Whisky (2004)

Uruguay / Argentinië / Duitsland / Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll
met Andrés Pazos, Mirella Pascual en Jorge Bolani

Jacobo is de eigenaar van een sokkenfabriek. Als zijn broer na jaren opduikt, wil Jacobo de indruk wekken dat zijn leven succesvol is. Hij vraagt zijn werkneemster Marta de rol te spelen van geliefde echtgenote.

Subtiel drama. Fraai gespeeld, maar wat een somberheid! Kleurloosheid in ieders leven. Toch wel heel onderhoudend.

Een aardig filmpje al is het verhaal erg mager en wordt er ook matig geacteerd. De film is vooral echter veel te langzaam. Wel mooie plaatjes af en toe van een vervallen Uruguay.

avatar van Spetie
Aparte, maar mooie film, met een goede mix van drama en een vleugje komedie.

Vooral de personages zijn erg interessant. De film is traag en er wordt niet bijzonder veel gepraat, maar vervelend is het nooit, want daarvoor boeien de personages teveel. Dit is typisch zo’n voorbeeld van een film waarin er veel meer verteld wordt over de personages door ze laten zwijgen, dan door ze te laten spreken. Marta is het boeiendst. Ze is positief, maar heeft ook iets zieligs over zich heen. Jacobo is het meest zwijgzaamst, maar heeft zulke sterke gezichtsuitdrukkingen, dat je toch wel goed kan zien wat er in hem omgaat. Een grappig detail, waarbij het camerawerk erg sterk is, is dan weer het enorme lengteverschil tussen hem en Marta, waardoor zijn hoofd soms uit beeld is, als de camera op Marta inzoomt.

Verder zijn de personages opvallend echt, komen de ongemakkelijke spanningen tussen de personen goed naar boven en is het bovenal een filmpje dat rustig, maar fijn voortkabbelt. De emoties zijn echt, de film is ontzettend eerlijk en oprecht en vooral ook erg realistisch. Het einde, waarbij Marta niet meer komt opdagen, vond ik erg begrijpelijk en zelfs licht ontroerend.

Fijn filmpje dus met het hart op de juiste plaats, zoveel is zeker.

Zondag 18 november te zien in Rialto (A'dam)

avatar van Boenga
eRCee schreef:
Weinige camerabeweging

Helemaal géén, denk ik zelfs. Het duurde even vooraleer ik dat echt in de gaten ben beginnen houden, maar ik heb geen enkele keer de camera zelfs maar een paar graden zien draaien...
(Ideaal voor wie een hekel heeft aan de Dogme-camera's... )

Het is toch wel héél droog en troosteloos. Bovendien kwam het allemaal een-dimensioneel over, ik vond te weinig diepgang om het zinvol en/of boeiend te maken.
En met een zekere ergernis door de plot: 'Als zijn broer na jaren opduikt, wil Jacobo de indruk wekken dat zijn leven succesvol is. Hij vraagt zijn werkneemster Marta de rol te spelen van geliefde echtgenote.'
In die situatie, in die leefomstandigheden, en met die mensen,...: op een of andere manier vind ik het gewoon geen steek houden...