), maar dat die onhebbelijkheden vooraf nooit opgemerkt worden door de partner? Neen, te simpel voor woorden.

Nu, eens je daar voorbij bent, best wel een onderhoudende film met een prima einde. Een einde dat ik niet had verwacht (wel niet geheel realistisch), maar de insteek zelf (de psychologische terreur) hakte er wel op in.

(verwijderd)
Eigenlijk weet ik niet waarom The Gift me niet eerder aangetrokken heeft, want toen ik het op Netflix zag staan leek het me best tof eigenlijk.

Het is ook geen verkeerde film is gebleken, al vond ik de niet heel lange speelduur wel wat lang aanvoelen. Vervelen doet de film niet, het tempo is gewoon wat laag. Uiteindelijk zeker een goed script, en het einde kon eigenlijk niet beter.

Jason Bateman zie ik na Ozark ineens erg veel in een maand, fijne acteur! Ook deze rol, waarin ie uiteindelijk de 'bad guy' is, paste hem. Joel Edgerton kan ik altijd goed hebben, al is het nooit echt bijzonder. Van Rebecca Hall ben ik niet zo kapot.

Audiovisueel zo allerdaags en overzichtelijk dat het ook wat saai wordt, maar zeker niet ergerlijk. Schrik zat er bij vlagen goed in, zonder dat het te geforceerd was.

avatar van Alathir
Een film met een duidelijke moraal die je het best kan beschrijven door middel van een volkse wijsheid, namelijk boontje komt om zijn loontje of je oogst wat je zaait.

De film is een beetje een slowburner maar gelukkig zit de spanning en sfeer er goed in. Ik ben ook tweemaal zo hard verschoten dat ik half rechtveerde. En ik denk niet dat er 3 minuten tussenzaten... niet goed voor mijn tikker Het overkomt me ook zelden en zeker zo kort op elkaar. Toch wel verrassend en het getuigt van de kwaliteit van oa. de editing die zeer sterk is. Bateman speelt zoals in Ozark, een beetje dezelfde persoon. Edgerton speelt ook heel geloofwaardig en de mimiek van Hall zegt vaak meer dan woorden.

De film speelt ook mooi met hoe jij naar de personages kijkt die gespeeld worden door Bateman en Edgerton. Eenmaal je ze echt leert kennen, merk je dat je er eerst geweldig naast zat. Visueel is het niet echt bijzonder. Het einde voelt niet helemaal af, al is het dat waarschijnlijk wel maar op de één of andere manier ben ik er niet zo kapot van.

Dit is een knappe thriller. Psychologisch goed onderbouwd. Acteurs die je overtuigen.
Gordo komt zijn gram halen. Subtiel.
Zo zie je maar dat je iemand nooit echt kent. Mannen die hun vrouw nooit echt kennen en omgekeerd.
Misschien hebben we wel allemaal geheime kantjes.
Dat het einde van de film veel openlaat is eigenlijk een pluspunt. Zoals in het dagelijkse leven. Niets is definitief goed of fout.
Rechtvaardigheid en eerlijkheid zijn een opgave.
Blij dat ik deze film op mijn weg tegenkwam!

avatar van Roger Thornhill
Het nare sfeertje is goed getroffen en deed mij persoonlijk meer (en niet op aangename wijze) dan de schokmomenten. Uitstekend spel van de twee mannen, en Rebecca Hall straalde mooi onzekerheid en kwetsbaarheid uit. Leuk dat goed en kwaad niet ondubbelzinnig verdeeld zijn. Gebruikers hier die denken dat een eenvoudige DNA-test de problemen wel zal oplossen beseffen kennelijk niet de impact daarvan. "Schat, ik wil onze baby even een DNA-test afnemen om te kijken of hij wel van mij is, want misschien ben jij wel verkracht toen je even gedrogeerd was." Complimenten voor veelkunner Edgerton.

avatar van baspls
Simon en Robyn zijn een succesvol echtpaar dat terug verhuist naar de streek waar Simon is opgegroeid. Daar komt Simon een oude vriend van school tegen. Gordon wordt steeds opdringeriger met zijn uitingen van vriendschap. Nadat Simon heeft aangegeven dat hij hen met rust moet laten, voelt Robyn zich niet meer veilig in haar eigen huis...

De film heeft een erg prettige opbouw. Eerst leren we de hoofdpersonages een beetje kennen en dan wordt langzaamaan een mysterieuze sfeer opgebouwd. Uiteindelijk is de film zelfs behoorlijk spannend, waarna het ineens een totaal onverwachte hoek in gaat. Het is ook echt een film waar je het beste van te voren niets van kunt weten.

De film is geregisseerd, geschreven en geproduceerd door Joel Edgerton die ook nog eens de rol van Gordon speelt. Zowel het acteerwerk als het camerawerk zijn erg ingetogen.

