Il Deserto dei Tartari (1976)

Alternatieve titels: Le Désert des Tartares | The Desert of the Tartars

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Valerio Zurlini
met Jacques Perrin, Max von Sydow en Helmut Griem

Voor zijn eerste opdracht wordt Luitenant Drogo (Jacques Perrin) naar een geisoleerd fort in de woestijn gestuurd. Daar moet hij een aantal ingedutte officieren aanvoeren en een mogelijk inval van de Tartaren zien af te wenden.

avatar van Mc
Mc
Ben na de lovende recensie in de NRC zeer benieuwd naar deze Zurlini. Zeer hoge verwachtingen van...

avatar van Koos
Net aangeschaft, samen met La Ragazza con la Valigia, ben benieuwd!!

avatar van Koos
Oh nee toch niet.. Het was La Ragazza con la Valigia met Estata Violenta, ook leuk, respectievelijk 4 en 4,5 ster!

avatar van Martin Van K
zou op dvd met nl-subs verschijnen bij Homescreen.
voorziene releasedatum: 25 augustus 2009

avatar van Iketes
Fantastisch nieuws! Er komen (gelukkig) steeds meer (betere) Nederlandse releases van Italiaanse meesterwerken op dvd. Tot die tijd kan ik overigens de 2DvD (met de briljante score van Morricone) van NoShame van harte aanbevelen.

Deze film houdt zich aardig aan de roman van Buzzati,wat dus inhoudt dat er...helemaal niets gebeurt,en dan bedoel ik ook niets.Het boek was immers letterlijk en figuurlijk een soort existentialistische parabel over de leegte van het bestaan,en die leegte dient ook letterlijk te worden opgevat.Geen puberale ongein over sex,drugs of Tokio om het op te leuken.
Toch doet Zurlini wat concessies aan het publiek, en waarschijnlijk zichzelf, door de personages wat meer te laten interreageren dan in het boek,waarbij hij meer de nadruk legt op de stompzinnigheid vd militaire machtstructuren en autoriteiten dan de roman suggereert,we hebben het immers over een film uit de seventies dus politieke statements mogen niet ontbreken(ervan uitgaande dat de film ook iets wil zeggen over de koude oorlog).
Voor het verhaal hoef je dus niet te kijken,waarvoor dan wel?
1:de cast bestaande uit de 3 reeds genoemden en verder Gassmann,Gemma,Rey,Rabal,Terzief,Noiret en Trintignant,to name a few(de rol van sommigen is zeer bescheiden)dwz de fine fleur van het europese acteursgilde toendertijd.
2:de cinematografie.Deze film bevat widescreenshots om je vingers bij af te likken en die niet hoeven onderdoen voor Ford,Lean of Jancso(nb:film werd opgenomen in de woestijn van Iran en de citadel van Bam,volkomen vernietigd door de aardbeving van 2003).
3:de soundtrack van Morricone,die overigens verdacht veel lijkt op zijn spaghettiscores.
Toch even opwaarderen van 3,5 naar 4.

avatar van NarcissusBladsp.
Angst voor het (vijandig) onbekende: "Maar aan de grens is het reglement bij het kleinste voorval categorisch"

Door deze film ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de roman van Dino Buzzati. Ik vond dit citaat van hem op wikipedia:

"It seems to me, fantasy should be as close as possible to journalism. The right word is not "banalizing", although in fact a little of this is involved. Rather, I mean that the effectiveness of a fantastic story will depend on its being told in the most simple and practical term"s".

Gezien dit citaat moet Dino Buzzati een Kafka liefhebber zijn geweest. Zijn aandacht voor het absurde van formeel handelen krijgt in de woestein extra diepte. De vijand wordt een "metafysisch verschijnsel". Verschijning van (verdacht) 'iets' voelt als een bevel...moeten we handelen? Wachten op iets in het oneindige niets....

'Spanning' en 'sensatie' zit hem in de details. Mooie opmerkelijke film met een bijzondere sfeer.

avatar van wendyvortex
Jacques Perrin verwacht het ware leger-avontuur, maar komt terecht op een fort dat grenst aan een woestijn en waar helemaal niets gebeurt.
Allen Max von Sydow heeft ooit als jonge officier alarm geslagen nadat hij drie ruiters uit de woestijn zag komen...een hersenspinsel of loert er toch gevaar?
Prachtige locatie maar iedereen wil er het liefst zo snel mogelijk weer weg, want het grenst aan het grote NIETS.
Vreemde haast surrealistische film over dreiging vanuit het niets en plekken die je fysiek ziek kunnen maken.

avatar van wibro
wendyvortex schreef:

En dan duurt de film ook nog eens 140 minuten en dat vind ik voor een film waarin helemaal "niets" gebeurt toch wel behoorlijk aan de lange kant. Echt boeiend vond ik het dus allemaal niet, hoewel ik het landschap, het fort en het geluid van de woestijnwind bijzonder mooi vond. Wat zich in het fort afspeelde vond ik erg "boring". Niet direkt mijn film dus, deze voor mij tot voor kort onbekende oorlogsfilm.

Meneer Bungel
Interessant, een oorlogsfilm waarin helemaal niets gebeurt. -edit- bleek 'm al in een lijstje te hebben staan...

kappeuter (moderator)
Zondag 20 januari te zien in Filmhuis Helmond.

(+ originele poster geplaatst)

avatar van dennis013
Ik heb deze film een paar dagen geleden gekeken. Geen idee wat ik ging bekijken van tevoren.
Moet zeggen dat deze film me gewoon niet los laat. Enkele dagen nadien ben ik er nog over aan het malen.
Het is een schitterende film. Prachtige locatie. Het verhaal is echt, ja.. ik heb er geen ander woord voor, fenomenaal.
Kijk, ik moet eerlijk bekennen dat ik geen woordkunstenaar ben, dus ik kan vrij lastig alle metaforen uit de film goed beschrijven. Maar enkele pogingen die ik wil ondernemen.
Tijd, is de grote gelijkmaker. Je leven vliegt door je vingers zonder dat je er invloed op hebt. De zinloosheid van oorlog. Het bizarre van de verhoudingen in het leger. Etc etc.

Ik vind het een juweel.

avatar van 93.9
Terecht een film waar rekening gehouden moet worden.
Op het eerste gezicht een mislukte film omdat de fysieke spanning ontbreekt, psychische spanning daarentegen is in overvloeden aanwezig.

avatar van MovieMind
Dacht hier een vergeten pareltje te gaan ontdekken, maar wat een deceptie!
Onbegrijpelijk dat deze film zo'n goede score heeft.

Armzalig!