Waar de film uiteindelijk op uitdraait is een stuk interessanter dan je aanvankelijk zou verwachten. Wat gebeurd er met pestkoppen en slachtoffers na hun schooltijd? Hier weet Gordon in ieder geval de rollen om te draaien. Oorspronkelijk zou het einde zijn dat Gordon niet de vader is van het kind, maar door dit te suggereren tegen Simon hem altijd in twijfel heeft gelaten. Nu eindigt de film nog dubbelzinniger want wij weten ook niet of het kind van Gordon is of niet.

Al met al een onverwacht sterke Mystery-film.

Nogal flauwe thriller.

Er zitten enkele plichtsbewuste twists in, maar die zijn vooral erg flauw. Dat Bateman een niet al te zuiver figuur was, was eigenlijk al vanaf het begin duidelijk, dat het dan uiteindelijk een pestkop lijkt te zijn ... tja. Een echte grootse onthulling is dat niet echt. En zo zijn er nog wel wat momenten.

Personages zijn ook erg één-dimensioneel en staan eigenlijk vooral voor een weinig genuanceerd cliché. De pestkop vroeger en nu, de gepeste die wraak neemt en de angstige vrouw die de "ware aard" van haar man ontdekt. Ook met betrekkelijk weinig overgave neergezet door de acteurs.

En achter de camera is Edgerton ook al niet de meest gevleugelde. Functioneel en professioneel, maar verder erg eenvoudig en zonder al te veel franjes. Je kan dat doen wanneer je plot of je personages zo boeiend zijn dat de nadruk van de stilering halen de film misschien versterkt, maar in een basic thrillertje als dit voelt het aan als een duidelijk gemis.

Mnee, vond het redelijk duf. Duurt daarbij ook nog eens te lang, voor iets eenvoudig als dit waren 90 minuten méér dan voldoende geweest

avatar van Tina77
Wat een verrassing. De film grijpt je vanaf minuut 1 als zulk thema je aanspreekt. Zeer spannend tot op het einde. De score is niets overdreven.

avatar van Freespirit2
Vond het ook wel een super film.
Je vraagt je lange tijd af, welke wending dit gaat nemen.
Je verwacht een beetje een standaard wending zoals er meerdere films zijn maar deze wending had ik zeker niet verwacht. Voor mij dus een grote verassing!

avatar van popcorn en cola
spannend opgebouwd, maar te veel 'verrassingen' en vooral de climax zie je aankomen. Jammer, had meer ingezeten, daardoor maar een doorsnee filmpje.

avatar van Mark de Jong
Verrassende film. Goede opbouw van spanning, wie is oké en wie niet?

avatar van Nicolage Rico
bjerik76 schreef:
ook vond ik het wel moeilijk partij te kiezen, Gordo was zo slecht nog niet.

Pardon? Gordo is hoe dan ook veel te ver gegaan. Al helemaal als hij 'het' gedaan heeft.

hi
van wie is die kind nu daar begrijp ik echt niet toen hij naar zijn vrouw ging in bekijk zijn zoon is het wel zijn zoon of heeft gordo zo maar gezegd dat ik haar niet heb geraakt
de film op zich is niet slecht het heeft mooi spannend verhaal en daar heeft het film beangstige gemaakt en ik wil wel 8/ 10 geven

avatar van Imane10
Redelijk bekende acteurs. Perfecte speelduur en een goed plot. Einde zag ik wel al mijlenver aankomen. 3/5

avatar van princesspeach
Heerlijke revanche film.
Fijn plot maar toch miste ik op sommige momenten wat spanning.

avatar van jippie2010
De bekende ingrediënten met hier en daar een aangename verrassing,
waardoor het geheel toch net boven het gemiddelde uitstijgt. *3,5

avatar van Elchapo
Prima onderhoudende film over wraak nemen op een subtiele manier zonder bruut geweld( voor de afwisseling).zo zie je maar dat iemand pesten op school zich jaren later nog als een boemerang effect tegen je kan keren.......3.5 stars.

Uitstekend, drama, thriller, mysterie ( het einde)-film. Dat hier geklaagd wordt over "'saai en langzaam" is onzin. Elke seconde van de film boeit en heeft een functie. Er is een bewust trage opbouw.De spanning is voelbaar..het gaat fout,maar hoe? Langzaam komt de kijker dat Gordo het slachtoffer is.. De vrouw ,naief, verliefd op haar man, komt tot de ontdekking dat Simon helemaal niet zo "aardig "is, Geen twintig minuten einde waarin slachtoffer met een bijl de dader achterna holt...gaaaap, zoals in zoveel Hollywood films. Je kan spreken over een "Karma-thema"...[Gordo slaat hard toe, Simon verliest alles, zijn werk, zijn vrouw-ze had gezegd bij hem weg te gaan-..en ook "zijn kind is mogelijk niet van hem...- maar dat zit niet in Gordo zoals we hem leerden kennen, is mijn mening] Een heel goede film, waarin goed geacteerd wordt, Bateman slaagt er in Simon gestalte te geven.. niets onwaarschijnlijk is, geen verhalen in een verhaal...straight....en het einde "'een verrassing is.

El ralpho schreef:
Boontje komt om zijn loontje

Een thriller met een aardige opzet, die echter al gauw geen echte geheimen meer herbergt. Hoe de vork in de steel zat zag ik al ver van tevoren aankomen, dus toen hier vervolgens nog zeker een half uur gestaag naar werd toegebouwd begon het voor mij een beetje vervelend te worden omdat ik mijn aandacht begon te verliezen. Ook is de film totaal niet schokkend, en waarom deze dan een 16 plus rating heeft gekregen is mij een raadsel. Het personage waar de dreiging van uit moet gaan heeft motieven die op zekere hoogte zelfs nog wel te begrijpen zijn . Oké, het wordt al gauw duidelijk dat hij niet bepaald een stabiel persoon is en wat hij de vrouw van Simon aandoet, is natuurlijk een walgelijk gegeven (hoewel je je af kunt vragen wat er uiteindelijk daadwerkelijk gebeurt is) maar de overige acties zijn te verwaarlozen. Goed, er wordt een keer een kraan opengedraaid en de hond wodt een paar dagen vermist, maar als dat nu het ergste is.. Daarnaast mocht Simon ook wel een keer goed op zijn nummer worden gezet. Ik had total geen medelijden met hem, omdat het nu als volwassen man ook nog steeds een gemene bullebak was. Wat hij ook duidelijk naar voren bracht voordat Gordo echt serieuze schade aan ging richten.

Maar om mijn volgende alinea wat meer spoiler vrij te houden zodat het voor de niet kijker ook nog enigszins leesbaar is; ik vond the Gift hoofdzakelijk gebakken lucht en het verhaaltje nooit echt aankomen of indruk maken. De beelden zijn mooi, er wordt goed geacteerd en ik vond Bateman in een serieuze rol vrij geloofwaardig overkomen maar er is te weinig mysterie, en het kleine beetje mysterie wat er al wordt opgebouwd wordt ook weer net zo snel weer afgebouwd totdat er eigenlijk een climax volgt die niet al te veel indruk maakt, ook al Is deze goed gevonden, en een heel verontrustende. Ik denk dat de climax niet te hard aankomt omdat er in de opbouw net te weinig gebeurd en het verhaal ook al snel te langdradig aan begint te voelen. Ook was het in mijn ogen een gouden zet geweest als de jeugd van Simon en Gordo getoond had kunnen worden via flashbacks. Nu vond ik het totaal product maar matig en langdradig met een minimale diepgang.

Je zit er met je reactie helemaal naast. Het is een niet-typische Hollywood film met voorspelbaar einde. Een psychologische thriller van goed niveau ,die aan jou voorbij gaat, waarin elke seconde boeit en de film naar een "climax gaat...en wat voor climax Ik vind jouw reactie matig en de plank misslaan....Zie de waarderingen hier. Maar ieder zijn meug blijkt wel.

avatar van El ralpho
frans123 schreef:

Ik denk dat geen van ons per definitie ergens naast zit, daarvoor zijn het namelijk meningen. En met betrekking tot deze film zijn die van ons dus tegengesteld. Als we allemaal hetzelfde zouden vinden zou dat ook maar saai zijn toch?

El ralpho schreef:

Het gemiddelde is 3,3*..Zitten ze er allemaal naast? Gebakken lucht of gebakken ei??

avatar van horizons
Tja, El ralpho zit 0,8 van het gemiddelde af en frans123 0,7 van het gemiddelde af.

Leek zo'n typische jaren 90 film. Alles was nogal makkelijk in te vullen zodat van mysterie weinig overbleef. Het einde bood dan gelukkig nog wat soelaas.

horizons schreef:

Horizonnetje...Ach ik zie zoveel slechts op Netlix...en deze sprong er uit..In het land der blinden...Je hebt gelijk ik haal er een halve punt af. Ik vond het einde met name erg sterk ( jij ook...)
Groet.

Freespirit2 schreef:
Vond het ook wel een super film.
Je vraagt je lange tijd af, welke wending dit gaat nemen.

De laatste 12 minuten maakt de film loeisterk..Exact.

avatar van hatebreeder
Goede film. De film mag mischien dan zo af en toe wat traag zijn maar door zijn constant onderhuidse spanning blijft de film constant boeiend. Ook het goede acteerwerk in deze film zorgt ervoor dat de film prima wegkijkt.

Goede film met een raar einde... einde wel raar...

avatar van Bye Birdy!
Film die erg dicht tegen "Harry, un ami qui vous veut du bien" uit 2000 aanzit. Die is wat mij betreft ook een stuk beter dan deze.

avatar van Bottleneck
Heerlijke slow burn thriller met een wat psychologische invalshoek. Heb genoten van de rustige opbouw en de kalmte van beeld en geluid. Bateman vind ik een prettige acteur en de drie hoofdpersonages zijn prima, hoe gestoord de twee mannen ook zijn en er had toch wel een lachje afgekund bij Simon. Beetje jammer van de paar jump scares maar vooruit. Het einde is precíes goed trouwens, lekker nasty.